Zagadnienia do egzaminu z Socjologii religii 2011.doc

(29 KB) Pobierz
Zagadnienia do egzaminu z Socjologii religii 2011 (dr Dominika Motak)

Zagadnienia do egzaminu z Socjologii religii 2011 (dr Dominika Motak) 

1.      Socjologiczne definicje religii i ich typy; ujęcia substancjalne i funkcjonalne, ich zalety i ograniczenia.

2.      Emil Durkheim jako klasyk socjologii religii. Durkheima koncepcja religii: definicja religii, poglądy na temat genezy i funkcji religii; religia w epoce nowoczesnej: indywidualizm religijny.

3.      Religia w ujęciu Karola Marksa.

4.      Max Weber jako klasyk socjologii religii. Założenia metodologiczne i  strategia badawcza. Podstawowe kategorie Weberowskiej analizy religii (wschodnie i zachodnie „drogi zbawienia”: mistyka versus asceza; teodycea szczęścia i teodycea zbawienia; racjonalizacja i  “odczarowanie świata”); ewolucja chrześcijaństwa a narodziny kapitalizmu; etos sekt protestanckich a moder­nizacja (przypadek USA). 

5.      Paradygmat sekularyzacyjny: historia pojęcia sekularyzacja, teorie sekularyzacji; sekularyzacja a sekularyzm; koncepcja postsekularyzmu.

6.      Thomasa Luckmanna koncepcja „niewidzialnej religii”: główne kategorie analizy (A. Schütza koncepcja wielości światów; świat życia i transcendowanie; zakresy transcendencji; światopogląd a religia; święty kosmos).

7.      Charakterystyka tradycyjnej religijności ludowej; Stefana Czarnowskiego model ludowej „kultury religijnej”. Charakterystyka polskiego katolicyzmu – tradycje, kontynuacja i zmiana (Radio Maryja).

8.      Religia w sferze publicznej: koncepcja Kościoła ludu/narodu (Volkskirche); Kościół polski jako Kościół ludu/narodu. Religia obywatelska (Robert N. Bellah).

9.      Fundamentalizm religijny jako kategoria badań socjologicznych: definicja; charakterystyka katolickiej religijności fundamentalistycznej.

10.  Tradycje empirycznych badań religijności: Gabriel Le Bras (program i metody badań przemian religijności społeczeństwa francuskiego). Socjologiczne koncepcje religijności: wielowymiarowy model Charlesa Glocka i Rodneya Starka. Modyfikacja tego ujęcia przez Władysława Piwowarskiego.

11.  Typy organizacji religijnych: typologia Ernsta Troeltscha (kościół-sekta-mistycyzm) i jej rozwinięcie w Weberowskiej dychotomii kościół-sekta. Współczesne typologie organizacji religijnych: kościół, sekta, denominacja, kult (środowisko kultowe, ruch kultowy, kult usługowy, audytorium kultowe), (nowy) ruch religijny.

12.  Charakterystyka ruchu i światopoglądu New Age

13.  Socjologia duchowości i wyniki jej badań: charakterystyka współczesnej duchowości. Koncepcja „rewolucji duchowości” w  świetle badań empirycznych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin