Kruk i lis.doc

(188 KB) Pobierz

Test klasa szósta język polski

Imię i nazwisko ucznia:                                                                                     data: …………

……………………….

Kruk i lis

2

 


Bywa często zawiedzionym,

Kto lubi być chwalonym.

Kruk miał w pysku ser ogromny; Lis, niby skromny,

Przyszedł do niego i rzekł: Miły bracie, Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię! Cóż to za oczy!                                             Ich blask mroczy!                                         Czyż można dostać                             Takową postać?                                             A pióra jakie!                                                 Szklniące, jednakie.                                         A jeśli nie jestem w błędzie,                          Pewnie i głos śliczny będzie"                      Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił, Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.             Ignacy Krasicki, Kruk i lis


Zadanie 1.

Lis chciał odebrać krukowi:
A. gniazdo              B. piękne pióra        C. ser

Zadanie 2.

Przytoczony wyżej utwór jest:
A. baśnią              B. legendą              C. bajką


D. talent

D. mitem


Zadanie 3.

Tytułowym bohaterom Ignacy Krasicki przypisał cechy charakterystyczne dla ludzi. Taki za­bieg stylistyczny nazywamy:

A. porównaniem              B. epitetem        C. ożywieniem         D. uosobieniem


 

Zadanie 4.

Osobą mówiącą w utworze l. Krasickiego jest:
A. narrator              B. kruk

Zadanie 5.

Tytułowy lis to alegoria człowieka:

A. dobrodusznego              B. podstępnego


C. autor

C. bystrego


D. lis

D. skromnego


Zadanie 6.

Informacji na temat poprawnej pisowni rzeczownika kruk dostarczy ci:
A. encyklopedia                                                        B. słownik ortograficzny

C. słownik wyrazów obcych              D. słownik synonimów

 

 

 

Zadanie 7.

Kruk stracił ser, ponieważ:

A. lis odebrał mu go siłą                                   B. zakrztusił się

C. chciał się pochwalić swoim głosem     D. chciał udzielić lisowi odpowiedzi


Zadanie 8.

Wskaż szereg, w którym zapisano poprawne formy C. I. pój. rzeczowników ser, kruk, lis:
A. seru, kruku, lisowi              B. serowi, krukowi, lisu

C. serze, krukowi, lisowi              D. serowi, krukowi, lisowi

Zadanie 9.

Wiadomości o życiu kruka dostarczy ci program telewizyjny:

A.              Białe kruki - program publicystyczny

B.              Pływające, fruwające i skaczące - teleturniej

C.              Zbuntowane ptaki - telenowela

D.              Zwierzęta świata - film przyrodniczy


Zadanie 10.

Wskaż wyrażenie przenośne:

A. lisia nora              B. biały kruk


C. czarny kruk


D. żółty ser


Zadanie 11.

Z utworu l. Krasickiego wypisz zdanie, które pełni funkcję pouczenia - morału.

Zadanie 12.

Napisz po trzy cechy charakteryzujące każdego z bohaterów.

A. lis:    ………………., ………………….., …………………………

B. kruk:              ,                                  ……

 

Zadanie 13.

Jakim wyrażeniem frazeologicznym określisz osobę, która:

A. zna się prawie na wszystkim -             

B. jest powolna, flegmatyczna -             

C. jest niezdarą, często przytrafiają się jej przykre wypadki -             

D. na pozór jest spokojna i potulna, ale gdy zachodzi potrzeba, potrafi pokazać, na co ją
stać -             

E. ma wyjątkowe szczęście -             

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin