PA_skrypt3.pdf

(108 KB) Pobierz
Microsoft Word - podmioty administracji publicznej.doc
PODMIOTY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
podmiotowo – jako zespół podmiotów, charakteryzuj Ģ cych si ħ pewnymi wyodr ħ bnionymi cechami i
składaj Ģ cych si ħ w sumie na aparat administracyjny – ró Ň ne podmioty wzajemnie ze sob Ģ powi Ģ zane w
najrozmaitszy sposób
odr ħ bna podmiotowo Ļę administracyjnoprawna na gruncie prawa administracyjnego – obok pa ı stwa maj Ģ
korporacje, zakłady, fundacje, tak Ň e osoby fizyczne, je Ň eli odnosz Ģ si ħ do nich wyznaczone przez ustawy
publiczne prawa podmiotowe
organy administracji publicznej – z nimi pa ı stwo dzieli publiczn Ģ funkcj ħ administracyjn Ģ
organy administruj Ģ ce – wykonuj Ģ funkcj ħ administracji publicznej dodatkowo
Organy administracji publicznej
działaj Ģ za pa ı stwo bezpo Ļ rednio lub za po Ļ rednictwem samorz Ģ du i z tego tytułu mog Ģ w okre Ļ lonym przez
prawo zakresie korzysta ę z władztwa pa ı stwowego
Cechy:
organem jest człowiek lub grupa ludzi – nale Ň y odró Ň ni ę samych ludzi od organu, istniej Ģ cego niezale Ň nie od
swojej obsady personalnej – organ pozostaje i działa tak Ň e wtedy, gdy zmieni si ħ jego obsada” i t ħ sam Ģ funkcj ħ
zaczynie wykonywa ę kto Ļ inny; organ w sensie abstrakcyjnym (pewna konstrukcja strukturalno-organizacyjna)
i obsada personalna – piastun – poł Ģ czenie kompetencji z organem nie pozwala na rezygnacj ħ z tej dychotomii
organ jest podmiotem znajduj Ģ cym si ħ w strukturze pa ı stwa lub samorz Ģ du, ale wyodr ħ bnionym
organizacyjnie , tj. istniej Ģ kryteria, według których mo Ň na go odró Ň ni ę od innego organu lub innego podmiotu
administracji publicznej (dotycz Ģ go osobne przepisy organizacyjne, podejmowane czynno Ļ ci)
aby organ administracyjny istniał, niezb ħ dne jest prawne umocowanie go do działania o randze ustawowej;
działa w imieniu pa ı stwa i na jego rachunek – dlatego mo Ň liwe jest wyposa Ň enie organu w prawo do
korzystania ze Ļ rodków władczych
jest powołany do realizacji norm prawa administracyjnego ze skutkami wła Ļ ciwymi temu prawu i w granicach
przyznanych kompetencji
jego podstawowym, jedynym i najszerzej sformułowanym zadaniem jest sprawowanie administracji publicznej
Kompetencja organu administracji publicznej
jest istot Ģ wyodr ħ bnienia i podstaw Ģ wszelkiego działania organu
zdolno Ļę organu do skonkretyzowanego aktualizowania potencjalnego, sformułowanego przez prawo
obowi Ģ zku działania
mo Ň no Ļę (uprawnienie) i jednocze Ļ nie obowi Ģ zek korzystania z okre Ļ lonej formy działania, nale ŇĢ cej do
działa ı administracyjnych
poł Ģ czenie uprawnienia i obowi Ģ zku – maj Ģ c kompetencj ħ organ ma jednocze Ļ nie obowi Ģ zek czyni ę z niej
u Ň ytek
zadanie – nie wi ĢŇĢ si ħ z konkretnym działaniem i obowi Ģ zkiem wykonania konkretnego działania, dotycz Ģ
ogólniejszego celu, jaki organ ma osi Ģ gn Ģę lub osi Ģ ga ę , wykorzystuj Ģ c do tego ogół swoich kompetencji
kontekst relacji poziomej – analizowanie sytuacji organu administracji publicznej w odniesieniu do innych
organów niepodporz Ģ dkowanych hierarchicznie: podział kompetencji mi ħ dzy organami, rozdysponowanie,
usytuowanie kompetencji, zastrze Ň enie, kompetencja wył Ģ czna – charakter statyczny uj ħ cia
kontekst relacji pionowej – dotyczy relacji organów sobie podporz Ģ dkowanych, analiza konsekwencji
naruszenia kompetencji – charakter dynamiczny (przekraczanie kompetencji, brak upowa Ň nienia, brak
dysponowania kompetencj Ģ )
wła Ļ ciwo Ļę – rozpoznawanie i rozstrzyganie spraw w post ħ powaniu administracyjnym – stosowanie prawa za
pomoc Ģ wydawania aktów konkretyzuj Ģ cych jego normy – procesowy i praktyczny wymiar kompetencji
administracyjnej; rzeczowa (kompetencja do załatwienia sprawy wyszczególnionej ze wzgl ħ du na tre Ļę ),
miejscowa (kompetencja rozci Ģ gaj Ģ ca si ħ na okre Ļ lone terytorium), instancyjna (mo Ň liwo Ļę rozstrzygania spraw
w konkretnej instancji)
kompetencje wyznaczane ustawowo – zakaz przekazywania sobie kompetencji przez same organy bez
specjalnego upowa Ň nienia ustawowego ( zakaz subdelegacji ) (nie naruszaj Ģ zakazu podmioty działaj Ģ ce „w
zast ħ pstwie” – zast ħ pstwo strukturalne, funkcj ħ organu wykonuje w danej sytuacji czy zakresie inna osoba,
której zakres czynno Ļ ci okre Ļ la organ administracji publicznej)
przekazywanie kompetencji – w ustawach samorz Ģ dowych: podział na zadania własne i zlecone, oprócz
zlece ı ustawowych zlecenie mo Ň e nast Ģ pi ę równie Ň w drodze porozumienia jednostki samorz Ģ du terytorialnego
z organem administracji rz Ģ dowej – staje si ħ ono wówczas Ņ ródłem kompetencji organu gminy; mo Ň liwe
równie Ň upowa Ň nienie innego organu lub powierzenie przez organ administracyjny innemu prowadzenia
niektórych spraw w jego imieniu
działanie „w imieniu” – 1) wszelkie działania organu upowa Ň nione uwa Ň ane s Ģ za działania organu
upowa Ň niaj Ģ cego, który ponosi za ich realizacj ħ pełn Ģ odpowiedzialno Ļę (kompetencje nadal pozostaj Ģ w
cało Ļ ci w r ħ ku organu administracyjnego upowa Ň niaj Ģ cego), 2) podmiot upowa Ň niony nabywa od czasu
82028895.005.png
przekazania kompetencje tego organu, działanie za kogo Ļ , a nie dla kogo Ļ , kompetencje przechodz Ģ na inny w
czasie trwania upowa Ň nienia – o tyle korzystniejsze, Ň e umiejscawia odpowiedzialno Ļę tam, gdzie zadanie jest
rzeczywi Ļ cie wykonywane
powierzanie spraw – pełne przekazanie kompetencji organowi upowa Ň nianemu
Organy administruj Ģ ce
kompetencja mo Ň e by ę przypisana podmiotowi, który nie jest organem administracji publicznej, a nawet w
ogóle pa ı stwowym
administruj Ģ cy – podmiot, który ma kompetencj ħ administracyjn Ģ przyznan Ģ wyra Ņ nie jemu przez ustaw ħ
podmioty nieb ħ d Ģ ce organami, a posiadaj Ģ ce przyznan Ģ im kompetencj ħ administracyjn Ģ lub faktycznie
wykonuj Ģ ce tak Ģ kompetencj ħ (kierownicy pa ı stwowych osób prawnych, pa ı stwowych jednostek
organizacyjnych, agencje, baki, kierownicy jednostek organizacyjnych jednostek samorz Ģ du terytorialnego,
organy jednostek, organy wykonawcze pomocniczych jednostek, spółki prawa publicznego, fundacje prawa
publicznego, organy organizacji społecznych i innych podmiotów organizacyjnych, podmioty prywatne, je Ň eli
wykonuj Ģ zadania z zakresu administracji publicznej)
nadmierno Ļę podmiotów poci Ģ ga za sob Ģ skomplikowanie podstaw prawnych działania, układów
organizacyjnych mi ħ dzy nimi oraz form ich działania
przekazanie równie Ň w drodze ustawowej
Rodzaje organów administracji publicznej
- wszystkie organy administracji publicznej s Ģ organami pa ı stwowymi
organy administracji rz Ģ dowej
- realizuj Ģ ce zadania pa ı stwa, których nie przekazano
samorz Ģ dom
organy administracji samorz Ģ dowej
- realizuj Ģ zadania przekazane im jako własne lub zlecone
Podział ze wzgl ħ du na szczeblow Ģ budow ħ aparatu administracyjnego
- odpowiadaj Ģ podziałowi terytorialnemu pa ı stwa, szczeble tworz Ģ pewn Ģ hierarchi ħ
- w ramach ka Ň dego z tych układów mo Ň na mówi ę o organach wy Ň szego i ni Ň szego szczebla, ró Ň nica dotyczy charakteru
wi ħ zi mi ħ dzy organami
organy naczelne
- organy najwy Ň sze w hierarchii danego pionu
organizacyjnego
organy ni Ň szego szczebla
organy terenowe
- obejmuj Ģ kompetencj Ģ okre Ļ lony wycinek terytorium
pa ı stwa
- ka Ň dy naczelny – centralnym, nie ka Ň dy centralny – naczelnym (mo Ň e podlega ę innemu organowi)
centralne konstytucyjne organy pa ı stwa
- jednostkowe w skali całego pa ı stwa, działaj Ģ na całym
obszarze lub w zakresie Ļ ci Ļ le okre Ļ lonych kompetencji,
okre Ļ lona nazwa własna
centralne organy pa ı stwowe
- te same cechy z wyj Ģ tkiem nazwy własnej
organy I (ni Ň szej) instancji organy II (wy Ň szej) instancji
ka Ň dy szczebel wyposa Ň ony przez prawo w okre Ļ lony zestaw kompetencji, przypisanych tylko jemu – ka Ň dy
organ działaj Ģ cy na danym szczeblu mo Ň e wykonywa ę tylko kompetencje wła Ļ ciwe dla danego szczebla
do konkretnego szczebla przypisana jest kompetencja do wydania decyzji po raz pierwszy lub po raz drugi
instancje wbudowane s Ģ w szczeblow Ģ struktur ħ organów administracyjnych
Ze wzgl ħ du na sposób kreowania
z wyboru (rada gminy, wójt), powołania (wojewoda), nominacji (dyrektor urz ħ du celnego), z mocy prawa
(przewodnicz Ģ cy zarz Ģ du powiatu)
organy
jednoosobowe
- decyduj Ģ
samodzielnie
- sprawno Ļę ,
elastyczno Ļę
- precyzyjne
przypisywanie
odpowiedzialno Ļ ci
organy kolegialne
- wi ħ ksza liczba ró Ň nych opcji, decyzje bardziej przemy Ļ lane i wywa Ň one
- udział czynnika fachowego, demokratyzacja procesu wydawania decyzji
- dłu Ň sza, wolniejsza procedura, ale odwa Ň niejsze rozstrzygni ħ cia
- odpowiedzialno Ļę ponosi zawsze cały organ, niezale Ň nie od tego, którzy członkowie uczestniczyli
w danym działaniu
- organy kolegialne o przewidzianej z góry liczbie członków, wykonuj Ģ ce zadania w formie uchwał,
kształtowane przez głosowanie, dla wa Ň no Ļ ci wymagane quorum
- gdy „sztywny” skład – tylko działanie podj ħ te przez wszystkich członków i przez nich podpisane
organy decyduj Ģ ce
organy pomocnicze
- w istocie nie s Ģ organami administracji publicznej w Ļ cisłym znaczeniu, gdy Ň nie posiadaj Ģ
kompetencji do samodzielnego wykonywania działa ı administracyjnych
organy zawodowe
organy społeczne
organy zespolone
organy niezespolone
organy centralne
- obejmuj Ģ swoj Ģ kompetencj Ģ terytorium całego pa ı stwa
82028895.006.png 82028895.007.png 82028895.008.png
urz Ģ d – stanowisko zajmowane przez urz ħ dnika administracji lub innego urz ħ dnika; jakakolwiek instytucja;
pewien zestaw kompetencji; w sensie strukturalno-organizacyjnym : zorganizowany zespół osób zwi Ģ zany z
organem administracji publicznej i przydzielony mu d pomocy w realizacji jego funkcji i zada ı
Refleksja
struktura winna by ę jasna i przejrzysta, podziały przemy Ļ lane i stabilne
ustawodawstwo dowolnie tworzy ci Ģ gle nowe rodzaje organów administracji publicznej – przesłanki polityczne
zbyt gł ħ boko determinuj Ģ ustawodawstwo administracyjne
nieprzemy Ļ lane poszukiwanie dora Ņ nych rozwi Ģ za ı
nieład kompetencyjny
skomplikowany system upowa Ň nie ı i delegacji
nadmierna liczba sposobów delegowania kompetencji
niejasne i pozostawiaj Ģ ce zbyt szerokie pole do interpretacji formuły dotycz Ģ ce delegowania
SAMORZ ġ D
korporacja publiczna – podmiot administracji publicznej wyposa Ň ony we władztwo administracyjne,
ukonstytuowany według zasady członkowstwa i istniej Ģ cy niezale Ň nie od liczby lub zmiany członków – istot Ģ
udział grupy osób, które korporacj ħ stanowi Ģ
typy: korporacja terytorialna, realna (n. zwi Ģ zanie członkowstwa z własno Ļ ci Ģ nieruchomo Ļ ci lub siedzib Ģ
przedsi ħ biorstwa), personalna (zale Ň no Ļę od wykonywania danego zawodu)
członkami najcz ħĻ ciej osoby fizyczne, cho ę mog Ģ by ę prawne
zwi Ģ zek publicznoprawny
samorz Ģ d – podstawowa kategoria korporacji
w sensie funkcjonalnym: specyficzna forma wykonywania administracji publicznej
istota – strona podmiotowa : administracj ħ publiczn Ģ wykonuj Ģ wła Ļ nie zainteresowani obywatele, grupy ludzi,
zwi Ģ zki ludno Ļ ci, działaj Ģ ce na zasadzie równouprawnienia swoich członków, wyposa Ň one przez pa ı stwo w
okre Ļ lone kompetencje i w zagwarantowan Ģ mo Ň liwo Ļę korzystania z władztwa administracyjnego
grupy te musz Ģ by ę jednoznacznie okre Ļ lone i wyodr ħ bnione przez prawo
udział jest obligatoryjny i wyznaczony przez ustaw ħ
w znaczeniu szerszym – zrzeszenia dobrowolne, skupiaj Ģ ce osoby wykonuj Ģ ce okre Ļ lon Ģ działalno Ļę
samorz Ģ d jest instytucj Ģ pa ı stwow Ģ , cho ę jego geneza wywodzi si ħ spoza organizacji pa ı stwowej
ma obowi Ģ zek wykonywania przekazanych mu zada ı i wył Ģ czno Ļę realizacji tego obowi Ģ zku
nie ró Ň ni si ħ przedmiotem działania, a odr ħ bno Ļ ci Ģ podmiotu
pa ı stwo sprawuje nadzór w zakresie wyznaczonym przez ustawy – poza tym zakresem nie mo Ň e si ħ miesza ę do
działalno Ļ ci samorz Ģ du
rola samorz Ģ du : rola społeczna (oddanie administracji publicznej w r ħ ce grup społecznych – realizacja zasady
subsydiarno Ļ ci i decentralizacji, wzmocnienie instytucji demokratycznych pa ı stwa, stworzenie mo Ň liwo Ļ ci
rzeczywistego wpływu na bieg spraw publicznych), zapobieganie zbiurokratyzowaniu, poddanie bli Ň szej
kontroli społecznej, wzmocnienie skuteczno Ļ ci przez dostosowanie do rzeczywistych potrzeb Ļ rodowisk
ludzkich i warunków
Rodzaje
powszechny – terytorialny : kryterium: zamieszkiwanie osób na wspólnym terytorium – lokalna wspólnota
samorz Ģ dowa; ogół mieszka ı ców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego tworzy wspólnot ħ z mocy
prawa
teorie powstania: naturalistyczna (przeciwstawiany pa ı stwu, gmina starsza od pa ı stwa, niezale Ň na od niego,
ma swoj Ģ wolno Ļę , pa ı stwo federacj Ģ gmin), pa ı stwowa (samorz Ģ d powstaje przez przekazanie mieszka ı com i
ich wspólnotom cz ħĻ ci funkcji pa ı stwa, polegaj Ģ cej na sprawowaniu administracji publicznej), polityczna
(samorz Ģ d wyodr ħ bniony ze wzgl ħ dów politycznych, by społecze ı stwo mogło uczestniczy ę w wykonywaniu
administracji publicznej)
społeczno Ļę lokalna o demokratycznej organizacji wewn ħ trznej , która została przez ustaw ħ wyodr ħ bniona
strukturalnie i podmiotowo w celu zdecentralizowanego wykonywania zasadniczej cz ħĻ ci lokalnych zada ı z
zakresu administracji publicznej, z prawem do korzystania z prawnych form działania, charakterystycznych dla
administracji publicznej
specjalne – w ich skład nie wchodz Ģ wszyscy, a grupy osób wyodr ħ bnione na podstawie szczególnego
kryterium;
zawodowy – zbudowany z izb, zazwyczaj 2 szczeble (izby okr ħ gowe – osobowo Ļę prawna, organy: zjazdy,
rady, komisje rewizyjne, komisje dyscyplinarne, rzecznicy odpowiedzialno Ļ ci zawodowej)
zadania: współdziałanie z organami władzy i administracji rz Ģ dowej i samorz Ģ dowej oraz innymi instytucjami i
organizacjami społecznymi w sprawach zwi Ģ zanych z wykonywaniem danego zawodu, opiniowanie i
wyst ħ powanie z inicjatywami dotycz Ģ cymi wydawania aktów prawnych dotycz Ģ cych zawodu, prowadzenie
82028895.001.png
szkole ı , ustalenie zasad etyki, decydowanie o nabywaniu i pozbawianiu uprawnie ı członków, poci Ģ ganie do
odpowiedzialno Ļ ci dyscyplinarnej
gospodarczy – uzupełnienie działalno Ļ ci pa ı stwa w sferze ekonomicznej, zwi Ģ zek publiczno-prawny, którego
uczestnicy s Ģ powi Ģ zani wi ħ zi Ģ gospodarcz Ģ , nie mog Ģ narusza ę wolno Ļ ci podejmowania działalno Ļ ci
gospodarczej
izby gospodarcze, na podstawie kryterium regionalnego – organizacje dobrowolne, reprezentuj Ģ ce interesy
zrzeszonych podmiotów w zakresie ich działalno Ļ ci
ZAKŁADY ADMINISTRACYJNE
zakładem publicznym jest wyodr ħ bniona jednostka organizacyjna, która otrzymuje do wykonania okre Ļ lony
zestaw zada ı publicznych od podmiotu administracji publicznej, który j Ģ tworzy i która z tego powodu
pozostaje pod stałym wpływem tego podmiotu
nie b ħ d Ģ c organami administracji publicznej, realizuj Ģ zadania administracji, zwłaszcza w szeroko rozumianym
zakresie usług niematerialnych, maj Ģ cych szczególne znaczenie społeczne
władztwo zakładowe – wycinek władztwa administracyjnego, który dla realizacji zada ı zakładów został im
przypisany, odbiciem władztwa zakładowego jest zale Ň no Ļę zakładowa
jest cz ħĻ ci Ģ władztwa pa ı stwowego, zakłady s Ģ bowiem zwi Ģ zane z pa ı stwem i ich istnienie zale Ň y od pa ı stwa,
nawet gdy s Ģ tworzone przez podmioty niepa ı stwowe
władztwo dotyczy przede wszystkim podmiotów, które korzystaj Ģ z usług zakładu (u Ň ytkowników,
destynatariusze), wyj Ģ tkowo rozci Ģ ga si ħ na osoby trzecie
istota władztwa – organy zakładu administracyjnego maj Ģ prawo do jednostronnego , elastycznego i do Ļę
swobodnego kształtowania uprawnie ı lub obowi Ģ zków u Ň ytkowników zakładu, lecz tylko w zakresie
odpowiadaj Ģ cym celom działania danego zakładu
u Ň ytkownik poddaje si ħ dobrowolnie lub jest poddawany szczególnemu re Ň imowi prawnemu, wi ĢŇĢ cemu si ħ z
celem działania danego zakładu – stosunki prawne „nakładaj Ģ ” si ħ na wszelkie inne stosunki prawne ł Ģ cz Ģ ce
dan Ģ osob ħ z pa ı stwem – st Ģ d szczególne stosunki władcze (wynikaj Ģ ce z mocy ustawy, decyzji, czynno Ļ ci Ģ
podj ħ tej przez u Ň ytkownika czy z mocy wyroku s Ģ dowego)
podlegaj Ģ c władztwu u Ň ytkownik jest zwi Ģ zany obowi Ģ zkami wynikaj Ģ cymi z aktów zakładowych, a za ich
nieprzestrzeganie podlega odpowiedzialno Ļ ci dyscyplinarnej
jednocze Ļ nie realizuje swoje prawa i w tym zakresie poddany jest szczególnej ochronie
2 rodzaje władztwa: administracyjne (kwestie podstawowe, zwi Ģ zane z funkcjonowaniem zakładu, jego
organizacj Ģ , technik Ģ Ļ wiadczenia usług) i fachowe (merytoryczna istota Ļ wiadczonych usług)
nadzór prowadz Ģ upowa Ň nione organy administracji publicznej; charakter administracyjny lub fachowy;
nadawanie lub zatwierdzanie statutu, regulaminu z zakładu, powoływanie jego organów, zatwierdzanie
wyników wyboru, uchylanie aktów wydawany przez organy, ustalanie norm i wska Ņ ników
struktur ħ reguluje statut, funkcjonowanie okre Ļ la regulamin, na ogół zasada jednoosobowego kierownictwa,
przy czym powoływane s Ģ kolegialne organy współdecyduj Ģ lub opiniodawcze; dopuszczony jest udział
u Ň ytkowników w zarz Ģ dzaniu zakładem
finansowane z bud Ň etu pa ı stwowego/samorz Ģ dowego, co do zasady ich działalno Ļę nie jest nastawiona na zysk,
mog Ģ działa ę , nie posiadaj Ģ c osobowo Ļ ci prawnej
rodzaje: kryterium sposobu tworzenia : w drodze ustawy, na podstawie aktów administracji rz Ģ dowej lub
samorz Ģ dowej, przez osoby fizyczne i prawne na podstawie zezwolenia administracji publicznej; ze wzgl ħ du na
dost ħ pno Ļę usług : otwarte, zamkni ħ te; podział krzy Ň uje si ħ z podziałem na dobrowolne i przymusowe
standardem demokratycznego pa ı stwa prawa jest prawo równo Ļ ci do korzystania ze Ļ wiadcze ı zakładowych w
zakładach publicznych, b ħ d Ģ ce cz ħĻ ci Ģ konstytucyjnej zasady równo Ļ ci wobec prawa i zasady sprawiedliwo Ļ ci
społecznej – z prawnego punktu widzenia nie mo Ň na ró Ň nicowa ę i miarkowa ę dost ħ pno Ļ ci do poszczególnych
kategorii zakładów (ew. ze wzgl ħ du na fachow Ģ lub specjalistyczna ocen ħ )
kryterium samodzielno Ļ ci prawnej : zakłady o przyznanej przez prawo pełnej zdolno Ļ ci prawnej (osoby prawa
cywilnego, publicznego, przepisy stanowione maj Ģ samodzielny byt prawny, w ramach zakładu mog Ģ
powstawa ę ciała samorz Ģ dowe, struktura zbli Ň ona do korporacji); zakłady pozbawione zdolno Ļ ci
cywilnoprawnej, a jedynie maj Ģ ce zdolno Ļę administracyjnoprawn Ģ (osoby prawa publicznego, ich
samodzielno Ļę zale Ň na od skali nadzoru); kryterium przedmiotu ich działalno Ļ ci (o Ļ wiatowe, wychowawcze,
naukowe, zdrowia, pomocy społecznej itd.)
zakład publiczny ró Ň ni si ħ od korporacji tym, Ň e nie jest prowadzony przez członków , mo Ň e mie ę tylko
u Ň ytkowników; działa w interesie publicznym , korporacja realizuje własne interesy
INNE PODMIOTY
Przedsi ħ biorstwa
wyj Ģ tkowo niektóre pa ı stwowe lub komunalne s Ģ wyposa Ň ane w kompetencje administracyjne: Poczta Polska,
PKP
82028895.002.png 82028895.003.png
przedsi ħ biorstwo prowadzi swoj Ģ działalno Ļę na zasadach samofinansowania, rachunku ekonomicznego oraz
racjonalnej gospodarki – nadzór powierzono organom zało Ň ycielskim (mog Ģ swoje uprawnienia przekaza ę
radzie nadzorczej)
Agencje
pa ı stwowe jednostki organizacyjne, na szczeblu centralnym, przeznaczone do wykonywania administracji w
konkretnej, wyznaczonej dziedzinie
kombinacja form publiczno- i prywatnoprawnych w d ĢŇ eniu do wi ħ kszej efektywno Ļ ci i kreatywno Ļ ci w
realizacji zada ı publicznych
tworzone bezpo Ļ rednio przez ustaw ħ , maj Ģ status odr ħ bnych centralnych organów administracji publicznej albo
pa ı stwowych osób prawnych (tak Ň e agencje o statusie spółek handlowych)
powoływane w celu przeprowadzenia procesów innowacyjnych, modernizacyjnych, prywatyzacyjnych,
reprywatyzacyjnych, restrukturyzacyjnych
eklektyczne osoby prawne, stanowi Ģ ce przykład komercjalizacji form ustrojowych rz Ģ dowej administracji
gospodarczej
Spółki prawa publicznego
spółki handlowe, którym prawo nadaje status podmiotów administruj Ģ cych, wykonuj Ģ cych administracyjne
zadania zlecone i w ten sposób odró Ň nia je od spółek prawa prywatnego
podmioty pa ı stwowe i niepa ı stwowe
pa ı stwowe spółki zarz Ģ dzaj Ģ ce obszarami specjalnymi (strefy ekonomiczne, porty morskie, autostrady)
Fundacje prawa publicznego
fundacja – wyodr ħ bniony podmiot prawny, oparty na maj Ģ tku przeznaczonym przez jej zało Ň yciela na
okre Ļ lone cele u Ň yteczne społecznie lub gospodarczo
mog Ģ tworzy ę osoby fizyczne lub prawne
je Ň eli słu ŇĢ osi Ģ ganiu celów publicznych, nale ŇĢ do podmiotów wykonuj Ģ cych administracj ħ publiczn Ģ
fundacje prawa publicznego uzyskuj Ģ kapitał od pa ı stwa celem wykonywania zada ı publicznych i s Ģ
wyposa Ň one we władztwo pa ı stwowe
formy organizacyjne podobne do zakładów publicznych – jednak cel ustanawiany jest na stałe w akcie o
ustanowieniu fundacji przez fundatora
Fundacja Zakład Narodowy im. Ossoli ı skich, „Polsko-Niemieckie Pojednanie”, CBOS, tworzone przez
ministrów, organy samorz Ģ dowe
form Ģ zbli Ň on Ģ – fundusze pa ı stwowe maj Ģ ce osobowo Ļę prawn Ģ
Organizacje społeczne
organizacje zawodowe, samorz Ģ dowe, spółdzielcze i inne
cechy: odr ħ bno Ļę od struktur pa ı stwa, samodzielno Ļę organizacyjna, trwało Ļę celów i struktur, dobrowolno Ļę
uczestnictwa
ka Ň de zrzeszenie, które nie zostało wprost powołane do sprawowania administracji publicznej, mo Ň e by ę
adresatem normy ustawowej, wyposa Ň aj Ģ cej je w prawo realizowania jakiej Ļ funkcji administracyjnej lub mo Ň e
by ę wykonawc Ģ jakiego Ļ zadania administracyjnego
realizacja zada ı tylko przez organizacje do tego nieoboj ħ tne
zlecanie = upowa Ň nienie organizacji do stosowania prawa administracyjnego za pomoc Ģ jednostronnych
rozstrzygni ħę , tj. do działania takiego samego jak działanie organów administracji publicznej – moc
obowi Ģ zuj Ģ ca takiego rodzaju aktów jest identyczna z moc Ģ aktów wydawanych przez organy pa ı stwa
zlecanie mo Ň e polega ę na akceptowaniu zast ħ powania władczego działania administracji publicznej
organizacje pozarz Ģ dowe – osoby prawne lub jednostki nieposiadaj Ģ ce osobowo Ļ ci prawnej, utworzone na
podstawie ustaw, które nie s Ģ jednostkami sektora finansów publicznych i nie działaj Ģ w celu osi Ģ gni ħ cia zysku
fundacje , nie obejmuje fundacji, których jedynym fundatorem jest SP, nie nale ŇĢ fundacje utworzone przez
partie polityczne, stowarzyszenia poza partiami politycznymi, zwi Ģ zkami zawodowymi, organizacjami
pracodawców, samorz Ģ dów zawodowych, spółek klubów sportowych, + osoby prawne , jednostki
organizacyjne ko Ļ ciołów i zwi Ģ zków wyznaniowych , stowarzyszenia jednostek samorz Ģ du terytorialnego (jako
organizacje po Ň ytku publicznego)
powierzanie zada ı lub ich wspieranie
forma umowy na podstawie konkursu ofert, rozstrzyganego przez organ administracji publicznej
w zakresie obj ħ tym ustaw Ģ podlegaj Ģ nadzorowi ministra wła Ļ ciwego do spraw zabezpieczenia społecznego
stosunki – na zasadzie współdziałania; zasada pomocniczo Ļ ci
obj ħ te s Ģ nadzorem pa ı stwowym, cho ę ograniczonym, to daj Ģ cym przewag ħ
Prywatyzacja funkcji i zada ı publicznych
jedna z głównych tendencji we współczesnej administracji publicznej – trend przesuwania aktywno Ļ ci
administracyjnej od organów administracji publicznej do podmiotów prywatnych, od władczych form działania
do prawa prywatnego i od bezpo Ļ redniego do po Ļ redniego wykonywania zada ı przez pa ı stwo
82028895.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin