NOWE PRAWO z 17 sierpnia 11 (nr 158).pdf
(
1028 KB
)
Pobierz
nowe prawo_praktyka_01.qxd
praktyka
prenumerata
nr 158 (3044)
17 sierpnia 2011
Opodatkowanie działalności
| D2
Import usług kształcenia zawodowego korzysta
ze zwolnienia z podatku od towarów i usług
Uprawnienia najemcy
| D4
Właściciel wynajmowanego mieszkania może być
oskarżony o naruszenie miru domowego
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Kiedy internauta będzie
n
Jak rozliczyć
dotację na stanowisko pracy ..................
|D2
oskarżony o terroryzm
AUTOR TEKSTÓW,
które zawierają informacje o materiałach wybuchowych
lub instrukcje pozwalające skonstruować bombę, będzie mógł zostać skazany
nawet na pięć lat więzienia
n
Czy właściciel
małego browaru skorzysta z ulgi............
|D2
n
W jakim terminie
należy wystawić fakturę ..........................
|D2
n
Jak prawidłowo
zaksięgować ekwiwalent urlopowy
dla pracownika ........................................
|D2
Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl
Właściciel sklepu z milita-
riami prowadzi stronę inter-
netową, na której prezentuje
swój towar oraz opisuje róż-
nego typu materiały pirotech-
niczne. Ponadto ma swój blog
poświęcony amunicji.
– Słyszałem, że publikacje na
temat broni mogą zostać wkrót-
ce zabronione. Czy to prawda?
– pyta Michał z Warszawy.
Zgodnie z art. 115 par. 2 usta-
wy z 6 czerwca – Kodeks kar-
ny (Dz.U. z 1997 r. nr 88, poz.
553) za działalność terrory-
styczną sąd może uznać czyn
zabroniony polegający np. na
zastraszeniu wielu osób, zmu-
szeniu władz państwowych do
podjęcia lub zaniechania okre-
ślonych czynności albo wywo-
łaniu poważnych zakłóceń
w ustroju lub gospodarce.
Zmiany w prawie
Do tej pory polskie przepisy
jednak milczały na temat roz-
powszechniania treści mogą-
cych ułatwić przestępstwo
o charakterze terrorystycz-
nym. To się jednak wkrótce
zmieni. Parlament pod koniec
lipca znowelizował wiele
ustaw karnych i rozszerzył
odpowiedzialność za prze-
stępstwa związane z działal-
nością terrorystyczną. Nowe-
lizacja ustawy o zmianie usta-
wy – Kodeks karny, ustawy –
Kodeks postępowania karne-
go oraz ustawy o odpowie-
dzialności podmiotów zbioro-
wych za czyny zabronione
pod groźbą kary została
2 sierpnia przekazana do pod-
pisu prezydenta.
Pięć lat za artykuł
W kodeksie karnym pojawi
się nowy art. 255a, który
przewiduje sankcje karne za
pięciu lat podlega jedynie
osoba, której zamiarem jest
popełnienie przestępstwa ter-
rorystycznego, to nie ozna-
cza, że zakaz publikowania
informacji o materiałach wy-
buchowych nie będzie obej-
mował np. pasjonatów milita-
riów. Wszystko będzie zależa-
ło od tego, co dana osoba za-
mieści w sieci. Jeżeli na stro-
nie pojawi się „ABC kon-
struktora bomby wodorowej”,
a z okoliczności zamieszcze-
nia poradnika będzie wynika-
ło, że internauta zachęca do
wej Rady Unii Europejskiej
w sprawie zwalczania terro-
ryzmu (2008/919/WSiSW,
Dz.Urz. UE L 330/21 z 9 grud-
nia 2008 r.). Zgodnie z nią
państwa członkowskie zo-
stały zobowiązane do pena-
lizacji publicznego nawoły-
wania do popełnienia prze-
stępstwa terrorystycznego,
rekrutacji na potrzeby terro-
ryzmu oraz szkolenia na je-
go potrzeby.
Znowelizowane przepisy za-
czną obowiązywać po dwóch
n
Czy istnieje
ochrona przed zwolnieniem ....................
|D3
n
Jakie zmiany
nastąpią w becikowym ............................
|D3
n
Kiedy przysługuje
emerytura pomostowa ............................
|D3
Nowe przepisy
przewidują sankcje karne
za rozpowszechnianie lub publiczne
prezentowanie treści mogących ułatwić
przestępstwo o charakterze terrorystycznym
n
Na jaki okres
powołać dyrektora szkoły ......................
|D3
n
Czy sąd bada,
kto powinien być pozwany ......................
|D3
rozpowszechnianie lub pu-
bliczne prezentowanie treści
mogących ułatwić popełnie-
nie przestępstwa o charakte-
rze terrorystycznym. Czynem
o charakterze terrorystycz-
nym będzie także umieszcza-
nie materiałów lub instrukcji
na stronach internetowych.
I choć art. 255a stanowi, że
karze od trzech miesięcy do
wykorzystywania takich in-
formacji do celów terrory-
stycznych, to będzie można
postawić mu zarzuty w postę-
powaniu karnym.
Dostosowanie do norm UE
Zmiany w kodeksie karnym
to dostosowanie polskiego
prawa do norm unijnych
określonych w decyzji ramo-
miesiącach od ogłoszenia ich
w Dzienniku Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 1 pkt 2 ustawy
z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy – Ko-
deks karny, ustawy – Kodeks postępowania
karnego oraz ustawy o odpowiedzialności
podmiotów zbiorowych za czyny zabronio-
ne pod groźbą kary.
Art. 115 par. 20 ustawy z 6 czerwca 1997 r.
– Kodeks karny (Dz.U. z 1997 r. nr 88,
poz. 553 z późn. zm.).
n
Jak można zgłaszać
listy kandydatów na posłów ....................
|D4
n
Czy na wydobycie żwiru
potrzebna jest koncesja ..........................
|D4
OCHRONA PRZYRODY Procedura przy uzyskaniu pozwolenia na wycinkę drzew
Czy konsorcjum może być stroną postępowania
Adresatem decyzji administra-
cyjnej nie może być konsor-
cjum. Jak wynika z orzecznic-
twa, urząd powinien wystawiać
decyzje na spółki wchodzące
w skład danego konsorcjum.
Czytelnik jest pracowni-
kiem urzędu miasta. Działa-
jące na terenie miasta kon-
sorcjum rozpoczęło budowę
bloku mieszkalnego. – Czy
opłatą z tytułu wycięcia
drzew powinniśmy obciążyć
konsorcjum, czy wchodzące
w jego skład podmioty – py-
ta pan Sławomir z woje-
wództwa dolnośląskiego.
Wiele urzędów ma proble-
my z ustaleniem, kto jest
stroną postępowania admi-
nistracyjnego w przypadku
konsorcjów. W efekcie wiele
Stronami postępowania administracyjnego
mogą być osoby fizyczne i prawne,
a w przypadku państwowych i samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz organizacji społecznych także jed-
nostki nieposiadające osobowości prawnej
spółki”, a podmiotowość
prawna przysługuje w niej
tylko wspólnikom.
W efekcie WSA stwierdził,
że każda z firm wchodzą-
cych w skład konsorcjum
powinna być adresatem de-
cyzji określającej obowiązek
uiszczenia opłaty z tytułu
wycięcia drzew.
Sąd wyjaśnił też inną wąt-
pliwość powstałą w świetle
art. 84 ust. 1 ustawy z 16
kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody. Zgodnie z tym
przepisem posiadacz nieru-
chomości ponosi opłaty za
usunięcie drzew lub krze-
wów.
Ponadto sędziowie przypo-
mnieli, że posiadaczem na
gruncie prawa cywilnego
może być tylko ten, kto jest
podmiotem prawa, a więc
osoba fizyczna, osoba praw-
na, jednostka organizacyjna,
której ustawa przyznaje
zdolność prawną (art. 31
k.c.). Jeżeli więc podmiota-
mi decyzji są spółki tworzą-
ce konsorcjum i to one są
zobowiązane do ponoszenia
opłat za usunięcie drzew
lub krzewów.
Warto także zauważyć, że
w literaturze oraz w orzecz-
nictwie mianem konsor-
cjum określa się stosunek
prawny powstający na pod-
stawie umowy, w której co
najmniej dwie strony (kon-
sorcjanci) zobowiązują się
do oznaczonego współdzia-
łania w celu realizacji okre-
ślonego, jednostkowego
przedsięwzięcia gospodar-
czego. Umowa konsorcjum
jest jednak jedną z tzw.
umów nienazwanych, samo
konsorcjum, podobnie jak
spółka cywilna, nie ma oso-
bowości prawnej. Natomiast
zdolność prawną i zdolność
do czynności prawnych
stron ocenia się według
przepisów prawa cywilnego,
jeżeli przepisy szczególne
nie stanowią inaczej.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 84 ust. 1 ustawy
z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 151, poz. 1220
z późn. zm.).
Wyrok WSA w Warszawie z 20 kwietnia
2011 r., IV SA/Wa 151/11 (www.orzecze-
nia.nsa.gov.pl).
decyzji jest zaskarżanych do
wojewódzkich sądów admi-
nistracyjnych.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie
w wyroku z 20 kwietnia
2011 r. (IV SA/Wa 151/11,
prawomocny), porównując
konsorcjum ze spółką cywil-
ną, wskazał, że każdy z pod-
miotów działających jako
konsorcjum (wchodzących
w skład konsorcjum) posia-
da podmiotowość prawną.
Pogląd swój oparł na posta-
nowieniu Sądu Najwyższe-
go z 11 marca 1998 r. (III
CZP 2/98, Prok.i Pr.-wkł.
1998/6/29), który stwierdził,
że „spółka prawa cywilnego
pozostaje według obowiązu-
jącego porządku prawnego
spółką osobową, organizacją
wspólników związanych
wspólnością celu gospodar-
czego i współwłasnością
łączną w odniesieniu do
zgromadzonego majątku
NOWE PRAWO
Ważne!
D
2
praktyka
PODATKI
DGP
| 17 sierpnia 2011 |
nr 158 (3044)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
VAT
Sposób opodatkowania szkolenia zawodowego dla uczniów
W jakim przypadku import usług może zostać zwolniony z podatku
Import usługi kształcenia zawo-
dowego korzysta ze zwolnienia
z podatku od towarów i usług.
Podatnik chce zorganizować
warsztaty kulinarne, które bę-
dą skierowane do uczniów
i nauczycieli zespołu szkół
składającego się z kilku pla-
cówek, m.in. technikum i li-
ceum profilowanego, w któ-
rych młodzi ludzie kształcą
się w zawodach takich, jak:
technik żywienia, kucharz,
piekarz czy cukiernik. Szko-
lenia będą prowadzone przez
litewską firmę, która nie ma
stałego miejsca prowadzenia
działalności na terytorium
Polski, natomiast warsztaty są
finansowane w całości ze
środków publicznych, z cze-
go 80 proc. stanowią pienią-
dze z Unii Europejskiej.
– Czy takie szkolenia nale-
ży opodatkować VAT – pyta
pan Jan z Mikołajek.
Opodatkowaniu podatkiem
od towarów i usług podlega od-
płatna dostawa towarów i od-
płatne świadczenie usług na
terytorium kraju, a także im-
port i eksport towarów. Opo-
datkowane jest również we-
wnątrzwspólnotowe nabycie
lub dostawa towarów. Zgod-
nie z przepisami ustawy
o VAT organizator szkolenia
z całą pewnością jako usługo-
biorca jest podatnikiem VAT.
Spełnia on zarówno przesłan-
ki art. 28 ustawy o VAT, jak
i przesłanki zawarte w art. 17,
który w ust. 1 pkt 4 stanowi,
że podatnikami są podmioty
będące usługobiorcami usług
świadczonych przez podatni-
ków nieposiadających siedzi-
by, stałego miejsca zamiesz-
kania lub stałego miejsca pro-
wadzenia działalności na
terytorium kraju. W dodatku
szkolenia prowadzone przez
zagranicznych kucharzy są
usługą, która powinna być
opodatkowana na terenie Pol-
ski. Wynika to z ogólnej zasa-
dy wyrażonej w art. 28 b ust.
1 ustawy o VAT, stanowiącej,
że miejscem świadczenia
usług w przypadku świadcze-
nia usług na rzecz podatnika
jest miejsce, w którym podat-
nik będący usługobiorcą po-
siada siedzibę lub stałe miej-
sce zamieszkania. Pomimo że
organizator warsztatów doko-
nuje importu usług, nie bę-
dzie musiał jednak prowadzo-
nych szkoleń opodatkowy-
wać podatkiem od towarów
i usług, ponieważ takie kursy
będą mogły skorzystać ze
zwolnienia. Zgodnie z art. 43
ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT
zwalnia się od podatku usłu-
gi kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania za-
wodowego:
n
prowadzone w formach
i na zasadach przewidzia-
nych w przepisach odręb-
nych,
n
świadczone przez jednost-
ki, które otrzymały akredy-
tację w rozumieniu przepi-
sów o systemie oświaty,
n
finansowane w całości ze
środków publicznych
–oraz świadczenie usług
i dostawę towarów ściśle
z tymi usługami związane.
Ustalając, co należy rozu-
mieć pod pojęciem „usług
kształcenia zawodowego
i przekwalifikowania”, nale-
ży wziąć pod uwagę rozpo-
rządzenie Rady UE nr
1777/2005. Zgodnie z art. 14
usługami kształcenia zawodo-
wego jest „nauczanie pozosta-
jące w bezpośrednim związ-
ku z branżą lub zawodem,
tak samo jak nauczanie ma-
jące na celu uzyskanie lub
uaktualnienie wiedzy do ce-
lów zawodowych”. Przy
czym czas trwania kursu nie
ma tutaj znaczenia. Tak więc
warsztaty kulinarne dla przy-
szłych kucharzy spełniają de-
finicję kształcenia zawodo-
wego. W dodatku są finanso-
wane w całości ze środków
publicznych, dlatego nie
trzeba za nie płacić VAT.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 43 ust. 1 pkt 29
lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.).
CIT
Amortyzacja środków trwałych
Jak rozliczyć dotację
na stanowisko pracy
AKCYZA
Opodatkowanie produkcji piwa
Czy właściciel małego browaru skorzysta z ulgi
Z ulgi dla małych browarów
mogą korzystać tylko podat-
nicy produkujący piwo otrzy-
mywane ze słodu, a nie mie-
szaniny piwa z napojami alko-
holowymi.
Podatnik prowadzi mały
browar. Warzy w nim piwo
ze słodu (CN 2203 00) oraz
piwo złożone z wyrobu za-
wierającego mieszaninę piwa
słodowego z napojami bezal-
koholowymi o mocy powy-
żej 0,5 proc. (CN 2206 00).
W 2010 r. podatnik korzy-
stał z ulgi dla małych bro-
warów.
– Czy mogę dalej stosować
ulgę – pyta pan Jan z Opola.
Zgodnie z par. 17 ust.
1 i 2 rozporządzenia mini-
stra finansów z 23 sierpnia
2010 r. w sprawie zwolnień
od podatku akcyzowego
(Dz.U. nr 159, poz. 1070
z późn. zm.) zwalnia się od
akcyzy podatników produ-
kujących piwo, którzy w ro-
ku kalendarzowym poprze-
dzającym rok podatkowy
sprzedali określone w rozpo-
rządzeniu ilości piwa. Przy-
kładowo podatnik, który
sprzedał mniej niż 20 tys.
hl piwa, otrzyma ulgę w wy-
sokości 30 zł /hl. Zwolnie-
nie jest realizowane przez
obniżenie należnej kwoty
akcyzy o kwotę przysługu-
jącego zwolnienia. Jednak,
aby uzyskać takie zwolnie-
nie, podatnik musi być
prawnie i ekonomicznie
niezależny od innych
przedsiębiorców wytwarza-
jących piwo. W dodatku
musi produkować swoje
wyroby w innym miejscu
niż inni przedsiębiorcy zaj-
mujący się produkcją piwa
oraz nie wytwarzać piwa na
podstawie licencji uzyska-
nych od innych przedsię-
biorców.
Zgodnie z literalnym
brzmieniem par. 17 zwol-
nienie stosuje się w zależno-
ści od ilości sprzedanego pi-
wa w kwocie liczonej od
każdego hektolitra. Kluczo-
we w tym wypadku jest to,
co ustawodawca rozumiał
przez pojęcie piwa. W pozy-
cji 13 załącznika nr 1 do
ustawy akcyzowej wymie-
niono piwo ze słodu o kodzie
CN 2203, natomiast w pozy-
cji nr 16 załącznika nr 1 do
ustawy akcyzowej znajdują
się „inne napoje fermento-
wane o kodzie 2206”.
Piwo mieszane o kodzie CN
2206 00 nie jest piwem wska-
zanym w poz. 13 załącznika
nr 1 do ustawy o podatku ak-
cyzowym, a zatem sprzedana
ilość tego piwa nie jest wlicza-
na do tzw. ilości piwa sprze-
danej w roku kalendarzowym
poprzedzającym rok podat-
kowy, pomimo że do jego pro-
dukcji zostało zużyte piwo ze
słodu o kodzie CN 2203 00.
Tak więc podatnik nie może
stosować ulgi w podatku ak-
cyzowym.
Otrzymane przez przedsię-
biorcę pieniądze z dotacji na
zakup środków trwałych są
przychodem zwolnionym z po-
datku, a wydatki i koszty sfi-
nansowane z tej dotacji nie
stanowią kosztów.
Spółka otrzymała dotację
na zakup środków trwałych
na nowo powstałe stanowi-
ska pracy dla bezrobotnych
skierowanych przez powia-
towy urząd pracy.
– Jak spółka powinna do-
konywać amortyzacji od tak
zakupionego sprzętu – pyta
pan Wojciech z Olsztyna.
Zasady refundacji kosz-
tów wyposażenia lub dopo-
sażenia stanowiska pracy
dla skierowanego bezrobot-
nego określa rozporządze-
nie ministra pracy i polity-
ki społecznej z 25 lipca
2011 r., które weszło w ży-
cie 31 lipca.
Zgodnie z ustawą o CIT
kosztami uzyskania przy-
chodów są m.in. odpisy
amortyzacyjne z tytułu zu-
życia środków trwałych, do-
konywane wyłącznie na
podstawie tych przepisów.
Jednak zasada ta ulega ogra-
niczeniom. Nie uważa się za
koszty podatkowe odpisów
amortyzacyjnych od tej czę-
ści ich wartości, która odpo-
wiada poniesionym wydat-
kom na nabycie środków
trwałych, odliczonym od
podstawy opodatkowania
albo zwróconym podatni-
kom w jakiejkolwiek formie
(w tym w formie dotacji). Je-
śli więc spółka nabywa
środki trwałe w części sfi-
nansowane dotacją z urzę-
du pracy, to tylko część ce-
ny nabycia tych środków
będzie kosztem podatko-
wym. W takiej sytuacji war-
tość początkowa środka
trwałego będzie obejmowa-
ła zarówno kwotę dotacji
jak i środki własne podatni-
ka. Od tak ustalonej warto-
ści początkowej podatnik
może dokonywać odpisów
amortyzacyjnych. Jedno-
cześnie wolne od podatku
są m.in. dotacje otrzymane:
n
na pokrycie kosztów albo
n
jako zwrot wydatków
związanych z zakupem
środka trwałego, od któ-
rych dokonuje się odpi-
sów amortyzacyjnych.
To powoduje, że dotacje
z urzędu pracy na zakup
środka trwałego nie będą
wliczone do podstawy opo-
datkowania.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 15 ust. 1, art. 17
ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r.
o podatku dochodowym od osób praw-
nych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397
z późn. zm.).
Par. 2 rozporządzenia ministra pracy
i polityki społecznej z 25 lipca 2011 r.
w sprawie dokonywania z Funduszu Pra-
cy refundacji kosztów wyposażenia lub
doposażenia stanowiska pracy dla skie-
rowanego bezrobotnego oraz przyzna-
wania bezrobotnemu środków na podję-
cie działalności gospodarczej (Dz.U.
nr 155, poz. 922).
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Par. 17 ust. 1 i 2
rozporządzenia ministra finansów
z 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień
od podatku akcyzowego (Dz.U. nr 159,
poz. 1070 z późn. zm.).
VAT
Obowiązki przy ewidencji sprzedaży
W jakim terminie należy wystawić fakturę
Podatnik, który wysyła towar
przy pomocy zewnętrznej fir-
my kurierskiej, powinien wy-
stawić fakturę w ciągu sied-
miu dni, licząc od dnia, kiedy
towar opuścił magazyn.
Podatnik sprzedający
sprzęt elektroniczny posta-
nowił wprowadzić nowe
zasady współpracy z na-
bywcami. Zgodnie z nimi
klient, który nie będzie
mógł sam odebrać zakupio-
nego towaru, może upo-
ważnić sklep do jego wy-
syłki. Podatnik w takiej sy-
tuacji przekaże towar fir-
mie kurierskiej. Faktura za
wykonaną usługę transpor-
tową zostanie wystawiona
w innym trybie. Podatnik
zakłada także, że faktura
z tytułu sprzedaży sprzętu
elektronicznego będzie wy-
stawiana w dniu wydania
towaru z magazynu.
– Czy ten sposób wysta-
wienia faktury za sprzeda-
ny sprzet elektroniczny bę-
dzie właściwy – pyta pan
Michał z Gorzowa Wielko-
polskiego.
Zgodnie z ustawą o VAT
obowiązek podatkowy po-
wstaje w chwili wystawienia
faktrury, jednak nie później
niż siódmego dnia od dnia
wydania towaru. Skoro podat-
nik w dniu przekazania towa-
ru firmie kurierskiej traci
ekonomiczną więź z towa-
rem, to należy uznać, że do-
szło do wydania towaru. Po-
datnik zatem prawidłowo
wystawia fakturę w dniu, kie-
dy towar opuszcza jego ma-
gazyn. Dzień wydania towa-
ru z magazynu jest zarazem
pierwszym dniem 7-dniowe-
go okresu, w którym podat-
nik musi wystawić fakturę.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 19 ust. 4 usta-
wy z 11 marca 2004 r. o podatku od to-
warów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.).
Par. 9 ust. 1 rozporządzenia ministra fi-
nansów z 28 marca 2011 r. w sprawie
zwrotu podatku niektórym podatnikom,
wystawiania faktur, sposobu ich prze-
chowywania oraz listy towarów i usług
do których nie mają zastosowania zwol-
nienia od podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 68, poz. 360).
RACHUNKOWOŚĆ
Świadczenia pracownicze
Jak prawidłowo zaksięgować ekwiwalent urlopowy dla pracownika
Ekwiwalent za niewykorzysta-
ny urlop pracownika w kwocie
brutto zalicza się do kosztów
działalności operacyjnej i księ-
guje na koncie 430 – Wyna-
grodzenia.
Firma musi wypłacić pra-
cownikowi ekwiwalent urlo-
powy.
– Jak go ująć w księgach ra-
chunkowych – pyta pani Zo-
fia z Bydgoszczy.
Kwestię wypłaty ekwiwalen-
tu reguluje art. 171 par. 1 usta-
wy z 26 czerwca 1974 r. – Ko-
deks pracy (Dz.U. z 1998 r.
nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Zgodnie z tym przepisem
przysługuje on pracowniko-
wi w przypadku niewyko-
rzystania przysługującego
urlopu w całości lub w czę-
ści z powodu rozwiązania
lub wygaśnięcia stosunku
pracy. Zasady jego oblicza-
nia określają przepisy wy-
konawcze.
Dla ewidencji księgowej
istotna będzie jednak kwe-
stia opodatkowania i skład-
kowania tego świadczenia.
Ekwiwalent należy doliczyć
do składników wynagrodze-
nia i od całości naliczyć za-
liczkę na podatek dochodo-
wy. Ekwiwalent stanowi też
podstawę wymiaru składek
na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne (tak jak w przy-
padku wynagrodzenia w sto-
sunku pracy).
Wartość brutto ekwiwalen-
tu należy zaksięgować w cię-
żar kosztów operacyjnych:
strona Wn konta 430 – Wy-
nagrodzenia, strona Ma kon-
ta 231 – Rozrachunki z tytu-
łu wynagrodzeń.
Trzeba też ująć obciążenia,
które musi pokryć:
n
pracownik: strona Wn kon-
ta 231 – Rozrachunki z ty-
tułu wynagrodzeń, strona
Ma konta 222 – Rozrachun-
ki z urzędem skarbowym –
zaliczka na podatek docho-
dowy, strona Ma konta 227
– Rozrachunki z ZUS –
składki na ubezpieczenie
społeczne i zdrowotne,
n
pracodawca: z tytułu skła-
dek na ubezpieczenie spo-
łeczne i fundusze poza-
ubezpieczeniowe: strona
Wn konta 440 – Ubezpiecze-
nie społeczne i inne świad-
czenia, strona Ma konta 227
– Rozrachunki z ZUS.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 3 ustawy z 29
września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.
z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
W jakie formie gmina udziela uczniowi pomocy materialnej
Dziś
17 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
FIRMA
FIRMA
PODATNIK
FIRMA
FIRMA
DGP
| 17 sierpnia 2011 |
nr 158 (3044)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
praktyka
D
3
PROCEDURY
Stosunek pracy
Czy istnieje ochrona
przed zwolnieniem
UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Warunki wykonywania pracy
Kiedy przysługuje emerytura pomostowa
Wykonywanie czynności na
stanowisku mechanika nie
jest pracą w szczególnych
warunkach lub o szczegól-
nym charakterze.
Czytelnik jest mechani-
kiem w elektrociepłowni.
Pracodawca nie umieścił te-
go stanowiska w ewidencji
pracowników wykonują-
cych prace w szczególnych
warunkach lub o szczegól-
nym charakterze. To z kolei
uniemożliwia mu uzyska-
nie emerytury pomostowej.
Czytelnik odwołał się do
Państwowej Inspekcji Pra-
cy (PIP). Inspektor pracy
przeprowadził kontrolę sta-
nowiska pracy i ocenę wy-
konywanych czynności.
Stwierdził, że praca mecha-
nika nie spełnia powyż-
szych warunków.
– Nie zgadzam się z tą de-
cyzją. Czy inspektor pracy
miał rację – pyta pan Wło-
dzimierz z Bydgoszczy.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny (WSA) w Opolu
w wyroku z 26 maja 2011 r.
(II SA/Op 17/11) na podsta-
wie badań warunków pracy
na stanowisku mechanika
dokonanych przez państwo-
wą inspekcję pracy zgodził
się z poglądem tego organu,
że nie jest ona wykonywa-
na w szczególnych warun-
kach lub o szczególnym
charakterze.
WSA przypomniał, że pra-
ca wykonywana w szczegól-
nych warunkach związana
jest z czynnikami ryzyka,
które mogą z dużym praw-
dopodobieństwem spowo-
dować trwałe uszkodzenia
zdrowia. Najczęściej chodzi
o wykonywanie czynności,
które ze względu na proce-
sy technologiczne lub siły
przyrody stawiają pracowni-
kom wymagania przekra-
czające ich możliwości. Te
z kolei zmniejszają się wraz
z wiekiem pracowników
w stopniu utrudniającym
im pracę.
Wykaz takich prac określa
załącznik nr 1 do ustawy z 19
grudnia 2008 r. o emeryturach
pomostowych. Prace wyko-
nywane w szczególnych wa-
runkach ze względu na siły
przyrody to te wykonywane:
pod ziemią, na wodzie, pod
wodą, w powietrzu. W art. 3
ust. 1 ustawa wymienia na-
tomiast procesy technolo-
giczne, które znacznie utrud-
niają pracownikowi wyko-
nywanie zadań. Są to np.
praca wykonywana w wa-
runkach zimnego klimatu
(poniżej 0 st. C), w podwyż-
szonym ciśnieniu atmosfe-
rycznym oraz bardzo ciężkie
prace fizyczne związane
z bardzo wysokim obciąże-
niem statycznym wynikają-
cym z konieczności wyko-
nywania zadań w niezmien-
nej pozycji.
Praca nie-
wymieniona
w załącznikach nr 1 i 2 do
ustawy nie uprawnia do
emerytury pomostowej
Nauczycielka zatrudniona na
podstawie mianowania pod-
lega ochronie przed rozwią-
zaniem stosunku pracy
w okresie ciąży i urlopu ma-
cierzyńskiego.
Czytelniczka będąca na-
uczycielką zatrudnioną na
podstawie mianowania za-
szła w ciążę. W jej szkole
gmina będzie likwidowała
niektóre oddziały.
– Czy przysługuje mi
ochrona przed zwolnie-
niem – pyta pani Małgorza-
ta z Legnicy.
Tak, mimo że Karta na-
uczyciela nie reguluje tej
kwestii.
Jeśli chodzi o uprawnienia
rodzicielskie, karta normu-
je tylko wybrane kwestie
związane z zatrudnianiem
nauczycieli, dotyczące pra-
cy w godzinach ponadwy-
miarowych (art. 35) i urlo-
pu wychowawczego (art.
67a – 67c). W zakresie spraw
wynikających ze stosunku
pracy nieuregulowanych jej
przepisami karta odsyła do
kodeksu pracy (art. 91c
ust. 1). W opinii Sądu Naj-
wyższego nie ma przekonu-
jących argumentów, które
przemawiałaby za wyłącze-
niem art. 177 par. 1 k.p.
z odesłania zawartego art.
91c ust. 1 karty (por. wy-
rok SN z 19 października
2010 r., II PK 85/10, LEX
687021). Oznaczałoby to bo-
wiem pozbawienie nauczy-
cielek najważniejszego ele-
mentu prawnej ochrony
macierzyństwa, jakim jest
ochrona przed utratą pracy.
Bez tej ochrony możliwość
skorzystania np. z urlopu
macierzyńskiego lub wy-
chowawczego mogłaby oka-
zać się iluzoryczna. Bez sto-
sowania art. 177 par. 1 k.p.
niemożliwe byłoby także za-
pobieganie szkodliwym
skutkom, jakie utrata pracy
w okresie ciąży może wy-
wrzeć na zdrowie i stan psy-
chiczny pracownicy.
W doktrynie prawa pracy
wyrażono wprost pogląd
o stosowaniu do stosun-
ków pracy z mianowania
ochrony wynikającej z art.
177 par. 1 k.p. Wskazano
zwłaszcza, że pragmatyki
służbowe, które w sposób
szczególny regulują stosun-
ki pracy na podstawie mia-
nowania, z reguły nie zawie-
rają postanowień dotyczą-
cych ochrony trwałości
stosunku pracy kobiet w cią-
ży i w okresie urlopu macie-
rzyńskiego. Ochrona macie-
rzyństwa wynikająca z ko-
deksu pracy obejmuje więc
także nauczycielki.
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA
Art. 91c ust. 1
ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta na-
uczyciela (t.j. z 2006 r. nr 97, poz. 674
z późn. zm.).
Art. 177 par. 1 ustawy z 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U.
z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Za pracę w szczególnych
warunkach ustawa w art.
3 ust. 3 uznaje także pracę
wymagającą wysokiej odpo-
wiedzialności oraz spraw-
ności psychofizycznej, któ-
rych możliwość wykonywa-
nia w sposób niezgrażający
bezpieczeństwu publiczne-
mu zmniejsza się przed
osiągnięciem wieku emery-
talnego.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 3 ustawy
z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach
pomostowych (Dz.U. nr 237, poz. 1656
z późn. zm.).
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Opolu z 26 maja 2011 r.
(II SA/Op 17/11).
POWIERZENIE STANOWISKA
Skrócenie okresu pełnienia funkcji
Na jaki okres powołać dyrektora szkoły
Negatywna ocena pracy i za-
chowania się w okresie po-
przedzającym powierzenie
stanowiska dyrektora szkoły
uzasadnia skrócenie okresu
powołania.
Czytelnik jest pracowni-
kiem gminy.
– Do konkursu na stanowi-
sko dyrektora szkoły podsta-
wowej przystąpiła tylko jed-
na osoba, która dotychczas
pełniła to stanowisko. W tym
okresie jej postępowanie by-
ło powodem uwag i skarg ze
strony innych nauczycieli,
rodziców i uczniów. Czy
w tej sytuacji burmistrz mo-
że powierzyć jej stanowisko
na okres krótszy niż 5 lat
– pyta pan Adam z Sando-
mierza.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny (WSA) w Lublinie
w wyroku z 31 stycznia
2011 r. (III SA/Lu 557/10),
uznał, że przyczyną uzasad-
niającą powierzenia stano-
Ocena dotycząca skrócenia kadencji należy
do organu prowadzącego szkołę i podlega
ona nadzorowi wojewody
wierzenie mu stanowiska dy-
rektora na okres krótszy niż
5 lat czy nieprawidłowości
w funkcjonowaniu wcześniej
kierowanych przez niego pla-
cówek oświatowych).
W orzecznictwie i literatu-
rze jednolicie podkreśla się,
że podejmowane w ramach
uznania administracyjnego
rozstrzygnięcia muszą opie-
rać się na obiektywizmie,
bezstronności, rzetelnym
i bezstronnym ustaleniu sta-
nu faktycznego.
Organ musi wyczerpująco
przedstawić powody skróce-
nia okresu kadencji w uzasad-
nieniu swojej decyzji.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 36a ust. 13
ustawy z 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.).
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administra-
cyjnego w Lublinie z 31 stycznia 2011 r.,
III SA/Lu 557/10 (www.orzecznic-
two.nsa.gov.pl).
wiska dyrektora szkoły na
okres krótszy niż wymaga-
ny okres 5 lat szkolnych jest
negatywna ocena pracy i za-
chowania się kandydatki
w okresie poprzedzającym
powołanie.
WSA wyjaśnił, iż zasadą
jest, że powierzenie stanowi-
ska dyrektora szkoły nastę-
puje na 5 lat szkolnych (art.
36a ust. 13 ustawy z 7 wrze-
śnia 1991 r. o systemie oświa-
ty). Ma to zapewnić trwałość
stosunku pracy na tym stano-
wisku.
Od tej reguły istnieje wyją-
tek. Organ prowadzący szko-
łę może bowiem powierzyć
stanowisko dyrektora w uza-
sadnionych przypadkach na
krótszy okres. Nie mniej jed-
nak niż na 1 rok szkolny. De-
cyzja w tej sprawie ma cha-
rakter uznaniowy. Nie ozna-
cza to dowolności.
Ocena co do skrócenia ka-
dencji należy do organu pro-
wadzącego szkolę i podlega
ona nadzorowi wojewody
(por. wyrok Naczelnego Są-
du Administracyjnego z 10
maja 2002 r., I SA 3085/2001,
LEX nr 81668).
Najczęściej chodzi o oko-
liczności dotyczące szkoły ja-
ko pracodawcy (np. plano-
wana likwidacja placówki
czy zmiana profilu naucza-
nia wymagająca ponowne-
go przeprowadzenia kon-
kursu na stanowisko dyrek-
tora) bądź nauczyciela (np.
wniosek nauczyciela o po-
WSPARCIE
Urodzenie dziecka
Jakie zmiany nastąpią
w becikowym
Ubiegając się o dodatek z ty-
tułu urodzenia dziecka i jed-
norazową zapomogę, ponow-
nie trzeba będzie przedsta-
wić zaświadczenie, że matka
dziecka pozostawała pod
opieką medyczną.
Czytelniczka w przyszłym
roku urodzi dziecko.
– Czy nastąpią zmiany do-
tyczące becikowego – pyta
pani Joanna z województwa
zachodniopomorskiego.
Tak. Otóż od 1 stycznia
2012 r. prawo do dodatku
do zasiłku rodzinnego z ty-
tułu urodzenia dziecka
i jednorazowej zapomogi
z tytułu urodzenia dziecka
ponownie uzależnione bę-
dzie od przedstawienia
przez osobę ubiegającą się
zaświadczenia. Powinno
z niego wynikać, że matka
dziecka pozostawała pod
opieką medyczną nie póź-
niej niż od 10. tygodnia cią-
ży do porodu.
Przepisy ustawy z 25 mar-
ca 2011 r. o ograniczaniu
barier administracyjnych
dla obywateli i przedsię-
biorców nie przewidują
możliwości zastąpienia wy-
mienionego zaświadczenia
oświadczeniem. Zwrócono
na to uwagę w komunika-
cie Ministerstwa Pracy i Po-
lityki Społecznej.
Jak podkreślono, wzór po-
wyższego zaświadczenia
określony jest w rozporzą-
dzeniu ministra zdrowia
z 14 września 2010 r.
w sprawie formy opieki
medycznej nad kobietą
w ciąży, uprawniającej do
dodatku z tytułu urodze-
nia dziecka oraz wzoru za-
świadczenia potwierdzają-
cego pozostawanie pod tą
opieką. Rozporządzenie to
wejdzie w życie 1 stycznia
2012 r.
UPRAWNIENIA
Dochodzenie roszczeń
Czy sąd bada, kto powinien być pozwany
Niewłaściwe oznaczenie stro-
ny pozwanej w pozwie powin-
no być usunięte przez sąd
pracy przy wstępnym badaniu
sprawy.
Czytelnik, który był pra-
cownikiem domu pomocy
społecznej, wniósł prze-
ciwko staroście pozew
o przywrócenie do pracy.
Później wskazał prawidło-
wo, że pozwanym ma być
dom pomocy społecznej.
Sąd oddalił jednak po-
wództwo z powodu prze-
kroczenia terminu.
– Czy można podnieść
w apelacji brak wyjaśnienia
przez sąd, kto powinien być
pozwanym – pyta pan
Adam z Wejherowa.
Tak. Czytelnik może zgło-
sić taki zarzut w apelacji.
Sąd Najwyższy przyjmuje,
że w sytuacjach, gdy prawo
jest skomplikowane oraz
oceniane niejednakowo
przez doktrynę i orzecznic-
two, nie można obciążać ne-
gatywnymi skutkami proce-
sowymi pracownika, który
otrzymując pismo zawiera-
jące oświadczenie woli
o rozwiązaniu stosunku pra-
cy, kieruje pozew przeciwko
podmiotowi składającemu
to oświadczenie, o ile tylko
z pozwu wynika, kto rzeczy-
wiście jest pracodawcą. Ist-
nieją przecież obowiązki są-
du pracy opisane w art. 467
k.p.c. Nieprzeprowadzenie
postępowania wstępnego
(wyjaśniającego) w celu do-
kładniejszego określenia żą-
dania powoda, w sytuacji
gdy jest to potrzebne, stano-
wi uchybienie procesowe
mogące mieć wpływ na wy-
nik sprawy (wyrok SN z 16
listopada 1965 r., I PR
389/65, OSNCP 1966/6/100,
PiP 1966/6/1067 z glosą T.
Misiuk). Niewłaściwe ozna-
czenie strony pozwanej
w pozwie powinno być więc
w takich przypadkach usu-
nięte przez sąd pracy przy
wstępnym badaniu sprawy
(art. 130 par. 1. zdanie dru-
gie k.p.c. w związku z art. 467
k.p.c. – por. również wyrok
SN z 4 marca 2010 r., I PK
177/09, LEX 585690).
Jednocześnie SN uważa, że
niewłaściwie oznaczając
stronę pozwaną przy złożo-
nej strukturze kompetencji
pracodawczych, przy której
inny podmiot jest upraw-
niony do nawiązania i roz-
wiązania stosunku pracy,
a inny wykonuje pozostałe
czynności pracodawcze
(wypłata wynagrodzenia,
zapewnienie bhp), powód
zachowuje termin do wnie-
sienia pozwu, gdy co praw-
da niewłaściwie oznacza
stronę pracodawczą, ale
z treści pozwu jednoznacz-
nie wynika, kto jest jego pra-
codawcą (wyrok SN z 19
października 2010 r., II PK
99/10, LEX 687027).
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA
Art. 130 par. 1,
art. 467 ustawy z 17 listopada 1964 r. –
Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.
nr 43, poz. 296 z późn. zm.).
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 9 i art. 15b
ustawy z 28 listopada 2003 r. o świad-
czeniach rodzinnych (Dz.U. nr 139,
poz. 992 z późn. zm.).
Art. 3 ustawy z 5 marca 2010 r. o zmia-
nie ustawy o świadczeniach rodzinnych
oraz ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanej ze środków
publicznych (Dz.U. nr 50, poz. 301).
Rozporządzenie ministra zdrowia
z 14 września 2010 r. w sprawie formy
opieki medycznej nad kobietą w ciąży
uprawniającej do dodatku z tytułu uro-
dzenia dziecka oraz wzoru zaświadcze-
nia potwierdzającego pozostawanie pod
tą opieką (Dz.U. nr 183, poz. 1234).
Komunikat Ministerstwa Pracy i Poli-
tyki Społecznej z 14 lipca 2011 r.
(www.mpips.gov.pl).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy prowadzeniu działalności gospodarczej
Czwartek
18 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
NAUCZYCIEL
PRACOWNIK
Ważne!
SAMORZĄD
Ważne!
OBYWATEL
PRACOWNIK
D
4
praktyka
PRAWO
DGP
| 17 sierpnia 2011 |
nr 158 (3044)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
WYBORY
Uprawnienia
Jak można zgłaszać listy
kandydatów na posłów
PRAWO KARNE
Uprawnienia najemcy mieszkania
Czy właściciel może naruszyć mir domowy
Właściciel mieszkania, które
jest wynajmowane, nie ma
prawa wchodzić do niego bez
wcześniejszego poinformo-
wania o tym najemcy. W prze-
ciwnym razie może zostać
oskarżony o naruszenie miru
domowego.
Czytelnik jest najemcą
mieszkania. Pewnego wie-
czoru do zajmowanego
przez niego lokalu wtargnął
jego właściciel. Przyszedł
z potencjalnym nabywcą
nieruchomości. Niestety
nikt wcześniej o tej wizycie
nie poinformował najemcy.
– Czy mogę oskarżyć wła-
ściciela mieszkania o na-
ruszenie miru domowego
– pyta pan Mateusz z Wro-
cławia.
Tak, sprawcą naruszenia
miru domowego może być
także właściciel lokalu. Po-
gląd ten potwierdził Sąd
Najwyższy w postanowie-
niu z 21 lipca 2011 r. (I KZP
5/11). W orzeczeniu tym
SN wskazał, że mir domo-
wy to prawo niezakłócone-
go korzystania z domu,
mieszkania, lokalu, po-
mieszczenia lub ogrodzo-
nego terenu. To także do-
bro osobiste (art. 23 i 24 ko-
deksu cywilnego), więc nie
może być ono rozpatrywa-
ne jedynie na płaszczyźnie
praw majątkowych.
Sąd Najwyższy wyjaśnił
ponadto sposób interpreta-
cji art. 193 kodeksu karne-
go. Zgodnie z tym przepi-
sem sprawcą przestępstwa
polegającego na naruszeniu
miru domowy jest osoba,
która wdziera się do cudze-
go domu, mieszkania, loka-
lu, pomieszczenia albo
ogrodzonego terenu albo
wbrew żądaniu osoby
uprawnionej do przebywa-
nia w danym lokalu, nie
chce go opuścić. Zdaniem
SN cudzym lokalem lub in-
nym miejscem chronionym
przez art. 193 k.k. jest tak-
że pomieszczenie, do które-
go zamieszkujący ma wy-
łączne lub większe upraw-
nienie niż wdzierający się.
Jednak uprawnienia do roz-
porządzania określonymi
lokalami mogą wypływać
z różnych tytułów. Najpow-
szechniejszy stanowi prawo
własności, ponadto przy-
dział lokalu przez organ ad-
ministracji lub spółdzielnię
mieszkaniową, prawa użyt-
kowania, dzierżawy, doży-
wocia (zobowiązania), umo-
wy najmu. Możliwa jest tez
wielość uprawnień do
mieszkania, np. właściciela
i najemcy. Przy czym właści-
ciel jest uprawniony do ko-
rzystania z rzeczy zgodnie ze
społeczno-gospodarczym
przeznaczeniem swego pra-
wa oraz rozporządzania nią
(art. 140 k.c.). Najemca zaś
uzyskuje możliwość używa-
nia rzeczy (art. 659 – 668
k.c.). należy jednak pamię-
tać, że właściciel, wynajmu-
jąc mieszkanie, wyzbywa
się przez to – na rzecz na-
jemcy – uprawnień w zakre-
sie korzystania z lokalu.
Do ochrony praw najemcy
lokalu stosuje się odpo-
wiednio przepisy o ochro-
nie własności (art. 690 k.c.).
W ten sposób urzeczywist-
nia się ochrona nietykalno-
ści mieszkania jako dobra
osobistego.
Ponadto, jak stwierdził sąd,
treść art. 193 k.k. gwarantu-
je lokatorowi niezależną
od właściciela rzeczy ochro-
nę wynajętego mieszkania.
W konsekwencji wynajęte
czy oddane np. w dożywot-
nie użytkowanie mieszkanie
staje się dla właściciela
miejscem „cudzym”, gdyż
przekazał on część swoich
uprawnień na inne osoby.
W wyjątkowych sytuacjach,
przewidzianych w prawie
cywilnym, właściciel jest
uprawniony do wejścia do
miejsca wynajętego, oddane-
go w użytkowanie, służeb-
ność czy wydzierżawionego.
Potwierdza to nawet art. 10
ustawy z 21 czerwca 2001 r.
Naruszenie
miru domo-
wego jest przestępstwem
zagrożonym karą grzywny,
ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do
roku. Ścigane jest ono
z oskarżenia publicznego
Kandydatów na posłów ma-
ją prawo zgłaszać komitety
wyborcze, które uzyskały od
Państwowej Komisji Wybor-
czej postanowienie (uchwa-
łę) o przyjęciu zawiadomie-
nia o ich utworzeniu.
Na 9 października 2011 r.
wyznaczono wybory do
Sejmu i do Senatu.
– W jaki sposób można
zgłaszać listy kandydatów
na posłów – pyta pani Ju-
styna z województwa za-
chodniopomorskiego.
Warunki zgłoszenia listy
kandydatów na posłów
określa kodeks wyborczy.
Z przepisów zawartych
w kodeksie wynika m.in.,
że komitet wyborczy mo-
że zgłosić w każdym okrę-
gu wyborczym tylko jedną
listę kandydatów na po-
słów.
Komitet wyborczy partii
politycznej, która wchodzi
w skład koalicji wyborczej
utworzonej dla zgłaszania
list kandydatów na posłów
lub dla wspólnego zgłasza-
nia list kandydatów na po-
słów i kandydatów na se-
natorów, nie może zgłaszać
samodzielnie list kandyda-
tów na posłów. Komitet
wyborczy partii politycz-
nej może natomiast zgła-
szać samodzielnie listy
kandydatów na posłów, je-
żeli partia wchodzi
w skład koalicji wyborczej
utworzonej wyłącznie
w celu wspólnego zgłasza-
nia kandydatów na senato-
rów.
Liczba kandydatów na li-
ście nie może być mniejsza
niż liczba posłów wybie-
ranych w tym okręgu
i większa niż dwukrotność
tej liczby.
Kandydat na posła może
być zgłoszony tylko w jed-
nym okręgu i tylko z jed-
nej listy kandydatów na
posłów. Nie można kandy-
dować równocześnie na
posła i na senatora.
Kandydatem na posła
może być tylko obywatel
polski mający prawo wybie-
rania, który najpóźniej
w dniu wyborów osiągnął
wiek 21 lat.
Kandydatem na posła nie
może być osoba m.in. po-
zbawiona praw publicz-
nych prawomocnym orze-
czeniem sądu, pozbawiona
praw wyborczych prawo-
mocnym orzeczeniem Try-
bunału Stanu, ubezwła-
snowolniona prawomoc-
nym orzeczeniem sądu czy
skazana prawomocnym
wyrokiem na karę pozba-
wienia wolności za prze-
stępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego
lub umyślne przestępstwo
skarbowe.
Zwrócono na to uwagę
w informacji Państwowej
Komisji Wyborczej. Jak
podkreślono, uprawniony-
mi do zgłaszania list kan-
dydatów na posłów są
komitety wyborcze, które
uzyskały od Państwowej
Komisji Wyborczej po-
stanowienie (uchwałę)
o przyjęciu zawiadomienia
o utworzeniu danego ko-
mitetu.
Uprawnionym do zgło-
szenia listy kandydatów
w imieniu komitetu wy-
borczego jest pełnomocnik
wyborczy komitetu wybor-
czego lub osoba imiennie
przez niego upoważniona.
Upoważnienie powinno
zawierać pełną nazwę ko-
mitetu wyborczego oraz
nazwisko i imię pełnomoc-
nika wyborczego udziela-
jącego upoważnienia,
wskazanie zakresu udzie-
lonego upoważnienia oraz
dane osoby upoważnionej.
Treść upoważnienia po-
winna zawierać wyraźne
stwierdzenie, że osoba wy-
mieniona w upoważnieniu
– z podaniem jej nazwiska,
imion, adresu zamieszka-
nia i numeru ewidencyj-
nego PESEL – została upo-
ważniona przez pełno-
mocnika wyborczego do
zgłoszenia listy kandyda-
tów (lub list).
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 98, 193, 208,
211 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Ko-
deks wyborczy (Dz.U. nr 21, poz. 112
z późn. zm.).
Informacja Państwowej Komisji Wy-
borczej o zasadach i sposobie zgłasza-
nia list kandydatów na posłów i kandy-
datów na senatorów w wyborach do
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, za-
rządzonych na dzień 9 października
2011 r. (www.pkw.gov.pl).
o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie
gminy i o zmianie kodeksu
cywilnego (t.j. Dz.U z 2005 r.
nr 31, poz. 266 z późn. zm.).
Zgodnie z tym przepisem
w razie awarii wywołującej
szkodę lub grożącej bezpo-
średnio powstaniem szkody
wynajmujący ma prawo
wejść do lokalu w obecności
funkcjonariuszy policji lub
straży miejskiej, jeżeli na-
jemca jest nieobecny lub
odmawia udostępnienia lo-
kalu. Zatem, jak zauważa
SN, ustawodawca wyraźnie
chroni uprawnienia lokato-
ra, gdyż uznaje, że bezpraw-
ne wkroczenie przez właści-
ciela do zajmowanego przez
najemcę mieszkania narusza
jego prawa.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 193 ustawy
z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
(Dz.U. nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
Postanowienie Sądu Najwyższego
z 21 lipca 2011 r., I KZP 5/11, www.sn.pl.
KOPALINY
Obowiązki właściciela gruntu
Czy na wydobycie żwiru potrzebna jest koncesja
Od 1 stycznia 2012 r. do wy-
dobywania małych ilości żwi-
ru czy piasku będzie wymaga-
ne jedynie zgłoszenie prac do
starosty.
Właściciel działki odkrył,
że pod jej powierzchnią, na
głębokości około metra,
znajduje się złoże żwiru.
– Czy mogę rozpocząć wy-
dobywanie żwiru bez kon-
cesji – pyta pan Mateusz
z Łukowa.
Wydobywanie małych ilo-
ści żwiru bez konieczności
uzyskania koncesji będzie
możliwe dopiero w przy-
szłym roku. Zgodnie z nową
ustawą – Prawo geologiczne
i górnicze, która została
opublikowana w Dzienniku
Ustaw 5 sierpnia 2011 r., od
1 stycznia 2012 r. właścicie-
le prywatnych działek (a tak-
że użytkownicy wieczyści),
którzy będą chcieli prowa-
dzić wydobycie żwiru czy
piasku dla zaspokojenia
własnych potrzeb, nie będą
poddawani skomplikowa-
nym procedurom. Ustawo-
dawca jednak uzależnił
zwolnienie z koncesji od kil-
ku warunków, m.in.:
n
wydobycie nie może prze-
kraczać 10 metrów sześc,
rocznie (przeciętny samo-
chód ciężarowy może
zmieścić 7,5 metra sześc.),
n
wydobycie musi być prze-
prowadzone wyłącznie
metodą odkrywkową i bez
użycia środków strzało-
wych,
n
kruszywa mogą wydoby-
wać na własne potrzeby
jedynie osoby fizyczne,
które nie prowadzą zwią-
zanej z tym działalności
gospodarczej,
n
uzyskiwanie żwiru czy
piasku z własnej działki
nie może naruszać prze-
znaczenia nieruchomości.
Zwolnienie nie oznacza jed-
nak, że właściciel kopaliny
nie będzie musiał dopełnić
żadnych formalności. Ustawa
przewiduje, że ten, kto za-
mierza podjąć wydobycie
piasku czy żwiru w małych
ilościach, będzie zobowiąza-
ny z 7-dniowym wyprzedze-
niem zawiadomić o tym na
piśmie starostę. W przesła-
nej informacji trzeba będzie
określić lokalizację planowa-
nych robót oraz zamierzony
czas ich wykonywania.
W przypadku naruszenia
przepisów organ nadzoru
górniczego nakaże w drodze
decyzji administracyjnej
wstrzymanie wydobywania
kopaliny. Przy czym kopia tej
decyzji zostanie niezwłocz-
nie przekazana staroście,
który dla właściciela dział-
ki ustali tzw. podwyższoną
opłatę eksploatacyjną. Jak
wynika z ustawy opłata ta bę-
dzie równa czterdziesto-
krotności stawki opłaty eks-
ploatacyjnej dla danego ro-
dzaju kopaliny pomnożonej
przez ilość wydobytej kopa-
liny bez koncesji.
adam.makosz@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
Art. 4 ustawy
z 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz.U. z 2011 r. nr 163,
poz. 98).
PROMOCJA
książka niezbędna w każdej fi rmie
ponad
300
stron porad, jak uniknąć błędów w rozliczeniach bonusów z fi skusem i ZUS
❙
jakie bonusy może otrzymać pracownik
❙
jak są one opodatkowane
❙
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
❙
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli fi skusa i ZUS
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
*
+ koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej, e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
Zamówienia
: tel. 801 626 666, (22) 761 30 30, e-mail: bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
NOWE PRAWO
KOMITETY
OBYWATEL
Ważne!
OBYWATEL
UWAGA!
Zamówien
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
NOWE PRAWO z 17 sierpnia 11 (nr 158).pdf
(1028 KB)
GAZETA PRAWNA z 17 sierpnia 11 (nr 158).pdf
(1707 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin