TEST DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ
Autor: Ewa Jakubowska
Problem dojrzałości szkolnej nasuwa szereg wątpliwości i trudności, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. W literaturze jest zdefiniowany w następujący sposób: „Dojrzałość szkolna jest to taki poziom rozwoju, którego osiągnięcie umożliwia dziecku sprostanie wymaganiom szkoły i skuteczne przyswajanie wiedzy przekazywanej w szkole". Dojrzałość szkolna według Okonia to: „Osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowaniu treści programowych klasy pierwszej". B. Wilgocka-Oko uważa, że przy definiowaniu pojęcia dojrzałości szkolnej, jak i przy określaniu jej stopnia istotne są dwa momenty: - właściwości rozwoju dziecka i wymagania szkoły. „Odpowiedni rozwój psychiczny jest najogólniejszym warunkiem osiągnięcia dojrzałości szkolnej, a powodzenie szkolne dziecka, czyli możliwość sprostania wymaganiom szkoły - jednym ze wskaźników tej dojrzałości". Czynniki środowiskowe i opieka wychowawcza dziecka w wieku przedszkolnym są bardzo ważne, gdyż od nich zależy poziom rozwoju dziecka określony jako dojrzałość szkolna, a ostatnio coraz częściej używane określenie „przygotowanie dziecka do nauki szkolnej". Przygotowane testy pomogą częściowo ustalić poziom rozwoju dzieci 6-letnich, które należałoby wprowadzać w miesiącu maj-czerwiec. Po dokładnej ewaluacji testy można modernizować w zależności od słabych i mocnych stron, które wyszły podczas badań.
Poprzez wprowadzenie testów dojrzałości szkolnej będziemy starać się sprawdzić poziom zdobytych umiejętności dziecka:
· głoskowania,
· rozpoznawania samogłosek i spółgłosek,
· odczytywania wyrazów z rozsypanki literowej,
· rozpoznawania głosek na początku wyrazów,
· rozpoznawania głosek na końcu wyrazu,
· oceny zdarzeń wynikających z treści zdań,
· dzielenia wyrazu na sylaby oraz przeliczania,
· przeliczania liter w wyrazie oraz kształcenie znajomości pojęcia litera, sylaba,
· właściwego rozumowania znaczenia wyrazów,
· rozpoznawania podstawowych kształtów,
· rozpoznawania kierunku w prawo, w lewo,
· właściwego kojarzenia cyfry z narysowanymi elementami,
· właściwego stosowania znaków matematycznych,
· dodawania i odejmowania w zakresie 10 w oparciu o konkrety,
· rozpoznawania dni tygodnia,
· rozpoznawanie i nazywanie por roku,
· odwzorowywania figur,
· rysowania szlaczków i utrzymywania się w wyznaczonej linii,
· spostrzegawczości wzrokowej.
Za każde wykonane zadanie dziecko otrzymuje od 0 do 2 punktów. Każde dziecko może zdobyć maksymalnie 56 punkty. Zestawienie punktacji testu gotowości do nauki w szkole obliczono dzieląc maksymalną liczbę punktów przez trzy poziomy, co daje nam następującą klasyfikację:
poziom wysoki: 38-56 pkt.
poziom średni: 19-37 pkt.
poziom niski: 0-18 pkt
Tematyka zadań w testach dojrzałości szkolnej dotyczy:
Analiza i synteza słuchowa wyrazów
· wyróżnianie samogłosek i spółgłosek,
· wyróżnienie głosek w nagłosie i wygłosie.
Przygotowanie do czytania
· myślenie logiczne,
· ustalanie kolejności zdarzeń,
· właściwe rozumowanie znaczenia wyrazów,
· ciche czytanie.
Kształtowanie pojęć matematycznych
· orientacja w przestrzeni - rozpoznawanie kierunku: w prawo, w lewo
· rozpoznawanie figur geometrycznych
· łączenie zbioru z liczbą
· porównywanie cyfr i znajomość znaków matematycznych
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
· pory roku i dni tygodnia orientowanie się w czasie
Przygotowanie do pisania
· szlaczki literopodobne
· odwzorowywanie
· wyszukiwanie różnic
Co będziemy oceniać w zadaniach?
W zadaniach będziemy oceniać stopień opanowania wiedzy z zakresu dziecka 6-letniego, jego przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, czyli osiągnięcie dojrzałości szkolnej dotyczącej poszczególnej tematyki zadań. W tym celu został przygotowany test gotowości szkolnej, badający dojrzałość, umysłową i społeczną.
Dojrzałość fizyczną, również tak ważną, będziemy badać na podstawie zebranych informacji z nowego arkusza obserwacyjnego. Osiągane przez dzieci wyniki będziemy oceniać w skali od 0 do 2 punktów, zgodnie z przyjętym kryterium oceny. W efekcie uzyskana przez dziecko ilość punktów ze wszystkich testów daje możliwość oceny gotowości do podjęcia nauki na trzech poziomach: wysokim, średnim, niskim. Przygotowany zestaw testów nie jest z pewnością doskonały. Daje jednak informację, zwłaszcza nauczycielowi w klasie I oraz rodzicom dzieci, na temat dalszych kierunków pracy związanej z korygowaniem wykrytych braków rozwojowych.
Testy mogą być modyfikowane przez nauczycieli korzystających z tego zestawu.
Organizacja
Dzieci rozwiązują test indywidualnie. Polecenia wykonania zadania czyta nauczyciel i wyjaśnia dziecku niezrozumiałe dla niego kwestie.
TEST
2.Synteza wyrazów
3.Rozpoznawanie spółgłosek i samogłosek
Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej.
Poziom wysoki: 2 - 2 pkt. Poziom średni: 1 - 1 pkt. Poziom niski: 0 - 0 pkt
Z ilu sylab składają się poniższe wyrazy - wpisz ich liczbę:
LOKOMOTYWA - OWOCE -
LISTEK - KALAFIORY -
LAS - POMIDOR -
Poziom wysoki: od 5 do 6 - 2 pkt. ...
jolica