GAZETA PRAWNA z 19 września 11 (nr 181).pdf

(2810 KB) Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
Na jaki urlop może liczyć podejmujący pierwszą pracę | B15
Poniedziałek 19 września 2011 | nr 181 (3067)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Prawo cywilne | B14
Jak spadkodawca może przekazać majątek
małżonkowi bez wydziedziczania dzieci
Prawo pracy | B7
Firmy swobodniej zaplanują urlopy
wypoczynkowe pracowników
Jutro
W jaki sposób urząd
skarbowy szuka
ukrytych dochodów
nie dostanie stypendium
SZKOLNICTWO WYŻSZE Uczelnie obawiają się, że nowe przepisy spowodują wyłudzanie
stypendiów socjalnych. Aby je otrzymać, wystarczy złożyć oświadczenie o uzyskanym dochodzie
książka
niezbędna
w każdej fi rmie
Urszula Mirowska-Łoskot
urszula.mirowska@infor.pl
Od 1 października zmie-
niają się zasady przyznawa-
nia pomocy materialnej dla
studentów. Niektórzy z nich
wciąż nie wiedzą, że aby do-
stać stypendium rektora,
muszą sami wystąpić
z wnioskiem w tej sprawie.
Dotychczas takiego wymo-
gu nie było. Ci, którzy o tym
zapomną, nawet jeśli mają
bardzo dobre wyniki w na-
uce, pomocy nie otrzymają.
– Do tej pory to uczelnia
tworzyła listy rankingowe,
a student jedynie sprawdzał,
czy będzie mu przysługiwa-
ło świadczenie – mówi Mar-
lena Miniewicz, kierownik
działu pomocy materialnej
Uniwersytetu Kardynała
Stefana Wyszyńskiego
(UKSW) w Warszawie.
Zmiana ta wynika z tego, że
stypendium rektora będzie
mogło być przyznane już nie
tylko za wysoką średnią
ocen, ale także za osiągnię-
cia naukowe lub artystycz-
ne. Tymi student będzie mu-
siał pochwalić się we wnio-
sku. W UKSW czas na jego
złożenie mija 20 paździer-
nika. Terminy te ustala każ-
da uczelnia.
W efekcie zmian wprowa-
dzonych w nowelizacji z 18
marca 2011 r. ustawy – Pra-
wo o szkolnictwie wyższym
(Dz.U. nr 84, poz. 455)
wsparcie otrzyma mniej stu-
dentów – jedynie 10 proc.
Obecnie na przykład na Uni-
wersytecie Warszawskim
świadczenie to przysługuje
ustali szkoła wyższa w po-
rozumieniu z samorządem
studenckim – musi on mie-
ścić się w widełkach od
456,3 zł do 782,6 zł.
Aby go udowodnić nie
trzeba załączać do podania
zaświadczenia z urzędu
skarbowego.Wystarczy
oświadczenie, w którym stu-
dent wyliczy swój dochód.
Uczelnia, która miałaby wąt-
pliwości co do jego prawdzi-
wości, będzie mogła prosić
ośrodek pomocy społecznej
o sprawdzenie sytuacji ma-
terialnej studenta.
– Weryfikowanie oświad-
czeń może się okazać bar-
dzo trudne. Co roku na na-
szej uczelni o stypendium
socjalne ubiegają się tysiące
studentów – mówi Marlena
Miniewicz.
Zamówienia:
801 626 666 , bok@infor.pl
Prenumeratorzy DGP
kupią książkę
w promocyjnej cenie
15 proc. osób. Ale są uczel-
nie, które dają je nawet 30
proc. studentów. Zmniejszy
się też pula środków na te sty-
pendia – z 50 na 40 proc.
ogólnej sumy funduszu po-
mocy materialnej. W konse-
kwencji trudniej będzie je
uzyskać.
Na nowych zasadach szko-
ła udzieli też wsparcia dla
ubogich studentów. Nie bę-
dzie już oddzielnych stypen-
diów na wyżywienie czy
mieszkaniowych. Będzie
można się o nie ubiegać
w ramach jednego stypen-
dium socjalnego. Pomoc zo-
stanie przyznana na podsta-
wie dochodu na jednego
członka rodziny.
Maksymalny próg upraw-
niający do stypendium wy-
nosi 782,6 zł netto (został
podniesiony z 602 zł). Ale
ostateczną jego wysokość
DZIŚ W GP
PODATKI
Skarbowcy nie kupują
masowo ubezpieczeń
Mimo że odpowiedzialność
majątkowa może sięgać nawet
rocznej pensji urzędnika | B2
PONADTO
n Odwołaną darowiznę trzeba
opodatkować | B2
n Aby skorzystać z ulgi
na fakturze, wystarczą dane
jednego małżonka | B4
n Charakter wydatków
remontowych zdecyduje
o sposobie rozliczenia | B5
n
TRANSPORT Nadzór nad działalnością przewozową
Mała firma zapłaci mniejszą karę
ORZECZENIE NSA o odpowiedzialności zarządu
Aresztowany prezes nie
może kierować spółką
SEJM
15 tys. zł kary zapłaci mała fir-
ma transportowa przy jednej
kontroli, a 30 tys. zł najwięk-
sze przedsiębiorstwa.
Inspektorzy transportu
drogowego nałożą kary nie
tylko za naruszenia przepi-
sów transportowych czy
drogowych, ale także za
nieprzestrzeganie ustawy
o przewozie towarów nie-
bezpiecznych. Zmiany wy-
nikają z przyjętej w piątek
przez Sejm nowelizacji
ustawy o transporcie dro-
gowym. Wprowadzili je se-
natorowie, by w przepisach
nie było luki, po tym, jak
zasady przewozów niebez-
piecznych ładunków zosta-
ły uregulowane w oddziel-
nej ustawie.
Przyjęte przepisy trafią te-
raz do podpisu prezydenta,
a zaczną obowiązywać od
1 stycznia 2012 roku.
Ustawa zawiera ułatwienia
dla mniejszych przwoźni-
ków. Dziś każda taka firma,
bez względu na jej wielkość,
płaci nawet 30 tys. zł kary za
naruszenia przepisów usta-
wy o transporcie drogowym,
np. brak dokumentacji prze-
wozowej lub zezwoleń.
niesie do 20 tys. zł. Zatrud-
niające do 250 kierowców,
zapłacą maksymalnie za na-
ruszenia przepisów 25 tys.
zł. A firmy, w których jest po-
nad 250 kierowców, mogą
zapłacić nawet do 30 tys. zł.
Wyższe kary bądą też dla
spedytorów – do 40 tys. zł.
Nowe przepisy określają, że
jeżeli winnym naruszenia
okaże się nie przewoźnik,
ale nadawca przesyłki, to on
poniesie karę. Wystarczy
więc, że umieści on w liście
przewozowym informacje
niezgodne ze stanem fak-
tycznym. Odpowiedzialność
będą mogły ponieść także fir-
my będące odbiorcami ła-
dunku czy zajmujące się za-
ładunkiem. Kary poniesie
też organizator wycieczki,
gdy przewóz osób będzie od-
bywał się z naruszeniem
przepisów z jego winy.
lukasz.kuligowski@infor.pl
PRACA
Firmy nie chcą emerytur
pomostowych
Dlatego pracodawcy likwidują
stanowiska uprawniające
do pomostówek | B6
PONADTO
n Minister może zredukować
liczbę miejsc na studiach | B8
n Firma odpowie za błędne
zaświadczenie o zarobkach | B9
Prezes spółki, który przeby-
wał w areszcie w okresie, kie-
dy powstała zaległość podat-
kowa w firmie, nie może zgło-
sić jej upadłości.
Naczelny Sąd Admini-
stracyjny uchylił wyrok są-
du wojewódzkiego, zgod-
nie z którym prezes spółki
został pociągnięty do odpo-
wiedzialności za zaległe po-
datki, mimo że w czasie,
w którym powinien zgłosić
wniosek o upadłość, prze-
bywał w areszcie śledczym.
Członek zarządu spółki
może odpowiadać za zale-
głości podatkowe z tytułu
zobowiązań, których ter-
min płatności upływał
w czasie pełnienia przez
niego funkcji. Może on być
zwolniony z odpowiedzial-
ności, jeśli zgłosi upadłość
spółki we właściwym cza-
sie albo wykaże brak winy
w niepodjęciu tych działań.
Wniosek o ogłoszenie upa-
dłości musi być złożony
w czasie do dwóch tygodni
od chwili, gdy firma prze-
stała spłacać długi.
Urząd Skarbowy po kon-
sultacji w areszcie śled-
czym uznał, że prezes mógł
to zrobić we właściwym
czasie, ponieważ miał moż-
liwość prowadzenia kore-
spondencji, jak również
miał prawo do widzeń.
Ze stanowiskiem fiskusa
nie zgodził się jednak NSA
i przekazał sprawę do po-
nownego rozpoznania są-
dowi wojewódzkiemu. Wy-
rok jest prawomocny.
SYGN. AKT II FSK 561/10.
przemyslaw.molik@infor.pl
8 tys.
PRAWO
Brak nowych tabel
wynagrodzeń twórców
Komisja Prawa Autorskiego
miała na to pół roku, ale termin
został przesunięty | B10
PONADTO
n Sejm: klienci przejmą majątek
po upadłym deweloperze | B11
n Sejm: informacja publiczna
będzie tajna | B11
n Sejm: umowy timeshare
mogą być zawierane na rok | B11
wyniesie kara za
wykonywanie transportu
drogowego bez licencji
Od nowego roku firmy,
w których pracuje do 10 kie-
rowców, zapłacą maksymal-
nie 15 tys. zł za wszystkie na-
ruszenia wykryte w trakcie
jednej kontroli. Dla więk-
szych, w których jest od 11
do 50 kierowców, kara wy-
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n 20 WRZEŚNIA Składka na Państwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i złożenie deklaracji (DEK-I-O, DEK-I-a,
DEK-I-b, DEK-II, DEK-II-a, DEK-W) za sierpień
US
n 20 WRZEŚNIA termin
wpłaty ryczałtu od
przychodów ewi-
dencjonowanych
n 20 WRZEŚNIA termin wpłaty przez podmioty
prowadzące działalność gospodarczą mie-
sięcznych zaliczek na podatek dochodowy
od osób fizycznych i od osób prawnych
n 20 WRZEŚNIA termin wpłaty zaliczek na
podatek dochodowy od pracowników
zatrudnionych na umowę o pracę oraz
z tytułu umów-zleceń i o dzieło
Student bez wniosku
ZUS
701765450.051.png 701765450.062.png 701765450.067.png 701765450.068.png 701765450.001.png 701765450.002.png 701765450.003.png 701765450.004.png 701765450.005.png 701765450.006.png 701765450.007.png 701765450.008.png 701765450.009.png 701765450.010.png 701765450.011.png 701765450.012.png
B 2
PODATKI
GP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Skarbowcy bez u
Urząd musi wyjaśnić wątpliwości
W przypadku gdy podat-
nik podaje we wniosku
o zwrot podatku od towa-
rów i usług raz kwotę wy-
rażoną w euro, a w innym
miejscu tę samą kwotę, ale
wyrażoną w złotych, organ
podatkowy musi wyjaśnić
wątpliwości. Urząd skar-
bowy nie może zwrócić
kwoty VAT w złotych bez
sprawdzenia poprawności
wskazanej waluty – orzekł
w piątek Wojewódzki Sąd
Administracyjny w War-
szawie (sygn. akt III SA/Wa
1940/11). Wyrok jest nie-
prawomocny.
ŁZ
n Urzędnik, który wyda błędną decyzję, może stracić nawet roczną pensję
n Mimo to na razie nie widać dużego zainteresowania wykupywaniem polis OC
n Pracownicy urzędów muszą zapłacić za ubezpieczenia z własnej kieszeni
Naczelnik organizuje spotkanie
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Od czterech miesięcy (od
17 maja 2011 r.) obowiązują
przepisy dotyczące odpowie-
dzialności majątkowej funk-
cjonariuszy publicznych za
rażące naruszenie prawa. Je-
śli urzędnik wyda decyzję
niezgodną z prawem, odpo-
wie za to materialnie, i to na-
wet do 12-krotności swojej
pensji. Grupą urzędników
najbardziej narażonych na te
sankcje są pracownicy admi-
nistracji skarbowej. Wyda-
wać by się więc mogło, że
skarbowcy w pierwszej kolej-
ności będą masowo wykupo-
wać polisy ubezpieczeniowe.
Tak się jednak póki co nie
dzieje.
Z sondy przeprowadzonej
przez „DGP” w izbach skarbo-
wych wynika, że tylko nie-
liczni urzędnicy zdecydowa-
li się na ubezpieczenie, i to
głównie indywidualne. Spo-
radycznie pracownicy admi-
nistracji deklarują, że chcą
przystąpić do ubezpieczenia
grupowego.
W żadnym urzędzie praco-
dawcy nie pośredniczą w za-
warciu polis. Czasami poma-
gają w tym związki zawodo-
we.
Małe zainteresowanie
Z informacji, jakie uzyska-
liśmy w izbach skarbowych
wynika, że niewielu urzęd-
ników dotychczas wykupiło
polisy ubezpieczeniowe.
Agnieszka Pawlak z Izby
Skarbowej w Łodzi podaje,
że od odpowiedzialności za ra-
żące naruszenia prawa ubez-
pieczyło się 375 pracowni-
ków. Dane pochodzą z 21
urzędów skarbowych woj.
łódzkiego.
pieczenia. Większość z nich
nie zawarła jeszcze żadnej
umowy, bo dostępne oferty
przewidują możliwość jej
podpisania do końca 2011 ro-
ku z mocą obowiązującą od
daty wejścia w życie ustawy
– wskazuje Konrad Zawada
z IS w Krakowie.
Jego zdaniem pracownicy
nie muszą się spieszyć. Zwią-
zek Zawodowy Pracowni-
ków Izby Skarbowej w Kra-
kowie wynegocjował bardzo
dobre warunki z Towarzy-
stwem Allianz.
Trudna statystyka
Większość urzędów i izb
skarbowych nie prowadzi
statystyk związanych z licz-
bą osób ubezpieczonych. Tak
jest w woj.: kujawsko-po-
morskim, śląskim, mazowiec-
kim, lubelskim, pomorskim,
warmińsko-mazurskim, za-
chodniopomorskim.
– Zawarcie umowy ubez-
pieczenia zależy od indywi-
dualnych decyzji pracowni-
ków. Naczelnicy urzędów
skarbowych nie organizują
ubezpieczeń grupowych – ar-
gumentuje Jolanta Kaszczy-
szyn z IS w Opolu.
Praktyka w urzędach
Ani urzędy, ani izby skar-
bowe nie prowadzą żadnych
negocjacji z firmami bądź
brokerami ubezpieczenio-
wymi mających na celu za-
warcie umów ubezpieczenia
od odpowiedzialności mająt-
kowej funkcjonariuszy pu-
blicznych za rażące narusze-
nie prawa dla swoich pra-
cowników.
– Działania takie prowadzą
w imieniu pracowników
głównie związki zawodowe.
Negocjują one grupowe ubez-
pieczenia z towarzystwami
Naczelnik Urzędu Skar-
bowego w Hrubieszowie
zaprasza na spotkanie in-
formacyjno-edukacyjne,
które odbędzie się 20
września o godz. 18.00,
w bibliotece przy ul. Unii
Horodelskiej 19 w Hru-
bieszowie. Tematyka spo-
tkania dotyczyć będzie
m.in. praktycznych aspek-
tów prawa podatkowego
(ulgi i odliczenia w po-
datkach).
W spotkaniu uczestni-
czyć będą też przedstawi-
ciele Prokuratury Rejono-
wej w Hrubieszowie, No-
tariatu oraz Policji.
EM
WIĘCEJ
www.is.lublin.pl
Izba celna szkoli z systemu
W siedzibie Izby Celnej
w Przemyślu 22 września
o godz. 9.00 odbędzie się
szkolenie dotyczące sys-
temu przemieszczania
oraz nadzoru wyrobów
akcyzowych EMCS PL
dla podmiotów, które
przemieszczają wyroby
w procedurze zawiesze-
nia poboru akcyzy na te-
rytorium kraju i nie są
użytkownikami systemu
EMCS PL. Osoby, które
chcą wziąć udział w szko-
leniu, powinny przysłać
zgłoszenie dziś na adres:
wieslaw.kasprzyk@prz.
mofnet.gov.pl.
PB
WIĘCEJ
www.przemysl.ic.gov.pl
W urzędach skarbowych
woj. lubuskiego ubezpieczy-
ło się co najmniej 57 osób.
– „Co najmniej”, bo naczel-
nicy dwóch urzędów poda-
li, że nie mają danych na ten
temat – wyjaśnia Andrzej
Pieczko z Izby Skarbowej
w Zielonej Górze.
Podkreśla, że sprawa ubez-
pieczeń jest jeszcze w toku
i wielu pracowników się za-
stanawia, prawdopodobnie
porównując oferty. Przykłado-
wo w Urzędzie Skarbowym
w Nowej Soli pracownicy są
zainteresowani ubezpiecze-
niem grupowym, lecz nie
podjęli decyzji. Również
w Urzędzie Skarbowym
w Słubicach 16 pracowni-
ków myśli o ubezpieczeniu,
ale dotąd do niego nie przy-
stąpili.
– Najwięcej pracowników
– 28 ubezpieczyło się indy-
widualnie w Urzędzie Skar-
bowym w Krośnie Odrzań-
skim – stwierdza Andrzej
Pieczko.
– Większość pracowników
ubezpieczających się nie
przystępuje do ubezpiecze-
nia grupowego, wybierają
ubezpieczenie indywidual-
ne. Tylko w 1/3 urzędów
skarbowych urzędnicy de-
cydują się na ubezpieczenia
grupowe. Dane wskazują, że
liczba wybierających ubez-
pieczenia grupowe w dziesię-
ciu urzędach skarbowych
nie przekracza nawet dziesię-
ciu osób – wylicza Agniesz-
ka Pawlak.
Radosław Hancewicz z Izby
Skarbowej w Białymstoku,
dodaje, że w woj. podlaskim
żaden z pracowników urzę-
dów nie zdecydował się na
ubezpieczenie grupowe.
– Ok. 1 tys. pracowników
w woj. małopolskim rozwa-
ża możliwość takiego ubez-
Celnik unieważni zgłoszenie
Zgłaszający towary do
odprawy celnej nie może
żądać na drodze sądowej
uchylenia sporządzonego
przez siebie zgłoszenia
celnego, jeżeli zostało ono
przyjęte przez organy cel-
ne. Trybunał Sprawiedli-
wości UE w wyroku z 15
września 2011 r. w sprawie
C -138/10 orzekł, że zgła-
szający może zwrócić się
do organów celnych
z wnioskiem o unieważ-
nienie zgłoszenia, nawet
gdy towary zostały już do-
puszczone do obrotu.
Po rozpatrzeniu sprawy
organy celne są zobowią-
zane z zastrzeżeniem
możliwości wniesienia
skargi do sądu albo odda-
lić wniosek zgłaszającego
w drodze decyzji z uza-
sadnieniem, albo unie-
ważnić zgłoszenie zgod-
nie z wnioskiem.
PB
WIĘCEJ
www.curia.europa.eu
Tajwan zwraca VAT firmom
Tajwańskie ministerstwo
finansów zapowiedziało,
że firmy belgijskie, które
uczestniczą w targach,
otrzymają zwrot VAT od
zakupu towarów i usług
na Tajwanie.
Przedsiębiorstwa zagra-
niczne bez stałej siedziby
w Tajwanie, które doko-
nują zakupu towarów lub
usług powyżej 169 dola-
rów amerykańskich w cią-
gu roku podatkowego (od
1 stycznia do 31 grudnia),
mogą ubiegać się o zwrot
VAT.
Zwrot jest przyznawany
wyłącznie na zasadzie wza-
jemności – jeśli firmom za-
granicznym kraju zamiesz-
kania oferuje się porówny-
walne postępowanie (np.
w Australii, Austrii, Fran-
cji, Finlandii, Irlandii, Izra-
elu, Holandii, Wielkiej Bry-
tanii, Niemczech oraz Szwaj-
carii od 1 lipca 2010 r.,
Słowenii od 18 listopada
2010 r.) lub w przypadku
braku VAT (np. w Arabii
Saudyjskiej, Kuwejcie, Ka-
tarze, Bahrajnie, Hong-kon-
gu, Makau).
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o rozliczeniu nieodpłatnych świadczeń
Odwołaną darowiznę trzeba opodatkować
EM
Osoba, która anulowała umo-
wę darowizny niezgłoszoną
do urzędu skarbowego, nie
jest zwolniona z obowiązków
podatkowych.
Rodzice przekazali w formie
darowizny udziały w spółce
czworgu swoich dzieci.
Urząd skarbowy wszczął po-
stępowanie w sprawie wy-
miaru podatku od spadków
i darowizn, a następnie wy-
mierzył podatek do zapłaty
obdarowanym. Powód? Mi-
mo że darowizna między ro-
dzicami a ich dziećmi jest
zwolniona, to aby nie płacić
podatku, należy powiado-
mić o otrzymanych nieod-
płatnie rzeczach, pienią-
dzach lub udziałach urząd
skarbowy we właściwym
terminie (obecnie 6 miesię-
cy od dokonania darowizny,
wcześniej przed 2009 ro-
kiem – miesiąc).
Po otrzymaniu wezwania
z urzędu skarbowego w celu
wyjaśnienia sprawy nieopo-
datkowania przekazanych
udziałów, matka odwołała
darowiznę. Stwierdziła, że
jest za wcześnie na przekaza-
nie udziałów dzieciom i zło-
żyła wniosek o zmianę da-
nych w rejestrze przedsię-
biorców. W konsekwencji
ru podatku od czynności,
która nie ustanawiała stosun-
ku prawnego – bowiem da-
rowizna została odwołana.
W ocenie obdarowanych po-
datników darowizna była
nieważna, a zatem nie było
obowiązku zapłaty podatku.
kom. Sąd potwierdził, że na-
wet jeśli umowa darowizny
nie została zawarta w odpo-
wiedniej formie, tj. w formie
aktu notarialnego, to dzieci
stały się właścicielami
udziałów, a zatem umowa
darowizny stała się ważna
mimo jej późniejszego od-
wołania. Obdarowani mogli
skorzystać ze zwolnienia po-
datkowego z tytułu przeka-
zania udziałów w formie da-
rowizny (jako osoby należą-
ce do pierwszej grupy
podatkowej), ale jeśli jej nie
zgłosiły naczelnikowi, to
słusznie urząd skarbowy na-
kazał zapłacić podatek.
Sędzia Naczelnego Sądu
Administracyjnego Edyta
Anyżewska podkreśliła, że
odwołanie darowizny pozo-
staje bez wpływu na zobowią-
zanie podatkowe powstałe
w związku z pierwotną umo-
wą. Wyrok jest prawomocny.
SYGN. AKT II FSK 539/10
przemyslaw.molik@infor.pl
uwaga!
DZIŚ TYLKO W PRENUMERACIE
Przy nabyciu w drodze darowizny obowiązek
podatkowy powstaje z chwilą złożenia przez
darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w ra-
zie umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą
spełnienia przyrzeczonego świadczenia
Tygodnik Podatkowy
n Właściciel przenośnego pawilonu handlowego postawionego
na targowisku musi wnosić opłatę targową
n Producent napojów będących mieszaniną piwa i napojów
bezalkoholowych nie musi naklejać banderoli
n Sprzedawcy świadczący usługę tax free mogą dokonywać
zwrotu podatku samodzielnie lub przez pośrednika
n Przedsiębiorca rozpoczynający działalność może skorzystać
z jednorazowej amortyzacji lub pomocy de minimis
n Środki finansowe przekazywane w ramach sponsoringu
ujmuje się w księgach jako koszt rodzajowy
tego znów figurowała jako
wspólnik spółki na liście
obecności, biorąc udział
w nadzwyczajnym zgroma-
dzeniu wspólników, a także
podpisywała niezbędne do-
kumenty. Wobec tego nie
zgodziła się z decyzją organów
podatkowych i złożyła skar-
gę do sądu, zarzucają orga-
nom, że te dokonały wymia-
Według organów podatko-
wych odwołanie darowizny
nie niweczy obowiązku po-
wstałego w podatku od
spadków i darowizn z tytu-
łu zawarcia pierwotnej umo-
wy darowizny. Sprawa tra-
fiła do sądu.
Zarówno wojewódzki sąd
administracyjny jak i NSA
nie przyznały racji podatni-
www.edgp.gazetaprawna.pl
Ważne!
701765450.013.png 701765450.014.png 701765450.015.png 701765450.016.png 701765450.017.png 701765450.018.png 701765450.019.png 701765450.020.png 701765450.021.png 701765450.022.png 701765450.023.png 701765450.024.png 701765450.025.png 701765450.026.png 701765450.027.png 701765450.028.png 701765450.029.png 701765450.030.png 701765450.031.png 701765450.032.png 701765450.033.png 701765450.034.png 701765450.035.png 701765450.036.png 701765450.037.png 701765450.038.png 701765450.039.png 701765450.040.png 701765450.041.png
GP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 3
bezpieczeń
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o skutkach reformy finansów publicznych
Do przejętych zakładów budżetowych
nie stosuje się reguł podatkowych
Przepisy nie wskazują, jakie
składniki majątkowe, należ-
ności i zobowiązania przejmu-
je jednostka budżetowa po zli-
kwidowanym zakładzie bu-
dżetowym lub gospodarstwie
pomocniczym.
Zgodnie z odpowiedzią Mi-
nisterstwa Finansów na inter-
pelację poselską (nr 23193/11)
należy przyjąć, że będą to
wszelkie zaewidencjonowa-
ne przez zakład budżetowy
czy gospodarstwo pomocnicze
pozostałe po likwidacji skład-
niki majątkowe, należności
i zobowiązania, wymienione
w protokołach zdawczo-od-
biorczych sporządzonych na
dzień likwidacji.
Resort finansów zwrócił
uwagę, że ustawa o finansach
publicznych z 2009 roku oraz
przepisy ją wprowadzające
nie regulują kwestii podatko-
wego następstwa prawnego
organu przeprowadzającego
likwidację zakładu budżeto-
wego albo nowo utworzonej
jednostki organizacyjnej, któ-
ra przejmuje pozostałe po li-
kwidacji środki pieniężne,
należności i zobowiązania zli-
kwidowanego zakładu budże-
towego. Nie regulują także na-
stępstwa prawnego jednostki
budżetowej, przy której funk-
cjonowało zlikwidowane go-
spodarstwo pomocnicze,
przejmującej pozostałe po li-
kwidacji składniki majątko-
we, należności i zobowiąza-
nia tego gospodarstwa.
Mając na uwadze powyż-
sze, Ministerstwo Finansów
przyjmuje, że w przypadku
likwidacji gospodarstw po-
mocniczych i zakładów bu-
dżetowych, w tym samorzą-
dowych (komunalnych) za-
kładów budżetowych, nie
stosuje się przepisów Ordy-
nacji podatkowej (art. 93
–106 – przyp.red.).
Kwestie dotyczące przeję-
cia środków pieniężnych,
należności i zobowiązań zli-
kwidowanego gospodarstwa
pomocniczego powinny być
rozstrzygane na podstawie
odpowiednio art. 88 ust.
3 oraz art. 89 ust. 4 i 5 usta-
wy – Przepisy wprowadza-
jące ustawę o finansach pu-
blicznych.
magdalena.majkowska@infor.pl
ubezpieczeniowymi oferu-
jącymi takie usługi – tłuma-
czy Konrad Zawada.
Zastrzega, że w żadnym
przypadku składki nie są
i nie będą odprowadzane
z budżetu urzędów. Pra-
cownicy muszą opłacić te
składki z własnej kieszeni.
Z informacji pracowni-
ków fiskusa wynika, że
w zależności od wariantu
ubezpieczenia składka wy-
nosi od 100 do 570 zł rocz-
nie. Najtańsze ubezpiecze-
nia, o ograniczonym zakre-
sie odpowiedzialności, są
oferowane w cenie nawet
ok. 60 zł rocznie.
Oferta rynkowa
Aby ułatwić urzędnikom
podjęcie decyzji, sprawdzi-
liśmy, jakie propozycje dla
nich przygotowały firmy
ubezpieczeniowe. Na razie
jest to oferta skromna.
– Obecnie nie mamy
w ofercie ubezpieczenia OC
dla urzędników. Nie wyklu-
czamy wprowadzenia tego
produktu w przyszłości –
stwierdza Alekandra Smo-
larska z Generali Polska – Ge-
nerali T.U. SA.
Takiego ubezpieczenia
w ofercie nie ma też Grupa
Aviva, PZU i Warta.
– Nie oferujemy ubezpiecze-
nia OC urzędników i na
razie nie myślimy o wprowa-
dzeniu tego typu produktu.
Takie podejście to efekt tego,
że cały czas zmienia się oto-
czenia prawne dotyczące
odpowiedzialności urzędni-
ków, co bardzo utrudnia rze-
telną ocenę ryzyk – tłuma-
czy Marcin Gajkowski, dyrek-
tor działu ubezpieczeń OC
w TUiR Warta.
Jako przykład zawirowań
prawnych podaje podpisaną
ostatnio przez prezydenta
nowelizację kodeksu postę-
powania administracyjnego
oraz Ordynacji podatkowej,
która wprowadza obowią-
zek zakładania w aktach
spraw administracyjnych
i podatkowych tzw. metry-
ki sprawy – pisemnej lub
elektronicznej.
– Dopiero gdy otoczenie
prawne ustabilizuje się,
przeanalizujemy możliwość
wejścia w ten segment ryn-
ku – zapewnia Marcin Gaj-
kowski.
Specjalną ofertę dla urzęd-
ników przygotowały Al-
lianz i Ergo Hestia.
W Allianz ubezpieczeniem
objęte są działania lub za-
niechania działań urzędni-
ków w związku z wykony-
waniem władzy publicznej,
których konsekwencją by-
łaby wypłata odszkodowa-
nia przez urząd administra-
cji państwowej w związku
z rażącym naruszeniem pra-
wa. Dla odpowiedzialności
ubezpieczyciela nie ma zna-
czenia, czy urzędnik będzie
kontynuował ubezpieczenie
czy nie (np. w wyniku zmia-
ny czy zakończenia pracy).
Przykładowo urzędnik za-
warł ubezpieczenie w 2012
roku i po roku zrezygnował
z dalszej ochrony. W 2015
roku zostało przeciwko nie-
mu wytoczone powództwo
w związku z decyzją podję-
tą przez niego w 2012 roku.
– W przypadku naszego
ubezpieczenia ubezpieczy-
ciel będzie ponosił odpowie-
dzialność (liczy się bowiem
moment podjęcia decyzji,
a nie zgłoszenia szkody)
– zapewnia Marcin Pawelec
z Grupy Allianz Polska.
Oferta przygotowana jest
na różne sumy, od 25 tys. zł
do 300 tys. zł. Dla trzech naj-
bardziej popularnych wa-
riantów sum gwarancyj-
nych: 50, 75 i 100 tys. zł
roczna składka wynosi od-
powiednio 140, 180 i 210 zł.
Oprócz ubezpieczenia od-
powiedzialności majątko-
wej funkcjonariuszy polisa
Allianz obejmuje także
ubezpieczenie kosztów
obrony prawnej świadczone
powyżej sumy gwarancyj-
nej standardowo do limitu
10 tys. zł.
– Allianz oferuje to ubez-
pieczenie jako grupowe.
Oznacza to, że urzędników
może ubezpieczyć albo pra-
codawca, czyli zatrudniają-
cy ich urząd, albo inny pod-
miot zrzeszający pracowni-
ków, np. związek zawo-
dowy, stowarzyszenie albo
też pośrednik – podpowia-
da Marcin Pawelec.
Również umowa ubezpie-
czenia w Ergo Hestia ma for-
mę grupową. Standardowy
okres ubezpieczenia to 12
miesięcy, z możliwością au-
tomatycznej kontynuacji.
Składka od osoby zależna
jest od sumy gwarancyjnej
wybranej przez funkcjona-
riusza i wynosi: 30 zł rocz-
nie za sumę gwarancyjną na
funkcjonariusza 50 tys. zł; 45
zł rocznie za sumę gwaran-
cyjną na funkcjonariusza
100 tys. zł; 60 zł rocznie za
sumę gwarancyjną na funk-
cjonariusza 120 tys. zł; 70 zł
rocznie za sumę gwarancyj-
ną na funkcjonariusza 150
tys. zł. Składka może być
płatna jednorazowo lub
w trybie miesięcznym.
– Widzimy znaczące zain-
teresowanie naszą ofertą
wśród pracowników jedno-
stek administracji publicz-
nej. Składka roczna to kil-
kadziesiąt złotych, a ochro-
na jest znacząca – mówi
Anna Sikorska-Nowik
z Biura Ubezpieczeń Odpo-
wiedzialności Cywilnej
STU Ergo Hestia SA.
Bardziej precyzyjne dane
dotyczące liczby ubezpie-
czonych urzędników bę-
dzie można zapewne zebrać
najwcześniej na początku
2012 r.
PISALIŚMY O TYM | nr 19/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Powstało zaledwie kilka instytucji gospodarki budżetowej
PROCEDURY Środki przyznane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Biuro rachunkowe otrzyma dotację
Biura rachunkowe, które
świadczą usługi gospodar-
stwom rolnym, mogą dostać
dotację na remont połączony
z modernizacją.
Od 26 września do 7 paź-
dziernika Agencja Restruktu-
ryzacji i Modernizacji Rolnic-
twa przyjmuje wnioski o przy-
znanie pomocy na tworzenie
i rozwój mikroprzedsię-
biorstw. Agencja może przy-
znać pomoc podmiotom wy-
konującym bądź podejmują-
cym wykonywanie działal-
ności gospodarczej m.in. w za-
kresie rachunkowości, doradz-
twa lub usług informatycz-
nych.
Agencja w odpowiedzi na
pytanie „DGP” wyjaśniła, że
wnioskodawca składający
wniosek o przyznanie pomo-
cy w ramach działania 312
musi wykazać, że planowane
usługi rachunkowe wpisują
się w zakres działalności skla-
syfikowanych pod kodem
PKD 69.20.Z.
Dotyczy to m.in. księgowa-
nia wszelkiego rodzaju trans-
akcji gospodarczych, sporzą-
dzania sprawozdań i bilan-
sów finansowych, kontroli
i potwierdzania poprawności
sprawozdań i bilansów finan-
sowych. Ponadto kod ten
obejmuje przygotowywanie
dokumentów o dochodach
osób i firm w celach podatko-
wych oraz doradztwo podat-
kowe i reprezentowanie klien-
tów przed organami podatko-
wymi.
W ramach tak sklasyfikowa-
nej operacji wnioskodawca
może starać się o wyposaże-
nie biura rachunkowego (np.
komputer, meble biurowe
itp.). Agencja podkreśla, że
operacja może być związana
z budową, przebudową, re-
montem połączonym z mo-
dernizacją, wyposażeniem
lub zagospodarowaniem nie-
ruchomości.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 133/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Z powodu ciągłych zmian w prawie księgowi powinni sami się dokształcać
PROMOCJA
UWAGA!
n
PISALIŚMY O TYM | nr 129/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie konsekwencje grożą urzędnikowi za rażące naruszenie prawa
książka niezbędna
w każdej fi rmie
Rumuni mają do odzyskania więcej
zagranicznych podatków niż Polacy
Andrzej Jasieniecki | wiceprezes zarządu Euro-Tax.pl
Które państwo Unii Euro-
pejskiej jest obecnie naj-
większym eksporterem
pracowników?
Przez wiele lat najbardziej ak-
tywni na ogólnoeuropejskim
rynku pracy byli Polacy. Już
w 2006 roku wśród 3,5 mln
wszystkich emigrantów w 27
krajach UE było 290 tys. Po-
laków i 230 tys. mieszkań-
ców Rumunii. Obecnie pro-
porcje te się odwróciły. Naj-
większym eksporterem
pracowników na europejskie
rynki pracy jest Rumunia.
Zgodnie z danymi Banku
Światowego szacowana licz-
ba Rumunów pracujących
za granicą przekracza 2,8
mln obywateli tego kraju.
Liczba ta jest prawie dwu-
krotnie wyższa niż w przy-
padku Polski. Co więcej,
w Polsce od pewnego czasu
obserwujemy trend ku po-
wrotowi do kraju. Według
danych GUS w ciągu dwóch
lat z emigracji zarobkowych
do Polski wróciło pół miliona
naszych rodaków. Takiego
zjawiska nie można odnoto-
wać w przypadku Rumunii.
Ten kraj wciąż boryka się
z problemami gospodarczy-
mi, które nadal wypychają
obywateli Rumunii do in-
nych krajów unijnych.
obecnie na 0,5 mld euro. Jest
to mniej, niż wart jest rynek
polski (ok. 5,5 mld zł). W naj-
bliższym czasie powinniśmy
jednak zaobserwować dyna-
miczny wzrost wartości ru-
muńskiego rynku, głównie za
sprawą zwiększającej się licz-
by legalnych emigrantów z te-
go kraju, ale też zmieniającej
się systematycznie specyfiki
prac podejmowanych przez
rumuńskich pracowników.
ponad 300
stron porad,
jak uniknąć błędów w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
jakie bonusy może otrzymać pracownik
jak są one opodatkowane
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
Euro-Tax.pl zdecydował
się wejść do Rumunii ze
swoją usługą zwrotu nad-
płaconego przez emi-
grantów podatku. Co
sprawiło, że uznali pań-
stwo ten rynek za per-
spektywiczny dla swojej
działalności?
W pierwszym półroczu 2011 r.
badaliśmy ten rynek przez pi-
lotażowe wprowadzenie na-
szych usług. Perspektywicz-
na, oprócz samej skali rumuń-
skiej emigracji, jest wielkość
rynku zwrotu podatków
w tym kraju, którą szacujemy
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli
fi skusa i ZUS
Gdzie najczęściej emigru-
ją Rumuni?
Dotychczas tradycyjnie wy-
jeżdżali oni głównie do Hisz-
panii i Włoch. Po wybuchu
kryzysu w tych krajach kie-
rują się coraz częściej na
północ Unii Europejskiej –
do Niemiec, Holandii i Wiel-
kiej Brytanii, gdzie łatwiej im
znaleźć pracę. Są to typowo
polskie kierunki emigracji.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Zamówienia :
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30,
e-mail: bok@infor.pl
www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
Promocyjna cena dla prenumeratorów DGP 69 zł * + koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej,
e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
701765450.042.png 701765450.043.png 701765450.044.png 701765450.045.png 701765450.046.png 701765450.047.png 701765450.048.png 701765450.049.png
B 4
PODATKI
GP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Czy kontynuować amortyzację
podatkową po zakończeniu
umowy leasingu finansowego
W okresie trwania umowy leasin-
gu korzystający dokonuje odpisów
amortyzacyjnych na podstawie
umowy z finansującym oraz na
podstawie przepisów podatko-
wych, które dają mu takie prawo (i
obowiązek). Sytuacja ta stanowi
wyjątek od reguły, zgodnie z którą
amortyzacji dokonuje właściciel.
Kwestia ta jest jasna i nie budzi wąt-
pliwości w okresie trwania umowy
leasingu. Natomiast po jej zakończe-
niu, w przypadku skorzystania
przez korzystającego z opcji zaku-
pu, korzystający staje się właścicie-
lem, a przez to prawo do amortyza-
cji przysługuje jemu na zasadach
ogólnych. Jednak brak jest przepi-
sów, które by tę kwestię jednoznacz-
nie regulowały.
A skoro nie ma jasnych regulacji,
należy odwołać się do logiki działa-
nia leasingu w ogóle, a finansowego
w szczególności. Zasadniczą cechą
obu form leasingu (finansowego
i operacyjnego) jest spłata przedmio-
tu wartości leasingu w okresie trwa-
nia umowy. Innymi słowy ekono-
miczna cena nabycia przedmiotu le-
asingu obejmuje część kapitałową
rat leasingowych oraz cenę wykupu.
W przypadku leasingu finansowego
amortyzacji dokonuje korzystający od
początku trwania umowy leasingu.
Należy zatem uznać, że dla korzy-
stającego w przypadku leasingu fi-
nansowego spłata wartości przed-
miotu leasingu jest ceną nabycia
przedmiotu leasingu (które to naby-
cie zostanie zrealizowane po zakoń-
czeniu umowy) i kwota jest od po-
czątku podstawą amortyzacji przed-
miotu leasingu. Oznacza to, że
zakończenie umowy leasingu i za-
kup przedmiotu leasingu nie ma
wpływu na przebieg amortyzacji,
którą korzystający kontynuuje tak,
jakby nic się nie wydarzyło.
Należy podkreślić, że przedstawio-
ne powyżej rozumowanie nie jest
wolne od pewnych niekonsekwencji,
ale regulacji podatkowych wolnych
od takich niekonwencjonalnych jest
bardzo niewiele.
Arkadiusz Michaliszyn
prawnik,
partner w CMS Cameron McKenna
Papierowego PIT nie
można zlikwidować
Regulacje dotyczące leasingu na tle
pozostałych przepisów podatkowych
są dosyć logiczne i spójne. Jednak
problemy wciąż budzi kwestia zwią-
zana z możliwością amortyzacji
przedmiotu leasingu. Czy korzystają-
cy, który nabył przedmiot po zakoń-
czeniu umowy leasingu finansowe-
go, powinien kontynuować amorty-
zację?
not. EM
ORZECZENIE WSA w Kielcach o odliczeniach od dochodu
Dane jednego małżonka na fakturze
uprawniają do ulgi internetowej
Zamieszczenie na fakturze
dokumentującej wydatek da-
nych tylko jednego z małżon-
ków pozwala na skorzystanie
z ulgi internetowej również
przez drugiego małżonka.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Kielcach przypo-
mniał, że w stanie prawnym
obowiązującym przed 1 stycz-
nia 2011 r. przepisy ustawy
o podatku dochodowym od
osób fizycznych określały
dwa warunki, które trzeba by-
ło spełnić, aby skorzystać
z ulgi internetowej.
Po pierwsze podatnik mu-
siał ponieść wydatek z tytu-
łu użytkowania sieci inter-
net w lokalu będącym jego
miejscem zamieszkania. Po
drugie, jak wyjaśnia Jarosław
Ziółkowski, starszy konsul-
tant w ITA Doradztwo Podat-
kowe, poniesione wydatki na
internet musiały być udoku-
mentowane fakturą VAT.
Problem polegał na rozli-
czeniu ulgi w sytuacji, gdy
wydatki ponosili małżonko-
wie, ale na fakturze za inter-
net były dane tylko jednego
z nich. We wspólnym zezna-
niu podatkowym PIT-37
małżonkowie zadeklarowa-
li opodatkowanie dochodów
za rok 2009. Mąż wykazał
jako wydatek poniesiony
z tytułu użytkowania sieci
internet 549,10 zł, a żona
210,90 zł.
Zdaniem organów podat-
kowych z odliczenia od do-
Sąd w uzasadnieniu wska-
zał, że możliwość wspólne-
go rozliczenia małżonków
na podstawie art. 6 ust.
2 ustawy o PIT uzasadnione
jest charakterem małżeń-
stwa (rodziny), które stano-
wi ekonomiczną jedność. Ta
ekonomiczna jedność mał-
żonków uzasadnia więc
przyznanie im obojgu moż-
liwości skorzystania z odli-
czenia wydatków na internet.
Jak wyjaśnia Jarosław Ziół-
kowki, od bieżącego roku
dokumentowanie ulgi nie
powinno już sprawiać pro-
blemów, gdyż przepisy nie
wymagają gromadzenia fak-
tur VAT. O zastosowaniu
ulgi (przy założeniu spełnie-
nia pozostałych przesłanek
ustawy o PIT) decyduje po-
siadanie jakiegokolwiek do-
kumentu stwierdzającego
poniesienie wydatków, za-
wierającego w szczególno-
ści: dane kupującego i sprze-
dającego, rodzaj zakupionej
usługi oraz kwotę zapłaty.
Wyrok jest nieprawomoc-
ny.
Sygn. akt I SA/Ke 321/11
lukasz.zalewski@infor.pl
ERNEST FRANKOWSKI: Technicznie i organizacyjnie projekt
wyposażenia wszystkich obywateli w indywidualne konto
to ogromne wyzwanie dla administracji skarbowej
W ostatnim czasie partie
proponują zmiany w formu-
larzach PIT. Najdalej idzie
PO, która zapowiada likwida-
cję formularzy papierowych
i zastąpienie ich rozlicze-
niem elektronicznym. Czy
pana zdaniem w polskich
warunkach jest to możliwe?
Generalnie jest to bardzo do-
bry kierunek zmian w syste-
mie podatkowym. Politycy mu-
szą jednak pamiętać, że tego
typu rewolucyjne zmiany po-
winny mieć odpowiedni har-
monogram i nie mogą być
wprowadzane bez uwzględnia-
nia warunków społeczno-eko-
nomicznych. A te z kolei jedno-
znacznie wskazują, ze w Pol-
sce nie mamy sytuacji 100
proc. dostępności wszystkich
obywateli do internetu. W efek-
cie nie można sobie pozwolić
(przynajmniej w ciągu najbliż-
szych lat) na całkowitą likwida-
cję papierowej formy rozlicze-
nia podatkowego. Co oczywi-
ście nie oznacza, że
komunikacja elektroniczna nie
powinna być cały czas udo-
skonalana, wspierana i promo-
wana. Jeśli jakikolwiek rząd
chciałby wprowadzić już teraz
obowiązek elektronicznego
rozliczenia, musiałby po pro-
stu zapewnić powszechny i ła-
twy dostęp do internetu.
racji papierowo. Po upływie
terminu rozliczeń i uświado-
mieniu sobie zaniedbania
urzędy mogą zostać zalane
deklaracjami korygującymi.
Od początku
roku przepi-
sy ustawy o podatku do-
chodowym od osób fi-
zycznych nie wymagają
gromadzenia faktur VAT
dokumentujących zakup
dostępu do sieci internet
Na początku musiałaby ist-
nieć też możliwość korekty
papierowej?
Tak, to ważne. Przecież nie
każdy będzie miał dostęp do
internetu w momencie startu
systemu. Dlatego też trzeba
opracować dobry system wią-
zania papierowych deklaracji
z deklaracjami wstępnymi
obecnymi w systemie. Biorąc
to pod uwagę, być może do-
brym pomysłem jest urucha-
mianie kont i wprowadzanie do
systemu tylko tych użytkowni-
ków, którzy zadeklarują taką
chęć i posiadanie dostępu do
sieci. Takie oświadczenia moż-
na chociażby zbierać podczas
wydawania nowych dowodów
osobistych (zawierających
układ chipowy z e-podpisem).
Ernest Frankowski,
doradca podatkowy,
menedżer w Deloitte
chodu wydatków na inter-
net mogła skorzystać jedynie
podatniczka. Jej dane były
umieszczone na fakturze.
Zdaniem sądu to, że faktu-
ry VAT wystawione przez
dostawcę usług interneto-
wych zawierały dane perso-
nalne tylko podatniczki, nie
miał żadnego znaczenia. Je-
żeli we wspólnym miejscu
zamieszkania małżonkowie
użytkowali sieć internetową
i oboje ponosili ciężar ekono-
miczny wydatku, to oboje
mogą odliczyć poniesione
wydatki.
Elektroniczne rozliczanie
ma polegać na tym, że
urzędnik sporządzi projekt
deklaracji, a podatnik bę-
dzie mógł ją zaakceptować
lub modyfikować za pomocą
swojego konta. Czy każdy
mógłby skorzystać z takie-
go rozwiązania?
Wydaje się, że docelowo taki
system rozliczeń podatkowych
ma sens tylko wtedy, jeśli każ-
dy może z niego skorzystać,
o ile ma taką wolę i dostęp do
sieci. Taki system rozliczeń
znacząco uprościłby rozlicze-
nia. Tym niemniej twórcy syste-
mu muszą zaplanować bardzo
uważnie tzw. okres przejścio-
wy. To jest czas od uruchomie-
nia systemu aż do jego po-
wszechnej akceptacji i zrozu-
mienia przez użytkowników.
Już teraz można sobie wyobra-
zić kilka sytuacji, które w pierw-
szej fazie działania systemu
mogą wywołać znaczny chaos.
PISALIŚMY O TYM | nr 79/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Najbardziej popularne są ulgi na dzieci i internetowa
Czy podatnik mógłby w do-
wolnym momencie zacząć
korzystać ze swojego elek-
tronicznego konta?
Wejście do systemu każdy po-
datnik mógłby zadeklarować
z własnej inicjatywy w każ-
dym, wybranym przez siebie
momencie (choćby poprzez
aktywację konta, które do-
myślnie każdy miałby założo-
ne, ale które byłoby uśpione do
momentu świadomej akcji po-
datnika w systemie). Tutaj jed-
nak pojawia się kolejna poku-
sa, żeby zbiurokratyzować ten
proces (swego czasu tak było
z systemem e-Deklaracje, któ-
ry wymagał złożenia formula-
rza uprzedzającego o chęci ko-
rzystania z systemu). Nie moż-
na powtórzyć takiego błędu.
PROCEDURY Odpowiedzialność za naruszenie przepisów podatkowych
Samodzielne powiadomienie urzędu
o wykroczeniu wyłączy ukaranie
Pomysł likwidacji papiero-
wych formularzy nie jest no-
wy. Już kilka lat temu, przy
okazji wdrażania systemu
e-Deklaracje i e-Podatki mó-
wiło się o tym, że podatnicy
będą mieli elektroniczne
konta. Jak rozumiem, obec-
ne zapowiedzi polityków po-
twierdzają, że nie udało się
zrealizować tych wcześniej-
szych planów?
Rzeczywiście, indywidualnych
kont podatników nie ma.
Z drugiej strony powoli i z prze-
szkodami rozwija się system
ePUAP, który na tego rodzaju
osobistych kontach jest oparty
(zaufany profil).
Oznacza to, że po pierwsze
wciąż kuleje koordynacja pro-
jektów cyfryzacji administracji
publicznej (niektóre projekty
i inicjatywy po prostu się
w pewnym zakresie dublują),
a po drugie, że technicznie i or-
ganizacyjnie projekt wyposa-
żenia wszystkich obywateli
w indywidualne konto mógłby
być gigantycznym wyzwaniem
dla administracji.
Złożenie czynnego żalu już po
wysłaniu spóźnionej deklaracji
podatkowej nie powinno skutko-
wać nałożeniem kary grzywny.
Podatnik przesłał do urzędu
spóźnioną deklarację w spra-
wie podatku od czynności cy-
wilnoprawnych. Nie dołączył
jednak tzw. czynnego żalu.
Został w związku z tym we-
zwany do urzędu, który na-
łożył grzywnę za wykrocznie
skarbowe. Organ podatkowy
nie chciał już na tym etapie
przyjąć od podatnika pisma
w sprawie czynnego żalu.
Karolina Brzozowska, kon-
sultant podatkowy w ECDDP,
wyjaśnia, że osoba, która nie
złożyła w terminie deklaracji
podatkowej, może nie zapła-
cić grzywny, korzystając z in-
stytucji tzw. czynnego żalu,
która została unormowana
w art. 16 kodeksu karnego skar-
bowego (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr
111, poz. 765 z późn. zm).
Zawiadomienie o przewi-
nieniu jest bezskuteczne, gdy
organ ścigania posiadał już
wynosi maksymalny
mandat za wykroczenie
skarbowe
rozpoczęciu przez organ ści-
gania czynności służbowej,
jeżeli czynność ta dostarczy
podstaw do wszczęcia postę-
powania w sprawie karnej
skarbowej, np. przeszukania,
czynności sprawdzającej lub
kontroli zmierzającej do
ujawnienia przestępstwa lub
wykroczenia skarbowego.
– Istnieje zatem możliwość
skorzystania z instytucji
czynnego żalu również po
złożeniu spóźnionej deklara-
cji, jednak praktyka pozuje,
że bezpieczniej jest zrobić to
jednocześnie – mówi Karo-
lina Brzozowska.
Trzeba jednak pamiętać, że
warunkiem bezkarności po-
datnika, który składa czyn-
ny żal, jest uiszczenie w ca-
łości wymaganej należności,
gdy wykroczenie lub prze-
stępstwo wiąże się z nieza-
płaconym podatkiem.
magdalena.majkowska@infor.pl
wyraźnie udokumentowaną
wiadomość o popełnieniu
przestępstwa lub wykrocze-
nia skarbowego – mówi Ka-
rolina Brzozowska.
Wynika to z art. 16 par.
5 wspomnianego kodeksu.
W razie wątpliwości, czy
sprawca powiadomił o popeł-
nieniu czynu zabronionego,
zanim organ podatkowy uzy-
skał wiadomość o tym z inne-
go źródła, to fiskus powinien
wykazać, że zawiadomienie
jest bezskuteczne i nie można
zastosować czynnego żalu.
Wyłączenia karalności nie
stosuje się też, gdy zawiado-
mienie zostanie złożone po
System ma powstać w ciągu
dwóch lat, a w pełni ma
funkcjonować od 2015 r.
Czy pana zdaniem zapowie-
dzi te można traktować po-
ważnie, czy to tylko przed-
wyborcza obietnica?
Według mnie taki system, przy
dobrej organizacji, zarządza-
niu, dobraniu odpowiednio
przygotowanego zespołu ludzi
i prawidłowo określonym bud-
żecie można zbudować w tym
terminie. Powstaje jednak py-
tanie, czy umiemy taki projekt
uruchomić, spełniając wspo-
mniane warunki.
ROZMAWIAŁ ŁUKASZ ZALEWSKI
Co spowodowałoby ten chaos?
Przede wszystkim zakładając,
że wszyscy podatnicy będą
mieli konto w systemie, należy
przygotować się na sytuację
swego rodzaju próżni. Pewna
grupa podatników może, kie-
rując się cząstkowymi infor-
macjami, nie wprowadzić do
wstępnego rozliczenia udo-
stępnionego w ramach konta
żadnych zmian w ustawowym
terminie (związanych z ulgami,
prawami autorskimi itd.). Jed-
nocześnie może przyjąć, że nie
ma obowiązku składać dekla-
PISALIŚMY O TYM | nr 86/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Czynny żal uchroni przed odpowiedzialnością
Akademia podatkowa cz. 1308
Ważne!
2772 zł
701765450.050.png 701765450.052.png 701765450.053.png 701765450.054.png 701765450.055.png 701765450.056.png 701765450.057.png 701765450.058.png
GP | 19 września 2011 | nr 181 (3067) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 5
PODATKI DOCHODOWE Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów
Charakter wydatków remontowych
zdecyduje o sposobie rozliczenia
Wydatki na remont biura moż-
na bezpośrednio zaliczyć
w koszty podatkowe. Nato-
miast wydatki modernizacyj-
ne są kosztem poprzez odpi-
sy amortyzacyjne.
Podatnicy często ponoszą
nakłady inwestycyjne na
środki trwałe, które uznawa-
ne są albo za remont, albo za
modernizację. Dokonanie
odpowiedniej kwalifikacji
tych wydatków ma duże
znaczenie z podatkowego
punktu widzenia.
Dorota Stangreciak-Kar-
pierz, ekspert podatkowy
w Auxilium, podkreśla, że
wiele wątpliwości budzi
jednak odpowiednia kwa-
lifikacja poszczególnych
wydatków do wydatków re-
montowych lub moderni-
zacyjnych. W ustawach po-
datkowych nie ma definicji
remontu.
– W orzecznictwie sądów
administracyjnych utrwalił
się pogląd, że istotą remontu
jest przywrócenie pierwot-
nego stanu środka trwałego
wraz z wymianą zużytych
składników technicznych –
stwierdza Dorota Stangre-
ciak-Karpierz.
Ekspert dodaje, że istotną
cechą remontu jest to, że jest
on wynikiem naturalnej eks-
ploatacji składnika majątko-
wego (naprawa, konserwa-
cja). Skutkiem podatkowym
remontu jest to, że wydatek
zaliczany jest bezpośrednio
do kosztów podatkowych.
Stratę odliczymy po roku
Od remontu należy odróż-
nić ulepszenie środka trwa-
łego.
Zgodnie z ustawą z 26 lip-
ca 1991 r. o podatku docho-
dowym od osób fizycznych
(t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51,
poz. 307 z późn. zm.)
zaliczone w postaci odpi-
sów amortyzacyjnych.
Odpisów amortyzacyj-
nych od środków trwałych
dokonuje się przy zastoso-
waniu stawek amortyzacyj-
nych określonych w wyka-
zie stawek amortyzacyj-
PROCEDURY Przedsiębiorca, który poniósł stratę z działalności
w poprzednich latach, może ją odliczać od dochodu będącego
podstawą miesięcznych lub kwartalnych zaliczek podatkowych
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Firma, która w poprzed-
nich rozliczeniach z fisku-
sem miała niższe przychody
od kosztów, może powstałą
w ten sposób stratę odliczyć
od nowego dochodu.
Przepisy ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.) oraz ustawy z 15
lutego 1992 r. o podatku do-
chodowym od osób praw-
nych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.) umoż-
liwiają odliczenie straty podat-
kowej poniesionej w poprzed-
nim roku podatkowym, nie
więcej niż o 50 proc. tej stra-
ty. Przepisy te nie mówią, kie-
dy i w jaki sposób należy to
zrobić.
Strata rozliczana w zeznaniu
W rocznych zeznaniach
podatkowych składanych do
urzędu skarbowego przez
podatników PIT oraz CIT jest
miejsce na uwzględnienie
strat z lat ubiegłych, jednak
można też odliczyć taką stra-
tę w trakcie bieżącego rozli-
czenia z fiskusem, tj. przy
odprowadzaniu miesięcz-
nych czy kwartalnych zali-
czek na podatek dochodowy.
– Organy podatkowe nie
mogą kwestionować odli-
czenia straty z lat ubiegłych
w rozliczeniu bieżących za-
liczek wpłacanych do urzę-
du skarbowego – mówi Ar-
tur Oleś, doradca podatkowy
w Tax Leader Szymik, Oleś,
Kancelaria Doradztwa Po-
datkowego.
Można tym samym doko-
nać odliczenia straty w wy-
sokości 50 proc. dochodu za
dany rok już w należnej za-
liczce za pierwszy miesiąc
podatkowy, o ile podatnik
ma wystarczająco wysoki
dochód za ten miesiąc. Po-
twierdził to minister finan-
sów w interpretacji z 9 sierp-
nia 2011 r. (nr IPTPB1/
415-42/11-2/ASZ). Nie jest
jednak możliwe odliczanie
straty podatkowej w przy-
padku gdy za poprzedni rok
przedsiębiorca nie złożył ze-
znania rocznego. Potwier-
dził to Naczelny Sąd Admi-
nistracyjny w wyroku z 12
lipca 2002 r. (sygn. akt
I SA/Łd 1362/2000).
Rozliczenie w ciągu roku
Artur Oleś zwraca jednak
uwagę, że obliczając zalicz-
ki na podatek, do czasu zło-
żenia zeznania rocznego, nie
wiemy dokładnie, o jaką wy-
sokość straty poniesionej
w roku ubiegłym możemy
pomniejszyć zaliczkę na po-
datek dochodowy. Dotyczy to
w szczególności zaliczki za
styczeń nowego roku podat-
kowego.
Co zatem w przypadku gdy
przedsiębiorca odlicza stra-
tę z ubiegłego roku na etapie
bieżących zaliczek w mie-
siącach, za które osiągnął do-
chód, np. w pierwszej poło-
wie roku, a w drugiej poło-
wie roku generuje na tyle
dużą stratę, że w końcowym
rozliczeniu rocznym nie
osiąga wcale dochodu za rok
bieżący. Czy w związku
z tym może być pozbawio-
ny kwoty straty, którą zalicz-
kowo odliczył?
– Jeżeli przedsiębiorca osią-
ga dochód, a na koniec roku
wykazuje już stratę, to odli-
czenie straty za poprzedni
rok podatkowy nie przepa-
da – stwierdza Artur Oleś.
Potwierdzają to również or-
gany podatkowe. Kwota ta
może być bowiem odliczo-
na w kolejnych latach po-
datkowych. Przedsiębiorcy
powinni jednak pamiętać,
że strata z danego źródła
przychodu może być pokry-
ta jedynie z dochodów z te-
go samego źródła, czyli z do-
chodów z działalności go-
spodarczej.
Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów
amortyzacyjnych od składników majątku,
których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł;
wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas
koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich
do używania
z ulepszeniem mamy do
czynienia wtedy, gdy: na-
stępuje przebudowa, roz-
budowa, rekonstrukcja,
adaptacja lub moderniza-
cja środków trwałych, i su-
ma poniesionych wydat-
ków na ten cel przekracza
w roku podatkowym 3,5
tys. zł, i następuje wzrost
wartości użytkowej środ-
ków trwałych w stosunku
do wartości z dnia przyję-
cia środków trwałych do
używania.
Dorota Stangreciak-Kar-
pierz podkreśla, że wy-
datki poniesione na
ulepszenie środka trwa-
łego zwiększają jego war-
tość początkową.
W konsekwencji do kosz-
tów podatkowych zostaną
nych i zasad określonych
w ustawie o PIT.
Podatnicy mogą jednak
podane w wykazie stawek
amortyzacyjnych stawki
podwyższać: dla budyn-
ków i budowli używa-
nych w warunkach: a)
pogorszonych – przy za-
stosowaniu współczynni-
ków nie wyższych niż 1,2,
b) złych – przy zastosowa-
niu współczynników nie
wyższych niż 1,4.
Wyjaśnienia dotyczące wa-
runków używania budyn-
ków i budowli, określe-
nia szczególnej sprawności
technicznej maszyn zawar-
te są w objaśnieniach do wy-
kazu stawek amortyzacyj-
nych.
ewa.matyszewska@infor.pl
n
PISALIŚMY O TYM | nr 147/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak amortyzować sprzęt używany w sezonie letnim
PISALIŚMY O TYM | nr 148/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Stratę będzie można odliczyć
RACHUNKOWOŚĆ Rozliczenie sprzedanych wierzytelności
Dłużnik ujmuje faktoring w pasywach bilansu
Informacja o przenie-
sieniu długu na firmę
faktoringową powodu-
je przeksięgowanie
zobowiązania na kon-
to „Pozostałe rozra-
chunki”.
Spółka, która uzy-
skała od wierzyciela
informacje o zbyciu
wierzytelności na
rzecz firmy faktorin-
gowej, musi odpo-
wiednio zaksięgo-
wać i ująć w bilansie
później dokonaną
zapłatę.
Faktoring sprowa-
dza się do nabycia
przez faktora wierzy-
telności przysługującej
innemu podmiotowi
w zamian za kwotę
odpowiadającą war-
tości nominalnej wie-
rzytelności, pomniej-
szonej np. o wynagro-
dzenie faktora.
Między innymi
właśnie fakt odpłat-
ności odróżnia fakto-
ring od kodeksowej
umowy cesji wierzy-
telności.
Jak wskazuje Paweł
Szafraniec, księgowy
z Auxilium, w przy-
padku gdy dłużnik
dowiedział się, że
wierzyciel przeniósł
(odsprzedał) zobo-
wiązanie firmie fakto-
ringowej, zapłatę za to
zobowiązanie powi-
nien uiścić już na
konto tej firmy (fakto-
ringowej).
W związku z tym
dłużnik przeksięguje
zobowiązanie na kon-
to 249 „Pozostałe roz-
rachunki”, które jest
prezentowane w bi-
lansie po stronie akty-
wów (saldo Wn) lub
po stronie pasywów
(saldo Ma). W oma-
wianym przypadku
będzie to strona pasy-
wów pozycja B III
2 pkt i.
anna.rymaszewska@infor.pl
PRZYKŁAD
PROCEDURY Unikanie podwójnego opodatkowania
Została podpisana nowa
umowa z Czechami
Po uwierzytelnieniu przez
stronę polską tekstu nowej
umowy podatkowej z Cze-
chami, pełny tekst umowy
zostanie opublikowany na
stronach Ministerstwa Fi-
nansów.
Nowa, polsko-czeska
umowa o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania,
która została podpisana
między rządami obydwu
państw, zastąpi tę z 24
czerwca 1993 roku. Regu-
luje ona podstawowe zasa-
dy współpracy między or-
ganami podatkowymi
oraz rozdziela prawa do
opodatkowania poszcze-
gólnych kategorii docho-
dów.
Jak wyjaśnił nam resort fi-
nansów, w okresie od za-
warcia traktatu w 1993 ro-
ku znacznie zmieniły się
warunki ekonomiczne oraz
polska polityka w zakresie
tego typu umów.
Księgowanie przeniesienia wierzytelności
– Podpisana 13 września
2011 r. umowa z Republi-
ką Czeską w pełni odpo-
wiada aktualnej polityce
podatkowej obu państw
i obecnej sytuacji gospodar-
czej w Polsce i Czechach –
zapewnia Wiesława Dróżdż
z Ministerstwa Finansów.
Jednocześnie wyjaśnia, że
do najważniejszych zmian
w nowej umowie o unika-
niu podwójnego opodatko-
wania należą m.in. rozsze-
rzenie art. 9 umowy o moż-
liwość dokonania tzw.
korekty wtórnej, zmiana
definicji należności licen-
cyjnych, określonej w art.
12 ust. 3 obowiązującej
umowy, zamieszczenie
tzw. pełnej klauzuli wy-
miany informacji.
Związanie nową umową
nastąpi w drodze ratyfika-
cji za wcześniejszą zgodą
wyrażoną w ustawie.
ewa.matyszewska@infor.pl
Hurtownia nabyła od spółki X towary za 1000 zł (brutto), za które nie zapła-
ciła. Spółka X przeniosła swoją wierzytelność na firmę faktoringową. Hur-
townia zapłaciła faktorowi kwotę pieniężną. Dla uproszczenia w przykładzie
pominięto VAT. Księgowanie tej operacji powinno wyglądać następująco:
A. Dekretacja
Nabycie towarów i usług:
Wn – konto 330 „Towary” (ew. inne konta w zależności, czego dotyczy za-
kup – kosztów, materiałów) – 1000 zł
Ma – konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” – zobowiązanie wobec wie-
rzyciela z tytułu nabycia – 1000 zł
Cesja wierzytelności na rzecz firmy faktoringowej. Przeksięgowanie zobowią-
zania z tytułu nabyć na pozostałe rozrachunki
Wn – konto 202 Rozrachunki z dostawcami wyksięgowanie zobowiązania
wobec wierzyciela – 1000 zł
Ma – konto 249 Pozostałe rozrachunki (w analityce z firmą faktoringową) – 1000 zł
Zapłata firmie faktoringowej
Wn – konto 249 Pozostałe rozrachunki (w analityce z firmą faktoringową) – 1000 zł
Ma – konto 130 Rachunek bankowy – 1000 zł
B. Zapisy w księgach
330 Towary
249 Pozostałe rozrachunki
1) 1000
3) 1000
1000 (2
202 Rozrachunki z dostawcam i
130 Rachunek bankowy
2) 1000
1000 (1
1000 (3
PROMOCJA
Ogłoszenia
w Dzienniku Gazecie Prawnej
ZAPROSZEŃ DO SKŁADANIA OFERT NA BADANIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Magdalena Koprowicz, magdalena.koprowicz@infor.pl, tel. +48 22 530 43 84, tel kom. +48 510 024 902, Aneta Siekiera, aneta.siekiera@infor.pl, tel. +48 22 530 42 07, tel kom. +48 510 024 732
Ważne!
dotyczące
701765450.059.png 701765450.060.png 701765450.061.png 701765450.063.png 701765450.064.png 701765450.065.png 701765450.066.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin