TYGODNIK PODATKOWY z 3 stycznia 11 (nr 1).pdf

(1108 KB) Pobierz
TP_001_k1.qxd
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
PODATKOWY
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PONIEDZIAŁEK | 3 stycznia 2011 | Nr 1 (2887)
DZIŚ 23 PORADY
Ekspert GP
Jak w 2011 roku
odprowadzać
uproszczone zaliczki
Deklaracje VAT-7
Właściwość urzędu ustala się
zgodnie z miejscem
wykonywania czynności objętych
VAT – mówi Andrzej Nikończyk
z Kancelarii KNDP | C5
Podatnicy PIT oraz CIT mogą w tym roku skorzystać
z udogodnień w odprowadzaniu zaliczek podatkowych
do urzędu skarbowego
Orzecznictwo sądowe
n Przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia
odbioru korekty faktury | C3
Dochody małżonków
Dochody z najmu podlegają
opodatkowaniu w równej
kwocie od małżonków
wyjaśnia Rafał Sidorowicz
z MDDP | C11
Interpretacje podatkowe
n Spis inwentarza nie jest niezbędny do skorzystania
ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn | C4
Rozliczenia VAT
n Usługi świadczone przez Pocztę Polską są zwolnione
z podatku od towarów i usług | C5
Opodatkowanie nieruchomości
Kontakt z urzędem
Podatnik może ponaglić urząd
skarbowy, składając wniosek
do izby skarbowej – tłumaczy
Grzegorz Grochowina
z KPMG | C12
n Obowiązują już nowe zasady dostawy obiektów
budownictwa mieszkaniowego | C6
Podatki dochodowe
n Niezapłacone wierzytelności można ująć w kosztach
uzyskania przychodów po spełnieniu pewnych warunków | C12
Rozliczenie 2010
n Inwentaryzację składników majątku trzeba zakończyć
do 15 stycznia | C14
Odliczenie VAT
Przy wadach faktury można
stracić prawo do odliczenia VAT
stwierdza Katarzyna Ryszard
z Kancelarii Skłodowscy | C13
Gazeta Prawna
Serwis Księgowy
Wypłacone odszkodowanie
jest kosztem podatkowym
Czy księgowi w sprawozdaniach muszą
ujawniać wszystkie informacje
Przy kupnie kasy fiskalnej
jest ulga
www.gazetaprawna.pl
Do kiedy trzeba rozliczyć księgi
za 2010 rok
www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl
ZA TYDZIEŃ: Rozliczenie ryczałtu ewidencjonowanego w orzecznictwie sądowym
436156857.033.png 436156857.034.png 436156857.035.png 436156857.036.png 436156857.001.png 436156857.002.png 436156857.003.png 436156857.004.png 436156857.005.png 436156857.006.png 436156857.007.png
 
C 2
KOMENTARZE
DGP | 3 stycznia 2011 | nr 1 (2887) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Wskaźniki
na 2011 rok
Tomasz Rysiak
Wątpliwy sponsoring konferencji
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie analizował
możliwość zaliczenia wydatków podatnika do kosztów
uzyskania przychodów, biorąc pod uwagę art. 16 ust.
1 pkt 14 ustawy o CIT dotyczący braku możliwości za-
liczania do kosztów wartości darowizn oraz art. 15 ust.
1 ustawy o CIT. Odmawiając podatnikowi możliwości
zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów, dyrek-
tor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że wydatki te
mieszczą się w zakresie kategorii wydatków niestano-
wiących kosztów uzyskania przychodu określonych
w art. 16 ustawy o CIT, tj. są w istocie darowizną (na-
wet mimo, że ze stanu faktycznego nie wynikało, że po-
datnik zawierał umowy darowizny z lekarzami). Dodat-
kowo, w opinii dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
nie ma wymaganego przez dyspozycję art. 15 ust. 1 usta-
wy o CIT związku dokonanych przez podatnika wydat-
ków z przychodami podatnika.
Skala podatkowa podatku dochodowego
od osób fizycznych
Podstawa obliczenia
Podatek wynosi
podatku
Ponad
do
85 528 zł
18 proc. minus kwota zmniejszająca
podatek 556,02 zł
J ednym ze sposobów reklamy firm z branży me-
85 528 zł
14 839,02 zł + 32 proc. nadwyżki
ponad 85 528 zł
dycznej jest organizowanie zagranicznych konfe-
rencji, podczas których lekarzom prezentowane są
zalety oferowanych produktów. W praktyce często tego
rodzaju konferencje odbywają się w luksusowych hote-
lach i egzotycznych miejscach. Koszty samej konferen-
cji, jak również uczestnictwa lekarzy, najczęściej po-
krywa organizator. Problemem, który mogą mieć orga-
nizatorzy konferencji, jest możliwość uznania kosztów
organizacji konferencji, włączając koszt pobytu leka-
rzy, za koszty uzyskania przychodu.
Kwota zmniejszająca podatek
– miesięczna 46,33 zł
– roczna
Opisana interpretacja jest sprzeczna z dotychczas pre-
zentowanym stanowiskiem organów podatkowych, któ-
re nie odmawiały podatnikom prawa do zaliczenia do
kosztów wydatków poniesionych w celu zorganizowa-
nia konferencji dla lekarzy. W szczególności odmienne
stanowisko zostało wyrażone w interpretacji dyrektora
Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 października 2009 r. (nr
ILPB3/423-541/09-2/KS) czy też interpretacji dyrektora
Izby Skarbowej w Warszawie z 23 października 2008 r.
(nr IPPB3/423-1294/08-2/AS), gdzie pokrycie kosztów
konferencji zostało potraktowane jako wydatek ponie-
siony na reklamę publiczną.
Kwota wolna od podatku – 3091 zł
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.).
556,02 zł
Koszty uzyskania przychodu
Przychody uzyskane z tytułu jednej umowy, gdy:
n miejscem stałego lub czasowego zamieszkania podatnika
jest ta sama miejscowość, w której znajduje się zakład
pracy – miesięczne – 111,25 zł, roczne – 1335,00 zł,
n miejscem stałego lub czasowego zamieszkania podatnika
jest inna miejscowość niż ta, w której znajduje się zakład
pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę –
miesięczne – 139,06 zł, roczne – 1668,72 zł.
Przychody uzyskane z tytułu więcej niż jednej umowy, gdy:
n miejscem stałego lub czasowego zamieszkania podatnika
jest ta sama miejscowość, w której znajduje się zakład
pracy – roczne – 2002,05 zł,
n miejscem stałego lub czasowego zamieszkania podatnika
jest inna miejscowość niż ta, w której znajduje się zakład
pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę – roczne
– 2502,56 zł.
PODSTAWA PRAWNA Art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.).
Ostatnio kwestią możliwości uznania wydatków ponie-
sionych przez organizatora konferencji za koszty uzyska-
nia przychodu, zajął się dyrektor Izby Skarbowej w War-
szawie w interpretacji z 15 grudnia 2010 r. (nr IPPB5/423-
724/10-4/JC). Zgodnie ze stanem faktycznym spółka bę-
dąca producentem wyrobów medycznych zamierzała
zorganizować konferencję w Seulu, podczas której za-
proszeni przez spółkę lekarze mieli zostać zaznajomieni
z wynikami leczenia pacjentów za pomocą produktów
oferowanych przez spółkę, jak również uczestniczyć
w warsztatach prezentujących sposób wykonania po-
szczególnych zabiegów. Zdaniem podatnika sfinansowa-
nie konferencji miało na celu m.in. doprowadzenie do
zakupu produktów oferowanych przez spółkę przez za-
prezentowanie możliwości urządzeń oraz doskonalenie
wiedzy lekarzy o produktach spółki. W opinii podatni-
ka to uzasadniało zaliczenie do kosztów uzyskania przy-
chodu wydatków poniesionych na zorganizowanie kon-
ferencji i pokrycie kosztów uczestnictwa lekarzy.
W związku z wydaniem przez dyrektora Izby Skarbo-
wej w Warszawie interpretacji niekorzystnej dla podat-
nika, dla firm z branży medycznej powstaje wątpliwość,
jakie jest obecnie stanowisko organów podatkowych od-
nośnie do sponsorowania konferencji. Tym samym, w ra-
mach planowania dokonania wydatku na sponsoring le-
karzy, firmy z branży medycznej powinny również roz-
ważyć kwestie podatkowe związane z planowanymi wy-
datkami, włączając w to ewentualne wystąpienie do or-
ganów podatkowych o wydanie interpretacji.
EM
Tomasz Rysiak, ekspert w Kancelarii Prawniczej Magnusson
Stawki VAT
Stawka podstawowa – 23 proc.
Stawki obniżone: 0 proc., 5 proc., 8 proc.
Marek Bytof
Zwrot VAT – wymogi według NSA
Zwolnienie podmiotowe w VAT
Zwolnienie to przysługuje podatnikom, u których wartość
sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie
w 2010 roku 150 000 zł.
Podatnicy, którzy w 2010 roku rozpoczęli wykonywanie
czynności podlegających opodatkowaniu, u których łączna
wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej
działalności gospodarczej, przekroczyła 100 000 zł
i nie przekroczyła 150 000 zł, mogą skorzystać
ze zwolnienia podmiotowego, pod warunkiem że złożą
pisemne zawiadomienie o tym zamiarze naczelnikowi
urzędu skarbowego do 15 stycznia 2011 r.
ponownie wystąpić do władz niemieckich. W tej sytu-
acji organ podatkowy, ze względów formalnych, pozo-
stawił sprawę bez rozpoznania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał
działanie organów podatkowych za zbyt restrykcyjne
i uchylił postanowienie. Rozpatrując skargę kasacyjną
dyrektora izby skarbowej, NSA uznał, że przepis rozpo-
rządzenia wykonawczego nie pozostawia wątpliwości
interpretacyjnych. Zgodnie z dosłownym brzmieniem
par. 5 rozporządzenia z 23 kwietnia 2004 (Dz.U. nr 89,
poz. 851) do wniosku o zwrot podatku należy dołączyć
oryginał zaświadczenia. Na treści przepisu rozporządze-
nia NSA poprzestał i badania rzeczywistej normy praw-
nej zaniechał. Aby treść tej normy ustalić, należy badać
również przepisy innych aktów prawnych, co w przy-
padku podatku od towarów i usług dotyczy w szczegól-
ności badania przepisów prawa wspólnotowego. Wątpli-
wości co do trafności stanowiska NSA budzi już sama
konformacja przepisów wzmiankowanego rozporządze-
nia oraz dyrektywy 79/1072/EWG. W rozporządzeniu jest
mowa o oryginale zaświadczenia, podczas gdy dyrekty-
wa wymaga jedynie zaświadczenia. Słowo „oryginał” sta-
nowi detal, który czyni różnicę. W procesie rekonstruk-
cji normy prawnej nie sposób pominąć głównych zasad
konstrukcyjnych systemu VAT, np. zasady neutralności
podatku. Jawi się pytanie, jak w świetle owych zasad in-
terpretować wymogi formalne prawa krajowego i wspól-
notowego; czy ograniczenia natury formalnej mogą po-
zbawić podatnika praw wynikających z samej istoty
VAT? Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrot-
nie dawał wyraz prymatu zasad nad nadmiernym forma-
lizmem. Być może przed wydaniem wyroku sąd powi-
nien wystąpić z pytaniem prejudycjalnym do TS UE?
Niestety, NSA głębszej refleksji nie podjął. Uchylając wy-
rok przekazał sprawę sądowi pierwszej instancji do po-
nownego rozpoznania. Nie jest przesądzone, że WSA
tym razem utrzyma w mocy stosowne postanowienie or-
ganu podatkowego. W pierwszym wyroku WSA zauwa-
żył bowiem, że złożenie przez podatnika oryginału za-
świadczenia w istocie stanowi wniosek o przywrócenie
terminu, którego to organ podatkowy nie rozpatrzył. EM
Mały podatnik VAT
Małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT jest:
n podatnik, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą
podatku) nie przekroczyła w 2010 roku wyrażonej
w złotych kwoty odpowiadającej równowartości
1 200 000 euro (4 736 000 zł);
n prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający
funduszami inwestycyjnymi, będący agentem,
zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi
o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeżeli
kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia
za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie
przekroczyła w 2010 roku wyrażonej w złotych kwoty
odpowiadającej równowartości 45 000 euro (178 000 zł).
cyjny zajął ostatnio stanowisko niesłuszne
i niesprawiedliwe. W świetle wyroku z 12
grudnia 2010 r. (syg. akt I FSK 930/10) do wniosku
o zwrot należy dołączyć oryginał zaświadczenia potwier-
dzającego, że podatnik jest zarejestrowany na potrzeby
podatku od wartości dodanej. W przeciwnym razie or-
gan podatkowy wezwie do usunięcia braków w terminie
7 dni, a po bezskutecznym upływie terminu pozostawi
sprawę bez rozpoznania.
Lektura uzasadnienia wyroku rozczarowuje. Spłycony
wywód sądu oparty jest wyłącznie na niektórych prze-
pisach prawa krajowego, z pominięciem przepisów pra-
wa unijnego.
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Księgi rachunkowe
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki
jawne oraz spółki partnerskie, których przychody w 2010
roku przekroczyły kwotę 1 200 000 euro (4 784 400 zł),
będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
OPRAC. SF
Według ustaleń stanu faktycznego podatnik zarejestro-
wany na potrzeby VAT w Niemczech złożył wniosek
o zwrot podatku we właściwym polskim urzędzie skar-
bowym. Po 31 miesiącach przewlekłego postępowania
urząd spostrzegł, że w aktach sprawy znajduje się orygi-
nał tłumaczenia zaświadczenia o rejestracji na potrzeby
VAT oraz kopia samego zaświadczenia, wydanego przez
właściwe władze niemieckie. Tłumaczenia dokonał tłu-
macz przysięgły, a na dokumencie zamieścił wzmiankę,
że tłumaczył z oryginału.
www.gazetaprawna.pl
Tygodnik
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
Nie jest pewne, co się stało z oryginałem zaświadcze-
nia. Być może zgubili je pracownicy urzędu skarbowe-
go, być może podatnik w ogóle oryginału nie doręczył.
Tak czy inaczej, został wezwany do uzupełnienia wnio-
sku o zaświadczenie w terminie 7 dni. Podatnik doręczył
oryginał zaświadczenia, ale po terminie. Musiał bowiem
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKOWY
Marek Bytof, partner w spółce doradztwa podatkowego
Taxways
W kwestii zwrotu VAT Naczelny Sąd Administra-
436156857.008.png 436156857.009.png 436156857.010.png 436156857.011.png 436156857.012.png 436156857.013.png
 
DGP | 3 stycznia 2011 | nr 1 (2887) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ORZECZNICTWO
C 3
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W POZNANIU
o podatku dochodowym od osób prawnych
Przepisy o podmiotach powiązanych stosuje się do spółki
Do transak-
cji zawieranych między
spółką osobową i jej wspól-
nikami mają zastosowanie
sankcyjne przepisy doty-
czące podmiotów powiąza-
nych. Stosuje się je także
wtedy, gdy jedną ze stron
transakcji jest spółka oso-
bowa, która nie jest podat-
nikiem i nie ma statusu
podmiotu powiązanego.
Spółka ak-
cyjna zamierza zawiązać
spółkę komandytową,
w której będzie wspólni-
kiem. Podatniczka zapyta-
ła, czy ona i spółka ko-
mandytowa powinny być
traktowane jako podmioty
i czy w związku z trans-
akcjami realizowanymi
między nimi będzie pod-
legała regulacjom dotyczą-
cym podmiotów powiąza-
nych. Ponadto wniosko-
dawczyni miała wątpliwo-
ści, czy będzie musiała
sporządzać specjalną do-
kumentację podatkową.
W ocenie spółki ona
i spółka komandytowa nie
spełniają przesłanek defi-
nicji podmiotów powiąza-
nych. Nie będzie też mu-
siała prowadzić specjalnej
dokumentacji. Spółka za-
uważyła, że regulacje do-
tyczące ograniczeń w za-
kresie podmiotów powią-
zanych mają zastosowanie
do transakcji zawieranych
przez podatnika podatku
dochodowego od osób
prawnych z podmiotem
krajowym lub zagranicz-
nym. Zatem spółka ko-
mandytowa nie spełnia
przesłanek podmiotu kra-
jowego, gdyż nie jest po-
datnikiem podatku docho-
dowego.
Organ interpretacyjny nie
zgodził się z tą interpreta-
cją. Wskazał przede
wszystkim na art. 9a ust.
1 ustawy o podatku do-
chodowym od osób praw-
nych (t.j. Dz.U. z 2000 r.
nr 54, poz. 654 z późn.
zm.). W ocenie organu
w przypadku podatniczki
można będzie określić do-
chód bez uwzględnienia
warunków wynikających
z powiązań. Jednocześnie
uznał, że zawierane przez
wnioskodawcę transakcje
z mającą siedzibę na tery-
torium Polski spółką oso-
bową prawa handlowego
nie będą podlegały obo-
wiązkowi dokumentacyj-
nemu. Z wyjątkiem sytu-
acji, gdy zapłata należno-
ści wynikających z takich
transakcji dokonywana bę-
dzie bezpośrednio lub po-
średnio na rzecz podmiotu
mającego miejsce zamiesz-
kania, siedzibę lub zarząd
na terytorium lub w kraju
stosującym szkodliwą
konkurencję podatkową.
Spółka za-
skarżyła interpretację, ale
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Poznaniu jej
nie uwzględnił. Sąd za-
uważył, że art. 11 ustawy
o CIT dotyczący podmio-
tów powiązanych, który
jest przedmiotem interpre-
tacji, ma szczególny cha-
rakter. Ustanawia bowiem
ograniczenie przy wyko-
rzystywaniu określonych
mechanizmów (np. umów
cywilnoprawnych) do omi-
jania przepisów podatko-
wych w celu pomniejsze-
nia należnego podatku.
Sąd nie zgodził się, że do
transakcji zawieranych
przez spółkę akcyjną ze
spółką osobową, w której
będzie wspólnikiem, nie
mają zastosowania regula-
cje przepisu art. 11 usta-
wy o CIT. Z przepisu tego
nie wynika bowiem, że
ustalone lub narzucone
warunki dotyczą tylko
określonych warunków
zawieranych w transak-
cjach pomiędzy podmiota-
mi powiązanymi. W oce-
nie WSA do zastosowania
ograniczenia wystarczy,
żeby jeden z podmiotów
krajowych będący pod-
miotem powiązanym w ro-
zumieniu przepisu art. 11
ustawy był podatnikiem
podatku dochodowego od
osób prawnych.
Spółka wnioskująca po-
twierdziła, że ona będąc
wspólnikiem spółki osobo-
wej oraz pozostali wspól-
nicy tej spółki są podmio-
tami powiązanymi
w rozumieniu art. 11
ustawy o CIT. Dlatego je-
żeli w wyniku tych powią-
zań zostaną ustalone lub
narzucone określone wa-
runki, to należy określić
dochód spółki wnioskują-
cej bez ich uwzględnienia.
Jednocześnie sąd zgodził
się z fiskusem, że transak-
cje zawierane przez skarżą-
cą ze spółką osobową nie
będą podlegały obowiązko-
wi dokumentacyjnemu.
Spółka osobowa nie jest
bowiem podmiotem po-
wiązanym.
Wyrok WSA w Poznaniu z 13 października
2010 r., sygn. akt I SA/Po 526/10,
niepublikowany.
Opinia
Dorota Dąbrowska
doradca podatkowy z Kancelarii KNDP
Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy
UZASADNIENIE
Z komentowanego wyro-
ku sądu wynika, że prze-
pisy o podmiotach po-
wiązanych mają zastoso-
wanie do spółki osobo-
wej i jej wspólników. Przedmiotem sporu w tej spra-
wie była kwestia możliwości stosowania przepisów
dotyczących podmiotów powiązanych do transakcji
zawieranych pomiędzy wspólnikami i spółką osobo-
wą. Wątpliwości dotyczyły zwłaszcza definicji pod-
miotu krajowego znajdującej się w treści przepisu art.
11 ust. 1 ustawy o CIT. Podmiotem krajowym jest bo-
wiem podatnik podatku dochodowego mający sie-
dzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na teryto-
rium Polski. Spółka osobowa nie jest podatnikiem na
gruncie przepisów ustawy o PIT. Z tego względu prze-
pisy art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT nie powinny mieć
zastosowania do transakcji dokonywanych pomię-
dzy wspólnikiem a spółką osobową, która na gruncie
prawa cywilnego jest stroną transakcji. WSA w Pozna-
niu uznał jednak, że do jego zastosowania wystarczy,
aby tylko jeden z podmiotów powiązanych, pomię-
dzy którymi jest dokonywana transakcja, był podat-
nikiem podatku dochodowego. W związku z powyż-
szym możliwość szacowania dochodu na tej podsta-
wie dotyczy również transakcji dokonywanych po-
między spółką osobową a jej wspólnikami. Takie
transakcje nie są jednak objęte obowiązkiem sporzą-
dzenia dokumentacji podatkowej, gdyż spółka oso-
bowa nie posiada przymiotu podatnika podatku do-
chodowego.
STAN FAKTYCZNY
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W BIAŁYMSTOKU
Nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty
Warunek
posiadania potwierdzenia
odbioru faktury korygującej
przez kontrahenta narusza
wynikającą z prawa Unii
Europejskiej zasadę neu-
tralności i proporcjonalno-
ści podatku od wartości do-
danej.
o podatku od towarów i usług
TEZA
Zdarza się, że pomimo wy-
słania kontrahentowi fak-
tury VAT korygującej, nie
otrzymuje zwrotnego po-
twierdzenia z przyczyn
niezależnych od niego, np.
zaginięcie potwierdzenia,
niewysłania potwierdzenia
przez kontrahenta.
Spółka zapytała, czy
w przypadku wystawienia
faktury korygującej przy-
sługuje jej prawo do obni-
żenia podstawy opodatko-
wania i podatku należne-
go niezależnie od posiada-
nia potwierdzenia otrzy-
mania faktury korygującej
przez kontrahenta. Zda-
niem spółki prawo do ob-
niżenia podstawy opodat-
kowania nie jest uzależ-
nione od posiadania po-
twierdzenia, a polskie
przepisy naruszają regula-
cje unijne.
Organ interpretacyjny nie
zgodził się ze stanowi-
skiem podatniczki. W jego
ocenie art. 29 ust. 4a usta-
wy o VAT nie jest nie-
zgodny z normami dyrek-
tywy 112.
Skład orzekający opowie-
dział się za poglądem, że
warunek posiadania po-
twierdzenia odbioru faktu-
ry korygującej przez kon-
trahenta narusza wynikają-
cą z prawa Unii Europej-
skiej zasadę neutralności
i proporcjonalności podat-
ku od wartości dodanej.
WSA zauważył, że zasada
neutralności i proporcjonal-
ności podatku od towarów
i usług należy do podsta-
wowych zasad tego podat-
ku. Zasada neutralności
opodatkowania nie ozna-
cza, że podatek ten jest
neutralny z budżetowego
punktu widzenia. Podatek
ten ma być neutralny dla
podatnika i obciążać kon-
sumenta, a nie podatnika.
W ocenie WSA, aby zapew-
nić realizację zasady neu-
tralności, należy w przy-
padkach wyliczenia pod-
stawy opodatkowania dla
potrzeb tego podatku wziąć
pod uwagę sytuację podat-
nika, a nie interesy budżetu
państwa. Uzależnienie pra-
wa do pomniejszenia pod-
stawy opodatkowania (po-
datku należnego z faktury)
od posiadania potwierdze-
nia odbioru przez nabywcę
towaru lub usługi faktury
korygującej narusza zasadę
neutralności podatku. Ob-
ciąża bowiem podatnika
czasowo (w okresie od wy-
stawienia korekty do otrzy-
mania przedmiotowego po-
twierdzenia) lub trwale
VAT. Proporcjonalność VAT
oznacza natomiast obciąże-
nie podatkiem dokładnie
proporcjonalnym do ceny
towarów i usług, niezależ-
nie od liczby transakcji,
które mają miejsce w pro-
cesie produkcji i dystrybu-
cji poprzedzającym etap
obciążenia tym podatkiem.
Sąd podkreślił, że podatni-
cy, którzy z różnych
względów nie uzyskali po-
twierdzenia odbioru faktu-
ry korygującej przez na-
bywcę towaru lub usługi,
znajdują się w gorszej sy-
tuacji. Są oni obciążeni
wyższym podatkiem od
wartości dodanej niż prze-
widziany w przepisach
prawa. Brak posiadania
przez sprzedawcę potwier-
dzenia odbioru faktury ko-
rygującej przez nabywcę
powoduje, iż ma on obo-
wiązek odprowadzić do
Skarbu Państwa kwotę po-
datku wyższą niż powi-
nien.
Wyrok WSA w Białymstoku z 22 grudnia
2010 r., I SA/Bk 483/10, niepublikowany.
OPRAC. ALEKSANDRA TARKA
Spółka za-
skarżyła interpretację do
sądu. Wojewódzki Sąd Ad-
ministracyjny w Białym-
stoku uwzględnił jej skar-
gę. Sąd zauważył, że spor-
ne zagadnienie budzi po-
ważne wątpliwości. Wyra-
zem tego jest rozbieżne
orzecznictwo wojewódz-
kich sądów administracyj-
nych, a także skierowane
przez skład orzekający
NSA pytanie prejudycjal-
ne do Trybunału Sprawie-
dliwości Unii Europejskiej
(postanowienie z 16 wrze-
śnia 2009 r., sygn. I FSK
104/10).
UZASADNIENIE
Spółka pro-
wadzi działalność gospo-
darczą polegającĄ na pro-
dukcji wyrobów mięsnych.
Sprzedaż wyprodukowa-
nych przez siebie produk-
tów dokumentuje faktura-
mi VAT. W przypadku
m.in. zwrotów towarów,
pomyłek w ilości zafaktu-
rowanych towarów w od-
niesieniu do rzeczywistej
ilości sprzedanych towa-
rów, udzielonych rabatów,
podatniczka wystawia fak-
tury korygujące i doręcza
je swoim kontrahentom.
PROMOCJA
TEZA
STAN FAKTYCZNY
436156857.014.png 436156857.015.png 436156857.016.png 436156857.017.png 436156857.018.png 436156857.019.png 436156857.020.png 436156857.021.png 436156857.022.png
C 4
INTERPRETACJE
DGP | 3 stycznia 2011 | nr 1 (2887) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE
Pożyczki od zagranicznej firmy mogą podlegać PCC
o zwolnieniach podatkowych
Pożyczki podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych,
gdy w chwili zawarcia umowy pożyczki jej przedmiot znajdu-
je się w Polsce. PCC od pożyczki trzeba zapłacić też wtedy,
gdy pieniądze w chwili zawarcia umowy znajdują się za gra-
nicą oraz pożyczkobiorca ma siedzibę na terytorium RP,
a czynność zostanie dokonana w Polsce
żeli pieniądze będące
przedmiotem pożyczki
w chwili jej zawarcia będą
znajdowały się za granicą
oraz czynność zostanie
dokonana poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
W tej sytuacji nie będzie
miało znaczenia, gdzie na-
bywca ma miejsce za-
mieszkania lub siedzibę.
W odniesieniu do tej sytu-
acji nie będzie miał zasto-
sowania art. 2 pkt 4 ani
art. 9 pkt 10 lit. a) ustawy,
bowiem umowy pożyczek
w ogóle nie będą objęte
zakresem ustawy o podat-
ku od czynności cywilno-
prawnych.
Umowy pożyczek będą
podlegały podatkowi od
czynności cywilnopraw-
nych, jeżeli w chwili ich
zawarcia ich przedmiot,
tj. pieniądze, będą znaj-
dowały się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
i wówczas nie ma znacze-
nia, gdzie umowa zosta-
nie zawarta i gdzie będą
miały miejsce zamieszka-
nia (siedzibę) strony umo-
wy. Umowy pożyczek bę-
dą podlegały podatkowi
od czynności cywilno-
prawnych, także jeśli pie-
niądze będące przedmio-
tem pożyczki w chwili jej
zawarcia będą znajdowały
się za granicą oraz na-
bywca – pożyczkobiorca
będzie miał miejsce za-
mieszkania lub siedzibę
na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej, a czyn-
ność zostanie dokonana
na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej. Nato-
miast jeżeli umowy poży-
czek będą objęte zakre-
sem ustawy o podatku od
towarów i usług, te czyn-
ności zostaną wyłączone
z opodatkowania podat-
kiem od czynności cywil-
noprawnych. Jeżeli umo-
wy pożyczki nie zostaną
objęte zakresem ustawy
o podatku od towarów
i usług i będą podlegały
opodatkowaniu podat-
kiem od czynności cywil-
noprawnych, wówczas
znajdzie zastosowanie
zwolnienie, o którym mo-
wa w art. 9 pkt 10 lit. a)
ustawy o podatku od
czynności cywilnopraw-
nych, przy spełnieniu wa-
runków określonych
w tym przepisie.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej w Warszawie
z 21 grudnia 2010 r.
(nr IPPB2/436-376/10-4/MZ).
Opinia
Gabriela Nowicka
prawnik w Auxilium
Interpretacja jest, co do
zasady, słuszna i prawi-
dłowo określa zapisy
ustawy o podatku od
czynności cywilnopraw-
nych. Opodatkowanie zagranicznych pożyczek jest
w znaczącej większości zwolnione z podatku. Jednak
zwolnienia te są określone szczegółowo i w związku
z tym istnieje kilka podstaw do zwolnienia z opodat-
kowania pożyczek w zależności od tego, gdzie znaj-
dują się pieniądze, gdzie znajduje się pożyczkobior-
ca, gdzie ma miejsce czynność prawna – umowa po-
życzki. W przypadku umowy pożyczki mamy do czy-
nienia z wielopłaszczyznowym zwolnieniem. Pierw-
sze mamy określone w art. 1 ust. 4 i dotyczy cech, ja-
kie musi spełnić rzecz będąca przedmiotem pożycz-
ki, pożyczkobiorca oraz czynność prawna. Drugie ma-
my określone art. 2 pkt 4 i jest związane z opodatko-
waniem pożyczki podatkiem od towarów i usług. Trze-
cie w art. 9 pkt 10 lit. a) i związane jest z cechami, ja-
kie musi spełnić pożyczkodawca.
Wszystkie wskazane zwolnienia tworzą szeroki zakres
zwolnienia. Takie uregulowanie zwolnień z opodatko-
wania podatkiem od czynności cywilnoprawnych po-
kazuje, jak wielopoziomowe potrafią być reguły, co
wraz z nakładaniem się ich zakresów stwarza dla
przeciętnego podatnika spore problemy interpreta-
cyjne. Aspekt ten nabiera szczególnej wagi w przy-
padku konieczności szybkiego i skutecznego działa-
nia, mogąc spowodować niebezpieczeństwo popeł-
nienia błędu i narażenia się na odpowiedzialność kar-
ną skarbową.
Spółka
z siedzibą w Polsce prowa-
dzi inwestycje w sektorze
nieruchomości. Zamierza
finansować swoją działal-
ność przez uzyskanie poży-
czek od pożyczkodawcy,
niebędącego jej udziałow-
cem. Pożyczkodawca nie
jest bankiem. Jest zagra-
nicznym przedsiębiorcą
z siedzibą w Wielkiej Bry-
tanii, a jego statutową i fak-
tycznie wykonywaną dzia-
łalność stanowi m.in.
udzielanie pożyczek oraz
kredytowanie.
Umowy pożyczek mogą
zostać zawarte zarówno
poza RP, jak i na jej teryto-
rium, a środki pieniężne
stanowiące przedmiot tych
umów w momencie ich
podpisania będą znajdo-
wały się poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
lub na jej terytorium. Czy
pożyczki udzielane spółce
są zwolnione z podatku od
czynności cywilnopraw-
nych?
Pożyczki
będą podlegać podatkowi
od czynności cywilno-
prawnych, jeżeli w chwili
zawarcia umowy pożyczki
jej przedmiot, tj. pienią-
dze, znajdują się na teryto-
rium Rzeczypospolitej Pol-
skiej i wówczas nie ma
znaczenia, gdzie umowa
została zawarta i gdzie ma-
ją miejsce zamieszkania
(siedzibę) strony umowy.
Pożyczka będzie podlegać
podatkowi od czynności
cywilnoprawnych także,
jeśli pieniądze będące
przedmiotem pożyczki
w chwili jej zawarcia znaj-
dują się za granicą oraz
nabywca – pożyczkobiorca
ma miejsce zamieszkania
lub siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
a czynność zostanie doko-
nana na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej.
Umowy pożyczek nie bę-
dą podlegały opodatkowa-
niu podatkiem od czynno-
ści cywilnoprawnych, je-
Czy zmiana adresu wpływa na właściwość organu kontrolującego
ksiegowosc.gazetaprawna.pl
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE
o podatku od spadków i darowizn
Spis inwentarza nie jest niezbędny do zwolnienia
Spis inwentarza nakazany przez sąd w wyniku przyjęcia spad-
ku z jego dobrodziejstwem nie jest obligatoryjny. Urząd skar-
bowy nie może żądać takiego spisu
nienia podatnika i jego sio-
stry, spadkobierców z po-
datków od spadku?
Zgodnie
z art. 4a ust. 1 pkt 1 i 2 usta-
wy z 28 lipca 1983 r. o po-
datku od spadków i daro-
wizn (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 93, poz. 768) zwalnia się
od podatku nabycie własno-
ści rzeczy lub praw majątko-
wych przez małżonka,
zstępnych, wstępnych, pa-
sierba, rodzeństwo, ojczyma
i macochę, jeżeli m.in. zgło-
szą nabycie własności rze-
czy lub praw majątkowych
właściwemu naczelnikowi
urzędu skarbowego w termi-
nie 6 miesięcy.
Zgłoszenie o nabyciu wła-
sności rzeczy i praw mająt-
kowych powinno być doko-
nane na formularzu SD-Z2.
Stosownie do art. 6 ust.
4 ustawy o podatku od
spadków i darowizn, jeżeli
nabycie niezgłoszone do
opodatkowania stwierdzo-
no następnie pismem, obo-
wiązek podatkowy powsta-
je z chwilą sporządzenia
pisma; jeżeli pismem ta-
kim jest orzeczenie sądu,
obowiązek podatkowy po-
wstaje z chwilą uprawo-
mocnienia się orzeczenia.
W przypadku gdy nabycie
nie zostało zgłoszone do
opodatkowania, obowiązek
podatkowy powstaje
z chwilą powołania się
przez podatnika przed or-
ganem podatkowym lub
organem kontroli skarbo-
wej na fakt nabycia.
Przytoczony art. 6 ust.
4 ustawy o podatku od
spadków i darowizn stano-
wi wprost, że powstanie
obowiązku podatkowego
związane jest z uprawo-
mocnieniem się orzeczenia
o stwierdzeniu nabycia
spadku. Oznacza to, że po-
stanowienie o sporządze-
niu spisu inwentarza spad-
kowego oraz data zakoń-
czenia spisu nie ma zna-
czenia dla powstania obo-
wiązku podatkowego. Spis
inwentarza nie przesądza
bowiem o nabyciu praw
pochodzących ze spadku,
a jedynie ma znaczenie dla
określenia składu i warto-
ści całego majątku spadko-
wego, stanowiąc podstawę
ograniczenia odpowie-
dzialności spadkobierców
za długi spadkowe.
Zaniechanie spisu inwenta-
rza i nieprzedstawienie go
do urzędu skarbowego nie
powoduje utraty prawa do
skorzystania ze zwolnienia
z opodatkowania nabytego
spadku na podstawie art.
4a ustawy o podatku od
spadków i darowizn. Po-
datnik może skorzystać ze
zwolnienia od podatku na
podstawie art. 4a ustawy,
o ile spełni wszystkie wy-
mienione w tym przepisie
warunki. Urząd skarbowy
nie może żądać od podatni-
ka spisu inwentarza.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej w Warszawie
z 20 grudnia 2010 r.
(nr IPPB2/436-362/10-2/AF).
ODPOWIEDŹ IZBY
8 lutego
2010 r. zmarł brat podatni-
ka. 14 kwietnia 2010 r. sąd
rejonowy stwierdził naby-
cie po nim spadku przez
podatnika i jego siostrę. Po-
datnik i jego siostra przyjęli
spadek z dobrodziejstwem
inwentarza, co sąd umie-
ścił w treści orzeczenia, za-
rządzając spis inwentarza
majątku spadkowego.
Podatnik zamierza w usta-
wowym 6-miesięcznym ter-
minie powiadomić o naby-
ciu spadku urząd skarbowy
w celu uzyskania zwolnie-
nia z podatku spadkowego
(na druku SD-Z2).
Podatnik wraz z siostrą
zlecili komornikowi prze-
prowadzenie spisu inwen-
tarza. Okazało się, że bę-
dzie to bardzo kosztowne,
gdyż trzeba byłoby powo-
łać kilku biegłych do wy-
ceny składników majątku
(kilkutysięczna biblioteka,
druki, odznaczenia, drob-
ne przedmioty sztuki itp.).
Podatnik wraz z siostrą
chcą uniknąć tych kosz-
tów i odstąpić od inwenta-
ryzacji majątku. Czy zanie-
chanie spisu inwentarza
i nieprzedstawienie go do
urzędu skarbowego stwa-
rza zagrożenie dla zwol-
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE
o akcjach promocyjnych
Składka ubezpieczeniowa będzie przychodem z innych źródeł
Zapłacenie przez spółkę części miesięcznej składki ubezpie-
czeniowej stanowić będzie dla uczestnika promocji przychód
zaliczany do innych źródeł
czeniowej). Zatem uczest-
nik będzie musiał zawrzeć
drugą polisę, na którą orga-
nizator będzie co miesiąc
przekazywał pieniądze, aby
zapłacić składkę miesięcz-
ną. Wysokość wpłat organi-
zatora będzie równa 50
proc. składki regularnej za-
deklarowanej w pierwszym
roku produktu promocyjne-
go (pierwszej polisy).
Wpłaty dokonywane są co
miesiąc przez rok, ale nie
dłużej niż ważność polisy
pierwszej. Czy wpłaty do-
konywane przez spółkę sta-
nowią dla uczestników pro-
mocji przychody z innych
źródeł?
czenie obejmuje każde
działanie lub zaniechanie
na rzecz innej osoby oraz
wszystkie zjawiska gospo-
darcze i zdarzenia prawne,
których następstwem jest
uzyskanie korzyści kosz-
tem innego podmiotu, lub
te wszystkie zdarzenia
prawne i zdarzenia gospo-
darcze w działalności pod-
miotów, których skutkiem
jest przysporzenie majątku
innej osobie, mające kon-
kretny wymiar finansowy.
Przyznanie w ramach pro-
mocji specjalnej premii
promocyjnej stanowiącej
równowartość 50 proc.
pierwszorocznej składki
regularnej w momencie za-
płaty składki miesięcznej
przez organizatora będzie
oznaczało przysporzenie
majątkowe po stronie
uczestnika.
Przekazywanie pieniędzy
przez organizatora co mie-
siąc w celu zapłaty składki
miesięcznej wywoła sku-
tek podatkowy w postaci
uzyskania przez uczestni-
ka promocji przychodu
w rozumieniu art. 11 ust.
1 ustawy o podatku do-
chodowym od osób fizycz-
nych.
W przypadku, gdy koszty
związane z drugą polisą
ponoszone będą w części
przez spółkę organizatora
promocji, a tym samym
spółka pokryje różnicę
w cenie nabycia drugiej
polisy, to wtedy kwotę
zniżki finansowanej przez
spółkę należy uznać za
przysporzenie majątkowe
i zakwalifikować do przy-
chodów ze źródeł wymie-
nionych w art. 10 ust.
1 pkt 9 ustawy o podatku
dochodowym od osób fi-
zycznych.
Przychody z innych źródeł
podlegają opodatkowaniu
na zasadach ogólnych, we-
dług ustalonej skali podat-
kowej. Przychody te po-
datnik – a więc uczestnik
– sam musi wykazać w ze-
znaniu rocznym za rok,
w którym zostały osiągnię-
te i je opodatkować.
Interpretacja indywidualna dyrektora
Izby Skarbowej w Warszawie
z 20 grudnia 2010 r.
(nr IPPB2/415-882/10-3/AS).
OPRAC. EWA MATYSZEWSKA
Podatnik
prowadzi działalność go-
spodarczą w zakresie po-
średnictwa finansowego
sprzedaży polis ubezpiecze-
niowych. Spółka w celu
zwiększenia sprzedaży po-
dejmuje różnorodne działa-
nia o charakterze marketin-
gowym, promocyjnym i re-
klamowym. Jednym z ta-
kich jest organizacja promo-
cji pod nazwą „+ 50 proc.
korzyści w pierwszym ro-
ku”. Uczestnik, za pośred-
nictwem spółki, podpisuje
umowę na zawarcie polisy
ubezpieczeniowej z roczną
częstotliwością opłacania
składek. Jednocześnie
otrzymuje certyfikat (wy-
druk papierowy) świadczą-
cy o uczestnictwie w pro-
mocji.
Jeżeli polisa ta będzie waż-
na w 91. dniu liczonym od
daty rozpoczęcia odpowie-
dzialności przez A., wów-
czas uczestnik otrzyma od
spółki prawo do naliczenia
specjalnej premii promocyj-
nej stanowiącej równowar-
tość 50 proc. pierwszorocz-
nej składki regularnej, za-
deklarowanej i opłaconej
terminowo przez uczestni-
ka w ramach produktu pro-
mocyjnego (polisy ubezpie-
Dla celów
podatkowych przyjmuje
się, że nieodpłatne świad-
PROBLEM
ODPOWIEDŹ IZBY
PROBLEM
PROBLEM
ODPOWIEDŹ IZBY
436156857.023.png 436156857.024.png 436156857.025.png 436156857.026.png 436156857.027.png 436156857.028.png 436156857.029.png
DGP | 3 stycznia 2011 | nr 1 (2887) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ROZLICZENIA VAT
C 5
USŁUGI POCZTOWE
Z podatku zwolnione są usługi
świadczone przez Pocztę Polską
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Kiedy podatek od towarów
i usług będzie kosztem
podatkowym
Grzegorz Młynarczyk
partner w Sendero Tax & Legal
Zwolnienie dla świadczenia usług pocztowych oraz dostaw towarów ściśle z tymi usługami związanych dotyczy tylko operatora
zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych
Podatnik od miesiąca prowadzi działalność go-
spodarczą. Czy może podatek od towarów i usług
zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Przedsiębiorcy tylko w przypadkach określonych
w ustawie zaliczą VAT do kosztów. Opodatkowaniu CIT
podlega dochód, tj. różnica między przychodami
a kosztami ich uzyskania, obie kategorie obliczane są
zaś w kwotach netto, tj. bez VAT. Z kolei od strony VAT-u
pojęcia takie jak przychody i koszty uzyskania przy-
chodów nie grają roli – może być wręcz tak, że podat-
nik osiąga straty (w związku z czym nie płaci CIT), ale
VAT odprowadzać do urzędu skarbowego musi. Usta-
wodawca dobrze zatem zadbał o to, by zagadnienia
dotyczące CIT i VAT nie nakładały się na siebie.
W pewnych sytuacjach zasada ta jest jednak ograni-
czana. Najistotniejsze z nich wynika z art. 16 ust. 1 pkt
46 lit. a ustawy o CIT, zgodnie z którym VAT naliczony
co prawda nie jest kosztem uzyskania przychodów –
ale z dwoma wyjątkami. Po pierwsze, do kosztów zali-
czyć można VAT naliczony wtedy, gdy podatnik jest
zwolniony z VAT albo VAT naliczony dotyczy takiego
wydatku, który posłużył podatnikowi do świadczenia
usług lub sprzedaży towarów zwolnionych z VAT. Na
mocy tego przepisu VAT naliczony do kosztów zalicza-
ją np. banki i inne instytucje finansowe, które zasadni-
czo świadczą usługi zwolnione z opodatkowania VAT.
Po drugie, kosztem uzyskania przychodów jest VAT
naliczony w tej części, w której podatnikowi nie przy-
sługuje prawo do jego odliczenia od podatku należne-
go. Innymi słowy, ustawodawca mówi: podatniku,
w pierwszej kolejności odliczaj VAT naliczony od na-
leżnego. Jeśli nie jest to możliwe (bo ja ci tego zabra-
niam w ustawie o VAT), to pozwalam ci zaliczyć nieod-
liczony VAT do kosztów w podatku dochodowym.
Przykładem niech będą wydatki na noclegi w hote-
lach i gastronomię – zgodnie z ustawą o VAT podatek
naliczony od takich zakupów nie może pomniejszać
podatku należnego, ale na mocy powołanego art. 16
ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o CIT może stanowić koszt
uzyskania przychodów. W ten sposób ustawodawca
przynajmniej w części rekompensuje podatnikom
straty, jakie ponoszą wskutek zakazu odliczania VAT
od pewnych zakupów.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Usługi pocztowe spełniają-
ce wymogi ustawowe podle-
gają zwolnieniu z podatku
od towarów i usług. Od
2011 roku na skutek nowe-
lizacji przepisów ustawy
o VAT zmianie uległa kon-
strukcja zwolnienia z VAT
dotycząca usług poczto-
wych. Powinno to rozwią-
zać dotychczasowe proble-
my związane z jego stosowa-
niem.
Zwolnienie z podatku
Od początku tego roku nie
funkcjonuje już załącznik nr
4 do ustawy o VAT, który za-
wierał katalog usług zwol-
nionych z tego podatku
i skonstruowany był na zasa-
dzie odesłań do Polskiej Kla-
syfikacji Wyborów i Usług
(PKWiU). Obecnie na potrze-
by określania usług zwolnio-
nych klasyfikacja statystycz-
na w ogóle nie znajduje już
zastosowania. Zamiast tego
obowiązują opisowe defini-
cje usług, które objęte są pre-
ferencją podatkową. Wpro-
wadzenie tych zmian miało
na celu osiągnięcie zgodno-
ści zakresu usług zwolnio-
nych z VAT z przepisami dy-
rektywy 2006/112/WE.
Odpowiednie regulacje
określające zakres stosowa-
nych zwolnień umieszczone
zostały bezpośrednio w art.
43 ustawy o VAT. W przepi-
sie tym dodano nowe punk-
ty, w których wprowadza się
zwolnienia z podatku dla
określonych czynności, w
tym usług pocztowych. I tak,
nowy pkt 17 dodany do
art. 43 ust. 1 ustawy o VAT
przewiduje zwolnienie dla
świadczenia usług poczto-
wych oraz dostaw towa-
rów ściśle z tymi usługami
związanych, które są realizo-
wane przez operatora zobo-
wiązanego do świadczenia
powszechnych usług poczto-
wych.
Podstawą w dyrektywie
2006/112/WE dla tego zwol-
nienia jest art. 132 ust. 1 lit.
a (świadczenie usług przez
pocztę państwową i dostawa
towarów z tymi usługami
związana, z wyjątkiem prze-
wozu osób i usług telekomu-
nikacyjnych). Do końca 2010
r., zgodnie z poz. 2 załączni-
ka nr 4 do ustawy o VAT,
zwolnione z podatku były
usługi świadczone przez
pocztę państwową, klasyfi-
kowane według PKWiU
w grupowaniu 64.11.
Problemy interpretacyjne
Przepisy obowiązujące do
końca 2010 r. powodowały
liczne problemy interpreta-
cyjne odnośnie do zakresu
podmiotów i usług, które
korzystały ze zwolnienia do-
tyczącego usług poczto-
wych. Wynikały one głów-
nie z braku zdefiniowania
w przepisach pojęcia poczty
państwowej.
Wyjaśnijmy, że zgodnie
z obowiązującym art. 46 ust.
2 ustawy z 12 czerwca 2003
r. – Prawo pocztowe (t.j.
Dz.U. z 2008 r. nr 189, poz.
1159 z późn. zm.) obowiązek
wykonywania zadań opera-
tora publicznego powierzo-
ny został Poczcie Polskiej
SA. Dawniej funkcjonowało
Przedsiębiorstwo Państwo-
we Poczta Polska. Na pod-
stawie art. 2 ust. 2 ustawy
z 5 września 2008 r. o ko-
mercjalizacji państwowego
przedsiębiorstwa użyteczno-
ści publicznej Poczta Polska
– Poczta Polska Spółka Ak-
cyjna wstąpiła we wszystkie
stosunki prawne, których
podmiotem była Poczta Pol-
ska, bez względu na charak-
ter prawny tych stosunków.
W związku z tym, w wyniku
przekształcenia tego przed-
siębiorstwa, nie istniała po-
trzeba zmiany treści poz.
2 zał. nr 4 do ustawy o VAT.
Jednak w związku ze świad-
czeniem usług pocztowych
zarówno przez Pocztę Polską
SA (będącą operatorem pu-
blicznym), jak i innych ope-
ratorów (operatorów pry-
watnych) świadczących toż-
same usługi dochodziło do
istotnych rozbieżności w
stosowaniu zwolnienia z
VAT. Poczta Polska, zgod-
nie z ustawą o VAT, korzy-
przepisy wyraźnie wskazu-
ją, że zwolnieniem z podat-
ku objęte są wyłącznie usłu-
gi pocztowe oraz dostawa
towarów ściśle z tymi usłu-
gami związana, pod warun-
kiem że są realizowane
przez operatora zobowiąza-
nego do świadczenia po-
wszechnych usług poczto-
wych. Jak wynika z uzasad-
nienia do nowelizacji usta-
wy o VAT oraz z analizy
przepisów dotyczących po-
wszechnych usług poczto-
wych, ze zwolnienia w Pol-
sce korzystać będzie tylko
publiczny operator poczto-
wy.
Powszechne usługi
Zgodnie z art. 2 pkt 1 dy-
rektywy 97/67/WE Parla-
mentu Europejskiego i Rady
z 15 grudnia 1997 r. w spra-
wie wspólnych zasad roz-
woju rynku wewnętrznego
usług pocztowych Wspól-
noty oraz poprawy jakości
usług przez usługi poczto-
we rozumie się usługi obej-
mujące przyjmowanie, sor-
towanie, przemieszczanie
i doręczanie przesyłek pocz-
towych. W art. 3 ust. 3 tej
dyrektywy określono, że
państwa członkowskie po-
dejmą działania w celu za-
pewnienia, że świadczenie
usługi powszechnej jest
gwarantowane nie mniej
niż pięć dni roboczych
w tygodniu, poza okoliczno-
ściami lub warunkami geo-
graficznymi uważanymi za
wyjątkowe, i że jako mini-
mum obejmuje:
n jedno przyjmowanie,
n jedno doręczenie do domu
lub siedziby każdej osoby fi-
zycznej lub prawnej lub –
w wyniku odstępstwa – na
podstawie warunków usta-
lonych przez krajowy organ
regulacyjny – jedno doręcze-
nie do odpowiednich insta-
lacji.
Ponadto zgodnie z art.
3 ust. 4 dyrektywy każde
państwo członkowskie po-
dejmie działania konieczne
do zapewnienia, by usługi
powszechne obejmowały
przynajmniej następujące
świadczenia:
n przyjmowanie, sortowa-
nie, przemieszczanie i dorę-
czanie przesyłek poczto-
wych do 2 kg,
n przyjmowanie, sortowa-
nie, przemieszczanie i dorę-
czanie paczek pocztowych
do 10 kg (na podstawie ust.
5 limit ten może zostać pod-
wyższony),
n usługi obejmujące przesył-
ki polecone i przesyłki war-
tościowe.
Należy zatem przyjąć, że
przez usługi powszechne,
które podlegają zwolnieniu
od VAT, należy rozumieć
usługi pocztowe świadczo-
ne w określonym reżimie
przez wyznaczonego opera-
tora. Tymczasem zgodnie
z art. 3 pkt 12 ustawy z 12
czerwca 2003 r. – Prawo
pocztowe to operator pu-
bliczny jest operatorem obo-
wiązanym do świadczenia
powszechnych usług pocz-
towych.
Jak tłumaczyło Minister-
stwo Finansów w odpowie-
dzi na interpelację poselską
z września 2010 r. (nr
17667/10), obowiązek wyko-
nywania zadań operatora
publicznego, zgodnie z art.
46 ust. 2 prawa pocztowego,
został powierzony Poczcie
Polskiej SA. W opinii resor-
tu inni operatorzy nie speł-
niają wymogów określonych
art. 3 pkt 12 prawa poczto-
wego, a zatem nie mogą ko-
rzystać przy świadczeniu
powszechnych usług pocz-
towych ze zwolnienia z po-
datku.
W wyroku C-357/07 Euro-
pejski Trybunał Sprawiedli-
wości stwierdził, że pojęcie
publicznych służb poczto-
wych zawarte w art. 13
część A ust. 1 lit. a szóstej
dyrektywy (obecnie obo-
wiązujący art. 132 ust. 1 lit.
a dyrektywy Rady 2006/
112/WE) należy interpreto-
wać w ten sposób, że obej-
muje ono operatorów pu-
blicznych lub prywatnych,
którzy zobowiążą się do za-
pewnienia w danym pań-
stwie członkowskim całości
lub części powszechnych
usług pocztowych. Jak pod-
kreśliło MF w odpowiedzi
na interpelację, zadanie po-
legające na zagwarantowa-
niu dostępu do całej infra-
struktury pocztowej nie-
zbędnej do prawidłowego
wykonywania nałożonych
zadań leżących w interesie
publicznym w Polsce w ca-
łości wypełnia jedynie ope-
rator publiczny, którym jest
Poczta Polska SA (operator
wyznaczony do świadczenia
usług powszechnych, który
musi zachować warunki
przewidziane dla tych
usług).
Podmioty zwolnione
Uznać należy, że wnioski
te pozostają aktualne pod
rządami obecnie obowiązu-
jących przepisów. Noweliza-
cja ustawy o VAT potwier-
dza, że zwolnieniem objęte
są wyłącznie podmioty zdol-
ne do świadczenia po-
wszechnych usług poczto-
wych. Natomiast w opinii
resortu finansów wymogi
dotyczące świadczenia ta-
kich usług spełnia jedynie
publiczny operator poczto-
wy. Oznacza to, że usługi
pocztowe świadczone przez
pozostałych operatorów, ja-
ko niewymienione w prze-
pisach określających zakres
stosowania obniżonych sta-
wek i zwolnienia z podatku
w ustawie o VAT i aktach
wykonawczych do niej,
podlegają opodatkowaniu
według podstawowej stawki
VAT. Od 1 stycznia 2011 r.
wzrosła ona z 22 proc. do 23
proc.
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Ustawa z 29 października 2010 r. o zmia-
nie ustawy o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 226, poz. 1476).
EM
Likwidacja załącznika
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym
od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
Na skutek nowelizacji ustawy
o VAT, która obowiązuje od
1 stycznia 2011 r., w ustawie
o VAT odstąpiono od identyfi-
kowania za pomocą klasyfika-
cji statystycznych czynności
zwolnionych z podatku
Jaki adres powinien
podać podatnik
w deklaracji VAT-7
Andrzej Nikończyk
doradca podatkowy w Kancelarii
Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy
stała i korzysta ze zwolnie-
nia z VAT odnośnie do
wszystkich usług poczto-
wych przez siebie świadczo-
nych. W praktyce powsta-
wały natomiast wątpliwości,
czy operatorzy prywatni mo-
gą korzystać ze zwolnienia
w oparciu o dyrektywę
i orzecznictwo Europejskie-
go Trybunału Sprawiedliwo-
ści (obecnie Trybunał Spra-
wiedliwości UE) tylko do
usług zaliczanych do tzw.
powszechnych usług pocz-
towych. Natomiast świad-
czenie innych usług niż
usługi powszechne podlega
opodatkowaniu VAT nieza-
leżnie od tego, przez kogo są
świadczone.
Konstrukcja systemu po-
datku od wartości dodanej
w krajach członkowskich
Unii Europejskiej podlega
ścisłej harmonizacji. Z tych
względów również polskie
przepisy dotyczące VAT mu-
szą być zgodne z przepisami
wspólnotowymi, w szcze-
gólności z przepisami dyrek-
tywy Rady 2006/112/WE.
Regulacje unijne uniemożli-
wiają państwom członkow-
skim UE dowolne kształto-
wanie wysokości stawek po-
datkowych i zwolnień z po-
datku.
Obecnie w wyniku nowe-
lizacji ustawy o VAT jej
Podatnik po raz pierwszy będzie wypełniać
deklarację VAT-7. Jaki adres powinien w niej
uwzględnić?
Właściwość urzędu skarbowego na potrzeby VAT
ustalamy zgodnie z miejscem wykonywania czynno-
ści podlegających opodatkowaniu. W przypadku, gdy
podatnik prowadzi działalność w wielu miejscach poło-
żonych na terenie działania różnych urzędów skarbo-
wych, właściwy urząd skarbowy ustalamy według
miejsca siedziby dla osób prawnych i miejsca zamiesz-
kania dla osób fizycznych. Deklaracja powinna zawsze
być składana do urzędu skarbowego właściwego miej-
scowo dla podatnika, choć termin jej złożenia będzie
dochowany niezależnie od tego, do którego urzędu ją
złożymy. Organy podatkowe mają obowiązek prze-
strzegania swojej właściwości. Zatem błędnie złożona
deklaracja powinna zostać przekazana do urzędu wła-
ściwego dla danego podatnika.
Miejsce wykonywania czynności podlegających VAT
nie jest ujawniane ani w zgłoszeniu rejestracyjnym
VAT-R, ani w deklaracjach dla VAT. Można to ustalić na
podstawie wskazania organu podatkowego, do które-
go kierowana jest deklaracja. Adres podatnika poda-
wany w deklaracjach to zawsze adres siedziby dla
osób prawnych lub miejsca zamieszkania w przypad-
ku osób fizycznych. Jednak podatnicy czasem mają
wątpliwości, gdyż podawany adres może być w innym
mieście niż właściwy urząd. Ale to adres siedziby czy
miejsca zamieszkania identyfikuje podatnika, zaś
miejsce prowadzenia działalności może się zmieniać.
Organy nie będą miały trudności z ustaleniem prawi-
dłowości złożenia deklaracji czy też miejsca prowa-
dzenia działalności, o ile podatnik aktualizuje zgłosze-
nie do ewidencji podatników (NIP-1 lub NIP-2). EM
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
www.gazetaprawna.pl/podatki
436156857.030.png 436156857.031.png 436156857.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin