Działania w zakresie ochrony zdrowia w środowisku pracy 203.pdf

(337 KB) Pobierz
Microsoft Word - dzia³alnoœæ Pañstwowej Inspekcji Sanitarnej.doc
DZIAŁALNOŚĆ PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI
SANITARNEJ W ZAKRESIE OCHRONY ZDROWIA W
ŚRODOWISKU PRACY W 2003 ROKU
GŁÓWNY INSPEKTORAT SANITARNY
Warszawa, dnia 11 sierpnia 2004
DZIAŁALNOŚĆ PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ W ZAKRESIE
OCHRONY ZDROWIA W ŚRODOWISKU PRACY W 2003 ROKU
1. WSTĘP
Państwowa Inspekcja Sanitarna powołana na mocy Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o
Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest jednym z ważniejszych partnerów procesu ochrony
człowieka pracującego. Organ ten sprawuje nadzór nad higienicznymi warunkami w
zakładach pracy, który polega na wykrywaniu zagrożeń zdrowotnych i ocenie warunków
środowiska pracy w oparciu o przeprowadzone pomiary stężeń i natężeń czynników
szkodliwych dla zdrowia. Zadania te Państwowa Inspekcja Sanitarna realizuje w wyniku
uprzednio przeprowadzonej kontroli zakładu i rozpoznaniu potencjalnych zagrożeń
zawodowych, co stanowi konieczność przestudiowania wszystkich procesów będących
przedmiotem analizy oraz poznania rytmu pracy w zakładzie.
2. SYTUACJA ORGANIZACYJNA.
W 2003 roku w Polsce działało 16 wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych
oraz 333 stacje sanitarno-epidemiologiczne szczebla podstawowego: powiatowe i graniczne.
W roku 2003 powstały stacje graniczne, część z nich to byłe stacje portowe, które istniały w
latach poprzednich.
Wszystkie stacje wojewódzkie oraz 173 placówki szczebla podstawowego (52,0%),
dysponowały bazą laboratoryjną umożliwiającą przeprowadzanie badań i pomiarów
czynników szkodliwych i uciążliwych w środowisku pracy nadzorowanych zakładów.
W 2003 r. w pionie higieny pracy Państwowej Inspekcji Sanitarnej zatrudnionych było
1.738 pracowników (w 2002 r. odpowiednio 1.945). Nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia w
porównaniu z rokiem 2002r. o 207 osób (10,6%).
3. NADZÓR BIEŻĄCY NAD ZAKŁADAMI PRACY.
Higiena pracy – jest to wiedza i umiejętność przewidywania, rozpoznawania, oceny i
kontrolowania czynników środowiska pracy oraz stresów zawodowych, w celu ochrony
pracowników i ludności będącej w zasięgu ich działania przed chorobami, uszczerbkiem
zdrowia i pogorszenia samopoczucia.
Zadania i cele nadzoru nad zakładami pracy to:
¾ Rozpoznanie i ocena ryzyka zawodowego na podstawie zagrożeń zdrowotnych
występujących w miejscu pracy.
¾ Nadzór nad czynnikami środowiska pracy i sposobami wykonywania pracy, które
mogą wpływać szkodliwie na zdrowie pracownika.
¾ Porady dotyczące planowania i organizacji pracy włącznie z projektowaniem
stanowisk pracy, przeprowadzaniem remontów, obsługą maszyn, stosowaniem
substancji szkodliwych dla zdrowia.
¾ Udział w opracowaniu programów mających na celu poprawę metod pracy jak
i sprawdzenie i ocenę strony zawodowej nowego wyposażenia.
¾ Porady w zakresie zdrowia zawodowego, bezpieczeństwa pracy, ergonomii oraz
osobistego i zbiorowego sprzętu ochronnego.
¾ Współpraca w dostarczaniu informacji, kształceniu i doskonaleniu w zakresie
zdrowia i higieny zawodowej oraz ergonomii.
¾ Udział w analizie wypadków w pracy i chorób zawodowych.
2
Bieżący nadzór higieniczno-sanitarny nad zakładami pracy sprawowany był w 2003r.
przez jednostki szczebla podstawowego oraz pośrednio przez pracowników wojewódzkich
stacji sanitarno-epidemiologicznych w ramach kompleksowych kontroli powiatowych stacji
sanitarno-epidemiologicznych, w tym wspólne kontrole z pracownikami powiatowych stacji
w zakładach pracy, analizowanie dokumentacji PSSE, a także wykonywane pomiary w
środowisku pracy.
W 2003r. pion higieny pracy obejmował nadzorem bieżącym 104.838 zakładów
pracy, zatrudniających ogółem 4.034.193 osoby (w 2002r. odpowiednio 104.649
i 4.097.824). Najwięcej zakładów w swojej ewidencji miało województwo mazowieckie
(14.072 – skontrolowano 66,4%), śląskie (10.977 – skontrolowano 49,8%), wielkopolskie
(10.695 – skontrolowano 68%).
Liczba podmiotów gospodarczych pozostających w ewidencji pionu higieny pracy
zwiększyła się w stosunku do 2002r. o 94 zakładów, tj. o około 0,1%, natomiast liczba
zatrudnionych w porównaniu z rokiem 2002 zmniejszyła się o 73.891 osoby (1,8 %).
Spadek zatrudnienia przy jednoczesnym wzroście liczby zakładów objętych
ewidencją, świadczy o tym, iż pracodawcy zatrudniają coraz mniejszą liczbę pracowników, ta
tendencja trwa kolejny rok.
Zgodnie z artykułem 209 Kodeksu pracy (Dz.U.1998r Nr 21, poz.94 z późniejszymi
zmianami) od dnia 29 listopada 2002r. pracodawca zobowiązany jest do powiadomienia
właściwego państwowego inspektora sanitarnego o rozpoczęciu działalności w ciągu 30 dni
od dnia rozpoczęcia działalności. Zawiadomienie dotyczyć ma tylko miejsca, rodzaju i
zakresu prowadzonej działalności. Obowiązek ten ciąży na pracodawcy także w razie zmiany
miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, zwłaszcza zmiany technologii lub
profilu produkcji, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla
zdrowia pracowników. Nowelizacja Kodeksu pracy nie tylko dwukrotnie wydłużyła czas
(wcześniej pracodawca musiał zgłosić rozpoczęcie działalności w ciągu 15 dni), jaki ma
pracodawca na zawiadomienie państwowego inspektora sanitarnego o prowadzonej
działalności, ale także zawężony został zakres informacji składanej przez pracodawcę.
Zniesiony został również obowiązek ciążący na pracodawcy o informowaniu inspektora
sanitarnego o likwidacji działalności gospodarczej.
Zdarza się również tak, że pracodawcy nie stosują się do obowiązku wynikającego z
Kodeksu pracy i nie informują państwowego inspektora sanitarnego o prowadzonej
działalności. Stąd ewidencja zakładów pracy będących pod nadzorem Państwowej Inspekcji
Sanitarnej uzupełniana jest w inny sposób.
Źródła informacji o istniejących zakładach pracy pochodzą z:
kart zgłoszeń pracodawców,
bieżących kontroli sanitarnych prowadzonych w zakładach, podczas których stwierdza się
w sąsiedztwie funkcjonowanie zakładów, które nie zgłosiły do PIS prowadzenia
działalności gospodarczej,
Państwowej Inspekcji Pracy, która informuje o zakładach, w których przeprowadzono
kontrole a które nie miały udokumentowanego zgłoszenia działalności do Państwowej
Inspekcji Sanitarnej,
urzędów skarbowych ( z ewidencji zarejestrowanej działalności),
ZUS-u,
Urzędów Miast i Gmin (informacje dotyczące zezwoleń na prowadzenie działalności
gospodarczej wydane na prośbę PIS),
Inwestycyjnego Nadzoru Sanitarnego z wydanych postanowień o dopuszczeniu do
użytkowania,
3
Wojewódzkich Urzędów Statystycznych,
skarg dotyczących działalności zakładów, napływających od okolicznych mieszkańców
lub właścicieli konkurencyjnych przedsiębiorstw,
reklam, ogłoszeń.
Kwalifikując nowe zakłady do ewidencji pracownicy pionu higieny pracy biorą pod uwagę
przede wszystkim występowanie czynników szkodliwych i uciążliwych w miejscu pracy,
zatrudnianie pracowników najemnych, zatrudnianie młodocianych, występowanie czynników
rakotwórczych, produkcję i stosowanie substancji niebezpiecznych, produkcję i stosowanie
prekursorów narkotyków, występowanie w zakładzie chorób zawodowych.
W niektórych województwach przyjęty został podział zakładów na trzy grupy:
I grupa: zakłady, w których podczas wstępnej oceny higienicznej nie stwierdzono
występowania czynników szkodliwych dla zdrowia,
II grupa: zakłady, w których występują czynniki szkodliwe, ale ich stężenia i
natężenia nie przekraczają dopuszczalnych norm,
III grupa: zakłady, w których stwierdza się przekroczenia dopuszczalnych norm
czynników szkodliwych dla zdrowia i/lub występują w nich czynniki rakotwórcze.
Nadzorem objęte są przede wszystkim te nowe zakłady, w których na podstawie
wstępnej kontroli ustalono występowanie czynników szkodliwych w środowisku pracy, w
tym czynników rakotwórczych, produkcję i stosowanie niebezpiecznych substancji
chemicznych.
Stan sanitarny zakładów pracy nadzorowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną
systematycznie się poprawia. W dalszym ciągu zauważalna jest zmiana podejścia
pracodawców do zagadnień związanych z higieną pracy. Dotyczy to zwłaszcza zakładów
nowopowstałych, których możliwości finansowe pozwalają na wdrożenie nowych, bardziej
higienicznych technologii. Gorsze warunki sanitarno-higieniczne stwierdzane są w zakładach
prowadzących działalność w starych, dzierżawionych, niekiedy adaptowanych, na potrzeby
zakładu pomieszczeniach. Niedostateczne warunki higieniczno-sanitarne w części
nadzorowanych zakładów pracy wynikają czasem ze złych warunków technicznych
pomieszczeń, co związane jest w większości przypadków ze złą sytuacją ekonomiczną
pracodawcy. Zwrócić należy również uwagę na fakt, że specyfika niektórych gałęzi
przemysłu np. zakładów meblowo-drzewnych; odlewni żeliwa i metali kolorowych,
zakładów, w których prowadzone są prace spawalnicze związana jest z występowaniem w
środowisku pracy czynników szkodliwych. Poprawę warunków pracy w tych zakładach
można uzyskać poprzez wzmożony nadzór, współpracę z innymi organami nadzoru oraz
egzekwowanie od pracodawców konkretnych działań w kierunku polepszania warunków
pracy.
Tabela 1. Struktura podmiotów gospodarczych objętych ewidencją przez pion higieny
pracy w 2003r. według liczby zatrudnionych przedstawia się następująco:
Liczba zatrudnionych
w zakładzie pracy
Liczba zakładów
Odsetek całkowitej liczby
zakładów nadzorowanych
przez pion higieny pracy
do 5
39.634
37,8%
6 - 20
34.539
33%
21 - 50
15.547
14,8%
51 - 100
7.231
6,9%
4
53906289.001.png
101 - 250
5.086
4,9%
> 251
2.801
2,6%
W najliczniej reprezentowanej grupie małych przedsiębiorstw, zatrudniających do 100
pracowników, na ogólną ich liczbę 96.885, skontrolowano 58.905 podmiotów gospodarczych,
czyli 60,8% (w 2002 r. – 65,4% ).
W grupie tej przeważają z kolei podmioty zatrudniające od kilku do 20 osób - 74.173 zakłady
(stanowi to 76,5% wszystkich przedsiębiorstw w kategorii do 100 zatrudnionych). Dominacja
w ewidencji pionu higieny pracy zakładów małych obserwowana jest już od kilku lat i ma
tendencję zwyżkową.
W nadzorowanych zakładach, pracownicy pionu higieny pracy przeprowadzili
108.820 kontroli w 65.562 zakładach, co stanowiło 62,5% podmiotów gospodarczych
będących w ewidencji pionu higieny pracy (w 2002 r. odpowiednio 122.692; 69.933 i 66,8%).
Istotnym jest, że wraz ze wzrastającą liczbą zakładów, wzrosła średnia roczna ilość kontroli,
natomiast nieznacznie spadł odsetek zakładów pracy skontrolowanych w ciągu roku.
Tabela 2. Odsetek zakładów skontrolowanych w latach 1997-2003r.
Lata
1997
1998 1999 2000
2001
2002
2003
Liczba zakładów
objętych
ewidencją
85.553 89.047 9.886 98.108 101.174 104.649 104.838
Odsetek
zakładów pracy
skontrolowanych
w ciągu roku
77,0
74,9
71,1
72,1
70,0
66,8
62,5
Zakłady będące pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej występowały do
państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych z prośbą o prolongatę terminu
wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
Prośbę motywowały trudną sytuacją materialną, powtarzalnością wyników na przestrzeni lat,
a także brakiem przekroczeń normatywów higienicznych czynników szkodliwych. W
niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy nie występowały czynniki toksyczne lub nie
zmieniało się narażenie na hałas państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni wydawali
decyzje zmieniające częstotliwość pomiarów.
Według Kodeksu Pracy niedopuszczalne jest stosowanie materiałów i procesów
technologicznych bez uprzedniego ustalenia stopnia ich szkodliwości dla zdrowia
pracowników i podjęcia odpowiednich środków profilaktycznych. Przeprowadzone w 2003r.
kontrole zakładów pracy wykazały szereg nieprawidłowości. W nadzorowanych zakładach
stwierdzono uchybienia dotyczące stanu sanitarno-higienicznego, jak również przekroczeń
czynników szkodliwych, braku wymaganej dokumentacji odnośnie czynników
rakotwórczych, czynników szkodliwych.
Odsetek uchybień stwierdzonych we wszystkich kontrolowanych zakładach pracy w 2003r.
przedstawiał się następująco:
(2002 rok)
▪ przekroczenia NDS i NDN : łącznie
18,1% 17,49
- związków chemicznych
1,0% 0,99
5
53906289.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin