SŁOWNIK MOTORYZACYJNY.doc

(57 KB) Pobierz
komfort

               SŁOWNIK MOTORYZACYJNY

 

 

 

 

 

KOMFORT

 

 

 

 

AAR (Automatic Air Recirculation) - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW).

 

CC (Cruise Control) - system stabilizacji prędkości jazdy. Kierowca ma możliwość ustawienia stałej prędkości, system sam decyduje o wybranym przełożeniu skrzyni biegów (automatyczna skrzynia biegów) oraz wielkości otwarcia przepustnicy w zależności od obciążenia samochodu.

 

Comand (Cokpit Management and Data System) - zintegrowany układ, przeznaczony do sterowania radiem, telefonem, odbiornikiem TV i systemem nawigacji, wykorzystujący umieszczony na centralnej konsoli wyświetlacz.

 

HUD (Heads Up Display) - system wyświetlania informacji na przedniej szybie kierowcy.

 

ICC (Intelligent Cruise Control) - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy. System wyposażony w czujniki odległości potrafi wyliczyć prędkość pojazdu by zapewnić bezkolizyjną jazdę.

 

PTS (Parktronic) - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości).

 

Tempomat - system utrzymywania stałej prędkości pojazdu bez używania pedału przyspieszenia.

 

NAPEND

 

 

 

4x4 - stały napęd na cztery koła

 

AGR (Abgasrückführung) - system recyrkulacji spalin w silniku.

 

AWD (All Whell Drive) - system napędu na wszystkie koła.

 

ASSYST (Aktives Service System) - elektroniczny system aktywnego serwisowania polegający na modelowaniu zjawiska starzenia się oleju w misce olejowej i zastąpienia stałych do tej pory przebiegów pomiędzy wymianami oleju, przebiegami dynamicznymi zależnymi od warunków pracy silnika (BMW).

 

CAN (Controller Area Network) - multipleksowana magistrala danych. Pozwala na przesyłanie wielu sygnałów jednym kablem (skrętką, światłowodem, kablem koncentrycznym). CAN (protokół komunikacyjny oraz fizyczna magistrala) został zaprojektowany na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Zaletą takiego systemu przesyłania jest wysoka niezawodność działania, łatwa diagnostyka, modernizacja systemu elektrycznego i redukcja ciężaru okablowania w samochodzie.

 

CDI (Common Rail Direct Injection) - technika wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych z tzw. wspólnym kolektorem wtryskowym (Common Rail) opracowana przez firmę Bosch (oznaczenie Mercedesa).

 

Common rail - technika wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych z tzw. wspólnym kolektorem wtryskowym.

 

CVT (Continuously Variable Transmission) - bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów.

 

DI (Direct Injection) - bezpośredni wtrysk paliwa.

 

DOHC (Double Over Head Camshaft) - silnik spalinowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy.

 

Drive-by-wire - system elektronicznego sterowania przepustnicą, zamiast standardowych połączeń mechanicznych (linka, cięgno).

 

ECU (Electronic Central Unit) - centralna jednostka sterująca (mikrokontroler) zbierająca informacje z czujników i sterująca urządzeniami zewnętrznymi.

 

EDC (Electronic Diesel Control) - elektroniczne sterowanie wtryskiem w silniku wysokoprężnym.

 

EGR (Exhaust Gas Recirculation) - system recyrkulacji spalin w silniku.

 

GDI (Gasoline Direct Injection) - silnik benzynowy wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa.

 

HDI (High Pressure Diesel Injection) - technika wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych z tzw. wspólnym kolektorem wtryskowym (Common Rail), oznaczenie stosowane przez Peugeot- Citroen.

 

HPI (High Pressure Petrol Injection) - technika wtrysku bezpośredniego w silnikach benzynowych (Peugeot- Citroen).

 

Intercooler - chłodnica powietrza doładowującego.

 

JTD (UniJet Turbo Diesel) - technika wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych z tzw. wspólnym kolektorem wtryskowym (Common Rail), oznaczenie stosowane przez Fiata.

 

LPG (Liquified Petroleum Gas) - ciekły gaz wykorzystywany jako paliwo samochodowe.

 

MPI (Multipoint Injection) - system wtrysku wielopunktowego.

 

MRA (Motor-Restwärmeausnutzung) - układ pozwalający wykorzystać do ogrzewania ciepło stygnącego silnika po jego unieruchomieniu.

 

OBD - układ diagnostyki pokładowej

 

QOHC (Quadruple Over Head Camshaft) - silnik widlasty z dwoma wałkami rozrządu w każdej głowicy.

 

Q-System - automatyczna czterobiegowa skrzynia biegów (Alfa Romeo). Innowacją do zwykłego automatu jest możliwość manualnego włączania biegów.

 

SDI - diesel z bezpośrednim wtryskiem (Volkswagen).

 

Selspeed - sekwencyjna skrzynia biegów.

 

SOHC (Single Over Head Camshaft) - silnik spalinowy z jednym wałkiem rozrządu w głowicy.

 

Sonda lambda - czujnik zawartości tlenu w spalinach.

 

TDI (Turbo Diesel Injection) - turbodoładowany silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

 

Twin spark - system dwóch świec zapłonowych na cylinder.

 

Vanos - system zmiennych faz rozrządu (BMW).

 

VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche).

 

VTEC - system zmiennych faz rozrządu (Honda).

 

VTG (Variabler Turbo Geometrie) - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin.

 

VVL- system zmiennych faz rozrządu (Nissan).

 

VVTi (Varible Valve Timing inteligence) - zmienne czasy otwarcia zaworów. System zapewnia różne czasy otwarcia zaworów dla różnych prędkości obrotowych silnika (Toyota).

 

ZAS (Zylinder Abschaltung) - system automatycznego odłączania cylindrów w pojazdach w zależności od wykorzystywanej mocy.

 

 

 

 

 

NAWIGACJA I PZYCJONOWANIE

 

 

 

APS (Auto Pilot System) - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.

 

GPS (Global Positioning System) - globalny system pozycjonowania, wykorzystywany między innymi do pozycjonowania pojazdów. System nawigacji wykorzystuje GPS do kierowania kierowcy do wyznaczonego celu dzięki mapom zapisanym na CD oraz pozycjonowania na podstawie informacji dostarczanych z satelitów.

 

RDS (Radio Data System) - system rozszerzonej informacji kierowcy. Informacja przenoszona jest przy pomocy fal radiowych (modulacja FM) i wyświetlana np. na wyświetlaczu radia samochodowego.

 

 

 

 

ZAWIESZENIE

 

 

 

ABC (Active Body Control) - układ aktywnego systemu zawieszenia. Zapewnia pominięcie sztywnej granicy (przy konstrukcji zawieszenia) między własnościami trakcyjnymi pojazdu a komfortem podróżowania.

 

ADS (Adaptive Damping System) - system dostosowujący twardość amortyzatorów do aktualnych warunków jazdy.

 

ECS (Electronicaly Controlled Suspension) - system elektronicznie kontrolowanego zawieszenia. Jego działanie polega na aktywnym dostosowywaniu się zawieszenia do rodzaju nawierzchni. System cały czas monitoruje pracę zawieszenia, biorąc pod uwagę przyśpieszenia poprzeczne i pionowe, a także prędkość samochodu i pracę układu hamulcowego.

 

EDC - system elektronicznej regulacji amortyzatorów (BMW).

 

Nivomat - system automatycznie dostosowujący sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BEZPIECZEŃSTWO

 

 

 

4WS (Four Wheel Steering) - system wspomagający kierowanie pojazdem poprzez możliwość sterowania wszystkimi czterema kołami pojazdu. Kąt skrętu tylnych kół pojazdu jest wyliczany na podstawie prędkości pojazdu i aktualnego kąta skrętu kierownicy.

 

ABS (Antilock Brake System) - system wspomagający kierowcę podczas gwałtownego hamowania. Zapobiega on zblokowaniu się kół na nawierzchni o słabej przyczepności, a więc chroni pojazd przed poślizgiem.

 

ACC (Adaptive Cruise Control) - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy. System wyposażony w czujniki (radary) odległości. Potrafi wyliczyć prędkość pojazdu by zapewnić bezkolizyjną jazdę.

 

Airbag - poduszka powietrzna chroniąca podróżujących przed urazami podczas wypadku.

 

ARTS (Adaptive Restraint Technology System) - system adaptacyjny, sterujący i testujący poduszki powietrzne. Dzięki czujnikom, system sam decyduje które poduszki i w jakim stopniu mają być napełnione podczas kolizji.

 

ASR (Acceleration Slip Regulation) - system kontroli trakcji, wspomagający kierowcę podczas ruszania i przyspieszania. Zapobiega przed niekontrolowanym poślizgiem kół napędzających.

 

BAS( Brake Assist System) - system wspomagania kierowcy przy gwałtownym hamowaniu. System w momencie rozpoznania nagłego hamowania (siła i prędkość nacisku na pedał hamulca) zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym by zapewnić maksymalne hamowanie. Dezaktywacja systemu następuje w momencie zmniejszenia nacisku na pedał hamulca lub wejścia w zakres utraty przyczepności (współpraca z ABS).

 

Bi-Litronic - system lamp ksenonowych.

 

CBC (Cornering Braking Control) - system stabilizacji kierunku jazdy podczas hamowania na zakrętach (BMW).

 

Distronic - system utrzymujący odległość od poprzedzającego pojazdu, czyli tzw. aktywna wersja tempomatu z automatyczną regulacją prędkości w funkcji odległości od poprzedzającego pojazdu.

 

DSA (Dynamic Stability Assistance) - system stabilizacji trakcji samochodu. Monitoruje on prędkość obrotową kół, w momencie detekcji poślizgu któregoś z nich, system zmniejsza ilość mocy dostarczanej do kół.

 

DSC (Dynamic Stability Control) - system kontroli kierunku jazdy samochodu. Opracowany przez firmę BMW. System zapobiega uślizgom bocznym pojazdu, utrzymuje kierunek jazdy zgodny z zamierzonym przez kierowcę.

 

DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - aktywny system stabilizacji kierunku jazdy i trakcji. Współpracuje z układem hamulcowym i ABS.

 

EMB (Electro Mechanical Brake) - elektroniczny system hamulcowy pozbawiony standardowego układu hamulcowego (np. przewodów z płynem hamulcowym).

 

ESP (Electronic Stability Program) - system kontroli kierunku jazdy samochodu. Opracowany przez firmę Bosch przy współpracy z Mercedesem. System zapobiega uślizgom bocznym pojazdu, a więc utrzymuje kierunek jazdy zgodny z zamierzonym przez kierowcę.

 

ETS (Elektronisches Traktions System) - system kontroli trakcji, wspomagający kierowcę podczas ruszania i przyspieszania. Zasada działania analogiczna jak ASR. Zapobiega przed niekontrolowanym poślizgiem kół napędzających.

 

FDR (FahrDynamikRegelung) - system kontroli kierunku jazdy samochodu. Opracowany samodzielnie przez firmę Bosch. System zapobiega uślizgom bocznym (kontrola dynamiki poprzecznej) pojazdu, a więc utrzymuje kierunek jazdy zgodny z zamierzonym przez kierowcę.

 

Hill- Holder - układ zapobiegający cofaniu się samochodu na stromych podjazdach przy ruszaniu z miejsca (Subaru).

 

Immobilizer - system anty kradzieżowy odcinający zapłon oraz zasilanie paliwem w samochodzie podczas próby uruchomienia go bez kluczyka lub kluczykiem bez kodu indentyfikacyjnego.

 

ISOFIX - systemu mocowania fotelika dla dziecka w samochodzie. Foteliki samochodowe zostały wyposażone w zatrzaski przystosowane do wszystkich typów samochodów, a te w znormalizowane metalowe zaczepy.

 

Keyless Go - w wolnym tłumaczeniu "wejdź i uruchom bez klucza" jest to system dostępu do samochodu za pomocą karty elektronicznej.

 

Reflektory Xenonowe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin