2006.02_Umbrello–narzędzie do modelowania aplikacji w UML_[Oprogramowanie].pdf
(
385 KB
)
Pobierz
332804280 UNPDF
aktualności
Linuxfresh
Umbrello
– narzędzie do modelowania
aplikacji w UML
Jean-Pierre Féval
gramów, stosowanych przez pro-
gramistów. Niektórzy po otrzyma-
niu zadania od razu zabierają się
za programowanie. Ma to swoje zalety,
ale zazwyczaj sprawdza się tylko przy
mało skomplikowanych zadaniach. W in-
nym przypadku może okazać się, że z po-
wodu braku wstępnej analizy projektu i do-
kładnego jego rozplanowania, na pew-
nym etapie trzeba zmieniać większość ko-
du, aby móc dodać kolejną funkcję. Konie-
czność planowania i dokumentowania roz-
woju projektu daje o sobie jeszcze bardziej
znać w przypadku projektów realizowa-
nych przez wielu programistów, co prze-
cież bardzo często ma miejsce również
w przypadku
Open Source
. Tworzenie od-
powiednich diagramów i modeli może też
znacząco ułatwić komunikację z klientem,
co pozwoli na uniknięcie nieporozumień
i dokładniejsze określenie wymagań sta-
wianych programiście. Wśród wielu narzę-
dzi wspomagających proces projektowa-
nia systemu informatycznego znajduje się
między innymi
Umbrello
, przeznaczony
właśnie do tworzenia diagramów i modeli.
Pozwala też na podstawie diagramu gene-
rować gotowy kod w różnych językach pro-
gramowania.
Umbrello potrai tworzyć wiele róż-
nych typów diagramów UML: diagram
klasy, sekwencji, kooperacji, przypadków
użycia, stanu, czynności, komponentów,
wydania oraz związków encji. Takie dia-
gramy mogą się przydać zarówno przy
tworzeniu systemu informatycznego, bazy
danych, jak i na przykład przy analizowa-
niu przepływu danych w irmie.
Umbrello obecnie jest dołączany do
KDE, więc powinien znajdować się w wię-
kszości nowych dystrybucji Linuksa. Oczy-
wiście, jeśli ktoś korzysta ze środowiska
GNOME, to nie musi od razu instalować
całego KDE (w Fedorze program Umbrello
znajduje się w pakiecie kdesdk). Można
też pobrać go i zainstalować osobno, np.
ze strony domowej projektu. W przy-
padku Fedory odpowiedni pakiet jest
dostępny w repozytorium Dries (
http://
dries.studentenweb.org/rpm/
).
Interfejs programu jest dopracowa-
ny i bardzo wygodny. Po uruchomieniu
wyświetla się ekran podzielony na cztery
zasadnicze części. Pierwsza z nich to pasek
narzędziowy, umieszczony pod menu, po-
dzielony na: główny pasek narzędzi, pa-
sek narzędzi diagramów i pasek narzędzi
wyrównania. Ikony wyświetlone w tym
drugim pasku zależą od typu aktualnie
widocznego diagramu. Użytkownik może
poszczególne paski przeciągać do krawę-
dzi ekranu, jeśli tak będzie mu się wygod-
niej pracowało. Po lewej stronie znajduje
się widok drzewa obiektów, pod którym
umieszczono podgląd dokumentacji wy-
branego obiektu. Największą część ekranu
– po prawej – zajmuje obszar roboczy wraz
z zakładkami. Na dole ekranu znajduje się
standardowy pasek statusu.
W każdej zakładce może znajdować
się osobny diagram. O tym, jakiego typu
będzie to diagram, użytkownik decyduje
wybierając odpowiednią opcję z menu. Po
utworzeniu nowej zakładki można doda-
wać do diagramu odpowiednie obiekty
korzystając z paska narzędzi diagramów.
Od razu przy ich dodawaniu można nada-
wać im odpowiednie nazwy. Następnie
można pozaznaczać grupy obiektów i sko-
rzystać z narzędzi wyrównania w celu
wstępnego ułożenia elementów. Dwukro-
tne kliknięcie lewym przyciskiem myszki
na obiekcie powoduje wyświetlenie okna
właściwości. Można w nim określić wido-
czność obiektu, a także inne jego cechy,
zależnie od typu (np. atrybuty encji, opera-
cje, szablony i powiązania klasy, czy kolor
i czcionkę). Przed dodawaniem atrybutów
warto określić, w jakim języku programo-
Rysunek 1.
Diagramy sekwencji pozwalają zaprojektować wymianę informacji między
obiektami
52
luty 2006
oprogramowanie
I
stnieje wiele technik pisania pro-
FRESH
News
Rysunek 2.
Interfejs programu można dopasować do własnych potrzeb
GFSGL 0.92.0-RC1
Dzięki programowi
GFSGL
instalo-
wanie i uruchamianie gier w systemie
Linux może stać się znacznie prost-
sze. Aplikacja potrai automatycznie
wykryć instalatory gier umieszczone
na płytach
CD
. Z pomocą graicznego
lub tekstowego interfejsu można uru-
chamiać wiele gier, obsługiwanych
zarówno przez
Wine
lub
Cedegę
, jak
również przez
ScummVM
. W nowej
wersji rozwojowej m.in. poprawio-
no szereg błędów, a także dodano
obsługę kilku nowych gier (
Savage
,
ColdWar
,
Word Peace
,
Graal Online
)
do modułów automatycznego doda-
wania.
http://freshmeat.net/projects/gfsgl/
XLOGO 0.9.18
XLogo to napisany w Javie
interpreter języka Logo. Choć język
ten jest dosyć stary, świetnie nadaje
się do nauki podstaw programowa-
nia, jak pętle czy procedury. W naj-
nowszym wydaniu poprawiono sta-
bilność programu, ulepszono obsługę
pamięci, dodano kilka poleceń wbu-
dowanych (animation, refresh i ima-
gesize), które pozwalają na stworze-
nie prostych animacji. Oprócz tego,
poprawiono kilka błędów i dodano
tutorial w języku francuskim.
http://freshmeat.net/projects/xlogo/
InitNG 0.4.4
Pojawiła się nowa wersja opisywane-
go niedawno programu
InitNG
.
Ten zastępnik dla standardowego
Sysvinit
ma zapewnić przyspieszenie
uruchamiania systemu. System jest
wciąż w fazie
alpha
, lecz jest aktyw-
nie rozwijany, dzięki czemu każda
wersja zawiera nowe możliwości lub
poprawki błędów. W ostatnich wer-
sjach dodano wtyczkę
limit
, pozwa-
lającą na ograniczenie wykorzysty-
wania przez usługi procesora, pamię-
ci i innych zasobów. Dodano słowo
kluczowe
REQUIRE
, mające wyższy
status niż
NEED
. Oprócz tego,
dodano opcję
-O
dla polecenia
ngc
,
pozwalającą wyświetlić wszystkie
opcje, jakie można ustawić w plikach
.ii
. Poprawiono też szereg błędów,
między innymi związany z zawiesza-
niem się programu przy zatrzymywa-
niu lub restarcie systemu.
http://freshmeat.net/projects/
nextgenerationinit/
wania będzie tworzony projekt. Po podję-
ciu decyzji należy w menu ustawić aktyw-
ny język oraz polecić dodanie domyślnych
typów danych dla domyślnego języka. Po-
zwoli to podczas dodawania atrybutów
na korzystanie z odpowiednich typów
danych. Przyda się to również przy póź-
niejszym generowaniu kodu na podstawie
diagramów.
Końce połączeń utworzonych pomię-
dzy elementami diagramu (np. encjami)
zostaną dowiązane do poszczególnych ele-
mentów. Dzięki temu można swobodnie
przesuwać elementy, a połączenia będą się
automatycznie aktualizować. Oczywiście,
połączenia nie muszą być odcinkami pro-
stymi. Wystarczy podwójne kliknięcie
na połączeniu, aby pojawił się tam nowy
węzeł, który można swobodnie przemie-
szczać. Korzystając z menu dostępnego
pod prawym przyciskiem myszki można
ustawić dodatkowe właściwości połą-
czenia, np. jego nazwę, czy role i liczeb-
ność poszczególnych zakończeń. Podczas
przemieszczania elementów można sko-
rzystać z możliwości wyświetlenia siatki
i wymuszenia przyciągania do niej – opcja
ta dostępna jest w menu otwierającym się
po wciśnięciu prawego przycisku myszki
na obszarze roboczym.
Każdy z diagramów jest tworzony
w określonym celu. Przykładowo, diagram
przypadków użycia pozwala na uwidocz-
nienie powiązań i zależności pomiędzy
przypadkami użycia i aktorami biorącymi
udział w procesie. Szczególnie przydaje się
to w komunikacji z przyszłymi użytkowni-
kami tworzonego systemu, gdyż pozwala
w obrazowy sposób przedstawić, co sy-
stem ma robić. Aby móc takie informacje
pokazać przyszłym użytkownikom syste-
mu lub współpracownikom, musi istnieć
możliwość eksportowania ich z programu.
Zależnie od tego, jakie to informacje, pro-
gram oferuje kilka form eksportu. Każdy
diagram można zapisać do pliku graiczne-
go w jednym z kilku formatów (np. obraz
w formacie bitmapy –
PNG
lub wektoro-
wy
SVG
). Oprócz tego, na podstawie klas
utworzonych w programie, można wyge-
nerować kod w wybranym wcześniej ję-
zyku programowania. Przy pierwszej próbie
generowania kodu najlepiej skorzystać
z asystenta, gdyż pozwoli on od razu usta-
wić kilka ważnych opcji oraz utworzyć
katalog docelowy. Niestety, na razie nie
ma możliwości eksportowania diagramów
związków encji do plików
SQL
, choć jest
to funkcja bardzo pożądana przez wielu
użytkowników. Dzięki temu, że program
wciąż jest rozwijany, można liczyć, że nie-
długo również ta funkcjonalność zostanie
dodana. W razie wątpliwości co do obsłu-
gi programu można skorzystać z obszernej
(choć niestety dawno nie aktualizowanej)
dokumentacji.
W najnowszej wersji programu wpro-
wadzono jedynie niewielkie poprawki i uak-
tualniono tłumaczenia. Obecnie aplikacja
kompiluje się z biblioteką
Qt 3.3.5
.
Sylpheed 2.1.7
Sylpheed to lekki i szybki klient
poczty elektronicznej oparty na
bibliotece GTK+. Wśród wielu jego
zalet warto wymienić możliwość
obsługi wielu kont, a także możli-
wość wydawania praktycznie wszyst-
kich poleceń z klawiatury. Chyba naj-
ważniejszą ze zmian w nowej wersji
jest dodanie modułu sprawdzania
pisowni.
http://freshmeat.net/projects/sylpheed/
http://freshmeat.net/projects/uml/
www.lpmagazine.org
53
Plik z chomika:
SOLARIX33
Inne pliki z tego folderu:
2005.01_Dvdrip–ripper płyt DVD_[Oprogramowanie].pdf
(212 KB)
2006.10_Linux i komunikatory multimedialne_[Oprogramowanie].pdf
(2422 KB)
2006.10_Texmaker – edytor dla systemu LaTeX_[Oprogramowanie].pdf
(316 KB)
2006.10_Stream Ripping pod Linuksem_[Oprogramowanie].pdf
(1246 KB)
2006.08_Gremial_[Oprogramowanie].pdf
(478 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Aktualnosci
Audio
Bazy Danych
Bezpieczenstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin