Gwiezdny-Pirat-50.pdf
(
17117 KB
)
Pobierz
NUMER 50
WSTĘPNIAK
NA OKŁADCE:
Oto Piratowi stuknęła pięćdziesiątka. Muszę powiedzieć, że nigdy bym się
tego nie spodziewał.
Nie wierzyłem w to niemal 10 lat temu, gdy ukazał się pierwszy numer
„innego pisma o RPG”. Pisma zorientowanego na graczy, a nie Mistrzów
Gry, aspirującego do miana „niezbędnika RPG”, pisma za piątaka.
Nie przyszłoby mi to na myśl na etapie 7. numeru, w którym po raz
pierwszy pojawił się mój tekst. Był to materiał „Podręcznik jako księga
przygód”, a publikacja niesamowicie mnie podjarała. Działo się to jeszcze
w czasach, gdy funkcjonowało coś takiego jak prestiż pojawiania się na
drukowanych stronach magazynu.
Nie widziałem takiej opcji w 2006 roku, moim pierwszym w Portalu, gdy
co 2 miesiące staraliśmy się przygotować już pogrubiony, 80-stronicowy
magazyn. A zwłaszcza wówczas, gdy zapadła decyzja: kończymy z dru-
kiem, przechodzimy na tryb sieciowy.
Przez kolejnych kilka numerów pełniłem rolę naczelnego. Oznaczało to
w praktyce, że po godzinach, w ramach hobby mogłem sobie wziąć i przy-
gotować kolejny numer. I wychodziły te Piraty - nieregularnie, co kilka
miesięcy, ale niezmiennie pełne erpegowego stuffu. W takich warunkach
Pirat obchodził jubileusz 25. numerów i niewiele wskazywało na to, że
podwoi tę liczbę za jednego ludzkiego żywota.
Aż w pewnym momencie pojawiła się nowa, kolejna już koncepcja pisma
i stał się cud. Pirat traił w Portalowy rozkład jazdy jako stały, comiesięcz-
ny punkt programu, prezentujący nasze hobby i pasję wszystkich, którzy
zechcą się w niego włączyć. Mało że traił - wpisał się w niego na stałe,
a formuła okazała się strzałem w dziesiątkę. Oto jesteśmy w stanie mie-
siąc w miesiąc publikować nowy numer zupełnie nieodpłatniego pisma!
Mamy miejsce do prezentacji tego, co świetnego robią fani, do pochwala-
nia się swoimi rzeczami, do zapalenia czytelników fazą na gry.
Jasne - jest to zupełnie inny Pirat niż w 2002, 2006 czy 2009 roku. Rze-
czywistość brutalnie potraktowała wizje: pisma dla graczy, pisma druko-
wanego czy pisma „ponad podziałami”, ogarniającego całe spektrum gier
dzięki wspólnemu wysiłkowi różnych wydawców.
Gwiezdny Pirat AD 2012 skupia się dziś na grach Portalu, wychodząc
czasem w stronę innych - głównie za sprawą współpracy z bloggerami.
Taka formuła nie tylko jest jedyną, która działa sprawnie i bez zgrzytów.
Jest to także formuła przyjmowana każdego miesiąca przez plus minus
dwa tysiące czytelników. Więcej, niż kiedykolwiek w historii pisma. To
niesamowicie stymulujące!
Ani się nie spostrzegłem, jak niegdyś niewyobrażalna mrzonka - 50 nume-
rów - stała się rzeczywistością. Aż chce się sięgać wyobraźnią dalej, w stro-
nę setki! W obecnej kondycji pisma jest ona zupełnie prawdopodobna! Uda
się, jeśli Pirat pozostanie naszym wspólnym, fanowskim przedsięwzięciem
z 200-procentowym stężeniem pasji.
Trzymam za to kciuki!
NIE UFAJ NAWET
SWOIM MYŚLOM
(MESMERYTA, JEDNOSTKA
Z NEUROSHIMY TACTICS)
„OBRONA STONEKILL”, CZYLI KAMPANIA DO NEUROSHIMY HEX
KONWERSJE FIGUREK
RAFINERIA 2012
WYWIAD Z HANKIEM WOONEM
PORADNIK MODELARZA
Rafał „Multidej” Szyma
GWIEZDNY PIRAT Adres redakcji: „Gwiezdny Pirat” Wydawnictwo Portal 44-100 Gliwice, ul. Św. Urbana 15; tel. / fax (032) 334-85-38; E-mail: portal@wydawnictwoportal.pl; WWW: www.wydawnictwoportal.pl
Redaktor Naczelny: Jan „Bezkrólewie” Osik; współpracują współpracownicy; współredagują współredaktorzy; korygują korektorzy. Materiały zawarte w czasopiśmie mogą być w całości lub fragmentach kopio-
wane, fotokopiowane, publikowane czy reprodukowane na każdym z nośników informacji - prosimy jedynie o informację o takim działaniu. Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych i zastrzega sobie
prawo do redagowania i skracania tekstów. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i hołduje zasadzie „Co złego, to nie my”. Wszelkie znaki irmowe i towarowe oraz zdjęcia są zastrzeżone przez ich właścicieli
i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych. ISSN 1898-2700 Nakład: publikacja internetowa Copyright Wydawnictwo PORTAL, Gliwice 2012
2
Gwiezdny
Pirat nr 50
KURIER
KURIER
3
Gwiezdny
Pirat nr 50
KURIER
KURIER
PRZEGLĄD KWIETNIOWYCH AKTUALIZACJI
WITRYN WYDAWNICTWA PORTAL
Strona www.wydawnictwoportal.pl
Okładka neuroshimowej gry karcianek Konwój
Wyniki konkursu na ilustrację bohatera Neuroshimy
Obrona Stonekill - kampania do Neuroshimy Hex (pdf)
Audycja wspominkowa - rok 2009 (mp3)
Tworzenie mutanta z Neodzungli (pdf)
Rozwiązanie konkursów InSpectres i Neuroshima Hex
Stwórz antyskazeniowego chemika do Neuroshimy (pdf)
Zajrzyj także na Portalowy Facebook:
Odnośniki do recenzji produktów Wydawnictwa
Plotki z życia redakcji (m.in. informacje o redakcyjnej lidze Crokinole i Witchcraft)
Przecieki: m.in. pierwsze w sieci zdjęcie pudełek Stalowej Policji, plakatów i in.
Nie przegap: Neuroshimowy Facebook
Debiut królika Geigera
Mikroraporty z prac redakcji
Filmy, zajawki i focie, czyli nakręcanie na klimaty postapo
Mikrokonkursy z nagrodami
Strona nstactics.com
Komplet informacji o nowościach z Neuroshimy Tactics
Kalendarz z wszystkimi tacticsowymi wydarzeniami (turnieje, prezentacje, itp.)
4
Gwiezdny
Pirat nr 50
KURIER
W
szystko zaczęło się wiosną 2002 roku. Nie najlepsze wyni-
KURIER
ki sprzedaży magazynu Portal, ambitnego, ciężkiego maga-
zynu o grach fabularnych, który wydawaliśmy od września
1999 roku skłoniły mnie do rozważań nad tym, czy nie warto
nieco spuścić z tonu i poszukać nowej, lżejszej formuły, skierowanej nie
do doświadczonych Mistrzów Gry, lecz do wszystkich graczy, bez względu
na ich doświadczenie. Zamiast liczącego 140 stron dwumiesięcznika przy-
gotować o wiele bardziej strawny miesięcznik, pełen newsów, recenzji,
humoru, krótkich szkiców przygód – całość zamknąć na 48 stronach za
symbolicznego piątaka.
Mijały tygodnie, a ja szkicowałem i no-
towałem pomysły. W Stanach w tym
czasie ukazywał się magazyn Games
Unplugged, który strasznie mi się po-
dobał, więcej w nim było o hobby, ar-
tykułów o grach, recenzji, wywiadów,
a mniej o sesjach, trikach i fabule. Pismo
opowiadało o naszym hobby, o tym jak
się zmienia, co nowego się dzieje, jakie
są trendy, nowości, czego należy spo-
dziewać się w przyszłości. W końcu, po
iluś tam tygodniach rozważań uznałem,
że to naprawdę wyśmienity pomysł i po-
stanowiłem wdrożyć go w życie. Rozpo-
częła się operacja „Gwiezdny Pirat”. Lek-
ki magazyn o naszym hobby. Wywiady,
reportaże, newsy, recenzje i trochę szki-
ców przygód. Bardzo kuszący pomysł,
bardzo odmienny od tego, czym
był wtedy dwumiesięcznik
Portal czy powoli chyląca się
ku upadkowi Magia i Miecz.
cy z łam Pirata, a Tomek i Michał zaczęli
wymyślać działy i cykle artykułów. To
był fascynujący czas. O ile pamiętam,
to Tomek wymyślił Raport Pirata, czyli
jakby temat numeru, w którym redak-
cja przyglądała się ważnemu zagadnie-
niu na rynku gier. W pierwszym nume-
rze Krysia Nahlik pisała o sukcesie d20
i przyszłości tej mechaniki, w drugim
numerze Tomek wziął na warsztat feno-
men Wiedźmina RPG, który w tamtym
czasie próbował podbić serca polskich
graczy, a w trzecim – też Tomek - wziął
się za bary z Warhammerem RPG. To
były fenomenalne teksty, świetne ana-
lizy tematu, obszerne, rzetelne, takie
jakich nigdy wcześniej w polskiej prasie
o grach nie było.
Michał Sołtysiak wziął się za
bary z innym zagadnieniem –
miał sprawić, by pismo skrzy-
ło się od krótkich artykułów,
które zainspirują Mistrzów
Gry i graczy. Michał stwo-
rzył kilka takich cykli. Po-
stać z wykopem, to seria,
w której doradzał graczom
jak odgrywać postaci w grach
Ignacy Trzewiczek
Historia
Do współpracy przy piśmie
poprosiłem Tomka Majkow-
skiego i Michała Sołtysiaka.
Michał Oracz przygotował
zupełnie nowy layout, bardzo
różny od tego, co znali czytelni-
Gwiezdnego Pirata
5
Gwiezdny
Pirat nr 50
Plik z chomika:
narmo
Inne pliki z tego folderu:
gp_59.pdf
(38591 KB)
gp58.pdf
(18303 KB)
gp57.pdf
(13018 KB)
gp56.pdf
(12237 KB)
gp55.pdf
(21302 KB)
Inne foldery tego chomika:
galeria
inne
Klanarchia
MiM - Magia i Miecz
monastyr
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin