Komputer w kształceniu specjalnym - Jan Łaszczyk.txt

(413 KB) Pobierz
Komputer w kszta�ceniu specjalnym

 Praca zbiorowa pod redakcj�  Jana �aszczyka  Wydanie pierwsze  Wydawnictwa 
Szkolne i Pedagogiczne  Warszawa 1998    

SPIS TRE�CI  
Przedmowa .   Cz�� pierwsza. PERSPEKTYWA SPECJALNEJ EDUKACJI  KOMPUTEROWEJ . 7  
Jan �aszczyk: Rola komputera w edukacji specjalnej .   Krzysztof Markiewicz: 
Sprz�t komputerowy i systemy  operacyjne dla edukacji specjalnej....  Miroslaw 
Modzelewski: Klasyfikacja i kryteria oceny  edukacyjnych program�w  
komputerowych .   Wprowadzenie .   Klasyfikacja edukacyjnych program�w 
komputerowych .   Og�lne kryteria oceny program�w komputerowych .   Gry 
komputerowe .   Aleksander Korczak. Elementy metodyki nauczania podstaw  
informatyki w kszta�ceniu specjalnym .   Podmiot i przedmiot kszta�cenia .   
Zakres przedmiotu informatyka w szkole specjalnej .   Specyfika stosowania 
mikrokomputer�w na zaj�ciach w szkole  specjalnej .   Mariusz Fila, Jan 
�aszczyk: Kszta�cenie nauczycieli do  komputerowego wspomagania edukacji 
specjalnej .   Zadania Studium .   Koncepcja programowa Studium .   Uczestnicy 
Studium i ich nab�r .   Prowadz�cy zaj�cia .   Zasady realizacyjne .   
Organizacja i przebieg zaj�� .   Ocena efekt�w funkcjonowania studium .   
Podstawowe problemy .   Stanis�aw Jakubowski, Bogdan Szczepankowski: Rola 
technik  informatycznych w procesie integracji os�b  niepe�nosprawnych .   Skala 
zjawiska niepe�nosprawno�ci .   Informatyczne wspomaganie os�b z dysfunkcj� 
narz�du ruchu .   Znaczenie komputera dla os�b nies�ysz�cych . - . 71  Komputer 
dobrodziejstwem dla niewidomych . 75  Krzysztof Markiewicz: Wykorzystanie 
Internetu dla potrzeb  os�b niepe�nosprawnych 77  Zasoby informacyjne i 
edukacyjne WWW . 79  Poczta elektroniczna - medium wspomagaj�ce komunikowanie  
si� . 81  Publiczne archiwa plik�w (FTP) . 83  Teleedukacja, telepraca, 
teleus�ugi - szanse na niezale�n�  aktywno�� . 84  Cz�� druga. WYBRANE 
ZASTOSOWANiA KOMPUTERA W KSZTA�CENIU  SPECJALNYM . - . 105  Bogdan 
Szczepankowski, Andrzej Lemirowski: Komputer w pracy  z dzieckiem z uszkodzonym 
s�uchem . 106  Informacje wst�pne . 106  Komputer w wychowaniu s�uchowym . 109  
Komputer w nauce mowy d�wi�kowej . 111  Komputer w nauce j�zyka migowego . 123  
Stanis�aw Jakubowski: Komputer w kszta�ceniu dzieci z  dysfunkcj� wzroku . 127  
Niewidomi i s�abowidz�cy . 127  Techniczne �rodki w edukacji niewidomych . 128  
Techniki informatyczne w edukacji dzieci z dysfunkcj�  wzroku . 151  Ma�gorzata 
Do�skaOlszko, Anna Lechowicz: Dostosowanie  komputera do indywidualnych potrzeb 
niepe�nosprawnego  dziecka . 163  Wst�p . 163  Rodzaje urz�dze� peryferyjnych i 
inne pomoce do pracy na  komputerze . 165  Adaptacje softwarowe i programy typu 
shareware  wykorzystywane w terapii pedagogicznej . 171  Oprogramowanie 
logopedyczne i programy wspieraj�ce  alternatywn� komunikacj� . 173  Wymagania 
wobec program�w edukacyjnych dla dzieci  niepe�nosprawnych ruchowo 174  Rola 
komputera w pracy z dzie�mi niepe�nosprawnymi  ruchowo . 175  Krzysztof 
Markiewicz: Komputerowe stanowisko dla osoby  niesprawnej ruchowo . 179  Sprz�t 
i oprogramowanie wspomagaj�ce prac� z komputerem .  
179  Komputer jako urz�dzenie steruj�ce otoczeniem domowym . 181  Maria 
Siedlecka: Komputer w pracy oligofrenopedagoga . 183  Ma�gorzata Jab�onowska: 
Komputer w pracy z dzieckiem  do�wiadczaj�cym specyficznych trudno�ci w uczeniu 
si� . 193  Typowe �r�d�a niepowodze� szkolnych dziecka . 194  Rola 
indywidualnych zaj�� korekcyjnowyr�wnawczych . 194  Metody i �rodki zwi�kszaj�ce 
skuteczno�� oddzia�ywa�  terapeutycznych. . 196  Wybrane zasady pracy 
wspomagaj�cej rozw�j dziecka . 206  Niekt�re ograniczenia i zagro�enia 
wynikaj�ce z  zastosowania komputera w indywidualnej pracy z dzieckiem .  
207

 PRZEDMOWA

 Wykorzystanie komputer�w w edukacji specjalnej ci�gle  jeszcze z trudem toruje 
sobie drog�. Mo�na wskaza� co  najmniej kilka powod�w, dla kt�rych stosowanie 
tego �rodka  dydaktycznego jest jeszcze dalekie od powszechno�ci.  Kluczowa 
przyczyna takiego stanu rzeczy zwi�zana jest  zapewne z niedostatkiem sprz�tu 
oraz oprogramowania  dostosowanego do potrzeb kszta�cenia specjalnego. Inna  
wynika z postaw cz�ci kadry pedagog�w specjalnych  oboj�tnych, a nawet 
niech�tnych poznaniu korzy�ci,  jakie niesie z sob� komputer i umiej�tne jego 
zastosowanie  w procesie kszta�cenia i rewalidacji os�b  niepe�nosprawnych. 
Jeszcze inna wyra�a si� brakiem wiedzy o  mo�liwo�ciach wykorzystania komputera 
w kszta�ceniu  dzieci i m�odzie�y specjalnej troski oraz brakiem wzorc�w  
efektywnego dzia�ania w tym zakresie. Pedagodzy specjalni,  kt�rzy si�gaj� w 
swojej pracy po to narz�dzie, kieruj� si�  zazwyczaj intuicj�, w�asn� 
pomys�owo�ci�, nierzadko metod�  pr�b i b��d�w. Brak bowiem literatury 
dotycz�cej  mo�liwo�ci i sposob�w wykorzystania komputer�w w edukacji  
specjalnej.  Ksi��k�, kt�r� oddajemy czytelnikowi, pragniemy przybli�y�  
problematyk� komputerowego wspomagania kszta�cenia  specjalnego podejmuj�c  w 
niej wybrane zagadnienia z zakresu informatyzacji procesu  nauczania, 
rewalidacji oraz przygotowania os�b  niepe�nosprawnych do przysz�ej  aktywno�ci 
zawodowej. Wyb�r zagadnie� determinowany by�  przede wszystkim skal� 
praktycznych do�wiadcze� w  dziedzinie zastosowania komputer�w w pracy z osobami  
niepe�nosprawnymi. Czytelnik znajdzie  tu rozdzia�y, kt�rych autorzy prezentuj� 
wybrane  zastosowania komputera  w niemal wszystkich dziedzinach klasycznie 
pojmowanej  pedagogiki specjalnej, to jest: surdopedagogice,  tyflopedagogice, 
oligofrenopedagogice,  pedagogice os�b niepe�nosprawnych ruchowo, a tak�e  
zagadnienie informatycznego kszta�cenia nauczycieli dla  potrzeb pedagogiki 
specjalnej.  Z �alem trzeba powiedzie�, i� w ksi��ce nieobecna jest  
problematyka wykorzystania komputera w pracy  resocjalizacyjnej, a tak�e - 
wa�nej ga��zi  nowocze�nie rozumianej pedagogiki specjalnej - pedagogice  
zdolno�ci.  Nie podj�to w niej tak�e zagadnienia samouctwa  komputerowego - 
najskuteczniejszego bodaj �rodka nabywania  kompetencji informatycznych.  
Ksi��ka sk�ada si� z dw�ch cz�ci. W pierwszej  przedstawiono zagadnienia 
og�lne, dotycz�ce specjalnej  edukacji komputerowej niezale�nie  od w�a�ciwo�ci 
podmiot�w, na kt�re jest ona skierowana.  Cz�� druga  zawiera rozdzia�y, 
kt�rych autorzy prezentuj� zastosowania  komputer�w w pracy z osobami maj�cymi 
specyficzne  dysfunkcje.  W tre�ci ksi��ki czytelnik znajdzie dwie warstwy. 
Jedn�,  informacyjn�, w kt�rej prezentowane s� nowe mo�liwo�ci,  jakie tworzy 
komputer osobie  niepe�nosprawnej oraz drug�, maj�c� charakter metodyczny, w  
kt�rej przedstawiono wybrane sposoby wykorzystania tych  mo�liwo�ci w pracy 
pedagoga specjalnego.  Ksi��ka jest dzie�em zbiorowym i jako takie ��czy zalety 
i  s�abo�ci opracowa� zbiorowych. Do zalet mo�na zaliczy�  bogaty wachlarz 
prezentowanych tu zagadnie�. Ewentualn�  s�abo�ci�, kt�r� czytelnik zechce  
wybaczy�, jest znaczna r�norodno�� stylu poszczeg�lnych  opracowa�, sposobu 
prezentowania zagadnie�, sposobu  argumentacji itp.  Adresatem ksi��ki s� przede 
wszystkim nauczyciele i  wychowawcy szk� i o�rodk�w szkolnowychowawczych dla 
dzieci  specjalnej troski oraz niepe�nosprawni, kt�rzy korzystaj�  lub zechc� 
si�gn�� do komputera jako narz�dzia  wspomagaj�cego ich prac�. S�dzimy, �e 
zainteresuje ona  tak�e student�w pedagogiki specjalnej. Mo�na mie� wreszcie  
nadziej�, �e prezentowane tu tre�ci s�u�y� b�d� pomoc�  rodzicom w ich pracy 
rewalidacyjnej i wspomagaj�cej rozw�j  dziecka niepe�nosprawnego.  JAN �ASZCZYK  
Warszawa, grudzie� 1997

 JAN �ASZCZYK  ROLA KOMPUTERA W EDUKACJI SPECJALNEJ  Najpowszechniejsze i 
najmocniej ugruntowane odczytanie  pedagogiki specjalnej sprowadza j� do 
realizacji funkcji  kompensacyjnonaprawczej.  W tym zakresie mie�ci si� d��enie 
do �agodzenia cierpienia  drugiego cz�owieka, d��enie do eliminowania, a co 
najmniej  �agodzenia skutk�w obci��e� dziedzicznych, usprawnianie  zaburzonych 
funkcji organicznych  i psychicznych, szeroko rozumiane usuwanie i wyr�wnywanie  
brak�w.  Z tego punktu widzenia zadania pedagogiki specjalnej jawi�  si� jako 
tworzenie program�w dzia�a� rewalidacyjnych,  pozwalaj�cych upo�ledzone funkcje 
jednostki maksymalnie  przybli�y� do normy. M�wi�c lapidarnie,  klasycznie 
rozumiana pedagogika specjalna zajmuje si�  przekszta�caniem ludzi upo�ledzonych 
w osoby normalne.  Rodzi si� tutaj jednak pewna trudno�� zwi�zana z tym, i�  
poj�cie normy jest nieostre, a przy tym zmienne w czasie.  Mo�na zatem zasadnie 
formu�owa� pytania o to, co to znaczy  poziom normalny, jakie wska�niki  go 
charakteryzuj�, ale tak�e pytanie wa�niejsze: kto ma  prawo - przede wszystkim 
moralne - decydowa� o tym, co jest  norm�, a co ni� nie jest?  Trudno�� 
odpowiedzi na postawione pytania nie jest jednak  zasadniczym powodem opozycji 
wobec zarysowanego widzenia  funkcji pedagogiki specjalnej. Cz�owiek potrafi 
takie normy  mniej lub bardziej precyzyjnie ustala� odwo�uj�c si� np. do  tego, 
co powszechnie uznawane bywa za norm�, tego co typowe  dla danej grupy lub 
spo�eczno�ci. G��wny pow�d niezgody na  ograniczenie zada� pedagogiki specjalnej 
do zada�  kompensacyjnonaprawczych wynika z tego, i� skazuje ono  podmioty tej 
pedagogiki, a wi�c ludzi specjalnej troski, na  dozgonne bycie nienormalnymi. 
Dziecku g�uchemu nie jeste�my  bowiem na og� w stanie przywr�ci� s�uchu, nawet 
najlepsza  proteza nie zast�pi sprawnej ko�czyny, a  czterdziestopunktowego 
ilorazu inteligencji nie udaje si�,  jak dot�d, podnie�� do dziewi��dziesi�ciu 
czy stu  dwudziestu, a wi�c do poziomu normalnego. Tak wi�c niewidomi  pozostaj� 
niewidomymi, pozbawieni ko�czyn  pozostaj� kalekimi, a upo�ledzeni umys�owo - 
intelektualnie  niedorozwini�tymi. St�d ju� tylko krok do pesymizmu  
pedagogicznego i niewiary w mo�liwo�� rzeczywistej pomocy  osobom upo�ledzonym. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin