uzasadnienie do ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r.pdf

(98 KB) Pobierz
Microsoft Word - Klas_czêœci_bud¿etowych_Uzas.OSR.doc
UZASADNIENIE
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
w art. 114 ust. 1 stanowi, że budżet państwa składa się z części odpowiadających
organom władzy publicznej, kontroli państwowej, sądom, trybunałom i innym organom
wymienionym w art. 139 ust. 2, administracji rządowej, przy czym dla poszczególnych
działów administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych przez Prezesa Rady
Ministrów ustala się odpowiednio odrębne części budżetu.
Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 114 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia,
klasyfikację części budżetowych oraz dysponentów części budżetowych dla części
budżetowych, o których mowa w ust. 1-3, mając na celu zapewnienie przejrzystości
gospodarowania środkami budżetu państwa.
Przedmiotowe rozporządzenie w zasadniczej części jest oparte na klasyfikacji
określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie
klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz.U. Nr 80, poz. 558,
z późn. zm.). W stosunku do wymienionego aktu prawnego dokonano następujących
zmian:
- dokonano modyfikacji brzmienia dotychczasowej części „45. Sprawy zagraniczne” oraz
zlikwidowano część „23. Integracja europejska”.
Przepisy art. 12 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Komitecie do Spraw
Europejskich (Dz. U. Nr 161, poz. 1277), która określa zasady współpracy członków Rady
Ministrów oraz innych organów administracji rządowej w sprawach związanych
z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w ramach Komitetu do
Spraw Europejskich, wprowadziły zmiany w art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 4 września 1997 r.
o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.)
w zakresie dostosowania katalogu działów administracji rządowej do nomenklatury
powołanej ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Komitecie do Spraw Europejskich, zgodnie
z którą dotychczasowy dział „Integracja europejska” został zastąpiony działem
„Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”.
Z uwagi na treść przepisu art. 4 ust. 5 ustawy o działach administracji rządowej
w brzmieniu nadanym przez przepis art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o Komitecie do Spraw Europejskich, zgodnie z którym kierowanie działami administracji
rządowej: „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej” i „Sprawy
zagraniczne” powierza się jednemu ministrowi, dotychczasowa część „45. Sprawy
zagraniczne” otrzymała brzmienie „45. Sprawy zagraniczne i członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o Komitecie do Spraw Europejskich we wskazanym zakresie wchodzi w życie z dniem
1 stycznia 2010 r.;
- zlikwidowano część „51. Urząd Służby Cywilnej”.
Poprzednio obowiązująca ustawa z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr
170, poz. 1218, z późn. zm.) w art. 119 zniosła centralny organ administracji rządowej –
Szefa Służby Cywilnej oraz zlikwidowała urząd obsługujący ww. organ. Na mocy art. 10
i 14 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) powołano Szefa Służby Cywilnej – centralny organ
administracji rządowej właściwy w sprawach służby cywilnej, natomiast obsługę Szefa
Służby Cywilnej zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
- wprowadzono część „87. Dochody budżetu środków europejskich”.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 117 definiuje budżet
środków europejskich jako oddzielny roczny plan dochodów i podlegających refundacji
wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków
europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy
technicznej. Zgodnie z art. 119 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy dochody budżetu środków
europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej według części klasyfikacji budżetowej.
Na podstawie art. 114 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych w uzasadnionych przypadkach, na wniosek właściwego ministra, w budżecie
państwa mogą być tworzone odrębne części dla zadań ogólnych, jeżeli wyodrębnienie
części jest uzasadnione koniecznością zapewnienia bieżącej kontroli dochodów lub
wydatków. W odrębnej części budżetowej byłyby zatem wykazywane wpływy z tytułu
realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, stosownie do
przepisu art. 117 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy. Natomiast w części „77. Podatki i inne wpłaty na
rzecz budżetu państwa” ujmowane byłyby nadal dochody, o których mowa w art. 111 pkt
16 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. środki europejskie i
środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ww. ustawy, na realizację projektów
pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6
ww. ustawy, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Dysponentem
nowotworzonej części budżetowej będzie Minister Finansów;
- wprowadzono część „88. Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury”.
Konieczność wyodrębnienia części budżetowej dla powszechnych jednostek
organizacyjnych prokuratury wynika z przepisów art. 1 pkt 39 ustawy z dnia 9 października
2009 r. o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 178,
poz. 1375). Zgodnie z powołanym we wskazanym przepisie Rozdziałem 6b – Budżet
powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury dochody i wydatki powszechnych
jednostek organizacyjnych prokuratury stanowią w budżecie odrębną część. Powołana
ustawa ustanawia Prokuratora Generalnego jako dysponenta części budżetowej
odpowiadającej prokuraturze.
Mając na względzie ściśle określony termin wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych, proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie
z dniem 1 stycznia 2010 r. Wskazany termin nie pozostaje w kolizji z terminem wejścia
w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Komitecie do Spraw Europejskich.
W odniesieniu natomiast do powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury –
zgodnie z terminem wejścia w życie ustawy z dnia 9 października 2009 r. o zmianie
ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw – odpowiednio termin wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia w powyższym zakresie określony został na dzień 31 marca
2010 r.
Niniejsze rozporządzenie Ministra Finansów nie powoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa.
Przedmiot rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.
Z chwilą przekazania projektu rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych,
projekt ten został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Żaden z podmiotów w trybie
przepisów powyższej ustawy nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
rozporządzenia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje akt normatywny:
Częściami budżetu państwa dysponują dysponenci części budżetowych, zgodnie z art.
114 ust. 4, w związku z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, tj. kierownicy jednostek oraz organy wymienione w art. 139 ust. 2,
właściwi ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz kierownicy
państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 114 ust. 3 pkt 2,
dysponujących częściami budżetu państwa.
Rozporządzenie ma bezpośredni wpływ na te podmioty.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Ze względu na techniczny charakter zaproponowanych zmian rozporządzenie nie
wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego:
Zakres przedmiotowy rozporządzenia jest neutralny z punktu widzenia obciążeń
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na polski rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Postanowienia niniejszego rozporządzenia nie mają wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Rozporządzenie nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na spójność systemu prawa:
Niniejsze rozporządzenie określa klasyfikację części budżetowych oraz dysponentów
części budżetowych w zakresie określonym w upoważnieniu ustawowym, tj. w art. 114
ust. 6 ustawy o finansach publicznych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin