TYGODNIK PODATKOWY z 19 września 11 (nr 181).pdf

(1443 KB) Pobierz
701745849 UNPDF
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
PODATKOWY
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PONIEDZIAŁEK | 19 września 2011 | Nr 181 (3067)
DZIŚ PORADY
Ekspert GP
Zwolnienia z VAT
w interpretacjach
organów podatkowych
Rozliczenia
Organ władzy publicznej
w zakresie swoich zadań nie
występuje jako podatnik VAT
wyjaśnia Katarzyna Sala | C4
Fiskus bardzo rygorystycznie przestrzega zasad dotyczących
zwolnienia z VAT. Poznanie najnowszych decyzji organów
w tej kwestii pozwoli spełnić te kryteria i uniknąć sporów
Orzecznictwo
n Właściciel przenośnego pawilonu handlowego postawionego
na targowisku musi wnosić opłatę targową | C3
Najem
Zwolnienie z VAT przysługuje
podatnikowi, gdy wynajmuje
on nieruchomość na cele
mieszkalne – stwierdza
Andrzej Nikończyk | C8
Interpretacje
n Producent napojów będących mieszaniną piwa i napojów
bezalkoholowych nie musi naklejać banderoli| C4
Zwrot VAT
n Sprzedawcy świadczący usługę tax free mogą dokonywać
zwrotu podatku samodzielnie lub przez pośrednika | C12
Poradnia podatkowa
Podatki dochodowe
Spółka komandytowa nie musi
sporządzać dokumentacji
dotyczącej cen transferowych
tłumaczy Michał Kubik | C11
n Przedsiębiorca rozpoczynający działalność może skorzystać
z jednorazowej amortyzacji lub pomocy de minimis| C13
Rachunkowość
n Środki finansowe przekazywane w ramach sponsoringu
ujmuje się w księgach jako koszt rodzajowy | C14
Interwencja
n Jak rozliczy w Polsce dochody marynarz pracujący
u armatora polskiego i zagranicznego | C15
Akcyza
Obowiązujące przepisy
niekiedy utrudniają bądź wręcz
uniemożliwiają odzyskanie
przez podatników akcyzy
mówi Tomasz Stanek | C16
Gazeta PrawnaSerwis Księgowy
Od poczęstunku podczas firmowego
szkolenia nie trzeba rozliczać VAT
Czy trzeba składać zerowe
informacje podsumowujące
Opłaty licencyjne za znak towarowy
podwyższają należności celne
www.gazetaprawna.pl
Czy papierową fakturę można
przechowywać elektronicznie
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
ZA TYDZIEŃ: Jak prawidłowo ewidencjonować rozrachunki z pracownikami
701745849.038.png 701745849.039.png 701745849.040.png 701745849.041.png 701745849.001.png 701745849.002.png 701745849.003.png 701745849.004.png 701745849.005.png 701745849.006.png
 
C 2
KOMENTARZE
DGP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Czytelnia „DGP”
Marcin Sobieszek
Kiedy podmioty zagraniczne mogą
świadczyć usługi bez rejestracji VAT
Prawo bankowe orazustawa
o Narodowym Banku Polskim
prowadzeniu
działalności bankowej,
tworzeniu iorganizacji
banków, oddziałów iprzed-
stawicielstw banków za-
granicznych, atakże o
zasadach nadzoru ban-
kowego, postępowania
naprawczego, likwidacji
iupadłości banków.
bankowców,
doradców podatkowych.
Pra-
wo bankowe to zbiór
przepisów regulujący
działalność całego sekto-
ra bankowego. Częste
zmiany tej ustawy mu-
szą być na bieżąco śle-
dzone, gdyż nierzadko
pociągają za sobą poważ-
ne skutki finansowe. Pu-
blikacja omawia stan
Przedsiębiorcy zagraniczni podejmujący decyzję od-
nośnie do realizacji na terytorium Polski kontraktu po-
legającego na świadczeniu usług związanych znieru-
chomościami powinni przeanalizować, czy na skutek
świadczonych usług dojdzie do powstania stałego miej-
sca prowadzenia działalności wPolsce. Jeżeli tak się sta-
nie, to faktury za wszelkie usługi nabywane dla potrzeb
stałego miejsca prowadzenia działalności powinny za-
wierać VAT, który co do zasady będzie mógł zostać od-
liczony wramach bieżących rozliczeń przedsiębiorcy.
KSIĄŻKA DLA:
DLACZEGOWARTO JĄ MIEĆ:
U sługi związane znieruchomością podlegają
Jeżeli stałe miejsce prowadzenia działalności nie po-
wstanie, to przedsiębiorca powinien rozważyć zasadność
rejestracji dla celów VAT wPolsce. Przy braku rejestra-
cji pozostanie konieczność wnioskowania ozwrot podat-
ku wynikającego zotrzymywanych faktur wramach tzw.
zwrotu bezpośredniego, co wiąże się zczasem oczekiwa-
nia min. 4miesięcy od dnia złożenia wniosku (zgodnie
zrozporządzeniem ministra finansów z28 marca 2011 r.
wsprawie zwrotu podatku od towarów iusług niektó-
rym podmiotom). Wtakim przypadku jedynie faktury
dokumentujące dostawy towarów na terytorium Polski
oraz świadczenie usług związanych znieruchomościa-
mi położonymi w Polsce powinny zawierać polski VAT.
Jeżeli również faktury za inne usługi, np. doradcze, bę-
dą opodatkowane polskim VAT, to przedsiębiorca nie bę-
dzie mógł odliczyć podatku wykazanego na fakturze.
prawny ustawy na
1sierpnia 2011 r. Ponad-
to czytelnik znajdzie tu
ustawę oNBP. Zmiany
wobu ustawach zostały
wyraźnie zaznaczone.
REDAKCJA Aneta Flisek
WYDAWCA C.H.Beck
VAT wmiejscu jej położenia. Jeżeli podmiot
świadczący taką usługę ma siedzibę poza Pol-
ską, to musi odprowadzić należny podatek, tylko gdy
ma wPolsce stałe miejsce prowadzenia działalności.
Podatnikami VAT są też podmioty będące usługobior-
cami usług świadczonych przez podatników niemają-
cych siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalno-
ści w Polsce. Zasada ta nie obowiązuje przy świadcze-
niu usług innych niż te, do których stosuje się art. 28b
ustawy oVAT, jeżeli podatek należny rozliczy usługo-
dawca. Ponieważ usługi związane znieruchomościami
opodatkowane są wpaństwie położenia nieruchomości
zgodnie zart. 28e ustawy oVAT, to przy rozliczaniu ich
świadczenia przez podmiot zagraniczny podatnikiem jest
nabywca, jeżeli VAT nie rozliczy usługodawca. Sytuacja
zmienia się, kiedy świadczący usługę ma na terytorium
Polski tzw. stałe miejsce prowadzenia działalności. Wów-
czas jest on zobowiązany do rejestracji na terytorium Pol-
ski dla celów VAT iodprowadzenia podatku należnego
ztytułu świadczenia usług związanych znieruchomo-
ściami – przy założeniu, że usługi te związane są ztym
stałym miejscem prowadzenia działalności.
Kasyfiskalne
nowych zasa-
dach stosowania kas fi-
skalnych.
KSIĄŻKA O:
Dodatkowym argumentem mogącym przemawiać za
brakiem rejestracji są terminy zwrotu podatku naliczo-
nego wsytuacji, kiedy podatnik nie wykazuje podatku
należnego wokresie rozliczeniowym. Termin taki wy-
nosi zasadniczo 180 dni od dnia złożenia deklaracji.
Przy świadczeniu usług związanych znieruchomościa-
mi ibraku stałego miejsca prowadzenia działalności
podmiot zagraniczny co do zasady nie będzie wykazy-
wał podatku należnego, ponieważ podmiotem zobowią-
zanym do jego rozliczenia będzie nabywca usług (jeże-
li podmiot zagraniczny nie rozliczy tego podatku). EM
podatników,
którzy mają obowiązek
ewidencjonowania obro-
tu za pomocą kas, np.
prawników, lekarzy, tłu-
maczy iin.
Prezentowana książka
wyjaśnia m.in., kto ikie-
dy musi zakupić kasę fi-
skalną, kiedy można za-
stosować zwolnienie zte-
go obowiązku, jak uzy-
skać zwrot za zakup kasy
iwjakiej wysokości, jakie
kary grożą podatnikom
za uchylanie się od obo-
wiązku zakupu kasy. Bar-
dzo przydatne okażą się
liczne praktyczne przy-
kłady iwzory pism.
AUTOR Anna Jeleńska
WYDAWCA Wszechnica Podatkowa
W
ostatnim czasie wprze-
pisach regulujących za-
sady używania kas reje-
strujących ustawodawca
wprowadził wiele waż-
nych zmian. Pr zede
wszystkim rozszerzył
grupę podmiotów, któ-
re muszą rejestrować
sprzedaż za pomocą kas.
Do grupy tej dołączyli
lekarze, detektywi,
prawnicy, rzeczoznaw-
cy, ochroniarze, doradcy
podatkowi, księgowi itd.
Pod pojęciem stałego miejsca prowadzenia działalno-
ści należy rozumieć obecność wmiejscu wykonywania
działalności zasobów ludzkich itechnicznych umożli-
wiających świadczenie usług wsposób niezależny, któ-
re odznaczają się pewną cechą stałości.
Marcin Sobieszek, doradca podatkowy,Chałas iWspólnicy
Kancelaria Prawna
Roman Namysłowski
Koniec kadencji – czas podsumowań
ków iułatwiała im rozliczenia zfiskusem. Warto wspo-
mnieć przynajmniej okilku:
Nowa PKWiU znowymi
stawkami VAT
uproszczenie dla tzw. magazynów konsygnacyjnych,
pozwalających na zmniejszenie obciążeń natury admi-
nistracyjnej dla podmiotów zagranicznych, apolskim od-
biorcom towarów na poprawę przepływów pieniężnych,
zasadach usta-
lania stawki VAT na
podstawie PKWiU.
przedsiębior-
ców, menedżerów, po-
datników VAT.
możliwość rozliczania VAT ztytułu importu towa-
rów przez deklarację,
możliwość składania deklaracji kwartalnych,
KSIĄŻKA DLA:
udrożnienie tzw. ulgi na złe długi poprzez urealnie-
nie warunków jej stosowania,
W ybory parlamentarne coraz bliżej, trwa walka
wydłużenie okresu na rozliczenia podatku naliczo-
nego bez konieczności korygowania deklaracji.
Od 1
stycznia 2011 r. podatni-
cy muszą stosować nową
Polską Klasyfikację Wy-
robów iUsług z2008 r.
Do tej nowej klasyfikacji
dostosowana została też
ustawa opodatku od to-
warów iusług. Od pra-
widłowego sklasyfikowa-
nia towaru lub usługi za-
leży bowiem nie tylko
stawka VAT, ale także to,
czy podatek wogóle trze-
ba będzie zapłacić. Pre-
zentowana publikacja
wyjaśnia, jak odczytać
DLACZEGOWARTO JĄ MIEĆ:
ogłosy. Warto więcocenić, co dobrego wyda-
rzyło się wtrakcie kończącej się kadencji Sej-
mu wzakresie VAT.
Nie sposób nie wspomnieć omałej rewolucji wzakre-
sie zasad ustalania miejsca opodatkowania świadczenia
usług, którą powitał nas styczeń 2010 r. Jej wprowadze-
nie wynikało ze zmiany dyrektywy VAT i, co może jest
trochę pocieszające, dotknęła wszystkie kraje unijne.
Trzeba przyznać, że Sejm wostatnich czterech latach
był niezwykle płodny – ustawa oVAT była zmieniana
ponad 20 razy, ana wynik ten posłowie zapracowali
głównie wostatnim roku.
W ostatnim roku na uwagę zasługuje przemodelowa-
nie zasad definiowania zakresu usług zwolnionych. Do
tej pory ustawodawca odwoływał się do klasyfikacji sta-
tystycznych, co powodowało, że zakres usług zwolnio-
nych nie do końca odpowiadał unijnemu wzorcowi. Ten
brak zgodności zaczął wzbudzać zainteresowanie Komi-
sji Europejskiej iwywołał potrzebę zmiany.
prawidłowe stawki VAT
na podstawie PKWiU, ja-
kie czynności są zwol-
nione zVAT, na które to-
wary iusługi wzrósł
VAT, ana które został ob-
niżony.
Jestem przekonany, że podatnicy, aprzede wszystkim
konsumenci, będą pamiętali tę kadencję ze względu na
pierwszą whistorii polskiego VAT podwyżkę stawki pod-
stawowej z22 do 23 proc. ioczywiście towarzyszący te-
mu wzrost stawek obniżonych. Te dość traumatyczne
wspomnienia mogą ożywać wkolejnych latach, wktó-
rych stawki mogą dalej rosnąć, jeżeli poziom długu pu-
blicznego przekroczy poziom zagrażający finansom pu-
blicznym. Przy tej okazji warto pochwalić ustawodawcę
za wprowadzenie dość rozbudowanych przepisów przej-
ściowych, których do tej pory skąpił podatnikom. Iłyż-
ka dziegciu: pewien niedosyt związany jest zbrakiem
uregulowania zasad postępowania wprzypadku umów
długoterminowych czy umów podpisywanych na pod-
stawie ustawy ozamówieniach publicznych, gdzie brak
możliwości renegocjacji warunków umowy oznaczał ko-
nieczność poniesienia ciężaru podwyższonego VAT
przez usługodawcę czy dostawcę towarów.
EC
WYDAWCA INFOR
Co warte podkreślenia, to systematyczna eliminacja
przepisów wsposób ewidentnie niezgodny zprawem
unijnym. To wtej kadencji udało się wykreślić przepisy
ograniczające odliczenie podatku naliczonego wprzy-
padku wydatków niestanowiących kosztów podatko-
wych czy uzdrowić zasady odliczania podatku przy na-
byciu samochodów osobowych ipaliwa do nich.
Prezentowany powyżej e-book można zamówić
przez internet.
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Podsumowując, okres wytężonej pracy, licznych
zmian, zktórych wiele stanowiło odpowiedź na zgła-
szane przez przedsiębiorców mankamenty. Należy mieć
nadzieje że przynajmniej wzakresie liczby korzystnych
dla podatników rozwiązań Sejm kolejnej kadencji do-
równa poprzednikowi.
Tygodnik
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKOWY
Dla mnie najistotniejsza jest zmiana wprowadzona na
przełomie lat 2008 i2009. Zdecydowana większość przy-
jętych przez posłów zmian była korzystna dla podatni-
EM
Roman Namysłowski, dyrektor wErnst & Young
KSIĄŻKA O:
KSIĄŻKA DLA:
DLACZEGOWARTO JĄ MIEĆ:
KSIĄŻKA O:
701745849.007.png 701745849.008.png 701745849.009.png 701745849.010.png 701745849.011.png 701745849.012.png 701745849.013.png
 
DGP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ORZECZNICTWO
C 3
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W GLIWICACH
o warunkach przedawnienia
Nowelizacja wydłużyła termin złożenia wniosku o zwrot nadpłaty
Podatnik
iorgany podatkowe powin-
ni stosować nowe przepisy,
jeśli termin złożenia wnio-
sku ostwierdzenie izwrot
nadpłaty nie upłynął przed
zmianą Ordynacji podatko-
wej, ale po 1stycznia 2009 r.
ciągle biegł. Oznacza to
wydłużenie terminu
przedawnienia.
nienia terminu do złożenia
wniosku ostwierdzenie
izwrot nadpłaty akcyzy.
Naczelnik urzędu celnego
twierdził, że wprzypadku
zobowiązania wpodatku
akcyzowym za maj 2005 r.
termin złożenia deklaracji
izapłaty upływał 25 czerw-
ca 2005 r., zatem termin do
złożenia wniosku ozwrot
nadpłaty zkorektą deklara-
cji upłynął 25 czerwca
2010 r. Ponieważ skarżący
złożył wniosek 16 sierpnia
2010 r., organ nie mógł
wszcząć postępowania
wsprawie stwierdzenia
izwrotu nadpłaty.
Sąd nie zgodził się zorga-
nami podatkowymi. Wyja-
śnił, że gdy prawidłowość
skorygowanego zeznania
nie budzi wątpliwości, or-
gan zwraca nadpłatę bez
wydania decyzji stwierdza-
jącej (art. 75 par. 4Ordyna-
cji podatkowej). Zasady po-
stępowania wsprawie nad-
płaty reguluje zkolei art. 79
Ordynacji, którego brzmie-
nie było inne wdacie po-
wstania zobowiązania ida-
cie złożenia wniosku.
Artykuł 79 par. 2Ordynacji
podatkowej wbrzmieniu
od 1stycznia 2009 r. stano-
wi, że prawo do złożenia
wniosku ostwierdzenie
nadpłaty wygasa po upły-
wie terminu przedawnienia
zobowiązania. Odwołuje
się on zatem do terminu
przedawnienia zobowiązań
podatkowych określonego
wart. 70 par. 1tej ustawy.
W poprzednim stanie
prawnym termin ten wyno-
sił 5lat, awposzczegól-
nych wypadkach inny był
jedynie początkowy dzień
biegu tego terminu. Ponie-
waż nowelizacja Ordynacji
podatkowej nie przewidy-
wała przepisów przejścio-
wych, to termin pięcioletni
ma zastosowanie do
wszystkich zdarzeń zaist-
niałych przed tą datą, jeżeli
termin do złożenia wnio-
sku ozwrot nadpłaty nie
przedawnił się do czasu
wejścia wżycie nowelizacji
(do 31 grudnia 2008 r.).
Jak wynika zaś zart. 79
par.2pkt 2Ordynacji
wbrzmieniu do końca
2008r., prawo do złożenia
wniosku ostwierdzenie
nadpłaty nie było związane
zterminem przedawnienia
zobowiązania, gdyż wprzy-
padkach, októrych mowa
wart. 75 par. 2pkt 1 lit.
a)ib) oraz pkt 2lit. a)ib)
–związane było zterminem
złożenia deklaracji –5lat
od złożenia zeznania.
Jak stwierdził sąd, brzmie-
nie przepisu nie budziło
wątpliwości. Nadawał on
jednak różne uprawnienia
organowi ipodatnikowi.
Organ mógł do upływu
przedawnienia zobowiąza-
nia liczonego od innej daty
(rok do roku) wydać decy-
zję określającą zobowiąza-
nie wprawidłowej wysoko-
ści, innej niż wynikająca
zdeklaracji. Natomiast po-
datnik nie miał możliwości
odzyskania nadpłaconego
podatku, ponieważ termin
do złożenia wniosku
ozwrot nadpłaty był liczo-
ny od daty złożenia dekla-
racji (miesiąc do miesiąca).
Bez znaczenia była data za-
płaty podatku.
Sąd wyjaśnił, że organ ma
rację, gdy twierdzi, że
wniosek podatnika został
złożony po upływie 5lat
od daty złożenia deklaracji.
Sąd przyznał jednak rację
skarżącemu, że wtej spra-
wie organ miał obowiązek
zastosować art. 79 Ordyna-
cji wbrzmieniu wprowa-
dzonym nowelizacją iobo-
wiązującym od 1stycznia
2009 r., gdyż do tej daty
termin zakreślony poprzed-
nią regulacja nie upłynął.
Sąd orzekł, że brak przepi-
sów przejściowych powo-
duje, że zgodnie zwolą
ustawodawcy należy stoso-
wać ustawę nową.
Wyrok WSAwGliwicach z25 sierpnia
2011 r.,sygn.akt III SA/Gl 2899/10,
nieprawomocny.
Opinia
Andrzej Zubik
radca prawny w PwC
Wyrok jest przykładem
prawidłowego stosowa-
nia zasad prawa między-
czasowego.Jeżeli wtrak-
cie biegu terminu prze-
dawnienia dochodzi do zmiany przepisów wzakre-
sie przedawnienia,to do dalszego biegu tego termi-
nu mają zastosowanie nowe przepisy.Wynika to zza-
sady bezpośredniego działania ustawy nowej,która
jest regułą zawsze,gdy ustawodawca nie wprowa-
dza odmiennych przepisów przejściowych.Wkon-
kretnym przypadku zmiana zasad przedawnienia
może okazać się korzystna dla podatników (sprawa
rozpoznawana przez WSAwGliwicach,wktórej od
2009 roku przedłużeniu uległ termin przedawnienia
prawa do złożenia wniosku ostwierdzenie nadpła-
ty),jak iniekorzystna (np.w2003 roku,kiedy prze-
dłużono termin przedawnienia składek na ubezpie-
czenia społeczne z5do 10 lat).
Stanowisko organów podatkowych wtej sprawie
było błędne.Owszem,przedawnienie prawa do zło-
żenia wniosku ostwierdzenie nadpłaty,podobnie
jak przedawnienie zobowiązań podatkowych,jest
instytucją prawa materialnego,ale nie oznacza to,
że ozasadach biegu terminu przedawnienia decy-
duje tylko stan prawny zchwili powstania nadpła-
ty.Zdarzeniem wywołującym skutek prawny wpo-
staci przedawnienia nie jest bowiem powstanie
nadpłaty,lecz upływ czasu izmiany przepisów
przed upływem terminu wpływają na jego bieg.
Wyrok potwierdza,że od 2009 roku podatnicy mają
tyle samo czasu na wystąpienie zwnioskiem ostwier-
dzenie nadpłaty co organy podatkowe na wydanie
decyzji wodniesieniu do tego samego zobowiązania.
Spółka zło-
żyła wsierpniu 2010 r.
wniosek do naczelnika
urzędu celnego ostwier-
dzenie nadpłaty akcyzy za
okres od lutego 2005 r. do
lutego 2009 r. izwrot wraz
zodsetkami. Wwyjaśnie-
niach do korekty deklaracji
wskazała, że uwzględniła
udzielone po sprzedaży ra-
baty, które zgodnie zinter-
pretacjami podatkowymi
nie skutkują usprzedawcy
zmianą kwoty akcyzy na-
leżnej, awięc nie wywiera-
ją skutków unabywcy
wzakresie pomniejszenia,
októrym mowa wart. 79
ustawy opodatku akcyzo-
wym. Naczelnik odmówił
wszczęcia postępowania
wsprawie stwierdzenia
izwrotu nadpłaty, uznając,
że wniosek ten został zło-
żony po upływie 5lat od
dnia złożenia deklaracji.
Spór spro-
wadzał się do rozstrzygnię-
cia, czy doszło do przedaw-
UZASADNIENIE
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W ŁODZI
Tymczasowy obiekt budowlany nie może być budowlą
Właściciel
przenośnego pawilonu
handlowego położonego
na terenie targowiska ma
obowiązek zapłaty opłaty
targowej. Nie jest on po-
datnikiem podatku od nie-
ruchomości, ponieważ pa-
wilon nie jest budowlą.
Samorządo-
we Kolegium Odwoławcze
utrzymało decyzję burmi-
strza miasta określającą
podatnikowi wysokość zo-
bowiązania podatkowego
wopłacie targowej za po-
szczególne dni wokresie
od 1stycznia do 31 grud-
nia 2009 r. wkwocie 1342
zł. Kolegium stwierdziło,
że podatnik wramach
własnej działalności, na
o podatku od nieruchomości
TEZA
podstawie umowy najmu
prowadził sprzedaż na
stanowisku wprzeno-
śnym pawilonie handlo-
wym na terenie targowi-
ska.
jest bowiem obiektem tym-
czasowym, który określa
wsposób odrębny art. 3
ust. 5prawa budowlane-
go. Wynika to już wprost
znazwy pawilonu, która
akcentuje nietrwały cha-
rakter związania zpodło-
żem imobilność pawilo-
nu. Również zdokumen-
tacji technicznej wynika
taki charakter pawilonu.
W szczególności istotne –
jak podkreślił sąd – jest
stwierdzenie zawarte
wopisie stanu technicz-
nego pawilonu, zktórego
wynika, że został on posa-
dowiony na poduszkach
betonowych ustawionych
na podłożu betonowym
pokrytym asfaltem, co
przesądza obraku trwałe-
go połączenia zgruntem.
Sąd stwierdził więc, że
ocena organu podatkowe-
go dotycząca braku trwałe-
go związania pawilonu
zgruntem była właściwa.
Co więcej, organy miały
prawo dokonać takiej oce-
ny samodzielnie, bez po-
mocy opinii biegłego spe-
cjalisty zdziedziny bu-
downictwa.
Brak związania przedmio-
towego pawilonu zgrun-
tem oznacza wkonse-
kwencji, że nie może być
on uznany za budowlę
wrozumieniu art. 1a ust.
1pkt 2ustawy opodat-
kach iopłatach lokalnych
wzwiązku zart. 3pkt
3prawa budowlanego.
Gdyby zaś wtakiej sytu-
acji, hipotetycznie, co jest
jednak nieprawidłowe,
przyjąć, że każdy obiekt
budowlany może być
uznany za tymczasowy
wrozumieniu art. 3pkt 5
prawa budowlanego, gdyż
odkwalifikacji obiektu za-
leży jego przeznaczenie
iwłaściwości, to itak po-
zostawałoby to bez wpły-
wu na rozstrzygnięcie. Ar-
tykuł 3pkt 5prawa bu-
dowlanego zawiera bo-
wiem dwa odrębne stany.
Jeden dotyczy obiektu bu-
dowlanego przeznaczone-
go do czasowego użytko-
wania, przewidzianego do
przeniesienia lub rozbiór-
ki. Drugi dotyczy obiektu
budowlanego kwalifikowa-
nego jako tymczasowy nie
zuwagi na czas użytkowa-
nia (przeznaczenie), lecz
wyłącznie zpowodu braku
trwałego związania zgrun-
tem. Organy podatkowe
uznały pawilon należący
do skarżącego właśnie za
taki obiekt. Wtym zaś
przypadku możliwość
przyjęcia, że pawilon ten
stanowi budowlę, jest
zgóry wykluczona.
W efekcie, jak orzekł sąd,
organy podatkowe prawi-
dłowo naliczyły skarżące-
mu opłatę targową.
Wyrok WSAwŁodzi z23 sierpnia 2011 r.,
sygn.akt ISA/Łd 527/11,nieprawomocny.
OPRAC. ŁUKASZ ZALEWSKI
Spór spro-
wadzał się do rozstrzy-
gnięcia, czy od przenośne-
go pawilonu powstaje obo-
wiązek zapłaty podatku od
nieruchomości.
Zdaniem sądu organy po-
datkowe prawidłowo
uznały, że przenośny pa-
wilon nie jest trwale zwią-
zany zgruntem. Nie pod-
lega zatem, na mocy art. 2
ust. 1ustawy opodatkach
iopłatach lokalnych, opo-
datkowaniu podatkiem od
nieruchomości. Pawilon
STAN FAKTYCZNY
PROMOCJA
e-wydanie
prenumerata 2011
„Dziennika Gazety Prawnej”
Tylko w prenumeracie otrzymasz szybki
i łatwy dostęp do:
bieżącego wydania „Dziennika Gazety Prawnej”, a w nim: aktualnych
wiadomości o biznesie, fi nansach, podatkach, pracy i prawie gospodarczym
porad, komentarzy, opinii ekspertów oraz interpretacji przepisów
internetowego archiwum wszystkich wydań od 2002 r.
Więcej informacji na: www.edgp.gazetaprawna.pl
do 50% zniżki
dla prenumeratorów „Dziennika Gazety Prawnej”
TEZA
STAN FAKTYCZNY
UZASADNIENIE
701745849.014.png 701745849.015.png 701745849.016.png 701745849.017.png 701745849.018.png 701745849.019.png 701745849.020.png 701745849.021.png 701745849.022.png 701745849.023.png 701745849.024.png 701745849.025.png
C 4
INTERPRETACJE
DGP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
IZBA SKARBOWA W ŁODZI
Nie od każdej dokonanej czynności starostwo rozliczy VAT
o realizacji zadań publicznych
Podatnik, działając jako organ władzy publicznej wzakresie
wykonywania tego rodzaju zadań, nie występuje jako podat-
nik VAT. Pobierane przez niego ztego tytułu opłaty (w wyso-
kości określonej wprzepisach) nie są więc objęte VAT
przypadkach taka sytuacja
nie występuje. Czynności,
októrych mowa, mają bo-
wiem charakter publiczno-
prawny, anie cywilno-
prawny, aich wysokość
jest ściśle określona
wprzepisach.
Zatem starosta, działając
jako organ władzy publicz-
nej wzakresie wykonywa-
nia opisanych czynności,
nie występuje jako podat-
nik VAT. Skoro przedmio-
towe czynności nie podle-
gają opodatkowaniu, tym
samym podatnik nie ma
obowiązku dokumentowa-
nia tych czynności faktu-
rami, atakże ewidencjono-
wania tych czynności
wprowadzonych ewiden-
cjach dla celów rozliczania
podatku od towarów
iusług iwykazywania
wdeklaracjach VAT-7.
Jednocześnie, jeżeli odręb-
ne przepisy nie stanowią
inaczej, podatnicy prowa-
dzący działalność gospo-
darczą zobowiązani są na
żądanie kupującego lub
usługobiorcy wystawić
rachunek potwierdzający
dokonanie sprzedaży
lubwykonanie usługi.
Podatnik nie ma również
obowiązku dokumentowa-
nia przedmiotowych czyn-
ności rachunkiem, zwyjąt-
kiem sytuacji, gdy usługo-
biorca wystąpi ztakim żą-
daniem przed upływem
3miesięcy od dnia wyko-
nania usługi.
Z kolei wysokość opłat za
sporządzanie kopii doku-
mentacji nie wynika
zprzepisów prawa geode-
zyjnego ikartograficznego
ani zprzepisów rozporzą-
dzeń wykonawczych, lecz
jest ustalona zgodnie zza-
rządzeniem starosty. Tym
samym stanowią one wy-
nagrodzenie za świadcze-
nie usług, októrych mowa
wart. 8ust. 1ustawy
oVAT, ipodlegają opodat-
kowaniu na zasadach ogól-
nych. Sporządzanie przed-
miotowych kopii, stano-
wiące czynność technicz-
ną, wykracza poza zakres
obowiązków ustawowych
ipodlega opodatkowaniu
podatkiem od towarów
iusług jako odpłatne
świadczenie usług według
podstawowej stawki VAT
wwysokości 23 proc.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej wŁodzi z11 sierpnia
2011r.(nr IPTPP3/443-37/11-2/IB).
Opinia
Katarzyna Sala
prawnik w Auxilium
Podatnik
wykonuje zadania własne
izlecone zzakresu admini-
stracji publicznej na pod-
stawie art. 4ustawy osa-
morządzie powiatowym.
Zadania wykonuje za po-
mocą starostwa powiato-
wego. Podatnik oraz staro-
stwo są zarejestrowanymi
iczynnymi podatnikami
VAT iskładają miesięczne
deklaracje podatkowe. Czy
za opłaty za wydanie
dziennika budowy, opłaty
komunikacyjne, opłaty za
kartę wędkarską iudziele-
nie informacji ośrodowi-
sku oraz opłaty geodezyjne
trzeba wystawiać rachun-
ki? Czy sporządzenie kopii
dokumentów znajdujących
się wzasobie geodezyjnym
ikartograficznym, które
jest czynnością nieroze-
rwalnie związaną zudo-
stępnianiem zasobu, pod-
lega VAT?
wydawaniu dziennika bu-
dowy, praw jazdy, kart po-
jazdu, dowodów rejestra-
cyjnych,tablic rejestracyj-
nych, pozwoleń czasowych
i kart wędkarskich oraz na
wyszukiwaniu informacji
ośrodowisku iwykonywa-
niu wyrysów iwypisów
zoperatu ewidencyjnego,
należą do kategorii spraw
zzakresu administracji pu-
blicznej, które zostały nało-
żone stosownymi przepisa-
mi prawa.
Starosta jako organ władzy
publicznej wzakresie, wja-
kim realizuje zadania ad-
ministracji rządowej, nało-
żone odrębnymi przepisa-
mi prawa, objęty jest art. 15
ust. 6ustawy opodatku od
towarów iusług (t.j. Dz.U.
z2011 r. nr 177, poz.
1054). Wprawdzie art. 15
ust. 6ustawy oVAT stano-
wi, że wspomniane organy
są podatnikami wzakresie
czynności wykonywanych
na podstawie zawartych
umów cywilnoprawnych,
jednak wanalizowanych
Podatnik wykonuje za-
dania własne izlecone
zzakresu administracji
publicznej na podsta-
wie ustawy osamorzą-
dzie powiatowym za pomocą starostwa powiato-
wego.Obowiązek realizowania określonych zadań
(wydawanie dziennika budowy,praw jazdy,kart po-
jazdu itp.oraz wyszukiwanie informacji ośrodowi-
sku iwykonywanie wyrysów iwypisów zoperatu
ewidencyjnego) wynika wprost zprzepisów prawa.
Zadania te należy więc uznać za sprawy zzakresu
administracji publicznej.Zgodnie zustawą oVAT
podatnik,działając jako organ władzy publicznej
wzakresie wykonywania tego rodzaju zadań,nie
występuje jako podatnik VAT,apobierane przez
niego ztego tytułu opłaty (w wysokości określonej
przepisami prawa) nie są objęte VAT.Podatnik nie
ma też obowiązku dokumentowania tych zadań
fakturami VATani wykazywania wprowadzonych
ewidencjach dla celów rozliczania VATczy wdekla-
racjach VAT-7.Natomiast sporządzanie kopii infor-
macji imateriałów udostępnianych zpowiatowe-
go zasobu geodezyjnego ikartograficznego stano-
wi dodatkową czynność techniczną,niemieszczą-
cą się wzakresie zadań ustawowych podatnika.
Czynność ta będzie więc stanowić odpłatną usłu-
gę świadczoną na podstawie łączącego podatnika
ze zleceniodawcą stosunek cywilnoprawny iopo-
datkowaną według stawki 23 proc.VAT.
Wykonywa-
ne przez starostwo jako or-
gan władzy publicznej
czynności, polegające na
Czy podatnikowi przysługuje zwrot VAT
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
IZBA SKARBOWA W ŁODZI
o opodatkowaniu wyrobów akcyzowych
Producent napoju piwnego nie musi naklejać banderoli
Przedsiębiorca, który produkuje napoje alkoholowe będące
mieszaniną piwa inapoju bezalkoholowego, nie musi tych to-
warów oznaczać znakami akcyzy
zwalnia się zobowiązku
oznaczania znakami akcy-
zy określone wyroby przy-
porządkowane do danego
grupowania okodzie ex
2206 00 tj. wyroby (grupy
wyrobów) określone jako
pozostałe napoje fermento-
wane (na przykład cydr
(cidr), perry imiód pitny);
mieszanki napojów fer-
mentowanych oraz mie-
szanki napojów fermento-
wanych inapojów bezal-
koholowych, gdzie indziej
niewymienione ani nie-
włączone – wyłącznie na-
poje alkoholowe będące
mieszaniną piwa inapo-
jów bezalkoholowych.
Zwolnienie zobowiązku
oznaczania znakami akcy-
zy wyłącznie napojów al-
koholowych będących
mieszaniną piwa inapojów
bezalkoholowych klasyfi-
kowanych do kodu CN
2206 00, jest konsekwencją
zwolnienia zobowiązku
oznaczania piwa klasyfiko-
wanego do kodu CN 2203.
Jeżeli bowiem przedmioto-
wym zwolnieniem objęto
piwo okodzie CN 2203 00,
to również należało zwol-
nić mieszaniny piwa ina-
pojów bezalkoholowych,
które zostały zaklasyfiko-
wane do CN 2206 00.
Ponadto za słusznością
przedstawionej argumenta-
cji przemawia również ita
okoliczność, że minister fi-
nansów zwolnił zobo-
wiązku oznaczania znaka-
mi akcyzy, bez względu na
kod, wyroby ozawartości
alkoholu powyżej 1,2 proc.
objętości, niebędące wyro-
bami oznaczonymi kodami
CN 2204, 2205, 2206 00,
2207 10 00, 2208.
Wszystkie wyroby oko-
dzie CN 2206 00, zwyłą-
czeniem napojów będą-
cych mieszaniną piwa
inapojów bezalkoholo-
wych, podlegają obowiąz-
kowi oznaczania znakami
akcyzy.
Produkowane przez po-
datnika napoje alkoholo-
webędące mieszaniną pi-
wa inapoju bezalkoholo-
wego, zaliczane do grupo-
wania CN 2206 00, nie bę-
dą podlegały obowiązkowi
oznaczania znakami akcy-
zy na podstawie zwolnie-
nia określonego wpoz. 2
załącznika do rozpo-
rządzenia ministra finan-
sów z20 sierpnia 2010 r.,
oilenie są wyrobami ak-
cyzowymi, októrych mo-
wa wart. 118 ustawy ak-
cyzowej.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej wŁodzi z29 sierpnia
2011 r.(nr IPTPP3/443A-7/11-6/IB).
Podatnik
rozpoczął produkcję na-
pojów alkoholowych
będących mieszaniną pi-
wa inapoju bezalkoho-
lowego. Produkty te zali-
czane są do grupowania
CN 2206 00. Przy napeł-
nianiu opakowań jednost-
kowych podatnik nie
oznacza ich znakami skar-
bowymi akcyzy (bandero-
lami). Czy postępuje pra-
widłowo?
nia 2008 r. opodatku ak-
cyzowym (t.j. Dz.U.
z2011r. nr 108, poz. 626
zpóźn. zm.) obowiązkowi
oznaczania znakami akcy-
zy podlegają wyroby akcy-
zowe określone wzałącz-
niku nr 3do ustawy.
Z kolei na podstawie roz-
porządzenia ministra fi-
nansów z20 sierpnia
2010r. wsprawie zwol-
nień wyrobów akcyzo-
wych zobowiązku ozna-
czania znakami akcyzy
(Dz.U. nr 157, poz. 1055)
Zgodnie
art.114 ustawy z6grud-
IZBA SKARBOWA W ŁODZI
o obowiązkach w PIT
Odszkodowanie za nieruchomość jest zwolnione z podatku
Małżeństwo, które otrzymało odszkodowanie za gospodar-
stwo rolne, nie musi płacić PIT od uzyskanej kwoty
ustawy oPIT oraz docho-
dów, od których na pod-
stawie Ordynacji podatko-
wej zaniechano poboru
podatku. Zgodnie zart. 10
ust. 1pkt 8lit. a) ustawy
oPIT źródłem przychodu
jest odpłatne zbycie nieru-
chomości lub ich części
oraz udziału wnierucho-
mości, jeżeli odpłatne zby-
cie nie następuje wwyko-
naniu działalności gospo-
darczej izostało dokonane
przed upływem pięciu lat,
licząc od końca roku ka-
lendarzowego, wktórym
nastąpiło nabycie lub wy-
budowanie.
Jednak na podstawie art.
21 ust. 1pkt 29 ustawy
oPIT, zwolnione zopodat-
kowania są przychody
ztytułu odszkodowania
wypłacanego stosownie do
przepisów ogospodarce
nieruchomościami lub
ztytułu odpłatnego zbycia
nieruchomości na cele
uzasadniające jej wywłasz-
czenie oraz ztytułu sprze-
daży nieruchomości
wzwiązku zrealizacją
przez nabywcę prawa
pierwokupu, stosownie do
przepisów ogospodarce
nieruchomościami. Nie
dotyczy to przypadków,
gdy właściciel nierucho-
mości nabył jej własność
wciągu dwóch lat przed
wszczęciem postępowania
wywłaszczeniowego bądź
odpłatnym zbyciem nieru-
chomości za cenę niższą
oco najmniej 50 proc. od
wysokości uzyskanego od-
szkodowania lub ceny
zbycia nieruchomości na
cele uzasadniające jej wy-
właszczenie lub wzwiąz-
ku zrealizacją prawa pier-
wokupu.
Zwolnienie nie będzie
przysługiwać, gdy wymie-
nione warunki dotyczące
okresu sprzedaży oraz ce-
ny nabycia będą spełnione
łącznie.
W analizowanym stanie
faktycznym odpłatne zby-
cie nieruchomości na
rzecz Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych iAuto-
strad nastąpiło przed
upływem 5lat od jej naby-
cia. GDDKiA dokonała na-
bycia wtrybie ustawy
oszczególnych zasadach
przygotowania irealizacji
wzakresie dróg publicz-
nych.
Nieruchomość ta (gospo-
darstwo rolne) została na-
byta przez podatnika ije-
go małżonkę wdrodze
umowy darowizny, aco za
tym idzie niemożliwe jest
ustalenie ceny nabycia.
Wzwiązku ztym nie bę-
dzie spełniony drugi wa-
runek wyłączający przed-
miotowe zwolnienie.
W konsekwencji przychód
uzyskany przez podatnika
ztytułu odpłatnego zbycia
nieruchomości jest zwol-
niony zpodatku dochodo-
wego od osób fizycznych,
stosownie do art. 21 ust.
1pkt 29 ustawy oPIT. Za-
tem sprzedaż nieruchomo-
ści jest zwolniona zopo-
datkowania podatkiem do-
chodowym od osób fizycz-
nych.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej wŁodzi z29 sierpnia
2011 r.(nr IPTPB2/415-310/11-2/MD).
OPRAC. EWA MATYSZEWSKA
Podatnik
1lipca 2010 r. otrzymał
wraz zżoną wformie da-
rowizny od swoich rodzi-
ców gospodarstwo rolne
opow. 3,0896 ha wraz
zzabudowaniami. Wlisto-
padzie 2010 r. dostał ofer-
tę zGeneralnej Dyrekcji
Dróg Krajowych iAuto-
strad na odstąpienie 23
mkw. nieruchomości wraz
znaniesieniami inasadze-
niami. Powierzchnia ta
położona jest wplanie
drogowym autostrady A1.
Podatnik wraz zżoną wy-
razili na to zgodę, ponie-
waż wiedzieli, że nie wy-
rażając jej, rozpocznie się
postępowanie wywłasz-
czeniowe. Wzwiązku
ztym otrzymali odszkodo-
wanie. GDDKiA oświad-
czyła, że nabycia tego do-
konała wtrybie ustawy
oszczególnych zasadach
przygotowania irealizacji
wzakresie dróg publicz-
nych. Czy podatnicy od
otrzymanej kwoty powin-
ni zapłacić podatek do-
chodowy?
Wmyśl
art.9 ust. 1ustawy opo-
datku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z2010 r. nr 51, poz. 307
zpóźn. zm.) opodatkowa-
niu podatkiem dochodo-
wym podlegają wszelkiego
rodzaju dochody zwyjąt-
kiem wymienionych
wart.21, 52, 52a, 52c
PROBLEM
ODPOWIEDŹ IZBY
PROBLEM
ODPOWIEDŹ IZBY
PROBLEM
ODPOWIEDŹ IZBY
701745849.026.png 701745849.027.png 701745849.028.png 701745849.029.png 701745849.030.png 701745849.031.png 701745849.032.png
DGP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ROZLICZENIA VAT
C 5
WSPÓLNOTY MIESZKANIOWE
Dwa rodzaje obowiązków
narzucają dwa sposoby rozliczeń
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Jaką stawkę należy
stosować do nieodpłatnego
przekazania
Krzysztof Kłoskowski, Karol Potocki
konsultanci w Instytucie Studiów Podatkowych
Kupując media wramach zarządu nieruchomością wspólną, wspólnota mieszkaniowa nie rozlicza VAT. Jeśli jednak odsprze-
daje je poszczególnym lokatorom, to powinna wystawić fakturę właścicielowi lokalu
Spółka organizuje imprezę integracyjną dla
pracowników, podczas której będą oni mogli
wygrać różne przedmioty. Według jakiej stawki
zapłaci VAT?
Nowelizacja ustawy oVAT,która weszła wżycie
1kwietnia 2011 r.,wprowadziła nową definicję nieod-
płatnego przekazania towarów,które podlega opodat-
kowaniu VAT.Zgodnie zart.7ust.2ustawy przez do-
stawę towarów,októrej mowa wart.5ust.1pkt 1,ro-
zumie się też przekazanie nieodpłatnie przez podatni-
ka towarów należących do jego przedsiębiorstwa,
wszczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste
podatnika lub jego pracowników,wtym byłych pra-
cowników,wspólników,udziałowców,akcjonariuszy,
członków spółdzielni iich domowników,członków or-
ganów stanowiących osób prawnych,członków sto-
warzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny.
Od 1kwietnia 2011 r.bez znaczenia pozostaje więc to,
czy nieodpłatne przekazanie towarów ma związek
zprowadzonym przedsiębiorstwem.Jeżeli podatniko-
wi przysługiwało prawo do odliczenia podatku nali-
czonego,wówczas musi on opodatkować nieodpłatne
przekazanie towaru.Wyjątek od tej zasady dotyczy
drukowanych materiałów reklamowych iinformacyj-
nych,próbek oraz prezentów omałej wartości (10 zł –
jeżeli podatnik nie prowadzi ewidencji,oraz 100 zł –
jeżeli podatnik prowadzi ewidencję).
Należy zaznaczyć,że wszelkie usługi związane zwy-
korzystywaniem majątku spółki do celów nieodpłat-
nego świadczenia usług,np.nieodpłatne udostępnie-
nie pomieszczeń,będzie podlegać opodatkowaniu.
Brak tu bowiem związku zprowadzoną działalnością.
Jeżeli więc spółka chce zorganizować imprezę dla
pracowników,podczas której będą mogli wygrać róż-
ne przedmioty,to będzie to czynność opodatkowana
VAT.Zastosowanie znajdzie stawka,która jest odpo-
wiednia dla danego towaru (nagród konkursowych),
czyli 23 proc.,chyba że dany towar jest objęty stawką
preferencyjną (8 proc.,5proc.albo 0proc.).
Przemyslaw Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Rozliczenie VAT od trans-
akcji, których stroną jest
wspólnota mieszkaniowa,
od dawna budzi kontrower-
sje. Zwłaszcza w kwestii
opodatkowania rozliczeń po-
między członkami wspólno-
ty asamą wspólnotą. Mini-
ster finansów podpisał nie-
dawno interpretację ogólną,
która uwzględnia orzecznic-
two Naczelnego Sądu Admi-
nistracyjnego, ato pozostaje
jednolite wtej kwestii.
Zadania wspólnoty
Z przepisów ustawy owła-
sności lokali wynika, że
wspólnotę mieszkaniową
tworzy ogół właścicieli loka-
li wchodzących wskład
określonej nieruchomości.
Ustawa wskazuje dwa rodza-
je obowiązków członków
wspólnoty. Jedne związane
znieruchomością wspólną
idrugie związane zodrębną
własnością lokalu. Natomiast
wzakresie obciążeń finanso-
wych właściciela lokalu bę-
dącego członkiem wspólno-
ty należy wyróżnić dwie ka-
tegorie wydatków – koszty
zarządu związane zutrzyma-
niem nieruchomości wspól-
nej iwydatki związane
zutrzymaniem jego lokalu.
Właściciele lokali muszą
zatem uczestniczyć wkosz-
tach zarządu nieruchomo-
ścią wspólną. Na pokrycie
tych kosztów uiszczają za-
liczki wformie bieżących
opłat oraz ponoszą wydatki
związane zutrzymaniem
własnych lokali (m.in. opła-
ty za wodę, ciepło, ścieki,
gaz, energię elektryczną).
W konsekwencji wspólnota
jako jednostka organizacyjna
niemająca osobowości praw-
nej może nabywać prawa
izaciągać zobowiązania, po-
zywać ibyć pozywana. Mo-
że być też podatnikiem VAT.
Wspólnota podatnikiem
Problem rozliczenia VAT
przez wspólnotę mieszka-
niową związany jest właśnie
ztym, że wspólnota wypeł-
nia dwa rodzaje obowiąz-
ków – te związane znieru-
chomością wspólną ipozo-
stałe, związane tylko zod-
rębną własnością lokalu.
Problem ten po raz kolejny
rozpoznał NSA wwyroku
z4lutego 2011 r. (sygn. akt
IFSK 217/10, prawomocny).
Wsprawie tej wspólnota
mieszkaniowa nabywała po-
trzebne do funkcjonowania
budynku iposzczególnych
lokali towary iusługi, któ-
rych wartość następnie roz-
liczała pomiędzy współwła-
ścicieli budynku. Wspólno-
tę tworzyli właściciele będą-
cy czynnymi podatnikami
VAT. Właścicielami są osoby
fizyczne ispółki, które doko-
nały zakupu lokali biuro-
wych (handlowych iusługo-
wych) znajdujących się
wbudynku niemieszkalnym
od dewelopera. Osoby fi-
zyczne zakupiły lokale na
własne nazwisko, po czym
wniosły je do swoich firm ja-
ko środki trwałe. Wspólnota,
jako czynny podatnik VAT,
zakupuje media na własny
rachunek iobciąża nimi
właścicieli, wystawiając fak-
tury VAT wproporcji wyni-
kającej z zużycia bądź udzia-
łu wnieruchomości. Ponad-
to wspólnota osiąga docho-
dy zreklam, na które wysta-
wia też faktury VAT. Składa
miesięczne deklaracje VAT-7
oraz płaci podatek wynikają-
cy ztych deklaracji.
Wspólnota wystąpiła do
ministra finansów zwnio-
skiem ointerpretację podat-
kową wzakresie opodatko-
wania VAT. Według niej
czynności dokonywane
przez wspólnotę na rzecz
właścicieli lokali biurowych
podlegają VAT zzastosowa-
niem stawek podatkowych
właściwych dla przedmiotu
dostawy.
wodniesieniu do czynno-
ściwykonywanych przez
wspólnotę na rzecz osób
trzecich (tj. niewchodzących
wskład wspólnoty), doty-
czących wprzedmiotowej
sprawie np. usług reklamy,
wspólnota jest podatnikiem
VAT, aczynności te podlega-
ją opodatkowaniu tym po-
datkiem.
Sprawa trafiła do NSA. Sąd
uznał, że nabywcą finalnym
towarów iusług świadczo-
nych przez podmioty np. do-
starczające wodę czy odpro-
wadzające ścieki isłużących
zaspokajaniu indywidual-
nych potrzeb każdego człon-
ka wspólnoty jest nie wspól-
nota, tylkokażdy zjej człon-
ków zosobna. Mamy tu do
czynienia zsytuacją, wjktó-
rej wspólnota mieszkaniowa,
od której jako od podatnika
VAT dokonującego zakupu
towarów iusług od podmio-
tu zewnętrznego (innego po-
datnika) każdy jej członek ja-
ko konsument nabywa to-
war iusługę. Zatem zakup
przez wspólnotę usług od-
prowadzania nieczystości,
wywozu śmieci czy dostar-
czania wody isłużących za-
spokajaniu indywidualnych
potrzeb każdego zczłonków
wspólnoty powinien być re-
fakturowany na członków
wspólnoty ze wszystkimi
konsekwencjami wynikają-
cymi zprzepisów ustawy
opodatku od towarów
iusług. Wbrew zatem twier-
dzeniom organów podatko-
wych rozliczenia za dostar-
czane media do poszczegól-
nych lokali (rozliczane we-
dług rzeczywistych kosztów)
nie mają charakteru rozli-
czeń wewnątrz wspólnoty
inie mogą być traktowane
jako czynność na rzecz sa-
mych siebie, niepodlegająca
regulacjom ustawy oVAT.
Pogląd ten jest zgodny
zwcześniejszym stanowi-
skiem NSA wyrażonym
m.in. wwyrokach IFSK
1343/09, IFSK 2038/09.
Ponadto wocenie NSA jeśli
wspólnota mieszkaniowa,
nabywając usługi wramach
zarządu nieruchomością
wspólną, działa we własnym
imieniu ina swoją rzecz jako
jednostka organizacyjna, od-
rębna od właścicieli, to ozna-
cza, że nie świadczy wtym
zakresie usług na rzecz wła-
ścicieli lokali wrozumieniu
przepisów oVAT inie ma
podstaw do refakturowania
ponoszonych przez wspól-
notę wydatków na rzecz wła-
ścicieli lokali.
Faktura dla właścicieli
Argumenty te uwzględnił
minister finansów winter-
pretacji ogólnej z21 czerwca
2011 r. (nr PT8/033/IO1/
AEW/11/PT-571).
Jeśli wspólnota, będąca
jednostką odrębną od wła-
ścicieli lokali, nabywając to-
wary iusługi dla celów nie-
ruchomości wspólnej nie
wykonuje żadnych czynno-
ści na rzecz właścicieli, to
wówczas działa wimieniu
własnym ina własny rachu-
nek jako podmiot stosun-
ków zobowiązaniowych wy-
nikających zzarządu nieru-
chomością wspólną. Tym
samym odbiorcą nabywa-
nych towarów iusług jest
wspólnota mieszkaniowa ja-
ko odrębny od jej członków
podmiot praw ito ona wy-
stępuje jako ostateczny kon-
sument. Wtakim więc za-
kresie nie świadczy żadnych
czynności opodatkowanych
VAT na rzecz właścicieli od-
rębnych lokali. Wkonse-
kwencji brak jest podstaw
do fakturowania wewnętrz-
nych rozliczeń między
wspólnotą ajej członkami
wzwiązku zponoszonymi
kosztami zarządu nierucho-
mością wspólną.
Jeśli zaś wspólnota nabywa
towary iusługi na potrzeby
utrzymania poszczególnych
lokali właścicieli, przypo-
rządkowując je lokalom, do-
konuje ich odsprzedaży wła-
ścicielom lokali. Wówczas
środki uiszczane przez wła-
ścicieli tych lokali na ich
utrzymanie stanowią wisto-
cie zapłatę za odsprzedawa-
ne im przez wspólnotę towa-
ry iusługi. Według ministra
finansów wspólnota doko-
nując odsprzedaży właści-
cielom lokali, zakupionych
uprzednio wtym celu towa-
rów iusług związanych wy-
łącznie zutrzymaniem po-
szczególnych lokali, działa
jako podatnik VAT iwsytu-
acji niekorzystania przez nią
ze zwolnienia podmiotowe-
go dokonywane przez nią
czynności wtym zakresie
powinny być dokumentowa-
ne fakturami.
W interpretacji minister fi-
nansów podkreślił, że taka
wykładnia przepisów nie bę-
dzie jednak wywoływać
konsekwencji wstosunku
do rozliczeń pomiędzy
wspólnotą awłaścicielami
lokali dokonanych uprzed-
nio wsposób odmienny od
wyżej przedstawionego.
PODSTAWA PRAWNA Art.5ust.1pkt 1,
art.8ust.1ustawy z11 marca 2004 r.
opodatku od towarów iusług (t.j.Dz.U.
z2011 r.nr 177,poz.1054).
Art.6,art.13 ust.1,art.15 ustawy z24
czerwca 1994 r.owłasności lokali (t.j.Dz.U.
z2000 r.nr 80,poz.903 zpóźn.zm.).
Cechy wspólnoty
Wspólnota,anie jej członko-
wie,może nabywać prawa iza-
ciągać zobowiązania,pozywać
ibyć pozywaną,jak również
być podatnikiem podatku od
towarów iusług.
ŁZ
PODSTAWA PRAWNA Art.7ust.2i3ustawy z11 marca 2004 r.opodatku
odtowarów iusług (t.j.Dz.U.z2011 r.nr 177,poz.1054).
Natomiast według ministra
finansów wspólnocie nie
przysługuje status podatnika
VAT, mimo że wszyscy jej
członkowie są podmiotami
prowadzącymi działalność
opodatkowaną VAT. Wspól-
nota, awięc jej członkowie
nie dokonują sprzedaży,
wrozumieniu ustawy oVAT,
na rzecz samych siebie po-
przez zapłatę zaliczek (kwot)
ztytułu kosztów związa-
nych zutrzymaniem wła-
snych lokali, np. ztytułu
opłat za ciepłą wodę, ogrze-
wanie lub wywóz nieczysto-
ści. Tym samym wspólnota
nie jest podatnikiem VAT
wzakresie pobierania opłat
od członków wspólnoty zty-
tułu dostaw mediów do po-
szczególnych lokali (tzw. re-
faktury) oraz pobierania za-
liczek na pokrycie kosztów
zarządu ina fundusz remon-
towy. Organ podkreślił, że
W jakiej wysokości naliczyć
podatek odsprzedaży
firmowych mebli
Piotr Augustyniak
doradca podatkowy,K&LGates
Podatnik VAT wyprzedaje część majątku firmy:
biurka, krzesła, stoły, regały, szafki. Jakie obo-
wiązki wVAT ciążą na nim wzwiązku ztaką
sprzedażą? Jaką stawkę musi zastosować?
Podatnik VAT,sprzedając część majątku ruchomego
swojej firmy,będzie co do zasady zobowiązany do za-
płaty VATod jego sprzedaży.Jednak po spełnieniu
pewnych warunków może być zpodatku zwolniony.
Zgodnie zart.43 ust.1pkt 2ustawy oVATzwalnia się
zpodatku dostawę towarów używanych,pod warun-
kiem że wstosunku do tych towarów nie przysługiwało
dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego okwotę podatku naliczonego.
Po pierwsze,wyjaśnienia wymaga termin „towar uży-
wany”.Zgodnie zart.43 ust.2ustawy oVATza towar
używany uważa się ruchomości,których okres uży-
wania przez podatnika dokonującego ich dostawy wy-
niósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozpo-
rządzania nimi jak właściciel.Zatem aby sprzedaż
składników majątku była zwolniona zVAT,muszą być
spełnione łącznie dwa warunki: podatnikowi nie mo-
gło przysługiwać prawo do odliczenia VATod zakupu
danych składników majątku,aokres ich używania
musiał wynosić co najmniej pół roku od nabycia pra-
wa do rozporządzania nimi jak właściciel.Warto pod-
kreślić,że okres półrocznego używania danego skład-
nika majątkowego liczy się od chwili jego nabycia.
Jeśli podatnik nie spełni powyższych warunków,musi
zapłacić VAT.Stawka podatku zależy od sprzedawane-
go składnika majątku.Stawką podstawową jest 23
proc.ijest ona najczęściej stosowana do sprzedaży rze-
czy ruchomych.Wpewnych wypadkach sprzedaż bę-
dzie podlegała opodatkowaniu niższą stawką,np.
5proc.lub 8proc.Wzwiązku ztym wkażdym wypadku
podatnik powinien się upewnić,czy dany składnik ma-
jątku nie będzie podlegał niższej stawce podatku. ŁZ
PODSTAWA PRAWNA Art.43 ust.1pkt 2ustawy z11 marca 2004 r.opodatku
od towarów iusług (t.j.Dz.U.z2011 r.nr 177,poz.1054).
Czy wspólnota wystawia fakturę dla najemcy lokalu
Worzecznictwie ukształtowany
jest jednolity pogląd,że wprzy-
padku wydatków dotyczących
zakupu mediów wspólnota wy-
stępuje jako pośrednik między
dostawcami aodbiorcami.
Nabywcą końcowym towarów
iusług – wody,ogrzewania,od-
prowadzania ścieków itp.
isłużących zaspokojeniu in-
dywidualnych potrzeb wspólno-
ty – jest nie wspólnota,
tylkokażdy zjej członków.Wta-
kim przypadku każdy jej czło-
nek jako konsument nabywa od
wspólnoty jako podatnika VAT
towar lub usługę nabyte przez
wspólnotę od innego podatnika.
Oznacza to,że zakup przez
wspólnotę usług dotyczących
tzw.mediów isłużących zaspo-
kajaniu indywidualnych potrzeb
każdego zczłonków wspólnoty
powinien być refakturowany na
członków wspólnoty ze wszyst-
kimi konsekwencjami wynikają-
cymi zustawy oVAT.Zatem
wspólnota powinna dokumen-
tować sprzedaż,wystawiając
fakturę VATnabywcom towarów
iusług.Natomiast wspólnota
nie może wystawiać faktur VAT
dla najemców lokali od ich wła-
ściciela,ponieważ wtym przy-
padku nabywcą usług od wspól-
noty nie jest najemca tego loka-
lu,lecz jego właściciel.Potwier-
dził to NSAwwyroku z31 maja
2011 r.(sygn.akt IFSK740/10,
prawomocny.).
www.gazetaprawna.pl/podatki
701745849.033.png 701745849.034.png 701745849.035.png 701745849.036.png 701745849.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin