miedzynarodowe stosunki gospodarcze.doc

(143 KB) Pobierz

Miedzynarodowe stosunki gospodarcze mgr Marcin K * * * * *

 

I. Bilans płatniczy i równowaga płatnicza kraju

 

     bilans płatniczy, równowaga bilansu płatniczego, mechanizmy równowagi bilansu

     płatniczego

 

     środki polityki przywracania równowagi bilansu płatniczego

 

     poziom wydatków, kurs walutowy a równowaga ekonomiczna

 

     programy dostosowawcze międzynarodowego funduszu walutowego i banku

     światowego

 

II. Polityka handlowa

 

     pojęcie polityki handlowej.

 

     instrumenty (narzędzia) polityki handlowej.

 

-argumenty przemawiające za protekcją.:

 

     kierunki i tendencje zagranicznej polityki handlowej po II Wojnie Światowej.

 

     cele i zasady GATT oraz WTO

 

III. Międzynarodowa integracja gospodarcza

 

     pojęcie międzynarodowej integracji gospodarczej (definicje, przesłanki, kwestia

     integracji międzynarodowej a suwerenność państw)

 

     modele integracji gospodarczej

 

     UNIA EUROPEJSKA jako najbardziej zaawansowana forma integracji

     gospodarczej

 

     formy wspólnej polityki integracyjnej

 

     zasady działania jednego rynku zewnętrznego

 

     Polska a europejska integracja gospodarcza.

 

1. Bilans płatniczy i równowaga płatnicza kraju

 

     bilans płatniczy, równowaga bilansu płatniczego, mechanizmy równowagi

     bilansu płatniczego

 

Bilans płatniczy jest syntetycznym zestawieniem wszystkich płatności dokonanych między

rezydentami krajowymi a zagranicą, dotyczącym określonego okresu, zazwyczaj jednego

roku kalendarzowego.

 

Głównym celem sporządzania bilansu płatniczego jest zapewnienie informacji o stanie

stosunków finansowych państwa z zagranicą, przeznaczonej dla administracji

gospodarczej.

 

Oddziałuje on na kierunki polityki gospodarczej państwa, zwłaszcza:

 

     monetarnej,

     fiskalnej,

     handlowej,

     kursu walutowego.

 

Bilans jest zestawieniem sporządzanym według ogólnych zasad księgowości. Transakcje

międzynarodowe są w nim sklasyfikowane jako kredytowe (ma) lub debetowe (winien).

 

Transakcje kredytowe to transakcje, które powodują otrzymanie płatności od podmiotów

zagranicznych.

 

Transakcje debetowe zaś to takie transakcje, które wymagają płatności na rzecz

podmiotów zagranicznych ze strony danego kraju.

Całość transakcji w bilansie płatniczym: dzieli się na dwie podstawowe części

 

     rachunek bieżący,

 

     rachunek kapitałowy.

 

Tak więc w bilansie płatniczym odnotowuje się:

 

     wzrost lub spadek różnego rodzaju należności i zobowiązań zagranicznych,

 

     przyrost lub ubytek majątku rzeczowego za granicą lub zagranicznego w kraju oraz

 

     zmiany zapasu złota monetarnego i zasobu specjalnych praw ciągnienia (SDR).

 

Równowaga bilansu płatniczego

 

Z formalnego, rachunkowego punktu widzenia bilans płatniczy jest zawsze zrównoważony.

 

Saldo obrotów bieżących powinno być równe saldu obrotów kapitałowych

skorygowanych o zmianę stanu rezerw.

 

Obroty kapitałowe wyjaśniają nam, z jakich źródeł został sfinansowany deficyt lub na co

została zużyta nadwyżka rachunku bieżącego.

 

Jeśli obroty kapitałowe nie równoważą deficytu lub nadwyżki obrotów bieżących, to

funkcje te są przejmowane przez rezerwy płatnicze.

 

Nie zrównoważony przez obroty kapitałowe deficyt obrotów bieżących powoduje

odpowiednie ich zmniejszenie. Z kolei nadwyżka obrotów bieżących, jeśli nie jest

skompensowana eksportem kapitału, powoduje wzrost rezerw płatniczych.

 

Gdy spadek rezerw płatniczych jest znaczny i szybko się zwiększa zagraniczne zadłużenie

długoterminowe, zmniejsza się wiarygodność płatnicza kraju.

 

Równowaga rzeczywista ma miejsce wówczas, gdy należności i zobowiązania handlowe są

podejmowane bez ograniczeń i nie towarzyszą im utrzymująca się przez dłuższy czas

nadwyżka ani deficyt należności i zobowiązań.

 

Równowaga pozorna ma natomiast miejsce wtedy, kiedy równowaga transakcji

autonomicznych jest osiągana wskutek restryktywnej polityki dewizowej lub handlowej.

 

Oprócz pojęcia bilansu płatniczego jest stosowane pojęcie międzynarodowej pozycji

inwestycyjnej kraju.

 

Przedstawia ona łącznie sumę i strukturę aktywów krajowych za granicą i zagranicznych w

kraju, zazwyczaj na koniec roku.

 

Mechanizmy równoważenia bilansu płatniczego

 

Między równowagą wewnętrzną a równowagą zewnętrzną kraju występuje ścisła

współzależność.

 

Jest ona tym silniejsza, im większy jest stopień liberalizacji systemu gospodarczego, w tym

stosunków ekonomicznych z zagranicą.

 

Ta ścisła współzależność sprawia, że zagadnienie równowagi płatniczej nie może być

analizowane wyłącznie z punktu widzenia kursu walutowego i polityki handlowej oraz

międzynarodowych przepływów kapitałowych, lecz szerzej w kontekście równowagi

wewnętrznej.

 

Punktem wyjścia w analizie makroekonomicznej czynników kształtujących równowagę

wewnętrzną i zewnętrzną jest równanie:

 

                Ex-Im/kurs = (O-n+(P-WJ = -obroty kapitałowe,

 

gdzie: Ex - eksport, Im - import, O - oszczędności, 1 - inwestycje, P – podatki, Wb -

wydatki budżetowe.

 

Powyższe zależności wyprowadza się z równania:

 

                      Y = K + 1 + Wb + Ex - Im/kurs

 

oraz O = Y – P - K,

 

gdzie: Y- dochód narodowy, K - konsumpcja.

 

Takie trójczłonowe ujęcie współzależności pozwala kwestię równowagi wewnętrznej i

zewnętrznej rozpatrywać z trzech podstawowych punktów widzenia:

 

1. równowagi rachunku bieżącego i wpływu na nią bilansu handlowego i kursu;

 

2. równowagi wewnętrznej kształtowanej w dużym stopniu zmianę relacji oszczędności i

inwestycji, poziomu podatków i wydatków budżetowych;

 

3. przepływów kapitałowych z zagranicą

 

W teorii handlu międzynarodowego skupia się uwagę na analizie czynników kształtujących :

 

     wymianę handlową,

 

     kurs walutowy

 

     zmiany w zdolności konkurencyjnej.

 

Z kolei w typowym ujęciu monetarystycznym akcentuje się problematykę przepływów

kapitałowych.

 

W ujęciach pośrednich w większym stopniu zwraca się uwagę na znaczenie

makroproporcji gospodarczych i ich zmian. Przyjmuje się, że równowaga zewnętrzna jest

pochodną równowagi wewnętrznej.

 

Ujęcie klasyczne

 

Ujęcie klasyczne objaśnia mechanizm przywracania równowagi płatniczej wyłącznie w

systemie waluty złotej.

 

Dodatni bilans handlowy oraz związany z tym napływ kruszców powoduje wzrost ilości

pieniądza w obiegu i w konsekwencji wzrost cen. To z kolei zmniejsza atrakcyjność

cenową eksportu, a zwiększa importu.

 

Ujęcie neoklasyczne

 

Ujęcie neoklasyczne dotyczy działania mechanizmu dostosowawczego nie w warunkach

waluty złotej, lecz papierowej.

 

Główną uwagę zwraca się na kurs walutowy. Jego zmiany w powiązaniu ze zmianami cen i

stanu rezerw płatniczych stanowią podstawę neoklasycznego mechanizmu wyrównawczego

 

Podobnie jak w ujęciu klasycznym, neoklasycy zasadniczo ograniczają się do wpływu

zmian cen i reakcji popytu na te zmiany. Uwzględniają jednak obroty kapitałowe. Z tego

punktu widzenia ujęcie to jest pełniejsze.

 

W podejściu neoklasycznym, podobnie jak w klasycznym, pomija się nie tylko zmiany

dochodu i zatrudnienia, lecz także zmiany strukturalne i instytucjonalne oraz rolę państwa w

przywracaniu równowagi płatniczej.

 

Ujęcie keynesowskie

 

Dotyczy ono systemu waluty papierowej. W odróżnieniu od ujęcia klasycznego uwzględnia

się w nim, oprócz:

 

     samoczynnego mechanizmu rynkowego,

 

     aktywną rolę państwa oraz

 

     zmiany w poziomie dochodu narodowego w kraju i za granicą.

 

Ujęcie monetarne

W latach siedemdziesiątych wraz z odejściem od systemu kursów stałych i postępującą

liberalizacją obrotów kapitałowych oraz rozwojem rynku eurodolarowego rozwinęła się też

teoria monetarna przywracania równowagi wewnętrznej i zewnętrznej.

 

Wychodzi się w niej z założenia, że współcześnie mamy do czynienia z sytuacją wysokiego

i stale zwiększającego się stopnia zintegrowania rynków towarowych, finansowych i

kapitałowych.

 

W konsekwencji obserwujemy przepływy towarów i pieniędzy z krajów o ich względnej

obfitości do krajów o ich względnych niedoborach.

 

W ujęciu monetarystów bilans płatniczy kraju przedstawia przepływy netto kapitału między

krajami.

 

Kapitały wykazują skłonność do przepływów z krajów, gdzie względnie tańsze i łatwiej

dostępne do krajów gdzie są droższe.

 

Teoria racjonalnych oczekiwań

 

Teorię monetarną uzupełnia teoria racjonalnych oczekiwań.

 

Wychodzi się w niej z założenia, iż polityka stabilizacyjna wywołuje recesję m.in. dlatego,

że inflacja słabnie wolniej, niż zmniejsza się podaż pieniądza wskutek utrzymywania się

oczekiwań inflacyjnych.

 

Zadaniem polityki stabilizacyjnej jest więc przełamanie oczekiwań inflacyjnych i

dostosowanie tempa wzrostu cen do zmian w podaży pieniądza.

 

Przełamaniu oczekiwań inflacyjnych służy ogłaszanie przez władze monetarne zamiaru

podjęcia polityki stabilizacyjnej oraz informowanie o tym, jaka będzie podaż pieniądza w

przyszłości.

 

Taka polityka zmniejsza niepewność i ryzyko oraz tworzy przesłanki dostosowania tempa

zmian cen do zmian podaży pieniądza.

 

     środki polityki przywracania równowagi bilansu płatniczego

 

Przedstawione wyżej mechanizmy przywracania równowagi płatniczej nie w każdym

przypadku okazują się skuteczne.

 

Z takich też względów poszczególne kraje bardzo rzadko się zdają na automatyzm

poszczególnych mechanizmów przywracania równowagi bilansu płatniczego lub też ściśle

się stosują do przedstawionych koncepcji teoretycznych. Doceniając jednak konieczność

przywracania równowagi bilansu płatniczego, dążą one do osiągnięcia tego celu za pomocą

dostępnych środków.

Do podstawowych środków mających wpływ na zewnętrzną równowagę

ekonomiczną zaliczamy:

 

     System monetarny i politykę monetarną.

     System fiskalny i politykę fiskalną.

     System i politykę dochodową.

     System kształtowania cen i politykę cenową oraz warunków konkurencji.

     Środki administracyjno-prawne.

 

System monetarny i polityka monetarna odnoszą się do uwarunkowań prawno-formalnych

działania instytucji w sferze podaży pieniądza. System ten może być w większym lub

mniejszym stopniu przedmiotem kontr i regulacji państwowej.

 

O ile bank centralny z zasady koncentruje się problemach stabilizacji i równowagi

monetarnej, o tyle ministerstwo finansów kształtuje proces przemian instytucjonalnych i

dąży do pogodzenia celów rozwojowych z polityką monetarną.

 

Ministerstwo Finansów zazwyczaj i zarazem odpowiedzialne jest za politykę budżetową,

fiskalną, a w przypadku Polski także za rozwój rynku kapitałowego, zmiany systemu

ubezpieczeń społecznych itd.

 

Polityka monetarna oddziałuje na zmiany podaży pieniądza, poziom stopy procentowej i

rezerw bankowych.

 

System fiskalny i polityka fiskalna odnoszą się do zmian w podatkach oraz poziomie i

strukturze wydatków budżetowych.

 

Mają one zasadnicze znaczenie dla podziału dochodu narodowego na akumulację i

konsumpcję, w tym na zakres wydatków socjalnych.

 

Polityka fiskalna jest ekspansywna wówczas, gdy rząd zwiększa wydatki i (lub) zmniejsza

podatki. Działania takie powodują wzrost popytu i podaży krajowej i przez mechanizm

mnożnika pobudzają wzrost importu (w stopniu zależnym od krańcowej skłonności do

importu).

 

Restryktywna polityka fiskalna ma miejsce wówczas, gdy rząd zmniejsza wydatki i (lub)

zwiększa podatki, które obniżając krajowy popyt i produkcję, prowadzą do zmniejszenia

importu.

 

Zmiana systemu fiskalnego oznacza zmianę zasad i proporcji podziału chodu narodowego.

Zmniejszenie lub zwiększenie sfery świadczeń społecznych na edukację, zdrowie, kulturę,

odpoczynek, pomoc społeczną ważne znaczenie dla poziomu akumulacji i równowagi

makroekonominej w dłuższym okresie.

 

System i polityka dochodowa wiążą się w znacznym stopniu z budżetem i podatkami

zasadami kształtowania płac w przedsiębiorstwach publicznych i państwowych oraz

systemem ubezpieczeń społecznych (funduszowy czy repartycyjny).

 

Znaczący wpływ na równowagę wewnętrzną i pośrednio płatniczą ma także system,

roszczeniowy lub negocjacyjny, kształtowania płac przez związki zawodowe i

pracodawców.

System cen i polityka cenowa. Mechanizm dostosowania rynkowego obejmuje środki

cenowe i dochodowe.

 

Mechanizm cenowy opiera się na reakcjach zmian popytu i podaży na zmiany cen w

krajach deficytowych i krajach nadwyżkowych.

 

Do cen zaliczamy nie tylko ceny towarów i usług, lecz także pieniądza (stopę rocentową)

oraz pracy (płace).

 

Kurs walutowy jest też ceną pieniądza krajowego wyrażonego w walutach obcych. Z

punktu widzenia równowagi płatniczej mechanizm cenowy działa odmiennie w warunkach

systemu waluty złotej pieniądza papierowego jak również kursu stałego i zmiennego.

Środki administracyjno-prawne. Administracja Centralna ma:

 

     inicjatywę ustawodawczą i zasadniczy wpływ na kształt systemu

     społeczno-ekonomicznego,

     prawodawstwo i rozwój instytucji tworzących infrastrukturę sprawnej gospodarki

     rynkowej.

 

Rola państwa oraz znaczenie środków administracyjno-prawnych zależnych od układu sił

politycznych i sytuacji gospodarczej kraju.

 

Postępujący proces liberalizacji i integracji gospodarczej, zwłaszcza krajów wysoko

rozwiniętych, oraz rozbudowa międzynarodowych instytucji współpracy, zmniejszają skalę

autonomicznego kształtowania polityki gospodarczej.

 

      

    poziom wydatków, kurs walutowy a równowaga ekonomiczna

 

Na podstawie zaprezentowanego przeglądu środków przywracania równowagi bilansu

płatniczego łatwo zauważyć, że większość z nich odnosi się także do wewnętrznej

równowagi ekonomicznej danego kraju.

 

Może to rodzić sytuację, w której dany kraj staje przed wyborem między osiągnięciem

równowagi zewnętrznej i wewnętrznej.

 

Dylemat ten, w odniesieniu do oddziaływania na kurs walutowy i wielkość wydatków,

ilustruje się zazwyczaj za pomocą diagramu Swana

 

Oś pozioma diagramu oznacza zmiany w poziomie popytu i w realnych wydatkach

krajowych, a oś pionowa zmiany kursu walutowego. Ujęcie takie pozwala przeanalizować

wpływ zmiany poziomu wydatków i kursu walutowego na równowagę wewnętrzną i

zewnętrzną. Wzrost na osi y oznacza dewaluację, spadek zaś - rewaluację waluty. Na

wykresie linia równowagi rynkowej LRR ma charakter opadający, a równowagi płatniczej

LRP - wznoszący. Linia równowagi rynkowej oznacza pełne zatrudnienie i brak inflacji.

Zakłada się, że ceny są stabilne do momentu osiągnięcia pełnego zatrudnienia. Linia

równowagi płatniczej z założenia jest równa linii bilansu handlowego (zakłada się brak

przepływów kapitałowych).

 

Punkt przecięcia się obu linii wykreśla punkt równowagi ogólnej O. Pola zakreślone przez

linię równowagi rynkowej i płatniczej charakteryzują cztery strefy nierównowagi.

 

Każda ze stref ma więc dwie wyróżniające ją cechy związane z odchyleniem od punktu

równowagi O.

 

Jeśliby przy poziomie popytu krajowego odpowiadającym punktowi kurs walutowy

kształtował się na poziomie R3, to odnotowalibyśmy nadwyżkę płatniczą, pełne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin