Spedycja Wyklady.doc

(554 KB) Pobierz

Wykład I

Pojęcie spedycji

Rola spedycji w procesach handlowych i transportowych

 

 

Proces handlowy

·         Poszukiwanie partnera handlowego – kryteria wyboru np. dostawcy (czynniki logistyczne),

·         Faza negocjacji – ustalanie ceny, warunków dostawy, warunków płatności,

·         Faza realizacji dostawy – proces transportowy (logistyczny),

·         Faza potransakcyjna – realizacja płatności

Proces transportowy

Ciąg kolejno następujących czynności, stanowiących pewną całość, w wyniku których towar zostanie dostarczony odbiorcy w jak najsprawniejszy sposób

·         czynności spedycyjne

·         czynności przemieszczania (przewóz, przeładunek, składowanie przejściowe)

·         czynności dodatkowe (np. magazynowanie długookresowe)

 

Organizacja i planowanie procesu  transportowego – różne aspekty

·         Opracowanie koncepcji przewozu (m.in. optymalizacja – np wybór sposobu przewozu: środek transportu, trasa, czas),

·         Przygotowanie wszystkiego, co jest potrzebne do przewozu,

·         Koordynacja procesu transportowego

 

Czynniki efektywności procesów transportowych

·         Czynniki zewnętrzne (warunki naturalne, infrastruktura)

·         Zasoby (tabor, wyposażenie, ludzie, systemy informacyjne)

·         Organizacja (m.in. Koordynacja)

 

Pojęcie spedycji

·         J. Marzec „Spedycja jest to zarobkowe organizowanie przemieszczania ładunków w zastępstwie zleceniodawcy oraz wykonywanie związanych z tym czynności za wyjątkiem samego transportu i czynności dodatkowych.”

·         T. Szczepaniak: „spedycja jest to zorganizowanie przemieszczania ładunków przy zastosowaniu odpowiednio dobranych środków transportu i sposobu przewozu, w wyniku czego następuje przesłanie ładunków od dostawcy do odbiorcy.”

·         T. Szczepaniak: „Spedycja to wszystkie czynności konieczne do przesłania ładunku, również te wynikające ze specjalnego  życzenia zleceniodawcy ale z wyłączeniem samego przewozu.”

·         W. Grzywacz: „Ułatwienie transportu.

Funkcje spedycji

·         Doradcza

·         Dokumentacyjna

·         Organizacyjna

·         Wykonawcza

·         Bankowa

·         Dystrybucyjna

 

Klasyfikacja spedycji wg obszaru działania

·         Krajowa

·         Międzynarodowa

 

Klasyfikacja spedycji wg ładunków

·         Całopojazdowa

·         Drobnicowa,

·         Ładunków specjalistycznych (niebezpieczne, ponadnormatywne, i inne wymagające specjalnych warunków przewozu)

 

Klasyfikacja spedycji wg gałęzi

·         Samochodowa,

·         Kolejowa,

·         Portowo – morska,

·         Lotnicza

 

Klasyfikacja spedycji wg zakresu działania

·         Uniwersalna,

·         Wyspecjalizowana (przykłady):

o       „giełdy ładunkowe”,

o       Obsługa portowa,

o       Konsolidacja drobnych przesyłek

o       Odprawy celne

 

Istotną częścią działalności spedycyjnej jest praca koncepcyjna, występująca w mniejszym lub większym nasileniu w danym podmiocie, wymiana informacji między uczestnikami nie tylko procesu transportowego ale i handlowego i załatwianie wszelkiego rodzaju formalności, takich jak na przykład wypełnianie dokumentów transportowych i handlowych.

Organizacja procesu transportowego

·         Uwarunkowania zewnętrzne (pogoda, klimat, warunki terenowe, stan infrastruktury, sytuacja polityczna itd. Możliwość efektywnego i bezpiecznego przewiezienia ładunku)

·         Wymogi prawne (normy czasowe, gabaryty pojazdu, prędkość, sposób przewożenia ładunku)

·         Właściwości przesyłki (podatność transportowa)

·         Wymogi klienta (koszt, czas przewozu)

·         Właściwości środka transportu (dostosowanie do ładunku, do warunków zewnętrznych)

 

Czynniki te należy uwzględniać jednocześnie podczas organizowania procesu transportowego

·         Przykład – przewóz ciężkiego ładunku z Południa Polski do Niemiec – wymogi klienta o ograniczenia prawne.

·         Środek transportu należy dobrać biorąc pod uwagę inne czynniki, ale istnieje możliwość racjonalizacji – opakowanie i zabezpieczenie ładunku a środek transportu, wagony z krytym dachem - przykład

 

Dylemat - „nasz kliet nasz Pan”

Przykład – mleczarnia wysyłająca do klienta produkty mleczne:

o       odpowiednia temperatura przewozu

o       Schłodzenie ładunku przed załadunkiem

Co w przypadku zmiany zlecenia w ostatniej chwili?

 

Spedytor jest koordynatorem i organizatorem procesu transportowego. Odpowiednia organizacja procesu transportowego to stan, w którym wykonywanie wszystkich czynności spedycyjnych przez poszczególnych uczestników tego procesu odbywa się w ustalonej kolejności, w określony sposób i we wzajemnym powiązaniu ze sobą. Efektem tych działań powinny być: odpowiednia jakość i koszt

Koordynacja w transporcie międzynarodowym obejmuje przedsiębiorstwa i instytucje biorące udział w realizacji procesu transportowego w handlu zagranicznym

 

Czynności spedycyjne

·         Doradztwo, kalkulacje, Wybór środka transportu lub trasy przewozu

·         Sporządzanie umów o przewóz, sporządzanie dokumentów przewozowych

·         Ubezpieczenie ładunku 

·         Zamówienie środka transportu

·         Udzielanie zleceń na wykonanie kontroli ilości, jakości oraz innych usług,

·         Zgłoszenie towaru do odprawy celnej, składanie zabezpieczenia celnego, podstawienie ładunku do odprawy celnej;

·         kompletowanie ładunku, pakowanie, znakowanie, cechowanie, sortowanie;

·         przeładunek i przygotowanie do przeładunku;

·         składowanie przejściowe;

·         odebranie przesyłki od przewoźnika

·         przekazanie przesyłki odbiorcy

·         rozpakowanie i uzdatnianie ładunku do odbioru

·         fakturowanie, rozliczanie i pobieranie należności

·         reklamacje

·         odbiór od odbiorcy zobowiązania zapłaty

·         sprzedaż przesyłki

·         cesja praw do przesyłki

Faza przemieszczania

·         Dozorowanie

·         Informowanie – śledzenie przesyłki

·         Reagowanie na nieprawidłowości

 

Faza końcowa

·         wyładunek

·         pokwitowanie

·         Sprawdzenie przesyłki

·         Uregulowanie należności, ew. likwidacja, sprzedaż przesyłki

·         Sporządzenie protokołu szkodowego

 

Korzyści zleceniodawcy ze współpracy ze spedytorem

·         Specjalizacja - większa efektywność, wyższa jakość usług. Spedytor wybiera optymalne rozwiązanie z punktu widzenia czasu, kosztów i jakości, zna rynek transportowy, posiada sieć kontaktów  i jest w stanie zaoferować wyższy poziom usług

·         Niższe koszty – efekt skali,

·         Spedytor likwiduje problemy na styku klient - firma usługowa (np. przewoźnik)

·         Angażuje środki finansowe np. na zabezpieczenia celne, co umożliwia terminowe wykonanie formalności celno - administracyjnych i skrócenie czasu pobytu ładunku w punktach odprawy celnej

·         Pomaga zdobywać nowe rynki zbytu

 

Korzyści przewoźnika

·         Marketing, sprzedaż

·         Krótszy czas postoju środka transportu pod załadunkiem

·         Lepsze wykorzystanie ładowności środka transportu dzięki konsolidacji przesyłek drobnych

·         Mniejsze szkody dzięki odpowiedniemu przygotowaniu przesyłki

·         Skrócenie czasu wystawiania i kompletowania dokumentów

·         spedytor inwestuje w infrastrukturę i suprastrukturę

·         przewoźnik nie musi tworzyć działów,  w których pracują osoby posiadające  specjalistyczną wiedzę dotyczącą prawa handlowego, przepisów celnych, sanitarnych itd

·         możliwość pozyskania klientów dzięki wszechstronności i wiarygodności spedytora

·         spedytor odciąża przewoźnika od ściągania należności od wielu drobnych klientów

·         rozwija nowe usługi np. logistyczne, nowe formy przewozów - transport kombinowany

 

 

 

Historia rozwoju spedycji

·         Rozwój transportu – okres starożytność i średniowiecze

·         Okres kapitalizmu i rewolucji przemysłowej

 

Potrzeba przewożenia dużych ilości towarów o niewielkiej wartości i zróżnicowanej strukturze

·         różnorodne ładunki zarówno maszyn jak i masowo produkowane towary przemysłowe;

·         produkty rolne na wzrastające rynki miejskie - zwiększenie produktywności rolnictwa - więcej ludzi może się zajmować produkcją nie związaną z rolnictwem;

·         surowiec na potrzeby budownictwa, kopalnictwa, hutnictwa, odlewni;

 

Nowe problemy ekonomiczne i organizacyjne związane  z korzystaniem z transportu

·         zorganizowanie transportu wymaga co raz większych kwalifikacji;

·         potrzeba magazynowania towarów;

·         potrzeba skoordynowania różnych gałęzi transportu

 

Według FIATA zawód spedytora istnieje już od X w

·         tworzenie składów publicznych w portach i miastach,

·         rozszerzenie się handlu morskiego i organizowaniem targów w Europie:

·         załadunek i wyładunek, clenie, składowanie, przewóz, sprzedaż, pobranie/opłacenie należności,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin