INFORMACJA O gotowości przykłady.doc

(96 KB) Pobierz
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA

INFORMACJA O  GOTOWOŚCI  DZIECKA

DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

    Zgodnie z paragrafem  3  ust. 5 nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka, objętego wychowaniem przedszkolnym, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

Równocześnie, biorąc pod uwagę paragraf 28 powyższego rozporządzenia w roku szkolnym 2009/2010 informację (wzór nr 70 – MEN-I/54/2)  o gotowości szkolnej do podjęcia  nauki w szkole podstawowej wydaje się rodzicom dziecka do dnia 15 czerwca 2010r.

     Przedmiotowa informacja nie jest świadectwem ukończenia przedszkola

                                                            (podpisano: Jacek Krawczyk

                                                              Dyrektor  Departamentu

                                                         Zwiększania Szans Edukacyjnych )  

 

Ponieważ po raz pierwszy nauczyciele zostali zobowiązani do dokonania skróconej informacji  wyników diagnozy gotowości szkolnej dziecka prowadzonej w przedszkolu w grupie pięcio i sześciolatków, poniżej podajemy przykłady oceny jakościowej gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (treści podane w arkuszu podkreślamy i wytłuszczamy, tekst proponowany przez nas – zostawiamy bez podkreśleń i wytłuszczenia).

 

Imię i nazwisko dziecka:  proponujemy dodatkowo podać datę urodzenie dziecka oraz wiek

                                            dziecka (lata i miesiące) w którym  dokonano diagnozy.

Rok szkolny

 

Forma wychowania przedszkolnego (formy te są podane na drugiej stronie arkusza).

 

Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

I  Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania

    przedszkolnego  w obszarze:

 

1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:

1.     mocne strony dziecka:

np. stosuje się do norm społecznych, współpracuje chętnie i raczej bez konfliktów z rówieśnikami; pomaga rówieśnikom, dzieli się z nimi zabawkami,

potrafi inicjować zabawy, chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach, jest lubiane przez inne dzieci; dobre relacje ma z dorosłymi, zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie poradzić; dziecko jest raczej pogodne,  zaciekawione zajęciami; interesuje się czynnościami szkolnymi; szybko adoptuje się do nowej sytuacji, jest otwarte  w stosunku do innych; stosuje się do poleceń dorosłego; częściowo zaczyna panować nad ekspresją emocji;   próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się szybko itp.

2.     zauważone trudności:

np. przejawia postawy lękowe, niechętnie uczestniczy w zajęciach i zabawach grupowych,   często siedzi z boku i trudno je namówić do wspólnej zabawy – izoluje się; dość często kłóci się z dziećmi, zdarzają się zachowania agresywne; nie potrafi  zgodnie bawić się z dziećmi; chce dominować w kontaktach z dziećmi, jak mu się nie udaje, to obraża się; dzieci niechętnie bawią się z nim; często nie reaguje na polecenia  nauczycielek w przedszkolu; niechętnie stosuje się do poleceń; zbyt tęskni za rodzicami, często ma smutny nastrój, czasem popłakuje i nie chce podać przyczyny, nie lubi zmian, trudno adoptuje się do nowych sytuacji; często jest napięte w kontaktach z osobami  dorosłymi;  ma kłopoty z pokonywaniem trudności  - nie próbuje, odmawia prób pokonywania trudności; łatwo rezygnuje w przypadku nawet małych trudności; jest impulsywne – łatwo płacze,łatwo wpada w złość itp.

 

3.     podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka:

zachęcano dziecko do zabaw, prowadzono zabawy z dzieckiem w małych 3-5 osobowych grupkach; omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania; dobierano zajęcia łatwe dla dziecka i chwalono je za sukcesy; prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności dobierane do możliwości dziecka; stosowano często pochwały i zachęty itp.

4.     wskazówki dla rodziców:

wskazane ograniczanie oglądania TV i gier na komputerze;

wskazany stały tryb dnia dziecka, odpowiednia ilość snu; w celu łatwiejszego

nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i

organizować wspólne zabawy; zachęcać dziecko do pokonywania trudności; często chwalić nawet za drobne osiągnięcia; zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych, cieszyć się wspólną pracą, chwalić za pomoc, nie karać za niepowodzenia, nie stosować wymówek itp.

 

2. Umiejętności matematyczne i gotowość do nauki czytania i pisania:

1)     mocne strony dziecka:

przelicza  liczmany do (10, 15, 20 i więcej), podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów, dodaje i odejmuje w granicach 10 (15; 20 i więcej)  częściowo w pamięci, a częściowo na liczmanach; rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej, potrafi rozdzielić parzystą liczbę elementów na dwie równe części; zna liczebniki porządkowe (pierwszy, drugi, trzeci itp.);  zna figury geometryczne, potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów;  potrafi zdanie podzielić na kilka wyrazów, dzieli słowa na sylaby, potrafi w wyrazach podać pierwszą samogłoskę i spółgłoskę; potrafi z podanych sylab złożyć wyraz; rozpoznaje litery drukowane, potrafi je odwzorować; potrafi wskazać w tekście określone litery; czyta proste wyrazy, czyta zdania lub  krótki tekst. Lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie treść i potrafi ją opowiedzieć itp. Prawidłowo ujmuje stosunki przestrzenne (prawo-lewo, nad, pod, obok, za, w górze, w dole itd.)

2)     zauważone trudności: 

nie liczy nawet do pięciu (10), niechętnie liczy, często myli się przy liczeniu do pięciu elementów (do 10 elementów); nie zawsze podaje prawidłowo liczbę elementów w zbiorze; myli się w dodawaniu i odejmowaniu w granicach do 5 na konkretach; ma trudności w rozumieniu pojęć: mniej – więcej; myli podobne figury geometryczne; nie potrafi skojarzyć ich kształtu z odpowiednią nazwą; ma duże trudności z klasyfikowaniem elementów; niechętnie słucha czytania książek, nie zawsze rozumieprzeczytaną treść; mimo ćwiczeń ma kłopot w wydzieleniu wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazach, nie wysłuchuje głosek na początku wyrazów; mimo ćwiczeń nie różnicuje kształtów liter, myli litery podobne kształtem do siebie, litery pisze w odbiciu lustrzanym; przestawia elementy szlaczków i liter itp. nie kojarzy litery z dźwiękiem jej odpowiadającym.; nie próbuje czytać, niechętnie odwzorowuje kształty liter; niechętnie, buduje  i układa wg wzoru; ma trudności w szukaniu różnic w podobnych obrazkach; nie lubi oglądania książek; myli strony prawo-lewo, ma trudności w rozumieniu zależności przestrzennych; w nauczonych wierszach nie zawsze utrzymuje rym i rytm itp.

3)     podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka:

prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy w liczeniu na konkretach, dodatkowe zabawy i ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (puzzle, dobieranki, loteryjki, rysowanie wg wzoru itp.); zabawy z określeniem stosunków przestrzennych; prowadzono ćwiczenia spostrzegania słuchowego; konieczne s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin