Wykład 5 Decydowanie w organizacjach publicznych.doc

(96 KB) Pobierz
ORGANIZACJA I ZARZĄZDANIE PUBLICZNE W ADMINISTARCJI

ORGANIZACJA I ZARZĄZDANIE W ADMINISTARCJI PUBLICZNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD V

 

 

DECYDOWANIE W ZARZĄDZANIU PUBLICZNYM

 

 

 

 

 

 

 

 

                            "Jestem tutaj jedynym odpowiedzialnym człowiekiem.                                           Gdyby ci ludzie nie wiedzieli co robić, gdy spotkają się z wrogiem                             w środku dżungli, i tak będę za daleko, by im powiedzieć. Moja                             praca polega na tym, ze dbam o to, by wiedzieli. To, co zrobią,                             zależy od sytuacji, którą tylko oni sami mogą ocenić.

                            A odpowiedzialność jest zawsze po mojej stronie, choć                                                         decyzję podejmuje każdy samodzielnie".

                                                       

                                                        Wypowiedź dla gazety kapitana piechoty                                                                                                   walczącej w wietnamskiej dżungli

 

 

 

 

1.     Proces podejmowania decyzji

 

              Decydowanie jest sposobem realizacji funkcji kierowniczych, zaś istotą  zarządzania jest permanentny proces podejmowania decyzji, Decydowanie jest to dokonywanie nielosowego wyboru  w działaniu rozumianego jako, dawanie                           z jakiegoś względu pierwszeństwa jednemu elementowi zbioru przed innymi. Decydowanie jest szczególnym przypadkiem wybierania, a owa szczególność sprowadza sie do tego, że wybór

              po pierwsze – ma prowadzić do jakiegoś działania, czyli w skład rozpatrywanego zbioru wchodzą cele i / lub sposoby (kierunki) działania,

              po drugie, wybór musi być dokonany w sposób świadomy na podstawie jakiegoś kryterium nielosowego.

              Zbiór kierunków działania spośród których następuje wybór w procesie decydowania, jest w oczywisty sposób ograniczony prze zasób wiedzy decydenta, przez przekonanie o osiągalności celu lub wykonalności danego kierunku działania, przez ograniczoność czasu czy zasobów organizacji 

              Skutkiem decydowania będzie decyzja, jako akt świadomego                           i nielosowego wyboru jednego z rozpoznanych i uznanych za wykonalne kierunków przyszłego działania.

             

Decyzja ma miejsce, gdy dokonany zostaje wybór pomiędzy różnymi alternatywami. Podejmowanie decyzji, proces rozpoznawania i wyboru określonego kierunku działania, prowadzącego do rozwiązania konkretnego problemu.

              Decyzja jest wyborem jednego działania z pewnej grupy działań możliwych w danym momencie lub świadome powstrzymywanie się od wyboru - co także jest decyzją.

Podejmowanie decyzji wymaga, wyboru pomiędzy alternatywnymi kierunkami działań; szereg narzędzi matematycznych pozwala na systematyzowanie wyboru, który może być oparty na intuicji, zasadach logiki lub ich połączeniu.

 

 

             

              W literaturze przedmiotu dość często spotyka sie pojecie decydowania                           w sposób bliski (a nawet równoznaczny) pojęciu rozwiązywana problemów.               Najbardziej typowym przykładem takiego podejścia jest proces decydowania jako rozwiązywania problemów, w którym można wyróżnić etapy:

              1) określenie problemu,

              2) projektowanie działania,

              3) dokonywanie wyboru,

              4) dokonywanie oceny,

              5) przekształcenie wybranego rozwiązania w skuteczne działanie.

             

              Problem istnieje wówczas, gdy mamy do czynienia z różnicą pomiędzy warunkami oczekiwanymi (jak na przykład celem czy normą) a warunkami rzeczywistymi.

Rozwiązywanie problemów następuje, gdy menedżer podejmuje świadomy wysiłek, by ograniczyć występujące różnice pomiędzy rzeczywistymi i oczekiwanymi warunkami.

 

2. Zarządzanie jako proces decyzyjny (proces rozwiązywania problemów)

 

              Zarządzanie jest zawsze procesem podejmowania decyzji. Decydowanie nie jest odrębną funkcją zarządzania, lecz sposobem realizacji funkcji zarządzania:

 

planowanie + organizowanie + przewodzenie + kontrolowanie

decydowanie

  

 

 

 

17

 


 

Rys 1. Proces rozwiązywania problemów wykorzystujący analizę racjonalną

3. dentyfiko -wanie

możliwych przyczyn

4. Tworzenie możliwych rozwiązań

















 

 

 

 

 



 

 

 

 

7. Implementacja decyzji i ocena jej rezultatów

6. Dokonywanie wyboru spośród alternatyw. Podjęcie decyzji

5. Ocena alternatywnych rozwiązań

1. Rozpoznanie problemu i jego jasne określenie

2. Zbieranie danych i

informacji

 













 

 





     

Odnajdywanie   problemu                                                                                                                                       Podejmowanie







decyzji                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

                                                                                                                             

Rozwiązywanie problemów

 

 

 

 


              Sprowadzenie zarządzania do procesu decyzyjnego wymaga zwięzłego przedstawienia racjonalnego procesu podejmowania decyzji.               W procesie decydowania możemy wyróżnić pięć etapów:

 

1. Określenie problemu

             

W praktyce żaden problem, z jakim spotykamy się w zarządzaniu, nie występuje w postaci pozwalającej rozwiązać go wprost i bezpośrednio przez podjecie decyzji.

Pierwszym krokiem w podejmowaniu decyzji jest ustalenie                              i zdefiniowanie rzeczywistego problemu. Zadanie to wymaga czasu i wszelkie rady zalecające pośpiech ograniczają racjonalność w jego rozwiązaniu

Drugi krok pierwszego etapu sprowadza się do określenia uwarunkowań rozwiązania problemu. Chodzi tutaj zarówno o sformułowanie celów rozwiązania, jak i reguł ograniczających poszukiwanie możliwych rozwiązań. Cele rozwiązania powinny odzwierciedlać cele organizacji, w której proces decyzyjny ma miejsce, i w ostateczności ogniskować się na jej funkcjonowaniu  i rezultatach. Określone reguły tworzyć maja pewien system wartości, w obrębie którego musi zostać podjęta decyzja. Mogą to być po prostu cele organizacji czy przyjęte zasady projektowania jej struktury.

 

2. Analiza problemu 

 

              Drugi etap podejmowania decyzji obejmuje: kwalifikację problemu decyzyjnego oraz zebranie informacji.

              Kwalifikacja problemu jest niezbędna w celu ustalenia tego, kto powinien podjąć decyzję, kto powinien uczestniczyć w jej przygotowaniu lub tylko wypowiedzieć się przed jej podjęciem oraz kogo należy poinformować i kto ma ja wykonać.

Zalecenie gromadzenia informacji jest dyrektywą formułowana na pierwszym miejscu w większości prac poświęconych podejmowaniu decyzji. Jednak dopiero określenie i kwalifikacja problemu pozwalają ustalić, które informacje są istotne, a które tylko interesujące czy nawet mylące.

Dopiero charakterystyka problemu pozwala decydentowi:

1)    ustalić, jakie informacje są niezbędne do podjęcia danej decyzji,

2)    ocenić zakres i wagę posiadanych już  informacji i

3)    stwierdzić, jakich dodatkowych informacji potrzebuje, zrobić wszystko, co jest potrzebne dla ich uzyskania.

              Decydent nie jest w stanie zgromadzić wszystkich informacji, jakie powinien, posiadać, w następstwie czego decyzje podejmowane sa zawsze na podstawie niekompletnej wiedzy.

 

3. Wypracowanie możliwych rozwiązań

 

              Stała regułą decydowania powinno być dążenie do wypracowania dla każdego problemu znacznej liczby możliwych rozwiązań. W przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo wpadnięcia w pułapkę „albo-albo” a więc uwzględnienia tylko dwóch skrajnych rozwiązań w fałszywym przekonaniu, że bierzemy pod uwagę pełny ich zakres. Wytwarzanie różnych możliwych rozwiązań jest w istocie jedynym sposobem mobilizacji i treningu naszej wyobraźni.

 

4. Wybór najlepszego rozwiązania

 

Wykonana w poprzednich etapach praca gwarantuje, że decydent ma obecnie do wyboru pewną liczbę różnych możliwych kierunków działania,                   z których każdy jest dobry w tym sensie, że prowadzi do rozwiązania problemu. Sytuacja w której istnieje jedno i tylko jedno rozwiązanie problemu należy do rzadkości.

Przy wyborze najlepszego rozwiązania problemu powinno wziąć pod uwagę następujące kryteria:

1)    ryzyko,

2)    ekonomia wysiłku,

3)    czas,

4)    ograniczoność zasobów.

 

5. Przekształcenie wybranego rozwiązania w skuteczne działanie

 

              Z rzeczywistą decyzją mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy wybrane rozwiązanie zamienia się w skuteczne działanie. Zagadnienie to jest szczególnie istotne w przypadku decyzji kierowniczych, a więc zorientowanych na działanie innych ludzi. Kierownik definiując problem ustala cele i reguły rozwiązania, kwalifikuje problem i zbiera informacje, wypracowuje różne możliwe rozwiązania i ocenia je, wreszcie wybiera najlepszy kierunek działania. 

              Jednak dopiero przystąpienie do działania przez innych ludzi (wykonawców) pozwala stwierdzić, że decyzja została rzeczywiście podjęta.

 

Klasyczne cechy podejmowania decyzji w administracji publicznej

 

1.     akt wyboru dokonany przez organ administracji publicznej,

2.     akt dokonany przy rozstrzyganiu indywidualnej sprawy,

3.     mechanizm wyboru dzialania prawnie uregulowany, choćby                   w najistotniejszych jego fragmentach,

4.     proces wyboru działania oraz podjęta decyzja będą źródłem stosunków prawnych w sferze prawa administracyjnego

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin