Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrebami edukacyjnymi- D. Osik, A. Wojnarska.txt

(487 KB) Pobierz
WSPOMAGANIE ROZWOJU UCZNI�W
ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
Pod redakcj�
Danuty Osik
Anny Wojnarskiej
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU MARII CURIE-SK�ODOWSKIEJ    LUBLIN 2001
 t 5.  ;??
'AKl ADY DLA NIEWIDOMYCH
w LASKACH
..,80 izabelin k/Warszawy
f
Pro^ c/r Piab. Roman Ossowski
Redakcja
Jolanta J�drak
Projekt ok�adki
i stron tytu�owych
Marta i Zdzis�aw Kwiatkowscy
Sk�ad
Stanis�aw Kosior
� by Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001
ISBN 83-227-1702-4
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU MARII CURIE-SK�ODOWSKIEJ
20-031 Lublin, pl. Marii Curie-Sk�odowskiej 5
tel. (0-81) 537-53-04, 537-53-02 (kolporta�), fax 537-53-02
http://press.umcs.lublin.pl
Spis tre�ci
Wst�p..........................         9
. /. Specjalne trudno�ci w uczeniu si� i zaburzenia rozwojowe oraz sposoby
ich przezwyci�ania
Piotr Gindrich                                                   -
Nasilenie zjawiska specyficznych i niespecyficznych trudno�ci w uczeniu
w�r�d uczni�w szk� masowych w �wietle wynik�w ankiety.....        17
Gra�yna Kwa�niewska, Anna Wojnarska
Formy pomocy uczniom z inteligencj� ni�sz� ni� przeci�tna w przezwyci�-
�aniu trudno�ci i niepowodze� szkolnych      ...........         23
Anna Wojnarska
Charakterystyka proces�w pami�ciowych dzieci z obni�on� sprawno�ci�
intelektualn�......................         31
Teresa Balicka, Janusz Kirenko
Spostrzeganie siebie i innych a decentracja interpersonalna u dzieci z pro-
blemami zdrowotnymi z m�odszych klas szkolnych........        43
Danuta Osik, Piotr Gindrich
Trudno�ci przystosowawcze uczni�w dyslektycznych ujawniaj�ce si� w samo-
ocenie.........................        51
Dorota Chlebio-Abed
Neurolingwistyczne  programowanie jako  metoda wspomagania  dziecka
z trudno�ciami rozwojowymi i wychowawczymi w edukacji szkolnej    .    .         59
Urszula Sokal
Wspomaganie uczni�w szko�y podstawowej przejawiaj�cych trudno�ci w na-
uce i zachowaniu (na przyk�adzie Szko�y Podstawowej im. B. Malinow-
skiego w Woli woj. katowickie)................         67
6                                                        Spis tre�ci
El�bieta Solarz
Rola pedagoga szkolnego w zasadniczej szkole zawodowej we wspomaganiu
ucznia z trudno�ciami rozwojowymi i wychowawczymi.......         73
Beata Bancerz-Andrzejewska
Nowe  spojrzenie  na rewalidacj�  indywidualn� uczni�w s�abo widz�cych
z trudno�ciami w nauce..................        77
Ewa Lewandowska
Dlaczego warto wykorzystywa� komputery w rewalidacji dzieci o zaburzonym
rozwoju?........................        83
Dorota Turska
Wspieranie rodzin dzieci zdolnych � przyk�adowe do�wiadczenia angielskie      89
//. Stymulacja rozwoju os�b upo�ledzonych umys�owo          _.    .   ..      .
Gra�yna Tkaczyk
Metody nauczania ca�o�ciowego stosowane w kszta�ceniu dzieci upo�ledzo-
nych umys�owo w stopniu lekkim...............        95
Zenon Gajdzica
Za�o�one a rzeczywiste funkcje podr�cznika dla ucznia lekko upo�ledzonego
umys�owo.......................      105
Jolanta Szada-Borzyszkowska, Alicja Zarin
Organizacja pomocy upo�ledzonym dzieciom w wieku przedszkolnym w
Rosji      .........................      115
El�bieta Minczakiewicz
Kszta�towanie umiej�tno�ci komunikacyjnych w procesie wspomagania roz-
woju dzieci g��biej upo�ledzonych umys�owo..........       123
Miros�awa �mudzka
Wp�yw nauczania dwupoziomowego na wspomaganie m�odzie�y z upo�le-
dzeniem umys�owym...................      131
Agnieszka �yta
Rola �wicze� logorytmicznych w terapii pedagogicznej dzieci g��biej upo-
�ledzonych umys�owo...................      137
///. Za�o�enia i realizacja idei integracji dzieci niepe�nosprawnych
Helena �a�                                             "          '                   '     " '   '                        ' :    '  '
Wiedza nauczycieli szk� publicznych o kszta�ceniu dzieci niepe�nospraw-
nych      ..........................      145
Ewa Domagala-Zy�k                                                               ??�??�?    ?
Modyfikacja postaw przysz�ych pedagog�w wobec uczni�w niepe�nospraw-
nych i ich integracji z zespo�ami klasowymi...........      155
Irena Sta�czak
Wspomaganie rozwoju uczni�w w zespo�ach integracyjnych w klasach po-
cz�tkowych    .......................      159
Spis tre�ci
7
Marzenna Zaorska
Integracja a uczenie �bycia cz�owiekiem".............      167
Agnieszka Sakowicz-Bobory�w
Podmiotowa rola rodzic�w w edukacji integracyjnej uczni�w z wad� s�uchu      181
Marzena Kowaluk
Wychowanie s�uchowe jako czynnik umo�liwiaj�cy integracj� spo�eczn� os�b
niedos�ysz�cych.....................      187
Gra�yna Walczak
Podyplomowe studium z zakresu wczesnej rehabilitacji dzieci s�abo widz�-
cych i niewidomych....................      193
Danuta Osik
Kontakty rodzic�w z dzieckiem niewidomym w m�odszym wieku szkolnym
ucz�cym si� w szkole specjalnej...............      201
Dorota Pstr�g
Integracja uczni�w niedostosowanych spo�ecznie ze �rodowiskiem jako pod-
stawa dzia�alno�ci profilaktyczno-resocjalizacyjnej szko�y......      207
Jolanta Ostasz
Dzieci z zespo�em m�zgowego pora�enia dzieci�cego w m�odszym wieku
szkolnym � pr�ba charakterystyki..............      219
Regina Anna R�alska, Kamila Mironowska
Potrzeby terapeutyczno-edukacyjne dziewczynek z zespo�em Retta a polska
rzeczywisto��......................      229
!?.-.      ,,'A
W dniach 29-30 maja 1998 r. w Kazimierzu Dolnym odby�a si� og�lno-
polska konferencja naukowa zorganizowana przez Zak�ad Psychopedagogi-
ki Specjalnej UMCS w Lublinie nt. �Miejsce i rola pedagogiki specjalnej
w teorii i praktyce og�lnopedagogicznej". Tematyka konferencji wzbudzi�a
ogromne zainteresowanie, co zaowocowa�o bogactwem materia�u, zar�wno
w sensie jako�ciowym, jak i ilo�ciowym. W zwi�zku z tym materia�y pokon-
ferencyjne zosta�y opublikowane w dw�ch cz�ciach, wyodr�bnionych ze
wzgl�du na tematyk� zawart� w przedstawionych na konferencji referatach
i komunikatach. Pierwsza, zatytu�owana Interdyscyplinarno�� w teorii i praktyce
pedagogiki specjalnej, zosta�a opublikowana pod redakcj� prof. dr hab. Marii
Chodkowskiej. Oddawana w r�ce czytelnik�w cz�� druga, to rezultat wymia-
ny wzajemnych do�wiadcze� na temat pomocy dzieciom ze specyficznymi
i niespecyficznymi trudno�ciami w uczeniu si� oraz perspektyw rozwoju in-
tegracyjnego modelu kszta�cenia.
Prezentowana ksi��ka sk�ada si� z trzech cz�ci:
I. Specjalne trudno�ci w uczeniu si� i zaburzenia rozwojowe  oraz
sposoby ich przezwyci�ania.                                            ......
II. Stymulacja rozwoju dzieci upo�ledzonych umys�owo.
III. Za�o�enia i realizacja idei integracji dzieci niepe�nosprawnych.
W ka�dej z wyr�nionych cz�ci artyku�y zosta�y uporz�dkowane tema-
tycznie wed�ug nast�puj�cej kolejno�ci: najpierw artyku�y teoretyczne, na-
st�pnie sprawozdania z bada�, a na ko�cu opisy do�wiadcze� rewalidacyj-
nych stanowi�cych pr�b� zaprezentowania czynno�ci terapeutycznych oraz
w�asnych refleksji wok� organizacji i efekt�w rewalidacji.                            �
Specjalne trudno�ci w uczeniu si� (Special Learning Disabilitie�) dotycz�
tylko wybranych aspekt�w uczenia si� w przeciwie�stwie do trudno�ci og�l-
10
Wst�p
norozwojowych. Tak jest w przypadku dysleksji rozwojowej lub dyskalkulii,
gdy przy dobrym lub nawet bardzo dobrym poziomie osi�gni�� w innych
dziedzinach ucze� manifestuje trudno�ci w czytaniu, pisaniu lub liczeniu.
W odr�nieniu od specjalnych, trudno�ci niespecyficzne dotycz� tych sy-
tuacji, gdy przyczyna wp�ywa na ca�okszta�t rezultat�w osi�gni�� dziecka,
tak jak w przypadku upo�ledzenia umys�owego, zaburze� emocjonalnych,
nadpobudliwo�ci, zaburze� uwagi. Jednak�e zbyt cz�sto trudno�ci w ucze-
niu si� ��czone s� z upo�ledzeniem umys�owym, a jest to b��d o powa�nych
konsekwencjach praktycznych. Rozwa�aniom definicyjnym na ten temat po-
�wi�cony jest artyku� P. Gindricha. W polskich realiach przyj�to termin nie
w pe�ni pokrywaj�cy si� ze �wiatowym poj�ciem SLD, a mianowicie �spe-
cjalne potrzeby edukacyjne". Obejmuje on swym znaczeniem m.in. dzieci
z obni�on� sprawno�ci� intelektualn�, kt�re formalnie zaliczane s� do sze-
roko poj�tej normy i powinny ucz�szcza� do szk� masowych, ale kt�re nie
s� w stanie podo�a� stawianym im wymaganiom programowym. G. Kwa-
�niewska i A. Wojnarska przeprowadzaj� dyskusj� na temat najbardziej ade-
kwatnego miejsca ich edukacji. Analiza mo�liwo�ci zapami�tywanego ma-
teria�u dokonana w artykule A. Wojnarskiej wskazuje ponadto, �e sytuacja
tych dzieci w por�wnaniu z innymi o przeci�tnej inteligencji jest znacznie
trudniejsza. T. Balicka i }. Kirenko ujawniaj�, �e ka�dy ucze� z problema-
mi zdrowotnymi, niezale�nie od ich charakteru, ma trudno�ci w rozwija-
niu kontakt�w spo�ecznych ze wzgl�du na nieadekwatn� ocen� mo�liwo-
�ci w�asnych i innych os�b z otoczenia. Kontakty z r�wie�nikami s� nie-
zb�dnym elementem dobrego przystosowania spo�ecznego i rozwoju oso-
bowo�ci, co, jak wykazuj� rozwa�ania D. Osik i P. Gindricha, dotyczy tak�e
dysleksji.
D. Chlebio-Abed zwraca uwag� na znaczenie neurolingwistycznego pro-
gramowania jako metody modyfikacji zachowali dzieci z trudno�ciami wy-
chowawczymi. Formami pomocy dla tych dzieci, realnie realizowanymi
w szko�ach podstawowych, zaj�a si� U. Sokal, natomiast E. Solarz podj�a
ten temat w odniesieniu do uczni�w zasadniczej szko�y zawodowej. B. Ban-
cerz-Andrzejewska prezentuje r�norodne formy pracy w ramach rewalida-
cji indywidualnej uczni�w s�abo widz�cych, k�ad�c nacisk na trening widze-
nia i techniki relaksacyjne. W artykule E. Lewandowskiej znajdziemy opini�
na temat walor�w wykorzystywania komputera i program�w edukacyjnych
w nauce i terapii. Ostatni artyku�, D. Turskiej, po�wi�cony jest grupie dzieci
specjalnych potrzeb edukacyjnych wci�� znajduj�cych si� na marginesie za-
interesowa� psycholog�w i pedagog�w, a mianowicie uczniom zdolnym. Au-
torka na podstawie do�wiadcze� angielskich...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin