INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Zgodnie z paragrafem 3 ust. 5 nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka, objętego wychowaniem przedszkolnym, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Równocześnie, biorąc pod uwagę paragraf 28 powyższego rozporządzenia w roku szkolnym 2009/2010 informację (wzór nr 70 – MEN-I/54/2) o gotowości szkolnej do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się rodzicom dziecka do dnia 15 czerwca 2010r.
Przedmiotowa informacja nie jest świadectwem ukończenia przedszkola
(podpisano: Jacek Krawczyk
Dyrektor Departamentu
Zwiększania Szans Edukacyjnych )
Ponieważ po raz pierwszy nauczyciele zostali zobowiązani do dokonania skróconej informacji wyników diagnozy gotowości szkolnej dziecka prowadzonej w przedszkolu w grupie pięcio i sześciolatków, poniżej podajemy przykłady oceny jakościowej gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (treści podane w arkuszu podkreślamy i wytłuszczamy, tekst proponowany przez nas – zostawiamy bez podkreśleń i wytłuszczenia).
Imię i nazwisko dziecka: proponujemy dodatkowo podać datę urodzenie dziecka oraz wiek
dziecka (lata i miesiące) w którym dokonano diagnozy.
Rok szkolny
Forma wychowania przedszkolnego (formy te są podane na drugiej stronie arkusza).
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:
1. mocne strony dziecka:
np. stosuje się do norm społecznych, współpracuje chętnie i raczej bez konfliktów z rówieśnikami; pomaga rówieśnikom, dzieli się z nimi zabawkami,
potrafi inicjować zabawy, chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach, jest lubiane przez inne dzieci; dobre relacje ma z dorosłymi, zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie poradzić; dziecko jest raczej pogodne, zaciekawione zajęciami; interesuje się czynnościami szkolnymi; szybko adoptuje się do nowej sytuacji, jest otwarte w stosunku do innych; stosuje się do poleceń dorosłego; częściowo zaczyna panować nad ekspresją emocji; próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się szybko itp.
2. zauważone trudności:
np. przejawia postawy lękowe, niechętnie uczestniczy w zajęciach i zabawach grupowych, często siedzi z boku i trudno je namówić do wspólnej zabawy – izoluje się; dość często kłóci się z dziećmi, zdarzają się zachowania agresywne; nie potrafi zgodnie bawić się z dziećmi; chce dominować w kontaktach z dziećmi, jak mu się nie udaje, to obraża się; dzieci niechętnie bawią się z nim; często nie reaguje na polecenia nauczycielek w przedszkolu; niechętnie stosuje się do poleceń; zbyt tęskni za rodzicami, często ma smutny nastrój, czasem popłakuje i nie chce podać przyczyny, nie lubi zmian, trudno adoptuje się do nowych sytuacji; często jest napięte w kontaktach z osobami dorosłymi; ma kłopoty z pokonywaniem trudności - nie próbuje, odmawia prób pokonywania trudności; łatwo rezygnuje w przypadku nawet małych trudności; jest impulsywne – łatwo płacze,łatwo wpada w złość itp.
3. podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka:
zachęcano dziecko do zabaw, prowadzono zabawy z dzieckiem w małych 3-5 osobowych grupkach; omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania; dobierano zajęcia łatwe dla dziecka i chwalono je za sukcesy; prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności dobierane do możliwości dziecka; stosowano często pochwały i zachęty itp.
4. wskazówki dla rodziców:
wskazane ograniczanie oglądania TV i gier na komputerze;
wskazany stały tryb dnia dziecka, odpowiednia ilość snu; w celu łatwiejszego
nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i
organizować wspólne zabawy; zachęcać dziecko do pokonywania trudności; często chwalić nawet za drobne osiągnięcia; zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych, cieszyć się wspólną pracą, chwalić za pomoc, nie karać za niepowodzenia, nie stosować wymówek itp.
2. Umiejętności matematyczne i gotowość do nauki czytania i pisania:
1) mocne strony dziecka:
przelicza liczmany do (10, 15, 20 i więcej), podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów, dodaje i odejmuje w granicach 10 (15; 20 i więcej) częściowo w pamięci, a częściowo na liczmanach; rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej, potrafi rozdzielić parzystą liczbę elementów na dwie równe części; zna liczebniki porządkowe (pierwszy, drugi, trzeci itp.); zna figury geometryczne, potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów; potrafi zdanie podzielić na kilka wyrazów, dzieli słowa na sylaby, potrafi w wyrazach podać pierwszą samogłoskę i spółgłoskę; potrafi z podanych sylab złożyć wyraz; rozpoznaje litery drukowane, potrafi je odwzorować; potrafi wskazać w tekście określone litery; czyta proste wyrazy, czyta zdania lub krótki tekst. Lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie treść i potrafi ją opowiedzieć itp. Prawidłowo ujmuje stosunki przestrzenne (prawo-lewo, nad, pod, obok, za, w górze, w dole itd.)
2) zauważone trudności:
nie liczy nawet do pięciu (10), niechętnie liczy, często myli się przy liczeniu do pięciu elementów (do 10 elementów); nie zawsze podaje prawidłowo liczbę elementów w zbiorze; myli się w dodawaniu i odejmowaniu w granicach do 5 na konkretach; ma trudności w rozumieniu pojęć: mniej – więcej; myli podobne figury geometryczne; nie potrafi skojarzyć ich kształtu z odpowiednią nazwą; ma duże trudności z klasyfikowaniem elementów; niechętnie słucha czytania książek, nie zawsze rozumieprzeczytaną treść; mimo ćwiczeń ma kłopot w wydzieleniu wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazach, nie wysłuchuje głosek na początku wyrazów; mimo ćwiczeń nie różnicuje kształtów liter, myli litery podobne kształtem do siebie, litery pisze w odbiciu lustrzanym; przestawia elementy szlaczków i liter itp. nie kojarzy litery z dźwiękiem jej odpowiadającym.; nie próbuje czytać, niechętnie odwzorowuje kształty liter; niechętnie, buduje i układa wg wzoru; ma trudności w szukaniu różnic w podobnych obrazkach; nie lubi oglądania książek; myli strony prawo-lewo, ma trudności w rozumieniu zależności przestrzennych; w nauczonych wierszach nie zawsze utrzymuje rym i rytm itp.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka:
prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy w liczeniu na konkretach, dodatkowe zabawy i ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (puzzle, dobieranki, loteryjki, rysowanie wg wzoru itp.); zabawy z określeniem stosunków przestrzennych; prowadzono ćwiczenia spostrzegania słuchowego; konieczne s...
szwedzia1