Diagnoza_instrukcja.pdf

(148 KB) Pobierz
727984364 UNPDF
Diagnoza nauczycielska
w klasach I–III
szkoły podstawowej
727984364.050.png
Próby oceniające umiejętność czytania i pisania
dla klas I–III szkoły podstawowej
Instrukcja dla nauczyciela
Próbami pomagającymi ocenić umiejętność czytania i pisania obejmuje się uczniów wyłonionych na
podstawie badania przesiewowego Kwestionariuszem rozpoznawania specyficznych trudności w czyta-
niu i pisaniu . Próby te należy przeprowadzić w pierwszym miesiącu zajęć, rozkładając badanie w czasie,
zależnie od warunków i zgodnie z możliwościami grupy.
Opisane próby służą ocenie opanowania przez ucznia umiejętności czytania i pisania. O kolejności ich
wykonywania decyd uje nauczyciel, który może wziąć pod uwagę preferencje ucznia. Próby należy prze-
prowadzić dwukrotnie, przed rozpoczęciem pracy z uczniem i po jej zakończeniu . Ocenę wstępną należy
przeprowadzić za pomocą testów dla klasy niższej niż ta, do której obecnie uczęszcza uczeń. Przeprowadza
się ją przed udzieleniem wsparcia. Informuje ona o wyjściowym poziomie umiejętności uczniów oraz po-
zwala ukierunkować pracę. Pod koniec okresu udzielania pomocy należy przeprowadzić ocenę końcową,
posługując się testami dla klasy, do której obecnie uczęszcza uczeń. Porównanie wyników oceny wstępnej
i końcowej umożliwia sprawdzenie efektywności udzielonej pomocy, czyli postępów uczniów. Pozwala
także sformułować wnioski do dalszej pracy. Jeśli okaże się, że osiągnięcia ucznia objętego wsparciem nie
są wystarczająco satysfakcjonujące, pracę należy kontynuować w kolejnym roku. Wtedy nie ma potrzeby
przeprowadzania oceny wstępnej, gdyż tę funkcję spełnia próba przeprowadzona na zakończenie pracy
w poprzednim roku szkolnym. Stanowi ona punkt odniesienia do wyników prób (odpowiednich do danej
klasy), które nauczyciel przeprowadzi po kolejnym okresie udzielania pomocy.
Podczas badania osoba prowadząca korzysta z Narzędzia oceny . Są w nim zawarte polecenia dla ucznia,
polecenia odpowiednie do przeprowadzenia każdej próby, a także miejsce na odnotowanie błędów po-
pełnianych przez ucznia oraz uwag badającego. Uczeń wykonuje w tym czasie polecenia w Karcie pracy
ucznia (osoba prowadząca badanie czyta polecenia ze swojego arkusza). Po zakończeniu badania należy
uzupełnić Arkusz oceny .
Do dokonania ostatecznej oceny niezbędna jest również niezależna obserwacja prac i szkolnych ze-
szytów ucznia oraz określenie lateralizacji. W tym celu badający obserwuje ucznia i wpisuje do Arkusza
oceny, którą ręką pracuje badany, które oko jest jego okiem dominującym (próba zaglądania do kalej-
doskopu lub spoglądania do otworu w kartoniku) oraz określa nogę dominującą przez obserwację, którą
nogą uczeń kopie przedmiot, np. piłkę lub klocek.
W czasie badania należy kompleksowo zwrócić uwagę na następujące aspekty: kontakt werbalny,
tempo pracy, sprawność grafomotoryczną, koncentrację uwagi, kontakt emocjonalny, motywację do pra-
cy. Dane wynikające z tych obserwacji trzeba również zawrzeć w Arkuszu oceny.
Test obejmuje następujące obszary:
mowa opowieściowa (opowiadanie historyjki obrazkowej lub treści obrazka),
znajomość liter (rozpoznawanie i odtwarzanie liter małych i wielkich),
próby czytania (technika czytania oraz czytanie ze zrozumieniem),
próby pisania (pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu i przepisywanie)
spostrzegawczość wzrokowa (tekst korektorski).
29
727984364.061.png
MOWA OPOWIEŚCIOWA
1. Opowiadanie historyjki obrazkowej lub treści obrazka
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej we wszystkich klasach sprawdza się, czy uczeń dostrzega zależno-
ści przyczynowo-skutkowe. W tym celu badany układa historyjkę obrazkową według kolejności zdarzeń
(Tab. 1a). Uczeń otrzymuje fragmenty historyjki w postaci czterech obrazków lub – jeśli nie potrafi ułożyć
historyjki obrazkowej – obrazek przedstawiający jakąś akcję (np. zabawy na podwórku – Tab. 1b). Należy
go poprosić o opowiedzenie treści obrazka. Próba jest również sprawdzianem umiejętności wypowiadania
się dziecka.
ZNAJOMOŚĆ LITER
Próby przeprowadza się w klasach I i II. W klasie III w zasadzie nie ma takiej potrzeby, jednak próbę moż-
na przeprowadzić, jeśli dziecko nie potrafi napisać niektórych wyrazów. Zdarza się, że dzieci mają trudno-
ści w rozpoznawaniu liter rzadziej używanych, takich jak f , ł , h .
2. Rozpoznawanie liter
Uczeń czyta litery kolumnami w pionie, najpierw małe, potem wielkie. Ważne jest, aby nie zastanawiał
się nad literami, których nie zna, tylko szybko mówił: „Nie wiem” i przechodził do następnych liter. Rozpo-
znawanie liter małych i wielkich ocenia się odrębnie, jednak w taki sam sposób.
Ocena rozpoznawania liter
Liczba rozpoznanych liter
Liczba punktów
Ocena
23–20
5
wysoka
19–15
3
przeciętna
14–10
1
niska
9 i poniżej
0
bardzo niska
3. Odtwarzanie małych i wielkich liter
Badający dwukrotnie dyktuje uczniowi zestaw liter. Uczeń zapisuje je po pierwszym wysłuchaniu jako
małe litery, a po drugim – jako wielkie. Ważne, by wymawiać głoski będące odpowiednikami liter w po-
staci możliwie wyizolowanej (np. [m], nie [em]).
Ocena odtwarzania liter
Liczba odtworzonych liter
Liczba punktów
Ocena
17–14
5
wysoka
13–10
3
przeciętna
9–6
1
niska
5 i poniżej
0
bardzo niska
30
727984364.072.png 727984364.079.png 727984364.001.png 727984364.002.png 727984364.003.png 727984364.004.png 727984364.005.png 727984364.006.png 727984364.007.png 727984364.008.png 727984364.009.png 727984364.010.png 727984364.011.png 727984364.012.png 727984364.013.png 727984364.014.png 727984364.015.png 727984364.016.png 727984364.017.png 727984364.018.png 727984364.019.png
PRÓBY CZYTANIA
4. Technika czytania głośnego
Na sprawdzian składa się zestaw wyrazów. Dzięki niemu nauczyciel określa, na poziomie której klasy
czyta dany uczeń. Czas czytania wynosi minutę. Badający zaznacza w Narzędziu oceny błędy popełnia-
ne przez ucznia. Zwraca uwagę na przestawianie, dodawanie lub opuszczanie liter, odnotowuje również
zniekształcanie wyrazów. Po wykonaniu próby osoba badająca odnotowuje, ile wyrazów uczeń zdołał
przeczytać i ile popełnił błędów. Uzyskane wyniki porównuje z normami odpowiednimi dla danej klasy.
Tym samym testem można się posłużyć do sprawdzenia techniki i tempa głośnego czytania uczniów
I, II i III klasy.
Uśrednione normy tempa czytania głośnego dla pierwszego etapu kształcenia *
Osoba przeprowadzająca badanie ocenia sposób czytania, technikę i rodzaje popełnionych błędów.
W tym badaniu istotne jest określenie tempa czytania. W opracowaniach dotyczących pomiaru tempa
i techniki czytania określa się, że dobrze czytający uczeń:
w klasie I pod koniec roku szkolnego czyta w ciągu minuty do 30 wyrazów,
w klasie II – około 50 wyrazów,
w klasie III – około 65 wyrazów.
Dużo lepsze wyniki uczniowie są w stanie uzyskać, czytając po cichu. Sprawdzenie tempa czytania na
danym etapie edukacji oraz porównanie go z normami wskazuje na to, czy umiejętność czytania jest na
odpowiednim poziomie. Uzyskane wyniki powinny być impulsem do doskonalenia umiejętności płynne-
go czytania na głos.
Przy ocenie tej próby należy uwzględnić zarówno liczbę wyrazów przeczytanych w ciągu minuty, jak
i liczbę popełnionych przez ucznia błędów.
Tempo czytania wyrazów – normy dla klasy I
Liczba wyrazów przeczytanych
w ciągu minuty
Liczba punktów
Ocena
22 i więcej
5
wysoka
21–13
3
przeciętna
12–6
1
niska
poniżej 6
0
bardzo niska
Liczba błędów
Liczba punktów
Ocena
0–1
5
wysoka
2–4
3
przeciętna
5 i więcej
0
niska
* Uśrednione normy tempa czytania głośnego wyrazów w klasach IV–VI powstały w wyniku porównania badań własnych z danymi
pochodzącymi z następujących źródeł: T. Straburzyńska, T. Śliwińska, „Seria testów czytania i pisania dla klas I–III szkoły podsta-
wowej”, Warszawa 1992; M. Sobolewska, A. Matuszewski, „Test czytania głośnego wersja I i II dla klas IV–VI szkoły podstawowej
i I–II gimnazjum”, Warszawa 2002; W. Puślecki, „Test pomiaru szybkości czytania głośnego”, Kraków 2003; T. Buzan „Podręcznik
szybkiego czytania”, Łódź 1999; J. Konopnicki, „Test do badania techniki czytania głośnego dla kl. I–VII”, Warszawa 1976.
31
727984364.020.png 727984364.021.png 727984364.022.png 727984364.023.png 727984364.024.png 727984364.025.png 727984364.026.png 727984364.027.png 727984364.028.png 727984364.029.png 727984364.030.png 727984364.031.png 727984364.032.png 727984364.033.png 727984364.034.png
 
Tempo czytania wyrazów – normy dla klasy II
Liczba wyrazów przeczytanych
w ciągu minuty
Liczba punktów
Ocena
50 i więcej
5
wysoka
49–27
3
przeciętna
26–6
1
niska
poniżej 6
0
bardzo niska
Liczba błędów
Liczba punktów
Ocena
0–1
5
wysoka
2–4
3
przeciętna
5 i więcej
1
niska
Tempo czytania wyrazów – normy dla klasy III
Liczba wyrazów przeczytanych
w ciągu minuty
Liczba punktów
Ocena
65 i więcej
5
wysoka
64–37
3
przeciętna
36–10
1
niska
poniżej 10
0
bardzo niska
Liczba błędów
Liczba punktów
Ocena
0–1
5
wysoka
2–4
3
Przeciętna
5 i więcej
1
niska
5. Czytanie głośne ze zrozumieniem
Prócz zdiagnozowania płynności i poprawności czytania ważne jest sprawdzenie rozumienia czytanego
tekstu jako całości. Podczas próby uczeń samodzielnie czyta tekst. Może użyć nakładki do czytania, która
umożliwia lepszą koncentrację, lub wodzić palcem pod tekstem. Następnie zaznacza odpowiedzi na pyta-
nia dotyczące treści. Uczeń czyta tekst głośno.
Skala oceny rozumienia tekstu w teście wyboru jest taka sama jak podczas sprawdzania rozumienia
przez zadawanie pytań. Ostatnie pytanie do tekstu dla klasy I nie podlega ocenie. Tekst sprzyja zadaniu
takiego pytania, a odpowiedź może posłużyć badającemu do oceny innych aspektów badania, zawartych
w Arkuszu oceny (jak np. umiejętność budowania wypowiedzi, ocena zasobu słownictwa).
Ocena czytania ze zrozumieniem
Liczba poprawnych
odpowiedzi
Liczba punktów
Ocena
klasy I i II
klasa III
3
5–6
5
pełne rozumienie
2
3–4
3
częściowe rozumienie
0–1
0 –2
0
brak rozumienia
32
727984364.035.png 727984364.036.png 727984364.037.png 727984364.038.png 727984364.039.png 727984364.040.png 727984364.041.png 727984364.042.png 727984364.043.png 727984364.044.png 727984364.045.png 727984364.046.png 727984364.047.png 727984364.048.png 727984364.049.png 727984364.051.png 727984364.052.png 727984364.053.png 727984364.054.png 727984364.055.png 727984364.056.png 727984364.057.png 727984364.058.png 727984364.059.png 727984364.060.png 727984364.062.png 727984364.063.png 727984364.064.png 727984364.065.png 727984364.066.png 727984364.067.png 727984364.068.png 727984364.069.png 727984364.070.png 727984364.071.png 727984364.073.png 727984364.074.png 727984364.075.png 727984364.076.png 727984364.077.png 727984364.078.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin