GAZETA PRAWNA z 5 października 11 (nr 193).pdf

(2825 KB) Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
Za co i kiedy może odpowiedzieć karnie internauta | B14
Środa 5 października 2011 | nr 193 (3079)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Podatek dochodowy | B15
Jaki wpływ ma miejsce zamieszkania
na rozliczenia podatkowe
Kontrola OPP | B4
Podatnicy będą mogli sprawdzić,
gdzie trafił ich 1 proc. PIT
Jutro
Kiedy można zakwestionować
wyrok wydany pod naszą
nieobecność
DZIŚ W GP
4. raz firmy uznały „DGP” za
PODATKI
Rolnicy zapłacą wyższe
podatki
Podwyżkę stawek przerzucą oni
na obywateli, którzy kupują ich
produkty | B2
PONADTO
n Kurs euro nie wpłynie na ceny
papierosów | B3
n Z paragonu musi wynikać
wykonanie usługi | B3
n Pomoc z janosikowego
w 2012 r. będzie większa | B5
najlepsze źródło informacji
SONDAŻ Aż 56 proc. dużych przedsiębiorstw najchętniej kupuje i czyta „Dziennik Gazetę Prawną” .
Spada natomiast zaufanie przedsiębiorców do portali sejmowych i ministerialnych
PRACA
Zbędne zwolnienia
w urzędach
124 tys. urzędników umożliwia
realizację zadań – uważa
Sławomir Brodziński | B6
PONADTO
n Gminy źle wydają pieniądze
na badania profilaktyczne | B7
n Rząd przyjął projekt ustawy
o zwiększeniu pomocy
dla kombatantów | B7
Małgorzata Kryszkiewicz
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
Taki jest wynik tegorocz-
nego badania przeprowa-
dzonego wśród 300 przed-
siębiorców przez Ipsos na
zlecenie „Dziennika Gazety
Prawnej” i Wolters Kluwer.
Pierwszą pozycję w tym ran-
kingu utrzymujemy od czte-
rech lat.
Badanie pokazało, że aż
56 proc. dużych przedsię-
biorstw w pierwszej kolejno-
ści sięga po „DGP”. Nieco
mniej czytelników mamy
wśród małych i średnich
firm (odpowiednio 53 proc.
i 56 proc.). Ale i w tych ka-
tegoriach pozostajemy lide-
rem.
Jedyną liczącą się na ryn-
ku prasowym konkurencją
dla „DGP” może być „Rzecz-
pospolita”. Po ten dziennik
sięga 35 proc. dużych przed-
siębiorców. Pozostałe gaze-
ty zajmujące się prawem
i gospodarką nie cieszą się
zbyt dużym zaufaniem
przedsiębiorców.
Coraz bardziej popularny
wśród firm jest także System
Informacji Prawnej LEX, któ-
remu w tym roku zaufało aż
40 proc. dużych firm. Nieco
PRAWO
WSA: nie każdą decyzję
można kwestionować
Nie można zaskarżyć uchwały
samorządu, który odmawia
usnięcia naruszenia prawa | B12
PONADTO
n Przymusowy odwyk
skazanego może trwać dłużej
niż kara więzienia | B11
n „Nie” dla ułatwień stosowania
zamówienia z wolnej ręki | B12
n Specjalne rekomendacje
pomogą samorządom unikać
błędów przy zakupie aut | B12
mniej zwolenników ten spe-
cjalistyczny program ma
wśród średnich przedsię-
biorców (29 proc.). Z zasobów
LEX-a korzysta także 7 proc.
małych firm.
Dziwić może to, że przed-
siębiorcy niezbyt chętnie
kupują informacje prawne
oferowane przez liczne ser-
wisy internetowe. Mimo że
w tym roku odsetek dużych
firm korzystających z tego
źródła wzrósł dwukrotnie,
to nadal wynosi on jedynie
10 proc. Tendencję wzrosto-
wą można zaobserwować
także wśród małych i du-
żych firm (odpowiednio 12
i 13 proc.). Jak widać, mimo
szybkiego rozwoju interne-
tu przedsiębiorcy chętniej
wydają pieniądze na infor-
macje zamieszczone w tra-
dycyjnych papierowych wy-
daniach gazet.
Małe zainteresowanie za-
kupem informacji prawno-
-gospodarczych oferowa-
nych przez portale interne-
towe nie oznacza jednak, że
przedsiębiorcy nie korzysta-
ją z internetu w ogóle. Aż
82 proc. średnich firm, któ-
re zadeklarowały, że poszu-
kują takich informacji, naj-
częściej robi to właśnie w in-
ternecie. To wzrost o 7 proc.
w stosunku do wyników
sondażu z ubiegłego roku.
Ich zdaniem ten sposób zdo-
bywania informacji jest naj-
wygodniejszy, gdyż łatwo
mogą odszukać zagadnie-
nia, które ich interesują. Nie
bez znaczenia jest również
to, że większość artykułów
dostępna jest w internecie
bezpłatnie.
Z przeprowadzonego ba-
dania wynika także, że wła-
ściciele firm coraz bardziej
przekonują się do specjali-
stycznych portali prawnych
i księgowych. Podczas gdy
w 2010 r. do poszukiwania
informacji na tego typu stro-
nach przyznawało się tylko
5 proc. średnich firm, to
w tym roku odsetek ten
wynosił już 29 proc.
Wzrost zauważalny jest
także wśród dużych przed-
siębiorców (z 16 do 24
proc.). Spada natomiast za-
ufanie do portali sejmowych
i ministerialnych. Jako źró-
dło informacji wskazało je
w tym roku tylko 8 proc. du-
żych firm.
n
Czytaj też: Firmy nie mają swoich
prawników | B10
książka
niezbędna
w każdej fi rmie
IDENTYFIKACJA PODATKOWA Skutki zmian przepisów obowiązujące od 1 września 2011 r.
NIP na zwolnieniu lekarskim nie zależy od ministra finansów
Ministerstwo Pracy i Polityki
Społecznej musi opracować
zmiany w przepisach, które
zlikwidują NIP ze zwolnień le-
karskich. Na razie takiego
projektu nie ma.
NIP-u od podatników na-
dal żądają m.in. lekarze,
którzy wystawiają zwolnie-
nia od pracy w związku
z chorobą. Mimo że od
1 września 2011 r. nie mają
do tego prawa. Dotyczy to
osób fizycznych objętych
rejestrem PESEL nieprowa-
dzących działalności gospo-
darczej lub niebędących za-
rejestrowanymi podatnika-
mi podatku od towarów i
usług. Chyba że obowiązek
przedstawienia NIP wyni-
ka z przepisów.
Jak tłumaczy nam Wiesła-
wa Dróżdż z Ministerstwa
Finansów, wzór zaświad-
czenia lekarskiego ZUS
ZLA określony został roz-
porządzeniem ministra pra-
1 września
czeń lekarskich, wzoru za-
świadczenia lekarskiego
i zaświadczenia lekarskie-
go wydanego w wyniku
kontroli lekarza orzecznika
Zakładu Ubezpieczeń Spo-
łecznych.
– Pozycja 06 wzoru druku
formularza ZUS ZLA wy-
musza wpisanie NIP ubez-
pieczonego lub serię i nr
paszportu, z tym że serię i nr
paszportu należy wpisać tyl-
ko wtedy, gdy nie nadano
PESEL i NIP – dodaje Wie-
sława Dróżdż.
Ministerstwo Pracy i Poli-
tyki Społecznej w lutym te-
go roku obiecało, że wzory
druków ZUS ZLA zostaną
dostosowane do obowiązują-
cego prawa i nie będzie wy-
mogu podawania NIP-u oso-
by fizycznej. Na razie jednak
projektu nie ma. Czekamy
na odpowiedź MPiPS, kiedy
taki projekt będzie gotowy.
ewa.matyszewska@infor.pl
Zamówienia:
801 626 666 , bok@infor.pl
od tego dnia br. osoby
fizyczne nieprowadzące
firm nie muszą się
posługiwać NIP.
Wystarczy im PESEL
Prenumeratorzy DGP
kupią książkę
w promocyjnej cenie
cy i polityki społecznej z 27
lipca 1999 r. w sprawie
szczegółowych zasad i try-
bu wystawiania zaświad-
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
ZUS
n 5 PAŹDZIERNIKA termin zapłaty składek na ubezpie-
czenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundu-
sze pozaubezpieczeniowe przez jednostki budżeto-
we, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze
US n 7 PAŹDZIERNIKA termin
wpłaty podatku do-
chodowego w formie
karty podatkowej
n 7 PAŹDZIERNIKA termin wpłaty podatku docho-
dowego od należności wypłaconych zagra-
nicznej osobie prawnej m.in. z odsetek,
praw autorskich, znaków towarowych
n 7 PAŹDZIERNIKA termin wpłaty podatku
dochodowego pobranego od dochodów
z dywidend oraz innych przychodów
z udziału w zyskach osób prawnych
705542546.049.png 705542546.053.png 705542546.054.png 705542546.055.png 705542546.001.png 705542546.002.png 705542546.003.png 705542546.004.png 705542546.005.png 705542546.006.png 705542546.007.png 705542546.008.png 705542546.009.png 705542546.010.png 705542546.011.png 705542546.012.png 705542546.013.png
 
B 2
PODATKI
GP | 5 października 2011 | nr 193 (3079) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Rolnicy zapłacą
Firmy skorzystają z szybszej odprawy
Prezydent podpisał usta-
wę o ratyfikacji konwencji
w sprawie scentralizowa-
nej odprawy celnej doty-
czącej podziału krajowych
kosztów poboru, które są
zatrzymywane, gdy trady-
cyjne zasoby własne są
udostępniane budżetowi
UE. Konwencja podpisana
została 10 marca 2009 r.
w Brukseli.
Osoba mająca pozwole-
nie na stosowanie odpra-
wy scentralizowanej bę-
dzie mogła złożyć lub udo-
stępnić zgłoszenie celne
w urzędzie celnym właści-
wym dla miejsca swojej
siedziby, a towar będzie
mógł zostać przedstawio-
ny w innym urzędzie cel-
nym. Gdy w odprawę
scentralizowaną zaanga-
żowane będzie więcej niż
jedno państwo UE, wystą-
pi konieczność podziału
krajowych kosztów pobo-
ru należności.
wyższe podatki
MGM
n Stawki podatku rolnego w przyszłym roku mogą wzrosnąć nawet o 100 proc.
n Rolnicy przerzucą wzrost podatku na obywateli kupujących ich produkty
n Podwyżki mogą być mniejsze, jeśli rady gmin podejmą stosowne uchwały
WIĘCEJ
www.prezydent.gov.pl
Egzaminy będą w Centrum Edukacji
Osoby pełniące funkcję
lub zajmujące stanowisko,
z którym wiąże się obowią-
zek nadzorowania lub bez-
pośredniego przeprowa-
dzania gier hazardowych,
muszą mieć świadectwa
zawodowe. Ministerstwo
Finansów opublikowało
projekt zmiany rozporzą-
dzenia określającego zasa-
dy przeprowadzania egza-
minu i wydawania takich
świadectw. W nowelizacji
doprecyzowano obowiązek
dołączania do wystąpienia
o wydanie świadectwa ory-
ginału zaświadczenia o nie-
karalności lub jego kopii
poświadczonej za zgod-
ność z oryginałem przez
notariusza. Ponadto wska-
zane zostało nowe miejsce
przeprowadzania egzami-
nu zawodowego, tj. siedzi-
ba Centrum Edukacji Za-
wodowej Resortu Zdrowia.
Nowe przepisy wejdą w ży-
cie po upływie 14 dni od ich
ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw.
MGM
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Już w przyszłym roku staw-
ki podatku rolnego mogą
pójść w górę nawet dwukrot-
nie. Przyczyną jest znaczny
wzrost cen żyta, które są bra-
ne pod uwagę przy ustalaniu
stawki podatku.
Na przykład obecnie w
gminie Opoczno stawka po-
datku za 1 ha przeliczenio-
wy gruntów gospodarstw
rolnych wynosi 77,50 zł.
Właściciel 10 ha przeliczenio-
wych gospodarstwa za 2011
rok musi zapłacić 770,5 zł.
Gdyby w efekcie podwyżki
cen skupu żyta stawka wzro-
sła dwukrotnie, rolnik za
2012 r. musiałby zapłacić
1541 zł.
Jednak jak przyznaje prof.
Jadwiga Glumińska-Pawlic
z Katedry Prawa Finansowe-
go Uniwersytetu Śląskiego, je-
śli rady gmin skorzystają
z przysługujących im upraw-
nień i zrezygnują z części
swoich dochodów, to nawet
istotny wzrost ceny skupu
żyta nie musi wpłynąć na ra-
dykalny wzrost podatku rol-
nego.
Rada gminy może bowiem
w drodze uchwały obniżyć
cenę skupu żyta, przyjmowa-
ną jako podstawa oblicza-
nia podatku rolnego na ob-
szarze danej gminy. Wolno
jej też określać tryb i szcze-
gółowe warunki zwolnienia
z podatku użytków rolnych,
na których zaprzestano pro-
dukcji rolnej na okres nie
dłuższy niż 3 lata, a także
uchwalać inne zwolnienia
przedmiotowe lub inne ulgi
niż określone w ustawie
o podatku rolnym (t.j. Dz.U.
z 2006 r. nr 136, poz. 969
z późn. zm.).
Rady gmin korzystają z tych
uprawnień i zazwyczaj obni-
żają ceny skupu żyta.
Skomplikowane wyliczenia
Dla celów podatku rolnego
za gospodarstwo rolne uwa-
ża się grunty o łącznej po-
wierzchni przekraczającej
1 hektar lub 1 hektar przeli-
czeniowy, który jest własno-
ścią lub jest w posiadaniu
m.in. osoby fizycznej.
– Ustawodawca nie wyma-
ga, by grunty te były scalo-
ne i położone na terenie
jednej gminy, a podatnik nie
musi w ogóle prowadzić
działalności rolniczej –
stwierdza Jadwiga Glumiń-
ska-Pawlic.
Dodaje, że podstawą opodat-
kowania podatkiem rolnym
dla gruntów gospodarstw rol-
nych jest powierzchnia wy-
rażona w hektarach przelicze-
niowych ustalana na podsta-
wie powierzchni, rodzajów
i klas użytków rolnych wyni-
na poziomie z poprzedniego
roku.
Gmina, która obniży ceny
żyta, musi się jednak liczyć
z tym, że jej wpływy z podat-
ku rolnego w kolejnym roku
nie zwiększą się w takim
stopniu jak w przypadku,
gdyby obowiązywały ceny
żyta ustalone przez prezesa
GUS. Jeśli obniży ceny do po-
ziomu z tego roku, to jej
wpływy z podatku rolnego
ani się nie zmniejszą, ani się
nie zwiększą.
Podkreślmy, że rady gmin
mogą obniżyć ceny żyta,
a nie stawki podatku rolne-
go. Uchwała w sprawie cen
żyta ma jednak decydujący
wpływ na stawkę podatku.
Aby po podwyżkach podat-
ku uprawa ziemi się opłaca-
ła, rolnicy będą musieli pod-
nieść ceny produktów rol-
nych. W efekcie – według
Mariusza Popławskiego –
konsumenci zapłacą więcej
w sklepach za produkty róż-
nych artykułów spożyw-
czych. Trudno jednak prze-
widzieć, o ile rolnicy podnio-
są ceny.
Uchwała decyduje
Jeśli rada gminy nie podej-
mie uchwały obniżającej ce-
ny żyta, to stawki na pewno
wzrosną. Bogumił Pahl przy-
pomina, że w podatku rol-
nym obowiązują inne zasa-
dy niż w podatku od nieru-
chomości, do którego mają
zastosowanie przepisy usta-
wy o podatkach i opłatach
lokalnych (t.j. Dz.U. z 2010
r. nr 95, poz. 613 z późn.
zm.). W tym ostatnim, jeśli
rada gminy nie podejmie
uchwały w sprawie stawek na
2012 r., będą obowiązywać
stawki z roku 2011.
– Jeżeli rada gmin nie obni-
ży ceny żyta w drodze
uchwały, to podstawę obli-
czenia podatku rolnego na
obszarze danej gminy będą
stanowiły ceny skupu żyta
ustalone w komunikacie pre-
zesa GUS – ostrzega Bogumił
Pahl.
Mariusz Popławski podpo-
wiada, że rada gminy, która
chce podjąć uchwałę w spra-
wie obniżenia cen żyta, mu-
si pamiętać, żeby przesłać
projekt uchwały do izb rolni-
czych.
Ekspert wyjaśnia, że rada
gminy musi to zrobić w celu
uzyskania opinii. Jest to więc
jedynie wymóg formalny.
Opinia nie jest wiążąca dla ra-
dy gminy.
– Jeśli rada zapomni prze-
słać izbie projekt uchwały,
to regionalna izba obrachun-
kowa może stwierdzić nie-
ważność takiej uchwały –
ostrzega ekspert. Efekt bę-
dzie taki, jakby uchwały
w ogóle nie było.
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Są nowe terminy dla sprawozdań
Organizacje pożytku pu-
blicznego (OPP) będą zo-
bowiązane do składania
sprawozdań finansowych
i merytorycznych w zmie-
nionych terminach. OPP
będą zamieszczać zatwier-
dzone sprawozdania finan-
sowe i sprawozdania mery-
toryczne ze swojej działal-
ności w terminie do 15
lipca roku następującego
po roku, za który składane
jest sprawozdanie, na stro-
nie internetowej Minister-
stwa Pracy i Polityki Spo-
łecznej (MPiPS). Jednak je-
żeli rok obrotowy OPP nie
jest zrównany z rokiem ka-
lendarzowym, to organiza-
cja zamieści sprawozdanie
w terminie 15 dni od dnia
zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowe-
go. Zmiany wprowadza
ustawa z 19 sierpnia 2011
r. o zmianie ustawy o dzia-
łalności pożytku publicz-
nego i o wolontariacie oraz
niektórych innych ustaw
(Dz.U. nr 209, poz. 1244).
Przepisy nowelizujące
ustawę wejdą w życie
w różnych datach. Zasady
dotyczące terminów za-
mieszczania sprawozdań
będą obowiązywać od no-
wego roku.
AR
kających z ewidencji gruntów
i budynków oraz zaliczenia
do okręgu podatkowego,
a dla pozostałych gruntów
– powierzchnia w hektarach
rzeczywistych, wynikająca
z ewidencji gruntów i bu-
dynków. Jak widać, wylicze-
nie samej podstawy opodat-
kowania jest skompliko-
wane. Obliczenie stawki po-
datku rolnego też nie jest ta-
kie proste.
Dr Bogumił Pahl, adiunkt
w Katedrze Prawa Finanso-
wego na Wydziale Prawa
i Administracji Uniwersyte-
tu Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie, wyjaśnia że
stawki podatku rolnego uza-
leżnione są od średniej ceny
skupu żyta za trzy pierwsze
kwartały roku poprzedzają-
cego rok podatkowy.
– Podatek rolny za rok po-
datkowy wynosi równowar-
tość pieniężną 2,5 q (kwin-
tala – przyp. red.) żyta od
1 ha przeliczeniowego grun-
tów gospodarstw rolnych,
a od 1 ha gruntów pozosta-
łych – równowartość pie-
niężną 5 q żyta, obliczone
według średniej ceny sku-
pu żyta za pierwsze trzy
kwartały roku poprzedzają-
cego rok podatkowy – tłuma-
czy Jadwiga Glumińska-
-Pawlic.
A dr Mariusz Popławski
z Katedry Prawa Podatkowe-
go Uniwersytetu w Białymsto-
ku dodaje, że wskaźnik ceny
1 kwintala ceny żyta należy
liczyć od 1 stycznia 2011 r. do
30 września 2011 r.
– Średnią cenę skupu żyta
ustala w komunikacie prezes
GUS. Wskaźnik jest ogłasza-
ny w Monitorze Polski do 20
października – stwierdza Bo-
gumił Pahl.
Mariusz Popławski przy-
znaje, że już dziś wiadomo,
że ceny żyta znacząco wzro-
sły.
– W lipcu średnia cena ży-
ta za tonę wynosiła około
800 zł, a w zeszłym roku to
było około 360 zł. Licząc od
początku roku, również od-
notowujemy znaczny wzrost
cen żyta – przyznaje eks-
pert.
Potwierdzają to również da-
ne przedstawiane przez Mi-
nisterstwo Rolnictwa.
Praktyka rad gmin
Zdzisław Wojciechowski,
przewodniczący rady mia-
sta i gminy Opoczno, wyja-
śnia że rada co roku obniża
ceny skupu żyta, co przekła-
da się na dość niskie stawki
podatku rolnego w gminie.
Z kolei Dariusz Witkowski,
przewodniczący rady gmi-
ny Oława, przyznaje, że na
posiedzeniach, na których
omawiane są projekty
uchwał w sprawie obniżki
cen skupu żyta, ścierają się
różne poglądy. Praktyka ra-
dy również nie jest jednoli-
ta. Zdarza się, że nieznacz-
nie obniża ona ceny żyta,
a czasem też pozostawia je
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
RPO chce odliczania VAT od karetek
Rzecznik praw obywatel-
skich kwestionuje zasad-
ność przepisów obowiązu-
jących w latach 2011
i 2012 dotyczących zasad
odliczenia VAT naliczone-
go. Zgodnie z nimi prowa-
dzący działalność w zakre-
sie transportu sanitarnego
chorych oraz krwi i orga-
nów do transplantacji, któ-
rzy przy wykonywaniu
tych usług wykorzystują
pojazdy specjalne, takie jak
karetki i ambulanse, nie
mogą korzystać z pełnego
odliczenia VAT związane-
go m.in. z nabyciem,
użytkowaniem i eksplo-
atacją tych pojazdów.
Tymczasem z odliczenia
mogą korzystać przedsię-
biorcy, którzy wykorzy-
stują w działalności takie
pojazdy specjalne jak
np. koparka. W związku
z tym rzecznik zwrócił
się do ministra finansów
o zajęcie stanowiska w tej
sprawie.
AR
Komisja wzywa do zmiany przepisów
Komisja Europejska we-
zwała Holandię do zmia-
ny przepisów w sprawie
rozliczenia członków rad
nadzorczych dla celów
VAT. W przypadku braku
satysfakcjonującej odpo-
wiedzi w ciągu dwóch
miesięcy Komisja może
skierować skargę do Try-
bunału Sprawiedliwości
UE.
Zgodnie z holenderski-
mi przepisami podmiot
nie musi się rejestrować
jako podatnik VAT, płacić
podatku od wynagrodzeń
i składać deklaracji VAT, je-
śli w nie więcej niż czte-
rech miejscach występuje
jako członek rad nadzor-
czych. Komisja uważa, że
działalność członka rady
nadzorczej należy trakto-
wać jako działalność go-
spodarczą podlegającą
VAT.
EM
WIĘCEJ
europa.eu
n
705542546.014.png 705542546.015.png 705542546.016.png 705542546.017.png 705542546.018.png 705542546.019.png 705542546.020.png 705542546.021.png 705542546.022.png 705542546.023.png 705542546.024.png 705542546.025.png 705542546.026.png 705542546.027.png
 
GP | 5 października 2011 | nr 193 (3079) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 3
PROPOZYCJE WYBORCZE Projekt nowych przepisów o podatku dochodowym
Jedna ustawa nie będzie ułatwieniem
MATERIAŁY BUDOWLANE Tytuły prawne do zwrotu
Zwrot VAT może dostać
nie tylko właściciel
Połączenie wszystkich ustaw
dotyczących podatków do-
chodowych w jednym akcie
prawnym może utrudnić in-
terpretację przepisów.
Jak już informowaliśmy
w wydaniu z 20 września,
jeżeli PiS wygra wybory, za-
mierza skodyfikować
przepisy dotyczące po-
datku dochodowego.
Gotowy projekt nowej
ustawy o podatku do-
chodowym zakłada
unifikację przepisów
ustaw o PIT, CIT, ry-
czałcie. W efekcie no-
wa ustawa ma zawie-
rać 301 artykułów zebra-
nych na 218 stronach.
– Taka unifikacja choć na
pierwszy rzut oka może się
wydawać atrakcyjna, to
zwykłym podatnikom usi-
łującym sprawdzić coś
w ustawie we własnym za-
kresie utrudni tylko życie –
komentuje Paweł Mazurkie-
wicz, doradca podatkowy,
partner w MDDP.
Zdaniem eksperta lepszy
był dotychczas sugerowany
kierunek ujednolicenia prze-
pisów polegający na wyjęciu
z ustawy o PIT przepisów do-
tyczących firm. Pozwoliłoby
to na odchudzenie i zwiększe-
nie przejrzystości ustawy kie-
rowanej wyłącznie do osób fi-
zycznych nieprowadzących
biznesu.
Także zdaniem Pawła Ja-
błonowskiego, doradcy po-
datkowego w Kancelarii
Prawnej Chałas i Wspólni-
cy, w obecnych realiach nie
ma podstaw do dokonywa-
nia rewolucji w przepisach
dotyczących CIT i PIT. Tym
bardziej, w związ-
ku z trwającymi
pracami na szcze-
blu UE dotyczącymi
wprowadzenia jed-
nolitej podstawy
opodatkowania CIT
(CCCTB).
– W trakcie obo-
wiązywania aktual-
nych ustaw podatnicy przy-
zwyczaili się do ich syste-
matyki. Połączenie tych
aktów może prowadzić do
utrudnień rpretacyjnych –
mówi Paweł Jabłonowski.
Projekt zwiększa także tzw.
funkcję represyjną przepi-
sów przy jednoczesnym
wprowadzaniu uproszczeń.
Wśród rozwiązań represyj-
nych Paweł Mazurkiewicz
wymienia m.in. karną staw-
kę podatku dla osób błędnie
deklarujących swój dochód
za granicą zamiast w Polsce
oraz możliwość nałożenia
sankcyjnej stawki podatku
w przypadku deklarowania
przez podatnika straty wyż-
szej od rzeczywistej.
Z kolei do rozwiązań ma-
jących ułatwić życie podat-
nikom należy możliwość
złożenia w urzędzie skarbo-
wym nieznanego dotych-
czas naszemu systemowi
dokumentu, tj. zasad rozli-
czania podatku. Mają one
chronić przed odpowie-
dzialnością karną skarbową
podatnika, który poinformo-
wał o zastosowanej przez
siebie interpretacji przepi-
sów, chyba że urząd skarbo-
wy sprzeciwi się zastosowa-
niu zasad w ciągu trzech
miesięcy od dnia złożenia
tego dokumentu.
– Jednak funkcję weryfika-
cji ryzykownych rozwiązań
podatkowych już dzisiaj
z powodzeniem pełnią in-
dywidualne interpretacje –
mówi Paweł Mazurkiewicz.
Wbrew zapowiedziom
w przepisach nie ma także
rewolucyjnych zmian w za-
kresie rozliczania wydatków
o charakterze inwestycyj-
nym. Jak wyjaśnia Katarzy-
na Wojtowicz-Janicka, do-
radca podatkowy w ECDDP,
z projektu wynika, że wy-
datki na zakup gruntu, pra-
wa użytkowania wieczyste-
go gruntu, na nabycie czy
wytworzenie innych środ-
ków trwałych, wartości nie-
materialnych i prawnych
stanowią koszty w chwili ich
odpłatnego zbycia po po-
mniejszeniu o sumę odpi-
sów amortyzacyjnych.
– Już teraz podatnicy mają
taką możliwość, a różnica
polega jedynie na sformuło-
waniu przepisów – mówi Ka-
tarzyna Wojtowicz-Janicka.
Zdaniem Grzegorza Gro-
chowiny, eksperta w KPMG,
na uwagę zasługuje
uwzględnienie przy ustala-
niu dochodu wszystkich re-
alnych kosztów.
Zwrot części podatku na ma-
teriały budowlane w związku
z budową domu przysługuje
m.in. użytkownikowi wieczy-
stemu i dzierżawcy.
Zwrot części VAT na mate-
riały budowlane osoba fi-
zyczna może otrzymać, skła-
dając w urzędzie skarbowym
wniosek udokumentowany
fakturami. W zależności od te-
go, czy inwestycja wymaga
pozwolenia na budowę, czy
też jest to remont, inne są wa-
runki uzyskania rekompen-
saty, przy czym w obu wypad-
kach o zwrot może wniosko-
wać nie tylko właściciel.
– Prawo do zwrotu przy-
sługuje osobom fizycznym,
które posiadają prawo do
dysponowania nieruchomo-
ścią na cele budowlane albo
tytuł prawny do remontowa-
nego domu lub mieszkania
– wyjaśnia Karolina Gier-
szewska, doradca podatkowy
w ECDDP.
Prawo do dysponowaniu
nieruchomością na cele bu-
dowlane należy rozumieć
tak jak definiuje je ustawa –
Prawo budowlane (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 243, poz. 1623
z późn. zm.).
– Oznacza to, że zwrot
przysługuje, jeśli wniosko-
dawca posiada akt własno-
ści gruntu, umowę użytko-
wania wieczystego, bądź zo-
stał uprawniony do robót
budowlanych na podstawie
stosunku zobowiązaniowe-
go takiego jak umowa naj-
mu bądź dzierżawy – wyli-
cza nasza rozmówczyni.
Ponadto o zwrot może się
ubiegać osoba uprawniona
do robót budowlanych na
podstawie ograniczonego
prawa rzeczowego. Karoli-
na Gierszewska tłumaczy, że
w tym wypadku chodzi
o użytkowanie.
– Zasadniczo użytkownik
może jedynie używać nieru-
chomości oraz pobierać
z niej pożytki, przy czym za
zgodą właściciela nierucho-
mości, na użytkowanym
gruncie może wznosić no-
we budynki – tłumaczy Ka-
rolina Gierszewska.
Trzeba pamiętać, że do
wniosku obejmującego wy-
datki na inwestycję wyma-
gającą pozwolenia na budo-
wę, należy takie pozwolenie
dołączyć. W przypadku re-
montu tytułem prawnym
uprawniającym do zwrotu
części VAT na materiały
budowlane jest akt własno-
ści, umowa użyczenia, naj-
mu lub dzierżawy lub inny
stosunek zobowiązaniowy,
z którego wynika prawo po-
datnika do korzystania z do-
mu lub mieszkania.
magdalena.majkowska@infor.pl
Wybory
2011
Skala i progi
podatkowe
dla podatników podatku
dochodowego od osób fi-
zycznych zgodnie z pro-
jektem ustawy nie zosta-
ną zmienione
– Obecnie istniejąca przy
stosunku pracy kwota uzy-
skania przychodu z reguły
w wysokości 111,25 zł mie-
sięcznie często nie odzwier-
ciedla faktycznie poniesio-
nych przez podatnika kosz-
tów z tego tytułu – mówi
Grzegorza Grochowina.
Natomiast nie będzie uła-
twieniem dla pracowników
zniesienie zwolnienia dla
świadczeń pieniężnych
otrzymywanych z Zakłado-
wego Funduszu Świadczeń
Socjalnych, w ramach dofi-
nansowania różnego rodza-
ju potrzeb socjalno-byto-
wych pracowników.
magdalena.majkowska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 191/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
AKCYZA Opodatkowanie wyrobów tytoniowych zgodnie z wymogami unijnymi
Kurs euro nie wpłynie na ceny papierosów
W przyszłym roku stawka ak-
cyzy na papierosy wzrośnie
o 4 proc. To jeden z etapów pro-
wadzących do opodatkowa-
nia papierosów na poziomie
90 euro w 2018 r.
Polska jako państwo człon-
kowskie UE musi nakładać
akcyzę m.in. na papierosy
z uwzględnieniem mini-
malnych poziomów opo-
datkowania, przewidzia-
nych w dyrektywach.
– W przyszłym roku, po-
dobnie jak teraz, minimalna
stawka akcyzy dla krajów
UE – w tym Polski – wynie-
sie 64 euro. Nie oznacza to
jednak, że stawki akcyzy na
papierosy pozostaną w Pol-
sce na dotychczasowym po-
ziomie – podkreśla Krzysz-
tof Stefanowicz, dyrektor ze-
społu ds. cła i akcyzy
w KPMG.
Jak obliczać limity i kwoty zwrotu VAT
Ekspert dodaje, że wpływa
na to kilka czynników. Po-
cząwszy od 2018 r., wskaza-
na minimalna stawka akcy-
zy na wyroby tytoniowe bę-
dzie wynosiła dla Polski 90
euro. Dlatego można zakła-
dać, że rząd polski nie zre-
zygnuje z corocznego podno-
szenia akcyzy na papierosy.
– Potwierdza to projekt bu-
dżetu na 2012 r., który zakła-
da wzrost akcyzy na papie-
rosy o 4 proc. w stosunku do
roku bieżącego – zauważa
Krzysztof Stefanowicz.
Do tego dochodzi jeszcze
sprawa kursu złotego do
euro. Zgodnie z przepisami
unijnymi kursy wymiany
określające wartość euro
w walutach krajowych dla
potrzeb stosowania opo-
datkowania akcyzą papie-
rosów określane są raz do
roku w pierwszym dniu ro-
boczym października. Kurs
ten obowiązuje przez cały
następny rok kalendarzo-
wy i na przyszły rok wy-
niesie 4,3815 zł za 1 euro.
Według Krzysztofa Stefa-
nowicza, biorąc pod uwa-
gę, że kurs złotego do euro,
który przyjęto dla ustalenia
punktu odniesienia krajo-
wego opodatkowania pa-
pierosów do wymogów
unijnych w 2011 r., wynosił
ok. 3,94 zł za 1 zł, oznacza
to, że bez podwyżki stawek
akcyzy (a nawet uwzględ-
niając 4-proc. wzrost akcy-
zy od papierosów), wyso-
kość opodatkowania papie-
rosów wyrażona w euro
obniży się.
– Obecnie minimalna ak-
cyza na papierosy w Polsce
wynosi ok. 77 euro, zaś spa-
dek kursu złotego do euro
sprawia, że ta sama kwota
w złotych przeliczona na eu-
ro po przyszłorocznym kur-
sie wyniesie ok. 69 euro
– wylicza ekspert.
Zatem gdyby w przyszłym
roku nie było podwyżki ak-
cyzy na papierosy, wymóg
opodatkowania papierosów
w wysokości co najmniej 64
euro zostałby dochowany.
Jednak sam fakt, że od
1 stycznia 2018 r. minimal-
na akcyza wzrośnie do 90 eu-
ro, powoduje, że coroczne
podwyżki na papierosy
w Polsce są nieuniknione.
ewa.matyszewska@infor.pl
RACHUNKOWOŚĆ Transakcje w walutach obcych
Księgowi szybciej
rozliczą różnice kursowe
NOWE PRAWO
Od 2012 roku dla celów po-
datkowych i rachunkowych
w przypadku otrzymania na-
leżności lub zapłaty zobowią-
zań oraz sprzedaży lub kupna
walut obcych trzeba będzie
uwzględnić kursy faktycznie
zastosowane.
Zmiany w ustawach podat-
kowych od 1 stycznia 2012 r.
mają na celu m.in. ujednoli-
cenie zasad rozliczania trans-
akcji w walutach obcych z za-
sadami obowiązującymi
w ustawie o rachunkowości
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152,
poz. 1223 z późn. zm.).
Według Dariusza Leśniew-
skiego, starszego menedżera
w Deloitte, ujednolicenie za-
sad ustalania różnic kurso-
wych dla transakcji zrealizo-
wanych ewidentnie zmniej-
szy niepewność służb
finansowo-księgowych
w związku z ich ujęciem
i wyeliminuje wątpliwości
interpretacyjne związane ze
stosowaniem tzw. kursu fak-
tycznego. Stosowane do tej
pory przez niektóre spółki
dodatkowe narzędzia ewi-
dencyjne (typu Excel) umoż-
liwiające wyodrębnienie róż-
nic kursowych liczonych
wyłącznie celem ustalenia
prawidłowej podstawy po-
datku dochodowego staną się
niepotrzebne. Zmiana nie
wymusza reorganizacji syste-
mu księgowego czy tworze-
nia dodatkowych kont itp.
– Ujednolicenie zasad usta-
lenia różnic kursowych we-
dług przepisów podatko-
wych i rachunkowych doty-
czy głównie transakcji
zrealizowanych – twierdzi
nasz rozmówca.
Nowe zasa-
dy rozlicza-
nia różnic kursowych nie
wymuszą m.in. tworzenia
dodatkowych kont
PISALIŚMY O TYM | nr 192/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Przez rosnące podatki litr diesla zdrożeje o 40 gr
Jeśli chodzi o kwestię bi-
lansowej wyceny składni-
ków aktywów i pasywów
wyrażonych w walutach ob-
cych, jednostki mają obo-
wiązek wyceny takich skład-
ników majątku dla celów
rocznego sprawozdania fi-
nansowego, tj. na dzień bi-
lansowy.
Dariusz Leśniewski przy-
pomina, że zgodnie z prze-
pisami podatkowymi nali-
czone różnice kursowe nie
stanowią zarówno przycho-
dów, jak i kosztów podatko-
wych do momentu ich reali-
zacji. Wyjątkiem jest sytu-
acja, gdy jednostka wybrała
bilansową metodę ustalania
różnic kursowych.
agnieszka.pokojska@infor.pl
INTERPRETACJA Izba Skarbowa w Poznaniu o ewidencji w kasach fiskalnych
Z paragonu musi wynikać wykonanie usługi
Montaż i uruchomienie wan-
ny spa mogą być zaewiden-
cjonowane w kasie fiskalnej
pod jedną pozycją.
Podatnik sprzedaje i mon-
tuje urządzenia typu spa –
wanien spa. Wanny spa ku-
powane są od przedstawicie-
la kanadyjskiej firmy, a na-
stępnie odsprzedawane
wraz z usługą dostawy,
montażu i uruchomienia.
Z klientem podpisywana
jest umowa na wykonanie
prac budowlano-montażo-
wych polegających na wy-
konaniu lub dostawie, mon-
tażu i uruchomieniu wan-
ny SPA.
Według Izby Skarbowej
w Poznaniu czynności po-
legające na dostawie, mon-
tażu i uruchomieniu urzą-
dzenia typu wanna spa
w sytuacji, gdy elementy
montowane nie są z własnej
produkcji, zastosowanie ma
23-proc. stawka VAT.
Jeśli chodzi o ewidencję te-
go typu usług, to według po-
znańskiej izby sposób przy-
porządkowania stawki po-
datku do nazw towarów
i usług określa sam podatnik,
uwzględniając asortyment
sprzedawanych towarów
i usług. Jednocześnie, im
większy jest zakres towarów
i usług w danej grupie, to
wymaga on bardziej szcze-
gółowego określenia nazwy
towaru lub usługi w celu jej
prawidłowej identyfikacji.
To sprzedawca zobowiąza-
ny jest dołożyć wszelkich
starań, aby nazwa usługi
w jednoznaczny sposób de-
finiowała sprzedawane
usługi i umożliwiała ich
właściwe przyporządkowa-
nie do stawek podatku.
Wobec tego podatnik mo-
że zastosować jedną pozycję
w paragonie fiskalnym,
w której wykazana zostanie
pełna wartość całego przed-
sięwzięcia bez wyodrębnia-
nia elementów składowych.
Jednak taki zapis musi iden-
tyfikować świadczoną usłu-
gę w sposób wystarczająco
jednoznaczny i precyzyjny,
aby można było określić, ja-
ka usługa została wykonana.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA dyrekto-
ra Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 wrze-
śnia 2011 r. (nr ILPP4/443-453/11-4/BA).
ewa.matyszewska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 177/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Tylko zapłacone różnice kursowe wpłyną na korektę ceny
Ważne!
Ważne!
705542546.028.png 705542546.029.png 705542546.030.png 705542546.031.png 705542546.032.png 705542546.033.png
B 4
PODATKI
GP | 5 października 2011 | nr 193 (3079) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Czy podatnicy sprzedający
nieruchomości zastosują ulgę
meldunkową do gruntu
wy o podatku dochodowym od osób
fizycznych w brzmieniu z tego okre-
su. Mimo uchylenia tych przepisów
ulga nadal ma zastosowanie do zby-
cia nieruchomości wybudowanych
lub nabytych właśnie w okresie
dwóch lat (2007 – 2008). Ulga mel-
dunkowa pozwala uniknąć opodat-
kowania dochodu z nieruchomości
mieszkalnej pod warunkiem zamel-
dowania w niej na pobyt stały przez
okres nie krótszy niż 12 miesięcy
przed datą zbycia.
Tak ogólnie sformułowane warun-
ki zwolnienia przysporzyły i nadal
przysparzają podatnikom wiele
trudności w ich interpretacji. Jedną
z takich wątpliwości jest możliwość
zastosowania zwolnienia również
w stosunku do gruntu przynależne-
go do budynku czy lokalu i wraz
z nim zbywanego. W przeszłości ist-
niały negatywne interpretacje władz
skarbowych kwestionujące możli-
wość takiego wyłączenia z opodat-
kowania.
Na szczęście z pomocą podatni-
kom w tym przypadku przychodzą
m.in. niedawne wyroki wojewódz-
kich sądów administracyjnych
w Białymstoku i Rzeszowie. W oby-
dwu przypadkach składy orzekają-
ce potwierdziły, że autonomia pra-
wa podatkowego ma charakter
względny. W tym przypadku ozna-
cza to, że cywilnoprawna reguła, iż
budynek stanowi część składową
gruntu (superficies solo cedit) znaj-
duje swoje zastosowanie także na
gruncie podatku dochodowego od
osób fizycznych. W konsekwencji
również na gruncie prawa podatko-
wego nie można odrębnie rozpatry-
wać sprzedaży nieruchomości
i odrębnie sprzedaży budynku na
tej nieruchomości położonego.
W związku tym ulga meldunkowa
powinna obejmować całość sprze-
danej nieruchomości lub udziału
w niej, tzn. budynek mieszkalny
wraz z gruntem pod takim budyn-
kiem czy lokal wraz z odpowied-
nim udziałem gruntu z nim zwią-
zanego.
Michał Grzybowski
doradca podatkowy,
partner w Ernst & Young
Podatnicy podatku dochodowego, któ-
rzy rozważają sprzedaż domu lub
mieszkania kupionego lub wybudowa-
nego w latach 2007 – 2008, muszą zmie-
rzyć się z tzw. ulgą meldunkową. Czy
można z niej skorzystać, sprzedając
nieruchomość wraz z gruntem?
Warunki zastosowania ulgi mel-
dunkowej wskazane były w art. 21
ust.1 pkt 126 oraz ust. 21 i 22 usta-
not. EM
Podatnicy będą mogli sprawdzić,
gdzie trafił ich 1 proc. PIT
ORZECZENIE NSA o zasadach rozliczenia eksportu
Nie każdy wywóz może
być objęty 0-proc. VAT
ANNA MAZGAL Organizacje pożytku publicznego co roku publikują sprawozdania, w których
znajdują się m.in. informacje, jak rozdysponowały środki z 1 proc. podatku. Gdy organizacja
nie sporządzi tego dokumentu, w kolejnym roku może nie otrzymać wsparcia
Wywiezienie towaru potwier-
dzone dokumentami celnymi
nie oznacza, że jest to eksport
towaru przy rozliczeniu podat-
ku od towarów i usług.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny rozpoznał sprawę
przedsiębiorcy, który spierał
się z fiskusem w zakresie sto-
sowania zerowej stawki VAT
dla eksportu towarów.
Podatniczka deklarowała
wywóz tkanin do Rosji i Bia-
łorusi przez składy celne na
Litwie, a ich ostatecznymi
odbiorcami miały być pod-
mioty amerykańskie. W oce-
nie organu wywóz ten nie
spełniał ustawowych wy-
mogów uznania go za eks-
port. Jak ustalono, dane wy-
nikające z faktur eksporto-
wych wystawionych przez
podatniczkę na rzecz firm
amerykańskich nie znaj-
dowały odzwierciedlenia
w fakturach zgłoszonych
w procedurze tranzytowej.
Tym samym organ nakazał
przedsiębiorcy odprowa-
dzenie podatku w podsta-
wowej stawce 22 proc.
Podatniczka nie zgodziła się
z tym i złożyła skargę do są-
du. Miała faktury i celne de-
klaracje eksportowe, a zatem
w swojej ocenie mogła stoso-
wać 0-proc. stawkę. Woje-
wódzki sąd administracyjny
nie przyznał jej racji. Sąd
podkreślił, że potwierdzone
przez litewskie władze celne
karty SAD nie dokumento-
wały wywozu towarów poza
granice Unii w warunkach
dostaw zrealizowanych mię-
dzy podatniczką a firmami
amerykańskimi. Dotyczyły
W rozliczeniu PIT za 2010
rok ponad 1,5 mln podatni-
ków więcej niż rok wcze-
śniej przekazało 1 proc. po-
datku dla organizacji pożyt-
ku publicznego. Ponadto
potrzebujący dostali ponad
43 mln zł więcej niż z ze-
znań za 2009 rok. Skąd mo-
gą wynikać te wzrosty?
Po pierwsze, idea 1 proc. zako-
rzeniła się już w naszej świa-
domości. Czy zrozumieliśmy,
że w ramach tego mechani-
zmu mamy unikalną szansę
sami zdecydować, na co idzie
część naszych podatków?
Mam nadzieję, że tak. Ale
większość ludzi pewnie kieru-
je się raczej potrzebą wspar-
cia idei czy działań, które są
im bliskie. Jako obywatele
często mamy poczucie, że
państwo nie odpowiada wła-
ściwie na problemy, z jakimi
my się borykamy. Kiedy widzi-
my, że robią to organizacje,
chcemy im w tym pomóc,
i coraz więcej ludzi to rozumie.
Nie bez znaczenia pozostaje
promocyjna strona mechani-
zmu. Organizacje nie szczę-
dzą sił i środków, przekonując
podatników, że to właśnie im
warto przekazać 1 proc. Poja-
wiają się też darmowe formu-
skane środki wyłącznie na
prowadzenie działalności po-
żytku publicznego. Oznacza
to, że przekazane jej pieniądze
wrócą do obywateli w formie
oferty, jaką organizacja ma dla
ogółu społeczeństwa lub jego
wyodrębnionych ze względu
na swoją sytuację grup. Są to
bardzo istotne dla organizacji
środki, bo to ona sama decy-
duje, co z nich sfinansować.
Każdy zainteresowany tą de-
cyzją powinien móc to spraw-
dzić po upływie kolejnego ro-
ku, bo OPP ma obowiązek
sprawozdać się z tego.
każdy zainteresowany mógł je
tam odnaleźć. Niedopełnienie
tych obowiązków może skut-
kować tym, że organizacja nie
będzie mogła otrzymywać
wpłat 1 proc. za kolejny rok.
Poza tym z etycznego punktu
widzenia OPP powinny pilno-
wać, by informacje o ich dzia-
łaniach i wydatkach były do-
stępne.
Gdy wywóz
towarów
poza Unię Europejską nie
jest eksportem, trzeba
zastosować podstawową
stawkę VAT
one natomiast dostaw wyko-
nanych na Litwie, w których
podatniczka nie była już stro-
ną. Wywóz z Litwy zrealizo-
wał już podmiot trzeci. Tym
samym rację miał fiskus, że
to nie był eksport. Stanowi-
sko to potwierdził również
NSA, oddalając skargę kasa-
cyjną podatniczki.
Sędzia Hieronim Sęk pod-
kreślił, że podatniczka rze-
czywiście dokonała wywozu
towaru, ale nie w warunkach
eksportu określonego w prze-
pisach o VAT, dlatego nie
miała prawa do zastosowa-
nia 0-proc. stawki. Ekspor-
tem jest wywóz towarów z te-
rytorium kraju poza Unię
w warunkach czynności opo-
datkowanych VAT. Wyrok
jest prawomocny.
SYGN. AKT I FSK 1306/10
przemyslaw.molik@infor.pl
Anna Mazgal ekspert z Ogól-
nopolskiej Federacji Organiza-
cji Pozarządowych
Czy OPP już szykują kolejne
akcje zachęcające do prze-
kazywania 1 proc. z rozli-
czenia za 2011 rok?
Zapewne organizacje będą
prowadzić podobne akcje jak
co roku. Kampanie telewizyj-
ne, reklamy w prasie czy roz-
noszenie ulotek. Zeszłoroczne
zamieszanie z wykazem orga-
nizacji uprawnionych do
otrzymywania 1 proc., w któ-
rym nie znalazły się te z nich,
które się regularnie nie spra-
wozdają, uświadomiło chyba
wszystkim, że nie ma 1 proc.
bez przejrzystości. To powo-
duje, że takie organizacje są
bardziej transparentne, a po-
datnicy chętniej wspierają je
swoim podatkiem. W końcu
wiedzą, na co idą te pieniądze.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Jak OPP muszą rozliczyć
się z wydanego 1 proc.?
Każda OPP musi co roku spo-
rządzić sprawozdanie meryto-
ryczne ze swej działalności
oraz sprawozdanie finansowe.
Dzięki temu widać, co robiła
i jakimi funduszami dyspono-
wała. Aby każdy mógł to
sprawdzić, organizacja podaje
sprawozdania do publicznej
wiadomości m.in. przez swoją
stronę internetową. Dodatko-
wo przesyła je do departa-
mentu pożytku publicznego
resortu pracy oraz zamiesz-
cza je na stronie udostępnio-
nej przez ministerstwo, by
larze do rozliczenia podatku,
zawierające zamkniętą listę
kilku czy kilkunastu organiza-
cji pożytku publicznego
(OPP), które zawarły umowę
z twórcą oprogramowania.
Podatnik, który przebrnął już
przez cały formularz zeznania
podatkowego, wybiera organi-
zację z tej listy.
Co teraz OPP zrobią z uzy-
skanymi środkami?
Organizacja w myśl przepisów
może spożytkować tak pozy-
PROMOCJA
Kodeks pracy po zmianach
poniedziałek
Umowy o pracę, o dzieło, zlecenia
wtorek
ORZECZENIE WSA w Olsztynie o procedurach związanych z zeznaniem rocznym
Nadpłata jest zwracana z urzędu
Podatnik, który w zeznaniu
rocznym PIT wykazał nadpła-
tę, nie musi składać dodatko-
wo wniosku o jej stwierdze-
nie i zwrot. Urząd ma trzy mie-
siące na wypłatę pieniędzy.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Olsztynie
orzekł, że urząd skarbowy
ma obowiązek umorzyć po-
stępowanie w sprawie
stwierdzenia nadpłaty wy-
kazanej w zeznaniu PIT, je-
śli podatnik złoży taki wnio-
sek. Sąd przypomniał, że
wniosek o stwierdzenie
i zwrot nadpłaty można zło-
żyć wtedy, gdy podatnik
np. pomylił się. Nie doty-
czy to jednak nadpłat wyni-
kających z zeznań rocz-
nych, ponieważ powstanie
nadpłaty w takiej sytuacji
jest skutkiem działania sys-
temu podatkowego. Innymi
słowy, wynikająca z zezna-
nia podatkowego nadpłata
podlega zwrotowi z urzędu
podatnikowi przez organ
podatkowy, bez konieczno-
ści wydawania w tym
przedmiocie decyzji admi-
nistracyjnej, w terminie
wskazanym w art. 77 par.
1 pkt 5 Ordynacji podatko-
wej(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8,
poz. 60 z późn. zm.), a więc
w terminie trzech miesięcy.
Jeśli jednak podatnik złoży
wniosek o stwierdzenie
i zwrot nadpłaty wynikają-
cej z zeznania podatkowego
PIT, a następnie złoży odwo-
łanie do izby skarbowej, to
nie ma ona podstaw do roz-
patrzenia takiego wniosku.
Sąd wyjaśnił, że w takiej sy-
tuacji wniosek o stwierdze-
nie nadpłaty jest bezprzed-
miotowy, a postępowanie
należy umorzyć.
W omawianej sprawie
istotne było też to, że orga-
ny podatkowe nie kwestio-
nowały w ogóle wysokości
nadpłaty ani zasadności jej
zwrotu. Wyrok jest niepra-
womocny.
SYGN. AKT I SA/Ol 483/11
lukasz.zalewski@infor.pl
PIT Ministerstwo Finansów wyjaśniło dla „DGP”
Odszkodowanie trzeba ująć w PIT-36
Kwota otrzymana przez po-
datnika od najemcy lokalu za
wcześniejsze odstąpienie od
umowy najmu nie jest przy-
chodem z najmu.
Podatnik uzyskuje przycho-
dy z najmu mieszkania opo-
datkowane zryczałtowanym
podatkiem dochodowym. Za-
warta z najemcą lokalu umo-
wa została podpisana na czte-
ry lata. Po dwóch latach na-
jemca zdecydował się na
przeniesienie swojego od-
działu w inny rejon miasta.
Najemca, nie chcąc płacić
przez następne 2 lata czynszu
za nieużytkowany lokal, za-
proponował właścicielowi lo-
kalu dobrowolne odszkodo-
wanie za wcześniejsze odstą-
pienie od umowy. Odszkodo-
wanie nie wynikało z żadne-
go wyroku sądowego ani też
ugody sądowej – było dobro-
wolnie zaproponowane przez
najemcę. Czy otrzymaną
w ten sposób kwotę trzeba
będzie opodatkować?
Według Ministerstwa Fi-
nansów tak. Kwota otrzyma-
na przez podatnika od najem-
cy lokalu za wcześniejsze od-
stąpienie od umowy najmu
nie będzie przychodem z naj-
mu, mimo że jest pośrednio
związana z najmem lokalu
mieszkalnego. Wypłacone
świadczenie nie jest czyn-
szem za najem lokalu, tylko
a kwotą rekompensaty, od-
szkodowania za wcześniej-
sze rozwiązanie umowy naj-
mu z przyczyn leżących po
stronie najemcy. Według MF
taką kategorię przychodu na-
leży zaliczyć do źródła przy-
chodów, o których mowa
w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy
o PIT, tj. innych źródeł, opo-
datkowaną według skali.
Przychód ten podatnik powi-
nien wykazać w zeznaniu
rocznym PIT-36 jako przy-
chód z innych źródeł. not. EM
PODSTAWA PRAWNA Art. 10 ustawy z 26
lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.).
Akademia podatkowa cz. 1320
Ważne!
705542546.034.png 705542546.035.png 705542546.036.png 705542546.037.png 705542546.038.png 705542546.039.png 705542546.040.png 705542546.041.png
GP | 5 października 2011 | nr 193 (3079) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 5
Za błąd w rachunku fiskus
może wystawić mandat
FINANSE PUBLICZNE Projekt budżetu państwa na 2012 r.
Pomoc z janosikowego będzie większa
Gminy, miasta, powiaty i wo-
jewództwa w przyszłym roku
wpłacą o 22 mln zł więcej na
pomoc biedniejszym samo-
rządom.
Wysokość wpłat samorzą-
dów na janosikowe została
określona w projekcie budże-
tu państwa na 2012 r. Porów-
nując wpłaty na rok obecny
i przyszły, do biednych sa-
morządów trafi o 22 mln zł
więcej. Gminy przeznaczą na
tę pomoc 651,5 mln zł (w
2011 r. – 619 mln zł), powia-
ty – 1,068 mld zł (w 2011 r. –
1,13 mld zł), a województwa
ponad 687 mln zł (w 2011 r.
– 627 mln zł). Jedynie powia-
ty wpłacą mniej niż w tym ro-
ku (o 62 mln zł).
Jednym z samorządów,
które będą musiały więcej
przekazać potrzebującym,
będzie Mazowsze. To efekt
likwidacji ulgi, którą wpro-
wadzono jednorazowo na
obecny rok. Mazowsze
przekaże więc na janosiko-
we o 30 mln zł więcej niż
w roku obecnym, czyli
w sumie 658 mln zł.
Wpłaty na janosikowe
PROCEDURY Jeśli błąd na rachunku prowadzi do zaniżenia
zobowiązania podatkowego, wystawca zapłaci karę. Drobne
pomyłki nie są sankcjonowane przez organy podatkowe
2010 r. – 2,72 mld zł
2011 r. – 2,38 mld zł
2012 r.* – 2,40 mld zł
* – prognoza
bogatszego stanie się naj-
biedniejsze. Samorząd po-
liczył, że 146 mln zł wy-
starczyłoby na realizację
jednej z następujących in-
westycji: budowę 162 boisk
orlików, dwóch szpitali, 46
kilometrów dróg woje-
wódzkich, 46 kilometrów
wałów przeciwpowodzio-
wych lub zakup 16 szyno-
busów.
Przypomnijmy, że zmiany
w konstrukcji janosikowe-
go zapowiadało Minister-
stwo Finansów. Powstał
plan sześciu wariantowych
zmian, jednak do dziś resort
nie przedstawił żadnych
propozycji.
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Rachunki wystawiane są
przez podatników prowa-
dzących działalność gospo-
darczą na żądanie kupują-
cego lub usługobiorcy.
W przypadku braku żądania
przedsiębiorca nie musi wy-
stawiać rachunku. Jakub Ry-
chlik, doradca podatkowy,
podkreśla, że w praktyce ob-
rotu gospodarczego przyjęło
się, że rachunki wystawiane
są w przypadku transakcji
nieopodatkowanych albo
zwolnionych z VAT.
– Jednak nie ma zakazu wy-
stawienia rachunku dla
sprzedaży, od której należy
naliczyć VAT – zastrzega Ja-
kub Rychlik.
W praktyce zdarza się, że
podatnicy popełniają błędy
w rachunkach. Mogą one
dotyczyć np. wynagrodze-
nia, stron transakcji, przed-
miotu transakcji czy daty
wystawienia dokumentu.
– Skutkiem popełnionych
błędów może być poniesie-
nie odpowiedzialności kar-
nej skarbowej – ostrzega Ja-
kub Rychlik.
Kodeks karny skarbowy
(t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111,
poz. 765 z późn. zm.) prze-
widuje sankcje za wystawie-
nie rachunku w sposób wa-
dliwy, a także wystawienie
rachunku nierzetelnego. Ja-
kub Rychlik tłumaczy nam,
że wadliwy rachunek to ra-
chunek wystawiony nie-
zgodnie z przepisami pra-
wa, np. niezawierający wy-
maganych danych albo
mający pomyłki w nazwie
kontrahenta, usługi lub towa-
ru. Z kolei rachunek doku-
mentujący transakcję, której
w ogóle nie było albo z nie-
właściwym nabywcą lub
w nieprawidłowej wysoko-
ści, jest rachunkiem nierze-
telnym.
– Wystawienie rachunku
w sposób wadliwy nie
jest dużym przewinieniem
przeciwko fiskusowi. Za-
zwyczaj czyny takie nie są
w ogóle karane z uwagi na
niski stopień społecznej
szkodliwości czynu albo na-
kładane są mandaty w nie-
wielkiej wysokości. Poważ-
niejszym uchybieniem jest
wystawienie rachunku nie-
rzetelnego, co prowadzi lub
chunku spowodował zani-
żenie zobowiązania podat-
kowego – stwierdza Paweł
Małecki.
Jednocześnie jako dobry
przykład podaje wyrok Są-
du Apelacyjnego we Wro-
cławiu z 3 września 2009 r.
(sygn. akt II AKa 105/09),
w którym czytamy, że jeże-
li wystawca fikcyjnej faktu-
ry VAT niedokumentującej
rzeczywistego zdarzenia go-
spodarczego lub osoba po-
sługująca się taką fakturą
wykorzystuje ją do nalicze-
nia należnego VAT, a także
określenia innego obowiąz-
ku podatkowego (np. podat-
lukasz.zalewski@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 163/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Bez preferencji w janosikowym Mazowsze nie zrealizuje wielu inwestycji
Prawo podatkowe nie przewiduje możliwo-
ści korygowania błędnie wystawionych ra-
chunków. Brak jest rachunków korygujących, co powodu-
je, że podatnik, wystawiając rachunek, powinien być bar-
dziej uważny niż w przypadku faktur, które zawsze może
skorygować
ROZLICZENIA Opodatkowanie paczek z krajów spoza Unii Europejskiej
Oświadczenie pozwoli uniknąć cła
Odbiorca przesyłki o niskiej
wartości, w której znajdują
się towary w ilości wskazują-
cej, że są przeznaczone na
cele handlowe, nie zapłaci
cła, jeżeli zapewni, że nie
sprzeda zawartości paczki.
Nasz czytelnik otrzymał
paczkę o wartości 30 euro,
w której przesłano mu ok.
50 kolorowych włóczek.
Paczka została zatrzymana
w urzędzie celnym i nie
może być objęta zwolnie-
niem z cła, ponieważ ilość
towaru wskazuje, że jest
przeznaczony na cele han-
dlowe. Zdaniem ekspertów
odbiorca nie zapłaci cła, je-
żeli oświadczy, że nie
sprzeda jej zawartości.
Co do zasady każda pacz-
ka, która jest przysyłana do
Unii Europejskiej, podlega
odprawie celnej. Jednak
może prowadzić do naraże-
nia na uszczuplenie podat-
ków – stwierdza Jakub
Rychlik.
Również Paweł Małecki,
doradca podatkowy, po-
twierdza, że drobne błędy
na rachunku niemające
wpływu na zobowiązanie
podatkowe nie będą kara-
ne. Dotyczy to np. błędnego
numeru rachunku lub adre-
su nabywcy. Inna sytuacja
wystąpi, gdy rachunek poda-
je zaniżoną wartość sprze-
daży.
– W takiej sytuacji podat-
nik może zostać ukarany,
ale przez to, że błąd na ra-
ku dochodowego przez po-
mniejszenie dochodu), to
godzi w obowiązki podat-
kowe i odpowiada za prze-
stępstwo skarbowe. Gdy
sprawca zmierza do wyłu-
dzenia nienależnego zwro-
tu VAT, to popełnia prze-
stępstwo skarbowe. Według
Pawła Małeckiego zwykły
błąd na fakturze może skut-
kować karą, gdy zostanie on
powiązany z fikcyjnością
całości lub części transak-
cji. Kara nie wystąpi, gdy
sami zauważymy taki błąd
i skorygujemy go, opłacając
zaległe zobowiązanie po-
datkowe.
n
przesyłki zawierające towa-
ry, których wartość nie prze-
kracza 150 euro, wysyłane
bezpośrednio z państwa
trzeciego do odbiorcy znaj-
dującego się w Unii, są
zwolnione z cła. Dodatkowo
cła i VAT nie płaci się za
prezenty, czyli paczki za-
wierającej towary, których
wartość nie przekracza 45
euro, pod warunkiem że
przesyłkę nadała osoba fi-
zyczna. Jednak z tego zwol-
nienia skorzystają tylko to-
wary przesyłane w charak-
terze niehandlowym.
– Oznacza to, że paczki
muszą być wysyłane oka-
zjonalnie oraz zawierać to-
wary wyłącznie na własny
użytek odbiorcy lub jego ro-
dziny, które nie wskazują
ani swoim charakterem, ani
ilością na ich przeznaczenie
handlowe – tłumaczy Ma-
riusz Ziarnowski z Izby Cel-
nej w Toruniu.
Odbiorca paczki, w której
znajduje się wiele produk-
tów, nie zapłaci cła, jeżeli
złoży celnikom oświadcze-
nie o tym, że nie sprzeda
danych towarów. Jeżeli da-
na osoba złoży takie
oświadczenie, a co za tym
idzie nie zapłaci cła, a po-
tem sprzeda przesyłane to-
wary, to nie tylko będzie
musiała zapłacić cło za
paczkę, ale również zosta-
nie wszczęte przeciwko
niej postępowanie karne.
Mariusz Ziarnowski doda-
je, że odbiorca przesyłki,
która złoży takie niepraw-
dziwe oświadczenie, może
podlegać karze pozbawie-
nia wolności do lat 3.
paulina.bak@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 176/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
W jaki sposób można poprawiać faktury wewnętrzne
RACHUNKOWOŚĆ Ewidencja rozrachunków po zmianie przepisów
Refakturowanie mediów
wspólnota zaksięguje bez VAT
Wspólnoty, które prowadzą
księgi rachunkowe, muszą
w nich rozliczyć refakturowa-
nie mediów.
Wspólnota mieszkaniowa,
dokonując odsprzedaży wła-
ścicielom lokali, zakupio-
nych uprzednio towarów
i usług związanych wyłącz-
nie z utrzymaniem poszcze-
gólnych lokali, tzw. mediów,
działa jak podatnik VAT i mu-
si w związku z tym wysta-
wić fakturę. Jednak czynność
ta została zwolniona z tego po-
datku. Takie regulacje wpro-
wadzone zostały rozporzą-
dzeniem ministra finansów
z 20 września 2011 r. zmie-
niającym rozporządzenie
w sprawie wykonania nie-
których przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 198, poz. 1174).
Może ono być stosowane
do czynności wykonywa-
nych od 2 sierpnia 2011 r.
Zmiana rozporządzenia
wynika z konieczności za-
pewnienia równego trakto-
wania podmiotów, jakimi
są spółdzielnie oraz wspól-
noty mieszkaniowe działa-
jące w charakterze podat-
ników VAT.
W związku z tym zmieni się
również ewidencja księgo-
wa w tym zakresie. Anna
Stawowy z ECA Serdyński
i Partnerzy wyjaśnia, jak po-
winno wyglądać księgowa-
nie refaktury, w przypadku
gdy wspólnota mieszkanio-
wa prowadzi księgi rachun-
kowe i ewidencjonuje kosz-
ty tylko na kontach rodzajo-
wych.
W pierwszej kolejności
musi więc zaksięgować fak-
turę od dostawcy mediów.
Następuje to na dotychcza-
sowych zasadach zapisem:
wartość podatku naliczo-
nego – strona Wn konta 225
– Rozliczenie VAT naliczo-
nego, wartość netto faktu-
ry – strona Wn konta z ze-
społu 4 Koszty według ro-
dzaju (m.in. 410 zużycie
materiałów i energii), war-
tość brutto – strona Ma kon-
ta 202 – Rozrachunki z do-
stawcami.
Następnie według Anny
Stawowy koszty refaktury
mediów należy ująć w pozo-
stałej działalności operacyj-
nej, dokonując następujące-
go księgowania: strona Wn
konta 766 – Pozostałe kosz-
ty operacyjne, strona Ma
konta 790 – Obroty we-
wnętrzne. Z kolei dokona-
nie refaktury, która jest zwol-
niona z VAT, ujmuje się
w księgach: strona Wn kon-
ta 200 – Rozrachunki z od-
biorcami, strona Ma konta
760 – Pozostałe przychody
operacyjne.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PIT Skutki wypłaty nienależnego wynagrodzenia dla pracownika
Od zawyżonej pensji jest podatek
Jeżeli pracownik zgadza się
na zwrot nadpłaconego wy-
nagrodzenia w roku, w któ-
rym je uzyskał, pracodawca
koryguje dochód podatkowy
o kwotę dokonanych zwrotów
łącznie z pobraną zaliczką.
Zdarza się, że pracodawcy
wypłacają wynagrodzenie
w zawyżonej wysokości. Je-
go otrzymanie oraz ewentu-
alny zwrot wywołują konse-
kwencje podatkowe. Jacek
Karaś, konsultant podatkowy
w TPA Horwath, zauważa, że
najczęstszą przyczyną zawy-
żonej wypłaty jest błąd na li-
ście płac lub pomyłka w sa-
mej kwocie przelewu.
W pierwszym przypadku
wypłacone pracownikowi
kwoty stanowią jego przy-
chód podatkowy wynikają-
cy ze stosunku pracy. W ta-
kiej sytuacji pracodawca po-
winien pobrać zaliczkę na
PIT oraz składki na ubezpie-
czenia społeczne. Jeżeli pra-
nik i odliczy nadpłacone
kwoty od dochodu w zezna-
niu rocznym składanym za
rok, w którym zwrócił wy-
nagrodzenie nienależne, np.
na podstawie dowodu po-
twierdzającego wpłatę
(przelew, przekaz) – mówi
ekspert TPA Horwath.
Zdaniem naszego rozmów-
cy jeżeli błąd w wypłacie
wynagrodzenia wynikał z fi-
zycznej wypłaty nieprawi-
dłowej kwoty, np. z uwagi na
pomyłkę w kwocie przelewu,
a lista płac wykazywała po-
prawne wartości (oraz po-
prawnie odprowadzono
właściwe składki) – nie bę-
dzie potrzebna korekta
wpłat na ubezpieczenie spo-
łeczne oraz zaliczek na PIT,
gdyż zostały one wyliczone
prawidłowo.
anna.rymaszewska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 113/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Gdzie należy ująć opłaty z najmu i dzierżawy
PISALIŚMY O TYM | nr 188/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Od napiwku trzeba zapłacić PIT
Ulga wprowadzona na ten
rok przewidywała zmniej-
szenie wskaźników, które
powodowały konieczność
wpłaty środków na rzecz
innych samorządów. Ma-
zowsze, które jest jedynym
płatnikiem janosikowego
wśród województw, obli-
czyło, że gdyby ulga zosta-
ła przedłużona, musiałoby
wpłacić do budżetu pań-
stwa (z niego środki są roz-
dzielane między pozostałe
województwa) 512 mln zł,
a więc aż 146 mln zł mniej
niż w przypadku braku
ulgi. Rząd postanowił jed-
nak nie stosować taryfy
ulgowej wobec wojewódz-
twa. Jak twierdzi Adam
Struzik, marszałek Mazow-
sza, likwidacja ulgi w sub-
wencji wyrównawczej (tak
w ustawie o finansach pu-
blicznych określane jest ja-
nosikowe dla województw)
może doprowadzić do te-
go, że województwo z naj-
Ważne!
cownik zgodzi się na zwrot
nadpłaty, wtedy należy
wstecznie skorygować listę
płac, składki i zaliczki na
PIT.
Jacek Karaś uważa, że jeże-
li pracownik zwróci niena-
leżnie pobrane świadczenia
w roku podatkowym, w któ-
rym pieniądze zostały mu
wypłacone, pracodawca
płatnik przy ustalaniu wyso-
kości podatku (zaliczki)
odejmie od dochodu kwotę
dokonanych zwrotów łącz-
nie z pobranym podatkiem
(zaliczką). Jeżeli pracownik
podatnik zwróci nienależ-
nie pobrane świadczenie po
upływie roku podatkowego,
w którym to świadczenie
otrzymał, płatnik nie rozli-
czy tego zwrotu podatkowo.
– W tym przypadku świad-
czenie rozliczy sam podat-
705542546.042.png 705542546.043.png 705542546.044.png 705542546.045.png 705542546.046.png 705542546.047.png 705542546.048.png 705542546.050.png 705542546.051.png 705542546.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin