GAZETA PRAWNA z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(
2434 KB
)
Pobierz
702483813 UNPDF
Kiedy fiskus rozpocznie egzekucję z majątku podatnika
| B15
Czwartek
29 września 2011 | nr 189 (3075)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tydzień praw studenta
| B14
Dziś:
Kiedy uczelnia może usunąć studiującego
Jutro:
Jakie przywileje przysługują studentom
Komisja Europejska
| B4
Koszty nowego podatku finansowego
poniosą firmy i inwestorzy
Jutro
Jak można uzyskać
od gminy pomoc
finansową na zimę
DZIŚ W GP
Koniec długotrwałej
PODATKI
Bez otrzymanej decyzji
nie ma podatku
Właściciel mieszkania zapłaci,
gdy urząd udowodni, że wydał
i doręczył decyzję podatkową
| B2
PONADTO
n
PIT 2010: ponad 1,5 mln
podatników więcej przekazało
1 proc. podatku dla OPP
| B3
n
Zasady kontroli nieujawnionych
źródeł przychodów są jawne
| B3
n
Wymiana silnika może być
zaliczona do remontu
| B5
pracy na czas określony
KODEKS PRACY
Firmy zyskają możliwość rozliczania czasu pracy raz w roku, o ile tak będzie
przewidywał układ zbiorowy. Terminowe umowy będą trwały maksymalnie od 1,5 roku do 3 lat
jeśli partnerzy społeczni po-
rozumieją się w sprawie
rozwiązań antykryzyso-
wych, to poprze taki kom-
promis i wprowadzi go
w życie.
– Widzimy możliwość
osiągnięcia porozumienia
we wspomnianych kwe-
stiach. Ale czekają nas jesz-
cze rozmowy – mówi An-
drzej Radzikowski, wice-
przewodniczący OPZZ.
Kompromisowe propozy-
cje przewidują, że firmy zy-
skają możliwość zawierania
dowolnej liczby umów na
czas określony z pracowni-
kiem, ale łączny czas za-
trudnienia na tej podstawie
nie będzie mógł przekraczać
18, 24, 30 lub 36 miesięcy
(w zależności od tego, jaki
termin zostanie ostatecznie
przyjęty przez prezydium
Komisji Trójstronnej).
– Wiele wskazuje na to, że
najbardziej prawdopodob-
ne jest ograniczenie tego
czasu do 24 miesięcy, tak
jak obecnie przewiduje
związki zawodowe lub
przedstawiciele pracowni-
ków. Jeśli do porozumienia
nie dojdzie, pracodawca
i tak będzie mógł go wpro-
wadzić, ale dopiero po po-
informowaniu o tym Pań-
stwowej Inspekcji Pracy.
– Dzięki temu rozwiązaniu
z dłuższych okresów rozli-
czeniowych czasu pracy bę-
dą mogli skorzystać także ci
pracodawcy, u których nie
działają związki zawodowe
– mówi Witold Polkowski.
W porównaniu z obecną
ustawą antykryzysową no-
wością będzie możliwość
rozliczenia części godzin
pracy dopiero w następnym
okresie rozliczeniowym.
Firma będzie mogła więc
w nowym okresie np. od-
dawać pracownikom czas
wolny w zamian za nadgo-
dziny przepracowane w po-
przednim.
Ułatwi to pracodawcom
zarządzanie czasem pracy
i dostosowanie go do po-
trzeb produkcji.
PRACA
Bolesne cięcie etatów
w urzędach centralnych
Do jutra dyrektorzy generalni
mają czas na przywrócenie stanu
liczby etatów z 2007 r.
| B6
PONADTO
n
Od 2003 r. prawo do zasiłku
utraciło 2,7 mln dzieci
| B7
n
Informacje o studentach będą
w internetowej bazie danych
ministerstwa nauki
| B7
n
ZUS jest gotowy do zawieszania
emerytur od października
| B8
n
Zasiłek chorobowy przysługuje
także po likwidacji firmy
| B8
Łukasz Guza
lukasz.guza@infor.pl
Jest przełom w negocja-
cjach pracodawców ze
związkami zawodowymi
w sprawie wprowadzenia
do kodeksu pracy niektó-
rych rozwiązań ustawy an-
tykryzysowej.
Pracodawcy zgadzają się
na ograniczenie czasu, na
jaki zawiera się umowy na
czas określony, ale w za-
mian zyskają możliwość
wydłużania okresów rozli-
czeniowych czasu pracy do
maksymalnie 12 miesięcy.
Dzięki temu łatwiej mogą
wydłużać pracę w razie za-
potrzebowania i proporcjo-
nalnie skracać go w miesią-
cach, gdy nie ma zamówień.
Takie propozycje zespołu
ds. prawa pracy i układów
zbiorowych mają najpierw
przyjąć centrale związkowe
i organizacje pracodawców,
a następnie – prezydium
Komisji Trójstronnej. Rząd
wielokrotnie podkreślał, że
ustawa antykryzysowa –
mówi Witold Polkowski,
ekspert Pracodawców RP.
Podkreśla, że jeśli w tym
okresie wystąpi przerwa
w zatrudnieniu trwająca co
najmniej trzy miesiące,
wspomniany termin trzeba
będzie liczyć od nowa.
W przeciwieństwie do usta-
wy antykryzysowej nowe
przepisy wyraźnie będą sta-
nowić, że po przekroczeniu
maksymalnego okresu za-
trudnienia terminowego
umowa z pracownikiem
przekształci się w kontrakt
na czas nieokreślony. To ko-
rzystne rozwiązanie dla pra-
cowników.
Nowe uprawnienia zyska-
ją na stałe także pracodaw-
cy. Firma będzie mogła
wprowadzić 12-miesięczny
okres rozliczeniowy, ale tyl-
ko w ramach układu zbio-
rowego pracy. Krótszy, sze-
ściomiesięczny okres bę-
dzie można zastosować,
jeżeli zgodzą się na to
PRAWO
Recesja uderza też
w notariuszy
Rejenci narzekają na otwarcie
dostępu do zawodu i niskie stawki
za czynności notarialne
| B10
PONADTO
n
GIODO nie może nakazać
udostępniania danych
| B12
n
Bez zgody rady gminy wójt
nie złoży skargi
| B12
n
Do e-sądu można składać
powództwa z całej Polski
| B13
n
WYBORY 2011 Sposób głosowania
Dziś ostatni dzień
na pełnomocnictwa
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o podatku od towarów i usług
Hobbystyczny handel autami też podlega VAT
Pasjonat motoryzacji, który
kupuje samochody, testuje je,
a potem sprzedaje, jest po-
datnikiem VAT, nawet gdy for-
malnie nie prowadzi działalno-
ści gospodarczej.
Urząd skarbowy wszczął
postępowanie wobec podat-
nika, który w okresie pięciu
lat kupował samochody,
a następnie je sprzedawał.
W sumie dokonał 17 trans-
akcji. W trakcie składania
wyjaśnień powiedział on, że
nabywając samochody, re-
alizuje życiową pasję, a do-
konując wciąż nowych zaku-
pów, pragnął przetestować
różne modele aut. Podatnik
zaznaczył, że wszystkie na-
bywane pojazdy były uży-
wane, a sprzedawał tylko
te samochody, których na
skutek wad nie opłacało się
naprawiać lub też mu się
znudziły. Także w tym przy-
padku to on wybierał kupu-
jącego, aby pojazd trafił
w odpowiednie ręce.
Naczelnik urzędu skarbo-
wego uznał, że działania
podatnika miały charakter
działalności gospodarczej,
a on sam występował w cha-
rakterze podatnika VAT. Nie-
które auta były używane
przez niego dłużej niż 6 mie-
sięcy, a zatem objęte zosta-
ły zwolnieniem z podatku
od towarów i usług. Jednak
od sprzedaży pozostałych
pojazdów podatnik powi-
nien zapłacić VAT, dlatego też
organ podatkowy wymierzył
mu wysokość podatku do
zapłaty.
Podatnik złożył skargę do są-
du. Jego zdaniem organ po-
datkowy błędnie założył, że
dokonując zakupu pojaz-
dów, podatnik działał z za-
miarem jego odsprzedaży.
Sąd nie przyznał mu jednak
racji, a stanowisko fiskusa
poparł również Naczelny
Sąd Administracyjny.
W ocenie sądu, nawet jeśli
podatnik przeprowadzał te
transakcje w ramach nieza-
rejestrowanej działalności
gospodarczej, nie zarejestro-
wał się dla VAT oraz nie skła-
dał deklaracji dla tego podat-
ku, to nie oznacza to, że nie
ma obowiązku rozliczenia
podatku od towarów i usług.
Sędzia Sylwester Marci-
niak podkreślił, że zarówno
liczba zakupionych samo-
chodów, jak i częstotliwość
ich sprzedaży nie wskazują,
patrząc przez pryzmat do-
świadczenia życiowego, na
zaspokajanie potrzeb wła-
snych podatnika. Jego dzia-
łanie miało cechy działalno-
ści handlowej. Wyrok jest
prawomocny.
SYGN. AKT
I FSK 1179/10.
przemyslaw.molik@infor.pl
Osoby niepełnosprawne lub
starsze mogą głosować
w wyborach parlamental-
nych przez pełnomocnika.
Ci, którzy 9 października
zechcą w ten sposób oddać
głos, muszą mieć skoń-
czone 75 lat najpóźniej
w dniu głosowania. Niepeł-
nosprawni powinni mieć
orzeczony umiarkowany
lub znaczny stopień niepeł-
nosprawności.
Osoby zainteresowane
głosowaniem przez pełno-
mocnika do 29 września po-
winny złożyć wniosek do
urzędu gminy i wskazać
w nim swoje dane osobowe
oraz tego, komu udzielają
pełnomocnictwa (imię, na-
zwisko, imię ojca, datę uro-
dzenia, PESEL i adres).
Ponadto do wniosku trze-
ba dołączyć pisemną zgo-
dę osoby, która pójdzie na
wybory. Jeśli została ona
wpisana do rejestru w in-
nej gminie niż osoba, któ-
rą reprezentuje, do wniosku
trzeba dołączyć kopię za-
świadczenia o prawie peł-
nomocnika do głosowania.
iwona.loboda@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
5 PAŹDZIERNIKA
termin zapłaty składek na ubezpieczenia spo-
łeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundusze pozaubezpiecze-
niowe (Fundusz Pracy i FGŚP) przez jednostki budżetowe, za-
kłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze
US
n
30 WRZEŚNIA
termin złożenia wniosku
o zwrot podatku od towarów i usług
zapłaconego w innym państwie człon-
kowskim
n
30 WRZEŚNIA
termin złożenia deklaracji
VAT-11 oraz wpłaty podatku od wewnątrz-
wspólnotowej dostawy nowego środka
transportu
ZUS
B
2
PODATKI
GP
| 29 września 2011 |
nr 189 (3075)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Bez decyzji
Gminy dostaną więcej z podatków
Z przyjętego przez rząd
projektu ustawy budżeto-
wej na 2012 r. wynika, że
wzrośnie udział gmin we
wpływach z podatku do-
chodowego od osób fi-
zycznych.
Jest on określany procen-
towo. W tym roku udział
jednostek samorządu te-
rytorialnego w PIT wyno-
si 48,97 proc., natomiast
w przyszłym roku wzro-
śnie on do 49,11 proc.
Nie zmieni się natomiast
udział w CIT. Wyniesie on
22,86 proc.
nie ma podatku
ŁZ
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Są wolne miejsca na egzamin księgowy
Ministerstwo Finansów
informuje, że są jeszcze
wolne miejsca na egzamin
sprawdzający kwalifikacje
osób ubiegających się o cer-
tyfikat księgowy organizo-
wany 8 października (godz.
9 – 13). Wynika to z nieuisz-
czenia opłaty egzaminacyj-
nej przez powiadomione
osoby w wyznaczonym ter-
minie. W celu zakwalifiko-
wania się na egzamin nale-
ży zwrócić się do ministra
finansów ze stosownym
wnioskiem. Szczegółowe
informacje można uzyskać
pod numerem telefonu (22)
694 30 89.
n
Właściciele mieszkań płacą podatek dopiero po otrzymaniu decyzji od gminy
n
Zdarza się, że urząd bez jej wydania wzywa od razu do zapłaty należności
n
Podatnik musi zapłacić, gdy urząd udowodni
,
że wydał i doręczył decyzję
AP
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Podatnicy alarmują, że nie
dostają decyzji ustalającej
wysokość podatku od nie-
ruchomości, a urzędy mia-
sta wydają im od razu we-
zwanie do zapłaty. O dwóch
takich przypadkach donie-
śli czytelnicy „DGP” z War-
szawy. W wezwaniu urzę-
dy informowały, że podat-
nik miał obowiązek zapłacić
podatek do 15 marca, ale te-
go nie zrobił. Nakazują więc
uiścić należność.
– Taka praktyka gminnych
i miejskich organów podat-
kowych (decyzje wydaje
wójt, burmistrz lub prezy-
dent miasta) jest nieprawi-
dłowa – mówi dr Bogumił
Pahl, adiunkt w Katedrze
Prawa Finansowego Uni-
wersytetu Warmińsko-Ma-
zurskiego w Olsztynie.
Konieczne doręczenie
W przypadku osób fizycz-
nych zobowiązanie w po-
datku od nieruchomości
powstaje dopiero z dniem
doręczenia decyzji wójta,
burmistrza lub prezydenta
miasta.
– Nie można mówić o zo-
bowiązaniu podatkowym,
jeżeli decyzja nie została wy-
dana i skutecznie doręczona
podatnikowi – podkreśla Bo-
gumił Pahl.
Termin płatności podatku
wynosi, co do zasady, 14 dni
od dnia doręczenia decyzji.
Jednak nie w każdym przy-
padku podatnik zapłaci na-
leżność w tym czasie.
– W podatku od nierucho-
mości terminy płatności są
określone kalendarzowo.
Osoby fizyczne płacą w czte-
rech ratach: do 15 marca, 15
maja, 15 września i 15 listo-
pada – tłumaczy ekspert.
Jak wyjaśnia Maciej Ma-
chera, doradca podatkowy
z PwC (biuro w Katowi-
cach), zdarzają się przypad-
ki, kiedy organ podatkowy
nie wydaje decyzji przed 15
marca i nie dostarcza jej po-
datnikowi.
– Bywa nawet, że podatni-
cy wzywani są do zapłaty
podatku bez doręczenia de-
cyzji – przyznaje Maciej Ma-
chera.
Urzędy miast twierdzą jed-
nak, że takie sytuacje się nie
zdarzają.
Praktyka miast
Barbara Walkosz-Staśko,
zastępca dyrektora Wydzia-
łu Podatków i Opłat Urzędu
Miasta Wrocław, wyjaśnia,
że ponieważ w przypadku
osób fizycznych zobowiąza-
nie podatkowe powstaje do-
piero z chwilą doręczenia
decyzji ustalającej wyso-
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Gminy współpracują ze skarbówką
Naczelnik Urzędu Skar-
bowego w Choszcznie za-
warł porozumienia z ośrod-
kami pomocy społecznej
powiatu choszczeńskiego
w zakresie elektroniczne-
go przekazywania informa-
cji o wysokości przycho-
dów/dochodów osób ubie-
gających się o świadczenia
rodzinne. Zgodnie z zawar-
tym porozumieniem osoba
ubiegająca się o zasiłek ro-
dzinny lub o świadczenia
z Funduszu Alimentacyj-
nego bez konieczności wi-
zyty w urzędzie skarbo-
wym może złożyć odpo-
wiedni wniosek w ośrodku
pomocy społecznej.
EM
WIĘCEJ
www.izba-skarbowa.
szczecin.pl
Urząd szkoli przedsiębiorców z VAT
Urząd Skarbowy w Bę-
dzinie zaprasza przedsię-
biorców na spotkanie in-
formacyjno-szkoleniowe 30
września o godz. 11.00. Te-
matem spotkania będzie:
podatek naliczony – zasa-
dy rozliczenia VAT od za-
kupów oraz zasady rozli-
czenia VAT w odniesieniu
do nieściągalnych wierzy-
telności.
Pytania dotyczące spraw
będących tematem spotka-
nia należy złożyć pisemnie
w sekretariacie urzędu lub
przesłać pocztą elektronicz-
ną na adres: us2402@sl.
mofnet.gov.pl.
EM
kość podatku, to nie jest
możliwe wezwanie do za-
płaty zobowiązania, które
nie powstało w ten sposób.
Monika Żukowska z Wy-
działu Prasowego Urzędu
m.st. Warszawy oraz Michał
Sobolewski z biura praso-
wego Urzędu Miasta Krako-
wa również potwierdzają,
że w żadnym przypadku
wezwanie do zapłaty (upo-
mnienie) nie może być skie-
rowane do właściciela nie-
ruchomości bez wcześniej-
szego doręczenia decyzji
ustalającej ani tym bardziej
nie zastępuje tej decyzji.
Identyczne zasady obowią-
zują w Gdańsku, Bydgoszczy
i Łodzi.
Obowiązek podatnika
Jak tłumaczy Maciej Ma-
chera, gmina lub miasto mo-
że opóźniać wydanie decy-
zji ustalającej wysokość po-
datku, jeśli właściciel
nieruchomości nie złoży in-
formacji na podatek od nie-
ruchomości. Obowiązek
złożenia informacji dotyczy
np. właścicieli, którzy ku-
pili dom lub mieszkanie
i będą płacić podatek od nie-
ruchomości pierwszy raz.
Ekspert ostrzega jednak, że
nawet jeśli właściciel nie
złoży informacji, to nie unik-
nie podatku. Organy podat-
kowe mogą wszcząć postę-
powanie i wydać decyzję na-
wet bez takiej informacji. Co
więcej, takie zaniedbanie
może doprowadzić do uka-
rania właściciela grzywną
z kodeksu karnego skarbowe-
go (np. mandatem).
Doręczenie zastępcze
Organ podatkowy doręcza
pisma za pokwitowaniem
przez pocztę, za potwierdze-
niem swoich pracowników
lub przez osoby uprawnio-
ne na podstawie odrębnych
przepisów. W przypadku
gdy organem podatkowym
jest wójt, burmistrz (prezy-
dent miasta), pisma może do-
ręczać sołtys za pokwitowa-
niem. Jeśli podatnik wyjeżdża
za granicę na co najmniej
dwa miesiące, powinien
ustanowić pełnomocnika do
spraw doręczeń. O jego usta-
nowieniu musi poinformo-
wać właściwe organy podat-
kowe.
Gdy podatnik ma upo-
mnienie, a nie ma decyzji,
mogło również dojść do do-
ręczenia zastępczego, na co
wskazują przedstawiciele
miast.
Mirosława Romanowska
z Departamentu Finansów
Publicznych, Wydziału Fi-
nansowego Urzędu Miasta
Łodzi wyjaśnia, że jeśli nie
można doręczyć decyzji po-
datnikowi, dokument prze-
chowuje poczta przez okres
14 dni lub decyzję składa
się na okres 14 dni w urzę-
dzie gminy. Adresata zawia-
damia się dwukrotnie o po-
zostawieniu decyzji na po-
czcie lub w urzędzie
i terminach jej odbioru.
Jeśli upłynął termin, decy-
zję uważa się za doręczoną.
Efekt jest taki, że podatnik
nie ma fizycznie decyzji,
a urząd uznaje, że została
ona doręczona. Możliwość
takiego zastępczego dorę-
czenia wynika z przepisów
Ordynacji podatkowej (t.j.
Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
Po doręczeniu zaczyna
biec termin na zapłatę podat-
ku (zwykle 14 dni). Iwona
Żwawiak, zastępca dyrekto-
ra Wydziału Finansowego
Urzędu Miasta Poznań, wy-
jaśnia, że po upływie termi-
nu zapłaty organ podatkowy
wysyła do podatnika upo-
mnienie.
– Jeżeli po upływie 7 dni
od daty odbioru upomnienia
należność nie zostanie za-
płacona, to organ ma prawo
wystawić tytuł wykonaw-
czy zgodnie z art. 15 usta-
wy o postępowaniu egzeku-
cyjnym w administracji (t.j.
Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz.
1954 z późn. zm.) – mówi
Iwona Żwawiak.
Obowiązek zapłaty
Jak tłumaczy Bogumił
Pahl, podatnik, który dostał
upomnienie, a nie ma decy-
zji ustalającej podatek, w za-
sadzie nie może się od nie-
go odwołać, ponieważ nie
jest ono zaskarżalne.
Po 7 dniach od dnia dorę-
czenia tego upomnienia or-
gan egzekucyjny powinien
wszcząć postępowanie eg-
zekucyjne. Dopiero wtedy –
jak wyjaśnia ekspert – po-
datnik może wnieść zarzut
w sprawie prowadzenia eg-
zekucji administracyjnej,
wskazując, że obowiązek za-
płaty należności pieniężnej
nie istnieje, gdyż nie zosta-
ła doręczona decyzja ustala-
jąca wysokość zobowiązania
podatkowego w podatku od
nieruchomości.
Jak dodaje Barbara Wal-
kosz-Staśko, w sytuacji
gdy podatnik twierdzi, że
nie otrzymał decyzji, or-
gan podatkowy przepro-
wadza czynności spraw-
dzające i wyjaśnia sprawę
doręczenia. Jeśli jednak de-
cyzja została doręczona za-
stępczo, właściciel nieru-
chomości będzie musiał za-
płacić podatek.
WIĘCEJ
www.isnet.katowice.pl
Celnicy organizują spotkanie
W Urzędzie Celnym
w Lublinie przy ul. Energe-
tyków 20 – 22 odbędzie się
30 września o godz.10.00
spotkanie z przedsiębior-
cami.
Na spotkaniu zostaną
omówione propozycje te-
matów, które zostały wcze-
śniej zgłoszone na adres
uc.lublin@bpd.mofnet.
gov.pl.
Kolejne spotkania odbę-
dą się w każdy ostatni pią-
tek miesiąca 28.10, 25.11,
30.12.
PB
WIĘCEJ
www.bialapodlaska.
uc.gov.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Kajmany przekażą informacje
Rząd Kajmanów ogłosił,
że zawarł porozumienie
w celu wymiany informa-
cji podatkowych z China-
mi. Jest to 26. podpisana
umowa o wymianie infor-
macji dla celów podatko-
wych, którą podpisał rząd
Kajmanów.
Aby umowa weszła
w życie, oba kraje muszą
zakończyć swoje indywi-
dualne procedury ratyfi-
kacyjne.
EM
Szwajcaria zawarła umowę z Rosją
Minister Sprawiedliwo-
ści Szwajcarii Eveline
Widmer-Schlumpf i wice-
premier i minister finan-
sów Rosji Aleksiej Kudrin
podpisali memorandum
o współpracy dwustron-
nej między obydwoma
krajami w sprawach fi-
nansowych.
Jednocześnie został pod-
pisany protokół do zmia-
ny istniejącej dwustron-
nej umowy o unikaniu po-
dwójnego opodatkowania
w zakresie podatków od
dochodu i majątku. Zmie-
niona umowa zawiera po-
stanowienia dotyczące
wymiany informacji zgod-
nie z obowiązującymi nor-
mami międzynarodowy-
mi.
Oprócz wymiany infor-
macji Szwajcaria i Rosja
zgodziły się na wprowa-
dzenie zerowej stawki po-
datku od wypłaty odsetek
i podatku od dywidendy
do funduszy emerytal-
nych i banków central-
nych obu krajów.
n
PISALIŚMY O TYM | nr 186/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
EM
Gminy obniżają zyski kupców
GP
| 29 września 2011 |
nr 189 (3075)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
PIT Podsumowanie danych o 1 proc. podatku za 2010 rok
W tym roku podatnicy byli bardziej hojni
ORZECZENIE NSA o przychodach kapitałowych
Nie można odliczyć
strat z funduszy
W rozliczeniu PIT za 2010 rok
ponad 1,5 mln podatników wię-
cej niż rok wcześniej przeka-
zało 1 proc. podatku dla orga-
nizacji pożytku publicznego.
Potrzebujący dostali ponad 43
mln zł więcej niż z zeznań za
2009 rok.
Ministerstwo Finansów przy-
gotowało zestawienie przeka-
zanego 1 proc. podatku dla
organizacji pożytku publicz-
nego w 2011 r. O tym, że wy-
niki są rekordowe w porów-
naniu z 2010 r., już informo-
waliśmy na łamach „DGP”.
Podatnicy przekazali w PIT
za 2010 r. (składanych
w 2011 r.) 400,2 mln zł. Rok
wcześniej było to 357,1 mln
zł. Najwięcej środków wpły-
nęło od podatników, którzy
składali zeznania: PIT-36,
PIT-36L i PIT-37.
– Podatnicy podatku do-
chodowego od osób fizycz-
nych, którzy w zeznaniach za
2010 r. złożyli wniosek
o przekazanie 1 proc. podat-
ku należnego, przeciętnie
przekazali organizacjom po-
żytku publicznego 39 zł.
W PIT za 2009 r. było to 41 zł
– podaje Wiesława Dróżdż
z Ministerstwa Finansów.
Co istotne, z roku na rok ro-
śnie także liczba osób, które
decydują się na przekazanie
1 proc. swojego podatku.
W rozliczeniu za 2010 r. na
ten krok zdecydowało się 10
134 625 osób, co stanowi po-
nad 38 proc. ogółu podatni-
Przypomnijmy, że w pierw-
szym roku obowiązywania
regulacji o przekazywaniu
organizacjom pożytku pu-
blicznego 1 proc. podatku
zaledwie ponad 80 tys. po-
datników przekazało orga-
nizacjom 10,4 mln zł. W ko-
lejnym roku uczyniło to już
ponad 680 tys. podatników,
a kwota przekazana wzro-
sła do 41,6 mln zł.
W kolejnych latach zainte-
resowanie instytucją 1 proc.
wzrastało. Jednak zdecydo-
wany wzrost kwoty, jak i licz-
by podatników, nastąpił
w 2008 r. (w rozliczeniu za
2007 r.). Według Wiesławy
Dróżdż związane jest to ze
zmianą mechanizmu prze-
kazywania 1 proc. W tym
czasie bowiem przekazywa-
niem wpłat dla organizacji
pożytku publicznego zajęli
się naczelnicy urzędów skar-
bowych.
Ponadto został rozszerzo-
ny krąg podatników, którzy
mogli skorzystać z tej formy
wsparcia działalności spo-
łecznie użytecznej (tj. o po-
datników rozliczających się
na formularzach PIT-38
i PIT-36L). Od rozliczenia za
2009 r. osoby, które rozlicza-
ją podatek z tytułu zbycia
nieruchomości na formula-
rzu PIT-39, mogą również
zadeklarować przekazanie
1 proc. podatku organiza-
cjom pożytku publicznego.
ewa.matyszewska@infor.pl
ków. Rok wcześniej było to
8 623 928 osób. Zmniejszyła
się natomiast liczba organiza-
cji, którym udzielone zosta-
ło wsparcie – z 7128 do 6533.
Z danych przygotowanych
przez Ministerstwo Finan-
sów dowiemy się także, któ-
re organizacje dostały naj-
większe wsparcie z wpłat jed-
noprocentowych.
Na pierwszym miejscu znaj-
duje się Fundacja Dzieciom
„Zdążyć z pomocą”, która
otrzymała 88,8 mln zł. Na
drugim miejscu jest Fundacja
Pomocy Osobom Niepeł-
nosprawnym „Słoneczko”
z kwotą 9,8 mln zł. Trzecie
miejsce przypadło Fundacji
Anny Dymnej Mimo Wszyst-
ko ze wsparciem 8,1 mln zł.
Inwestor nie może zapłacić
niższego podatku od docho-
dów z akcji, odliczając straty
z funduszy inwestycyjnych.
Wczoraj NSA uchylił ko-
rzystny dla podatników wy-
rok sądu pierwszej instancji,
który pozwolił podatnikowi
odliczyć stratę z funduszy in-
westycyjnych od dochodów
uzyskanych ze sprzedaży ak-
cji. Według NSA taka prak-
tyka jest nieprawidłowa i na-
rusza przepisy podatkowe.
Sprawa, którą zajął się sąd,
dotyczyła interpretacji podatko-
wej. Według podatnika możli-
we jest pomniejszenie docho-
du ze sprzedaży akcji o straty
poniesione z tytułu inwestycji
w funduszach kapitałowych,
ponieważ ustawa o podatku
dochodowym od osób fizycz-
nych tego nie zabrania. Jeśli
nawet konstrukcja zeznania
PIT-38 tego nie uwzględnia, to
konstrukcja formularza jest,
zdaniem podatnika, wtórna
w stosunku do przepisów usta-
wy. Ponadto oba rodzaje do-
chodów są opodatkowane tą
samą 19-proc. stawką.
Minister finansów, wydając
interpretację, nie zgodził się ze
stanowiskiem podatnika. We-
dług niego mimo że przycho-
dy z funduszy kapitałowych
oraz przychody z tytułu zbycia
papierów wartościowych nale-
żą do tego samego źródła, tj.
przychodów z kapitałów pie-
niężnych, to przepisy ustawy
o PIT nie dają możliwości od-
liczenia straty w ten sposób.
Dochody te opodatkowane są
w różny sposób – podatkiem
zryczałtowanym pobieranym
przez płatnika i podatkiem roz-
liczanym na zasadach ogól-
nych przez samego podatnika.
Podatnik zaskarżył interpre-
tację do wojewódzkiego sądu
administracyjnego i sprawę
wygrał. W świetle tego wyro-
ku inwestorzy indywidualni,
którzy osiągnęli dochód z ak-
cji i stratę z funduszu inwe-
stycyjnego, mogli skompen-
sować ten dochód ze stratą
w rocznym zeznaniu PIT-38.
NSA uchylił jednak ten wy-
rok w całości, podważając go
całkowicie. Według sądu ra-
cję ma minister finansów.
Sędzia Zbigniew Kmieciak
podkreślił, że błędem jest łącze-
nie dwóch rodzajów inwesty-
cji, z których dochody są opo-
datkowane zupełnie innymi
reżimami podatkowymi. Taka
praktyka jest niedopuszczal-
na. Wyrok jest prawomocny.
SYGN. AKT
II FSK 565/10
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 186/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak zmniejszyć podatek przy inwestycjach w fundusze
PROMOCJA
INTERPELACJA MF o nieujawnionych źródłach
Zasady kontroli są jawne
„Dziennik Gazeta Prawna”
Ministerstwo Finansów nie
zataja procedur związanych
z kontrolowaniem podatni-
ków w zakresie nieujawnio-
nych źródeł przychodów.
Jak wynika z interpelacji
poselskiej (nr 24116/11),
resort finansów przekazał
urzędom skarbowym wy-
tyczne dotyczące kontrolo-
wania podatników, co do
których istnieją przypusz-
czenia, że nabywane przez
nich luksusowe dobra są
produktami pozyskanymi
w sposób niezgodny z pra-
wem. Działania takie choć
słuszne, bo ukierunkowa-
ne na zmniejszenie tzw.
szarej strefy, budzą niepo-
kój obywateli, szczególnie
że wytyczne regulujące za-
sady, na których ma się od-
bywać kontrola, są im nie-
znane.
MF nie zgadza się z zarzu-
tami zatajania procedur
związanych z takimi kontro-
lami. W odpowiedzi na in-
terpelację poinformowało,
że dokument o nazwie Wy-
tyczne dla urzędów kontroli
skarbowej i urzędów skarbo-
wych dotyczących postępo-
wania w sprawie przycho-
dów nieznajdujących pokry-
cia w ujawnionych źródłach
lub pochodzących ze źródeł
nieujawnionych funkcjonu-
je od marca 2001 r. Podlegał
on bieżącej aktualizacji,
m.in. w grudniu 2004 r.,
w lutym 2009 r. oraz w grud-
niu 2010 r.
Jak podkreśliło MF, doku-
ment ten wskazuje regulacje
prawne, orzecznictwo sądów
administracyjnych oraz za-
sady współpracy pomiędzy
urzędami skarbowymi oraz
urzędami kontroli skarbowej.
Stanowi on kompendium
wiedzy dotyczącej przycho-
dów nieznajdujących pokry-
cia w ujawnionych źródłach
lub pochodzących ze źródeł
nieujawnionych.
wynosi sankcyjny poda-
tek od nieujawnionych
przychodów
Resort wyjaśnił, że opo-
datkowanie takich przy-
chodów może nastąpić wy-
łącznie po przeprowadze-
niu postępowania kontrol-
nego w trybie ustawy o kon-
troli skarbowej (t.j. Dz.U.
z 2004 r. nr 8, poz. 65
z późn. zm.) lub postępowa-
nia podatkowego przepro-
wadzonego przez urząd
skarbowy zgodnie z usta-
wą – Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz.
60 z późn. zm.).
Wysokość przychodów
nieznajdujących pokrycia
w ujawnionych źródłach lub
pochodzących ze źródeł nie-
ujawnionych ustala się na
podstawie poniesionych
przez podatnika w roku po-
datkowym wydatków i war-
tości zgromadzonego w tym
roku mienia, jeżeli wydatki
te i wartości nie znajdują po-
krycia w mieniu zgromadzo-
nym przed poniesieniem
wydatków lub zgromadze-
niem mienia, pochodzącym
z przychodów uprzednio
opodatkowanych lub wol-
nych od opodatkowania.
magdalena.majkowska@infor.pl
*Menedżerowie uznali „Dziennik Gazetę Prawną” za najlepszy tytuł
o tematyce prawnej
MillwardBrown SMG/KRC, Badanie PRO, X, 2010 r.
Informacje o prenumeracie: 22 761 31 27, 801 626 666, www.gazetaprawna.pl/prenumerata
numer jeden wśród tytułów prawnych*
75 proc.
B
4
PODATKI
GP
| 29 września 2011 |
nr 189 (3075)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Kto może reprezentować
podatnika podczas kontroli
z urzędu skarbowego
skarbowego lub zabezpieczenia do-
wodów jego popełnienia, kontrolę po-
datkową, zgodnie z art. 284a par. 1 Or-
dynacji podatkowej, można wszcząć
po okazaniu legitymacji służbowej.
Legitymację okazuje się kontrolowa-
nemu, jego upoważnionemu zastęp-
cy lub osobie fizycznej reprezentują-
cej osobę prawną lub jednostkę orga-
nizacyjną nieposiadającą osobowości
prawnej. Dla kontroli rozpoczętej za
okazaniem legitymacji służbowej nie-
zwykle istotna jest treść przepisu art.
284a par. 2 Ordynacji podatkowej. Sta-
nowi on, że w razie nieobecności tych
osób kontrola podatkowa może być
wszczęta po okazaniu legitymacji pra-
cownikowi kontrolowanego lub
w obecności przywołanego świadka,
którym powinien być funkcjonariusz
publiczny, niebędący jednak pracow-
nikiem organu przeprowadzającego
kontrolę (np. urzędu skarbowego).
Należy wskazać, że przepis ten po-
czątkowo nie zawierał takiego upo-
ważnienia dla kontrolujących.
Zgodnie ze stanowiskiem Minister-
stwa Finansów (nr SP1/768/033-
235/1584/04/AA) z 12 lipca 2005 r.
okazanie legitymacji służbowej pra-
cownikowi (np. kierowcy, sprzedaw-
cy), który nie jest uprawniony do re-
prezentowania (zastępowania) kon-
trolowanego lub prowadzenia jego
spraw, nie prowadzi do skutecznego
wszczęcia kontroli podatkowej. Do-
piero, zapewne na bazie doświadczeń
z praktyki, gdy często nie można by-
ło rozpocząć kontroli ze względu na
brak odpowiedzialnych osób, wprowa-
dzono w 2007 roku upoważnienie,
którego skutkiem była możliwość roz-
poczęcia kontroli po okazaniu legity-
macji służbowej pracownikowi kon-
trolowanego (jakiemukolwiek) lub in-
nej osobie wykonującej czynności na
rzecz kontrolowanego w miejscu wsz-
częcia kontroli. Ponieważ rozwiązanie
to było powszechnie krytykowane,
gdyż szczególnie w drugim z przypad-
ków mogło prowadzić do nadużyć,
w 2009 roku zmieniono treść przepi-
su w brzmieniu wspomnianym wcze-
śniej.
Robert Pasternak
partner i radca prawny w Deloitte Legal,
Pasternak i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Kontrola podatkowa jest przeprowadza-
na na podstawie imiennego upoważnie-
nia. W wyjątkowych przypadkach moż-
na ją wszcząć po okazaniu legitymacji
służbowej. Kto podczas nieobecności
kontrolowanego może go reprezentować?
W sytuacjach szczególnych, gdy
czynności kontrolne są niezbędne dla
przeciwdziałania popełnieniu prze-
stępstwa skarbowego lub wykroczenia
not.
EM
ROZLICZENIA Środki niepieniężne stanowiące składnik dodatkowego wynagrodzenia należnego ze stosunku pracy
Premia wypłacona pracownikowi w towarach jest opodatkowana
Wypłata pracownikom do-
datku do wynagrodzenia
w postaci produkowanych
przez firmę towarów podle-
ga opodatkowaniu jako przy-
chód ze stosunku pracy oraz
VAT.
W praktyce zdarzają się sy-
tuacje, że firma – zamiast
w pieniądzu – wypłaca do-
datkowe składniki wynagro-
dzenia swoim pracowni-
kom, np. premię w postaci
wyprodukowanych przez
siebie towarów. Przekazując
towary na rzecz pracownika
w ramach wynagrodzenia za
świadczoną pracę, praco-
dawca powinien odprowa-
dzić należny VAT z tego ty-
tułu.
Zdarzenie takie kwalifiko-
wane jest jako czynność
podlegająca opodatkowa-
niu na gruncie przepisów
ustawy o VAT (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
Roman Namysłowski, do-
radca podatkowy, dyrektor
w Ernst & Young, potwierdza,
że taka forma wypłaty pod-
lega opodatkowaniu VAT,
a wynika to z definicji czyn-
ności opodatkowanych tym
podatkiem, do których nale-
ży m.in. odpłatna dostawa
towarów. Oczywiście może
powstać pytanie, jak rozu-
mieć w takiej sytuacji od-
płatność.
– We wskazanym przypad-
ku mamy do czynienia z wy-
mianą towaru na usługi, ja-
kimi są czynności wykony-
wane przez pracowników –
wyjaśnia Roman Namysłow-
ski.
Zdaniem eksperta koszt
tego podatku poniesie pra-
codawca, przy czym nale-
cę mamy do czynienia z od-
płatną dostawą towarów.
Nie mają w tym przypadku
zastosowania przepisy
ustawy o VAT w zakresie
pomniejszona o kwotę po-
datku – mówi Andrzej Ni-
kończyk.
Po stronie pracownika po-
wstanie natomiast przy-
chód, który należy rozliczyć
w podatku dochodowym od
osób fizycznych. Marcin So-
bieszek, doradca podatkowy
w kancelarii Chałas i Wspól-
nicy, zwraca uwagę, że opo-
datkowane PIT przychody
ze stosunku pracy stanowią
nie tylko wypłaty pienięż-
ne, ale również wartość pie-
niężną otrzymanych świad-
czeń w naturze.
– Oznacza to, że wartość
towarów wyprodukowa-
nych przez firmę i przekaza-
nych na rzecz pracowników
jako składnik wynagrodzenia
będzie podwyższała podsta-
wę obliczenia podatku do-
chodowego od osób fizycz-
nych oraz podstawę wymia-
ru składek na ubezpieczenie
społeczne – podkreśla nasz
rozmówca.
Wartość przekazanych na
rzecz pracownika z tytułu
wypłaty wynagrodzenia to-
warów ustala się zasadniczo
według przeciętnych cen
stosowanych wobec innych
odbiorców, jeżeli ich przed-
miotem są rzeczy lub usłu-
gi wchodzące w zakres dzia-
łalności pracodawcy.
magdalena.majkowska@infor.pl
Za przychody ze stosunku pracy uważa się
wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną
świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu
na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń
ży to uznawać za element
wynagrodzenia pracowni-
ków. Także w opinii An-
drzeja Nikończyka, dorad-
cy podatkowego, partnera
w KNDP, w przypadku wy-
dania pracownikom w ra-
mach wynagrodzenia za
pracę wyrobów wyprodu-
kowanych przez pracodaw-
tzw. nieodpłatnych przeka-
zań.
– Podstawę opodatkowa-
nia należy określać zgodnie
z art. 29 ust. 3 ustawy
o VAT, który stanowi, że je-
śli należność jest określona
w naturze, podstawą opo-
datkowania jest wartość
rynkowa towarów lub usług
PISALIŚMY O TYM | nr 172/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie obowiązki ma osoba, która dostała bony z firmy
KOMUNIKAT
Koszty podatku finansowego
poniosą firmy i inwestorzy
PREZYDENT MIASTA INOWROCŁAWIA
ogłasza
przetarg ustny nieograniczony
na sprzedaż nieruchomości położonych w Inowrocławiu
przy al. Niepodległości i ul. Staropoznańskiej
1) Oznaczenie nieruchomości: nieruchomości położone w Inowrocławiu przy al. Niepodległości
i ul. Staropoznańskiej o łącznej powierzchni 1,7787 ha, oznaczone geodezyjnie jako
działki:
a) nr 1/115 o pow. 0,1691 ha na arkuszu mapy 292, zapisana w księdze wieczystej
nr 17834 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
b) nr 2 o pow. 0,1200 ha na arkuszu mapy 292, zapisana w księdze wieczystej nr 56582
prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
c) nr 6/6 o pow. 0,0201 ha na arkuszu mapy 772, zapisana w księdze wieczystej
nr BY1I/00023973/2 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
d) nr 9/3 o pow. 0,4875 ha na arkuszu mapy 772, zapisana w księdze wieczystej
nr BY1I/00023978/7 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
e) nr 10/1 o pow. 0,4432 ha na arkuszu mapy 772, zapisana w księdze wieczystej
nr BY1I/00023979/4 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
f) nr 12/6 o pow. 0,1826 ha na arkuszu mapy 772, zapisana w księdze wieczystej
nr BY1I/00023980/4 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
g) nr 13/7 o pow. 0,2403 ha i nr 13/8 o pow. 0,0266 ha na arkuszu mapy 772, zapisane
w księdze wieczystej nr 56882 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu,
h) nr 18/7 o pow. 0,0893 ha na arkuszu mapy 772, zapisana w księdze wieczystej
nr 34965 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Inowrocławiu;
KOMISJA EUROPEJSKA
Nowy podatek od transakcji na papierach wartościowych
i instrumentach pochodnych ma być płacony przez instytucje finansowe,
ale jego koszty zostaną przerzucone na klientów, którzy inwestują na giełdzie
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Wczoraj Komisja Europej-
ska przedstawiła projekt
wprowadzenia w całej Unii
Europejskiej nowego podat-
ku od transakcji finanso-
wych. Podatek ten ma być na-
kładany na wszystkie trans-
akcje, których przedmiotem
są instrumenty finansowe,
przeprowadzane pomiędzy
instytucjami finansowymi,
jeżeli co najmniej jedna ze
stron transakcji ma siedzibę
na terenie Unii Europejskiej.
Obrót akcjami miałby być
obciążony 0,1-proc. opłatą,
a instrumentami pochodny-
mi 0,01-proc. Podatek ten
miałby wejść w życie z po-
czątkiem 2014 r.
Cena kryzysu
Podatek ma być źródłem
nowych zasobów własnych
budżetu UE według prognoz
ma zasilać budżet każdego ro-
ku kwotą około 57 miliar-
dów euro. Celem tego podat-
ku jest obciążenie sektora fi-
nansowego kosztami
kryzysu, w którym Unia
znajduje się od kilku lat. To
właśnie instytucje finansowe,
zdaniem Komisji Europej-
skiej, są w głównej mierze od-
powiedzialne za wywołanie
kryzysu gospodarczego. Na-
tomiast rządy poszczegól-
nych państw oraz podatni-
cy sfinansowali akcje ratują-
ce banki przed upadłością.
Komisja zaznacza, że oby-
watele i przedsiębiorstwa
nie byliby formalnie opodat-
kowani. Poza zakresem po-
datku pozostaną kredyty
i pożyczki bankowe czy
umowy ubezpieczeniowe
zwykła działalność finanso-
wa prowadzona przez osoby
prywatne lub małe firmy.
Jak powiedział Algirdas
Šemeta, komisarz ds. podat-
ków, unii celnej, audytu oraz
zwalczania nadużyć finanso-
wych, podatek ten może
spełnić oczekiwania obywa-
teli Unii, ponieważ będzie
stanowił odpowiedni wkład
sektora finansowego w po-
prawę stanu finansów pu-
blicznych. Czy rzeczywi-
ście?
Zapłacą podatnicy
W opinii prof. Feliksa Grą-
dalskiego, ekonomisty i wy-
kładowcy w Szkole Głównej
Handlowej, koszty tego po-
datku w oczywisty sposób
zostaną przeniesione na
klientów instytucji finanso-
wych, w postaci zwiększo-
nych opłat czy prowizji za ko-
rzystanie z usług finan-
sowych. Inwestorzy i fir-
my muszą przeprowadzać
transakcje finansowe, nawet
mimo zwiększonych kosz-
tów, dlatego faktyczne prze-
rzucenie kosztów tej daniny
na podatników jest zupełnie
naturalne.
stytucji finansowych podatek
ten będzie przecież dodatko-
wym kosztem w ich rachun-
ku ekonomicznym, którego
nie będą mogły zaliczyć do
kosztów podatkowych. We-
dług obowiązujących przepi-
sów podatek od transakcji na
instrumentach finansowych
nie jest bowiem pobierany.
Jest zwolnienie z VAT i nie
ma podatku od czynności cy-
wilnoprawnych (PCC).
Zaliczenie do kosztów
Ponadto, jak mówi Krzysz-
tof Kaczmarek, fundusze in-
westycyjne czy emerytalne są
zwolnione z podatku docho-
dowego od osób prawnych
(CIT). Dlatego też jako pod-
mioty zwolnione nie będą
mogły ująć nowego podatku
finansowego w kosztach uzy-
skania przychodów. Z podat-
ku dochodowego nie są nato-
miast zwolnione banki. Jest
jednak mało prawdopodob-
ne, aby opłacony podatek od
transakcji finansowych ban-
ki mogły zaliczyć do kosztów
podatkowych. Raczej wpro-
wadzone zostanie rozwiązanie,
że ten podatek zostanie
wprost wyłączony z pozycji
kosztów uzyskania przycho-
dów.
0,1
proc.
2) Opis nieruchomości:
• nieruchomość niezabudowana,
• w obrębie nieruchomości zlokalizowana jest następująca infrastruktura techniczna:
- sieć wodociągowa
φ
100 mm i magistrala wodociągowa
φ
600 mm (w przypadku
sprzedaży nieruchomości zostanie ustanowiona nieodpłatna służebność przesyłu na
rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Inowrocławiu),
- magistralna i rozdzielna sieć ciepłownicza podziemna, przyłącze ciepłownicze
do budynku przy al. Niepodległości 35a, drenaż odwadniający i komora ciepłownicza
(w przypadku sprzedaży nieruchomości zostanie ustanowiona nieodpłatna służebność
przesyłu na rzecz Zakładu Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Inowrocławiu);
stawka podatku od obro-
tu akcjami i obligacjami
0,01
proc.
stawka podatku
od obrotu instrumentami
pochodnymi
3) Przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego:
teren usług komercyjnych;
4) Cena wywoławcza: 5.300.000,00 zł
*
(słownie: pięć milionów trzysta tysięcy złotych);
* cena zawiera podatek VAT w stawce 23%
Podobnego zdania jest
Krzysztof Kaczmarek, do-
radca podatkowy, partner
zarządzający TPA Horwath.
W szczególności podatek
ten może uderzyć w tych
inwestorów i przedsiębior-
ców, którzy korzystają z in-
strumentów pochodnych
w celu zabezpieczania
przed ryzykiem zmian cen
swoich transakcji handlo-
wych.
Przerzucenie ciężaru podat-
ku wynika z tego, że dla in-
5) Wadium (10% ceny wywoławczej): 530.000,00 zł.
Przetarg odbędzie się 1 grudnia 2011 roku
o godz. 10
00
w Urzędzie Miasta Inowrocławia
przy ul. Prezydenta F. D. Roosevelta 36, w sali nr 108.
W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i prawne, które wpłaciły wadium do dnia
25 listopada 2011 r. na konto Urzędu Miasta Inowrocławia prowadzone przez PKO BP SA
I Oddział Inowrocław: nr 29 1020 1505 0000 0102 0076 3060 (datą wpłaty wadium jest data
wpływu na konto). Na dowodzie wpłaty wadium należy podać numery działek.
Przystępujący do przetargu winni okazać się dowodem wpłaty wadium, w wysokości
10% ceny wywoławczej. Jeżeli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie
przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i w terminie podanych
w zawiadomieniu, Prezydent Miasta Inowrocławia może odstąpić od zawarcia umowy,
a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi.
Szczegółowe informacje o przetargu udziela Wydział Gospodarki Przestrzennej
i Nieruchomości Urzędu Miasta Inowrocławia, po kój nr 32,
ul. Prezydenta F. D. Roosevelta 33, nr tel. 52 35 55 212.
n
PISALIŚMY O TYM | nr 160/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Podatek od transakcji finansowych dla całej Unii, nie tylko eurostrefy
Akademia podatkowa cz. 1316
Ważne!
GP
| 29 września 2011 |
nr 189 (3075)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
5
Wymiana silnika może
być zaliczona do remontu
ORZECZENIE WSA w Białymstoku o niższym podatku
Leki z rejestru mają
korzystną stawkę VAT
Produkty lecznicze, które
nie były wpisane do Reje-
stru Produktów Leczni-
czych dopuszczonych do
obrotu na terytorium Pol-
ski, są opodatkowane pod-
stawową stawką podatku od
towarów i usług.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Białymstoku
orzekł, że obrót produktami
leczniczymi korzysta z pre-
ferencji podatkowej pole-
gającej na zastosowaniu niż-
szej stawki VAT (obecnie
8 proc.). Warunkiem jest
jednak wpisanie produktu
do Rejestru Produktów
Leczniczych dopuszczo-
nych do obrotu na teryto-
rium kraju, o którym mowa
w przepisach prawa farma-
ceutycznego.
W omawianej sprawie or-
gany podatkowe ustaliły, że
towary będące przedmio-
tem dokonywanych przez
spółkę dostaw nie zostały
ujęte w urzędowym wykazie
produktów leczniczych do-
puszczonych do obrotu na
terytorium Rzeczpospolitej
Polskiej, stanowiącym za-
łącznik do obwieszczenia
prezesa Urzędu Rejestra-
cji Produktów Leczniczych,
Wyrobów Medycznych
i Produktów Biobójczych,
opublikowanego w Dzien-
niku Urzędowym Ministra
Zdrowia.
Zdaniem organu kontroli
skarbowej dostawa powyż-
szych produktów leczni-
czych i surowców leczni-
czych jest opodatkowana
stawką 22 proc. VAT (spra-
wa dotyczyła stanu prawne-
go z 2006 r., obecnie 23
proc.).
Zdaniem sądu stawka
7 proc. (obecnie 8 proc.)
miała zastosowanie do towa-
rów i usług wymienionych
m.in. w załączniku nr 3 do
ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów
i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054). W pozy-
cji 79 załącznika zostały
wymienione produkty lecz-
nicze oznaczone symbolem
PKWiU ex 24.4, wpisane do
Rejestru Produktów Leczni-
czych dopuszczonych do
obrotu na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej, o któ-
rym mowa w przepisach
prawa farmaceutycznego.
Zdaniem sądu spółka musi
spełnić obie przesłanki,
aby opodatkować produkty
lecznicze preferencyjną
stawką VAT. Skoro nie speł-
niła warunku wpisania do
rejestru, to nie może sko-
rzystać z opodatkowania
niższą stawką. Musi zapła-
cić od dostawy towarów
22-proc. (obecnie 23 proc.)
podatek od towarów i usług.
Wyjaśnijmy, że w obec-
nym stanie prawnym niż-
szą stawką są objęte wyłącz-
nie produkty lecznicze do-
puszczone do obrotu
w Polsce, zgodnie z przepi-
sami prawa farmaceutyczne-
go, zakwalifikowane do gru-
powania PKWiU Ex 21
RACHUNKOWOŚĆ
Remont środka trwałego przywraca jedynie jego pierwotną wartość
użytkową. W związku z tym wydatki poniesione na zakup i montaż silnika należy
bezpośrednio zaliczyć do kosztów działalności operacyjnej w momencie ich poniesienia
Anna Rymaszewska
anna.rymaszewska@infor.pl
Wymiana silnika samo-
chodu wykorzystywanego
w działalności gospodar-
czej ma konsekwencje za-
równo podatkowe, jak i ra-
chunkowe. Zależą one od
klasyfikacji takiego zdarze-
nia bądź to jako remontu,
bądź jako ulepszenia (mo-
dernizacji), o którym mo-
wa w art. 16g ust. 13 usta-
wy z 15 lutego 1992 r.
o podatku dochodowym
od osób prawnych (t.j.
Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz.
397 z późn. zm.).
Dwie definicje
Jako ulepszenie rozumie
się unowocześnienie środ-
ków trwałych, prowadzące
do wzrostu ich wartości
użytkowej (mierzonej np.
okresem używania, lepszy-
mi parametrami użytkowa-
nia, zmniejszeniem emisji
pyłów i gazów szkodliwych
dla środowiska).
Sławomir Patejuk, mene-
dżer w TPA Horwath, pod-
powiada, że remonty to wy-
datki ponoszone przy wy-
mianie części środka
trwałego mające na celu je-
dynie odtworzenie jego
pierwotnej wartości użyt-
kowej. Takie koszty jako
koszty pośrednio związane
z przychodami, rozpoznaje
się dla celów podatkowych
na bieżąco w dacie ponie-
sienia. W taki sposób rozli-
czany będzie koszt wymia-
ny silnika na inny, który ma
takie same lub zbliżone pa-
rametry.
Z uwagi na szybki postęp
techniczny wymiana zuży-
tych elementów na identycz-
ne, jest czasami praktycznie
niemożliwa. Wówczas silnik
może być wymieniony tylko
(art. 31. ust. 1 ustawy z 29
września 1994 r. o rachun-
kowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn.
zm.). Zdaniem naszego roz-
mówcy w takiej sytuacji
koszt wymiany silnika moż-
na zaksięgować zapisem:
Wn – konto „Środki trwałe
w budowie”/Ma konto
zasady uwzględnić w kosz-
tach działalności operacyjnej
w momencie poniesienia wy-
datku. Remont o takim zakre-
sie jak wymiana silnika moż-
na niekiedy zakwalifikować
do remontu kapitalnego.
– O klasyfikacji charakte-
ru remontu jako remontu
kapitalnego lub remontu
o charakterze bieżącym
przesądza zakres wykona-
nych prac, np. ich wartość
w stosunku do pierwotnej
wartości początkowej środ-
ka trwałego (np. możliwe
jest wyznaczenie granicy
na poziomie 30 – 40 proc.)
– mówi Sławomir Patejuk.
Koszty remontów kapital-
nych wskazane jest rozli-
czać w czasie na podstawie
zapisów: Wn konto „Kosz-
ty rodzajowe”/Ma konto
„Rozrachunki z kontrahen-
tami”.
Przeniesienie kosztu do-
tyczącego przyszłych okre-
sów sprawozdawczych jest
księgowane: Wn konto
„Rozliczenia międzyokre-
sowe kosztów”/ Ma konto
„Rozliczenie kosztów ro-
dzajowych”. Aktywowanie
kosztów w części przypa-
dającej na bieżący okres
sprawozdawczy księgowa-
ne jest następująco: Wn
konto „Rozliczenie kosztów
rodzajowych”/Ma konto
„Rozliczenia międzyokreso-
we kosztów”.
Jeżeli suma wydatków poniesionych na
ulepszenie przekracza w roku podatko-
wym 3,5 tys. zł, wówczas powiększają one wartość
początkową środka trwałego i w konsekwencji skut-
kują wzrostem odpisów amortyzacyjnych w przy-
szłych okresach
na model mający lepsze pa-
rametry techniczne. W takiej
sytuacji organy podatkowe
mogą uznać, że doszło do
modernizacji samochodu,
a w związku z tym koszty
poniesione z tego tytułu na-
leży rozpoznać w drodze od-
pisów amortyzacyjnych.
– W praktyce oznacza to, że
dokonując takiej analizy, na-
leży każdorazowo zbadać isto-
tę prac, a nie jedynie samą me-
trykę części zamiennych –
ostrzega Sławomir Patejuk.
Modernizacja w księgach
Rozróżnienie pomiędzy
ulepszeniem środka trwa-
łego a jego remontem jest
istotne również z rachun-
kowego punktu widzenia.
W przypadku ulepszenia
podwyższana jest wartość
początkowa samochodu
„Rozrachunki z kontrahen-
tem”. Po zakończeniu mo-
dernizacji koszty z nią
związane, zakumulowane
na koncie „Środki trwałe
w budowie” przeksięgowu-
je się zapisem: Wn konto
„Środki trwałe”/Ma konto
„Środki trwałe w budowie”.
Taki sposób księgowania
znajduje również zastoso-
wanie, gdy modernizacja
dotyczy samochodu, który
był uprzednio całkowicie
zamortyzowany.
Księgowanie remontu
Jeżeli wymiana silnika ogra-
nicza się do przywrócenia
pierwotnej wartości użytko-
wej samochodu, należy ją po-
traktować jako remont i co do
8 proc.
wynosi obecnie stawka
podatku od tówarów
i usług na leki
n
(zmieniła się klasyfikacja).
Obecnie niższa 8-proc.
stawka ma zastosowanie do
towarów i usług wymienio-
nych m.in. w załączniku nr
3 do ustawy o VAT. W po-
zycji 88 tego załącznika zo-
stały wymienione podsta-
wowe substancje farmaceu-
tyczne, leki i pozostałe
wyroby farmaceutyczne –
wyłącznie produkty leczni-
cze dopuszczone do obrotu
na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej zgodnie
z przepisami prawa farma-
ceutycznego.
Natomiast w poz. 89 wy-
szczególniono produkty
lecznicze dopuszczone do
obrotu na terytorium kraju,
które uzyskały pozwolenie
wydane przez Radę Unii Eu-
ropejskiej lub Komisję Eu-
ropejską (bez względu na
symbol PKWiU).
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
I SA/Bk 248/11.
lukasz.zalewski@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 134/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak rozliczyć wakacyjny remont firmowego lokalu
ROZLICZENIA Odliczenie VAT od towarów kupionych przez przedsiębiorcę za granicą
Jutro ostatni dzień na wysłanie wniosku o zwrot
zapłaconego podatku od towarów i usług
Do 30 września przedsiębior-
cy mogą składać wnioski w for-
mie elektronicznej o zwrot VAT
zapłaconego w ubiegłym roku
w innych państwach UE.
O zwrot VAT zapłaconego
w innym państwie człon-
kowskim UE mogą wniosko-
wać podatnicy, którzy dane
towary lub usługi wykorzy-
stali do czynności podlega-
jących opodatkowaniu i da-
jących prawo do odliczenia.
Jak podkreśla Andrzej Ni-
kończyk, doradca podatko-
wy, partner w KNDP, w przy-
padku gdy przedsiębiorca
ma prawo tylko do częścio-
wego odliczenia, (odliczenie
proporcjonalne) może uzy-
skać zwrot tylko części po-
datku naliczonego.
Wniosek o zwrot na formu-
larzu VAT-REF składa się za
pośrednictwem właściwego
naczelnika urzędu skarbo-
wego do danego państwa
członkowskiego zwrotu (w
którym dokonano zakupów).
Jedyną skuteczną formą zło-
żenia wniosku jest jego prze-
słanie przez internet poprzez
system e-Deklaracje. Dla każ-
dego złożonego wniosku sys-
tem automatycznie wystawia
urzędowe poświadczenie od-
bioru, które jest jednocześnie
dowodem złożenia wniosku
i potwierdzeniem terminu je-
go złożenia.
– W przypadku przekrocze-
nia terminu złożenia wnio-
sku w formie elektronicznej
ściej składać wnioski o zwrot,
za okresy kwartalne, jednak
wówczas zwrot musi obej-
mować co najmniej równo-
wartość kwoty 400 euro.
– Gdy wnioskowana kwota
podstawy opodatkowania jed-
nej faktury przekracza 1000
euro lub 250 euro w przypad-
ku paliwa, należy dołączyć je
do wniosku – przypomina An-
drzej Nikończyk.
Przeliczenia kwot na po-
trzeby zwrotu dokonuje się
według średniego kursu eu-
ro ogłaszanego przez Naro-
dowy Bank Polski obowią-
zującego w ostatnim dniu
roboczym poprzedzającym
dzień wystawienia faktury.
Zasadą jest, że państwo
członkowskie zwrotu po-
wiadamia wnioskodawcę
o decyzji o przyjęciu lub od-
rzuceniu wniosku o zwrot
w terminie 4 miesięcy od
dnia jego otrzymania. Jeże-
li administracja podatkowa
kraju zwrotu zażąda dodat-
kowych informacji, decyzja
powinna być wydana do
6 miesięcy od dnia otrzy-
mania wniosku (w przypad-
ku żądania dodatkowych
informacji) lub do 8 miesię-
cy od dnia otrzymania
wniosku (w przypadku żą-
dania dalszych dodatko-
wych informacji).
Wniosek o dokonanie zwro-
tu nie jest przekazywany do
właściwego państwa człon-
kowskiego w przypadku gdy
w okresie, do którego odno-
si się wniosek, podatnik:
n
nie był podatnikiem VAT,
n
dokonywał wyłącznie do-
stawy towarów lub
świadczenia usług zwol-
nionych od podatku,
n
był zwolniony podmioto-
wo od podatku.
W takim przypadku naczel-
nik urzędu skarbowego wy-
daje postanowienie, na które
służy zażalenie, o nieprzeka-
zaniu do właściwego pań-
stwa członkowskiego wniosku
o dokonanie zwrotu.
magdalena.majkowska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 162/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie usługi medyczne są zwolnione z VAT
REKLAMA
Uzyskanie
zwrotu z pań-
stwa trzeciego (czyli niebę-
dącego członkiem UE) jest
możliwe tylko na zasadzie
wzajemności, tzn. gdy po-
datnicy z tego państwa mo-
gą uzyskać taki zwrot z UE
nie będzie możliwości odzy-
skania podatku, gdyż nie
można przywrócić tego ter-
minu – ostrzega Andrzej Ni-
kończyk.
Zwroty dotyczą podatku za-
płaconego w zeszłym roku
kalendarzowym. Ekspert wy-
jaśnia, że warunkiem złoże-
nia wniosku jest minimalna
kwota VAT w wysokości 50
euro. Podatnik może też czę-
PISALIŚMY O TYM | nr 161/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie uprawnienia mają organy w postępowaniu mandatowym
Ważne!
Ważne!
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(2434 KB)
FORUM BIZNESU z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(4984 KB)
KONGRES RYNKU WIERZYTELNOŚCI z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(2578 KB)
OBRÓT BEZGOTÓWKOWY z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(441 KB)
SKRZYDŁA BIZNESU z 29 września 11 (nr 189)(1).pdf
(4369 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin