Wykład II - Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Pojęcie publicznego systemu finansowego:
1. Funkcje finansów publicznych
2. Zadania publiczne
3. Zasady ogólne finansów publicznych
• Część sytemu finansowego skierowana na realizację funkcji i zadań publicznych – „wykluczonych” przez prywatny system finansowy
• Część systemu finansowego zajmująca się gromadzeniem i wydatkowaniem publicznych zasobów pieniężnych
• Publiczne zasoby pieniężne to inaczej finanse publiczne
Funkcje finansów publicznych:
• Alokacyjna – związana z wtórnym podziałem dochodów pieniężnych od podmiotów gospodarczych finansowego sektora prywatnego- przejmowaniem środków pieniężnych
• Redystrybucyjna – przemieszczanie zgromadzonych środków pieniężnych zgodnie z preferencjami publicznymi
• Stabilizacyjna –związana z przekazywaniem publicznych zasobów pieniężnych na cele gospodarcze.
Zadania publiczne :
• Wynikają z prowadzonej przez państwo polityki finansowej
• Są tym większe im „więcej państwa w państwie” i wtedy:
- wymagają gromadzenia większej ilości publicznych środków pieniężnych
- zwiększają zakres wtórnego podziału dochodów - wtórnej alokacji zasobów pieniężnych
Polityka finansowa państwa:
Ø system celów gospodarczo - społecznych realizowanych za pomocą narzędzi gromadzenia i wydatkowania środków budżetowych ¹ polityka budżetowa,
Ø wąsko: polityka podatkowa; skarbowa gromadzenia dochodów celem prowadzenia polityki społeczno - gospodarczej,
Ø polityka fiskalna.
Polityka fiskalna - narzędzie alokacji zasobów
Alokacja - rozmieszczenie rozporządzalnych środków - zasobów realnych i finansowych
a) pośrednia - poprzez mechanizm rynkowy,
b) bezpośrednia - poprzez państwo.
Pytania:
a) dlaczego jest konieczna alokacja bezpośrednia?
b) czy alokacja bezpośrednia jest dominująca; kiedy i dlaczego?
c) jakie są mierniki tej alokacji?
Ø równość społeczna;
Ø sprawiedliwość społeczna;
Ø efektywność społeczna:
Ø efekty niemierzalne,
Ø nakłady: możliwe do określenia, ale w zestawieniu:
Ø dobra substytucyjne,
Ø dobra komplementarne,
Ø dobra alternatywne.
d) jakie są cele polityki fiskalnej państwa?
Ø gromadzenie środków finansowych dla realizacji zadań państwa
Ø administracyjne,
Ø społeczne,
Ø gospodarcze.
Zadania publiczne to:
• Nie tylko zadania państwa
• Ale także zadania samorządu terytorialnego
• Ich zakres zależy od;
- możliwości ich wykonania na określonym szczeblu
- skuteczności zarządzania środkami publicznymi
- możliwości najlepszej realizacji zadań publicznych
Realizacji polityki finansowej służą:
• Instrumenty – narzędzia przyjmujące postać aktów właściwych istocie podejmowanych czynności. Dzielą się one na:
a) Akty planowania – związane z planowaniem rozdysponowania środków publicznych
b) Akty normatywne – ustalają uprawnienia i obowiązki prawno- finansowe
c) Akty finansowe- są one odmianą aktów administracyjnych
d) Akty kontroli – oznaczają czynności oraz ustalenia kontrolne i zalecenia pokontrolne organów kontroli finansowej w zakresie wykonywania uprawnień i obowiązków prawno- finansowych oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych
Polityka finansowa realizowana jest:
Ø w określonym układzie organizacyjnym, który może racjonalizować lub hamować ich przebieg.
Ø Teza I: wadliwe uregulowania prawne mogą prowadzić nie tylko do suboptymalnej alokacji zasobów, ale też braku efektywności państwa w wykonywaniu funkcji gospodarczych, społecznych i socjalnych.
Ø Teza II: efektywne państwo może być czynnikiem stymulującym wzrost gospodarczy i inwestycje.
Realizacja celów polityki finansowej zdeterminowana jest:
Ø dobrym systemem podatkowym,
Ø skutecznym aparatem skarbowym,
Ø sprawnymi procedurami legislacyjnymi,
Ø dobrze rozwiniętymi instytucjami publicznymi.
Paradoks: Wyższa instytucjonalizacja polityki finansowej pociąga wysokie koszty. W państwach słabo rozwiniętych działalność instytucji publicznych realizujących politykę finansową jest niskoefektywna. Nie ma gwarancji, że w państwach wysoko rozwiniętych jest odwrotnie. Przeznacza się tylko większe środki, których sposób wykorzystania zależy wyłącznie od etyki zawodowej polityków i ich odpowiedzialności wobec swoich wyborców. Słusznym jest zatem stwierdzenie, ze takie państwo, jakie społeczeństwo.
Polityka dyskrecjonalna - uznaniowa:
Ø organizowanie i finansowanie robót publicznych,
Ø projektowanie zatrudnienia w sektorze publicznym,
Ø zmiana stawek podatkowych.
Skuteczność polityki fiskalnej: niska, ze względu na:
Ø opóźnienia czasowe,
Ø groźbę inflacji,
Ø niepewność,
Ø niebezpieczeństwo nadmiernej ekspansji fiskalnej.
Narzędzia polityki fiskalnej:
Ø podatki,
Ø zasiłki dla bezrobotnych,
Ø wydatki na tworzenie nowych miejsc pracy i zmiany kwalifikacji zawodowych,
Ø inwestycje na restrukturyzację w układzie branżowym i przestrzennym,
Ø wydatki na promocję rozwoju drobnej wytwórczości,
Ø wydatki na roboty publiczne,
Ø deficyt budżetowy,
Ø dług publiczny.
Automatyczne stabilizatory koniunktury – działają bez interwencji państwa:
Ø dochody podatkowe,
Ø zasiłki z tytułu opieki zdrowotnej,
Ø programy pomocy dla rolnictwa – subwencje cen gwarantowane produktów rolnych.
Zasady ogólne finansów publicznych:
• Postulaty wysuwane przez naukę do stworzenia wzorca funkcjonowania instytucji finansów publicznych
• Postulaty akceptowane przez prawodawcę staja się normami prawnymi mającymi charakter norm wiodących.
• Najwcześniejsze zasady podatkowe i budżetowe
• Ważne są akty normatywne zasadnicze dla struktury źródeł prawa finansowego , ( konstytucja ,ustawa o finansach publicznych)
Zasady ogólne finansów w świetle prawa polskiego:
• Legalności – oparcie procesów gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych na podstawach prawnych . Wynika z Konstytucji i UoFP
• Celowości- oparcie procesów gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych zgodnie z wybranymi celami społeczno-gospodarczymi i politycznymi
• Planowości - oparcie procesów gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych na planach makro i mikroekonomicznych
• Jawność – społeczeństwo – publiczność musi posiadać informację o sposobach gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
• Przejrzystość- rozwinięcie zasady jawności, nakaz jawności materialnej i formalnej gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
• ochrony interesu finansowego państwa
• Praworządności postępowania organów finansowych
• Rachunkowości – ewidencjonowania
• Sprawozdawczości – oceny gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
• Kontroli – czy zasady i w jakim stopniu sa przestrzegane
• Dyscypliny finansów publicznych-odpowiedzialności prawnej za naruszenie zasad…
gosicka