Jerzy Sowa jr - Preferencje muzyczne nauczycieli przedmiotów muzycznych Jelenia Góra.pdf

(597 KB) Pobierz
UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI
WYDZIAŁ ARTYSTYCZNY
Instytut Kultury i Sztuki Muzycznej
Jerzy Sowa
Preferencje muzyczne
nauczycieli przedmiotów muzycznych
na przykładzie nauczycieli ze szkół ogólnokształcących i muzycznych
w Jeleniej Górze
Akceptacja promotora
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
prof. dr hab. Janiny Fyk
ZIELONA GÓRA 2007
Spis treści
3
3.1
Cel pracy i hipotezy ..................................................................................................11
3.2.1
Ankieta.............................................................................................................14
3.2.2
Kwestionariusz ankiety ....................................................................................15
3.2.3
Miary dyspersji, mediana, kwartyle.................................................................17
3.4
Opis grupy badanej ...................................................................................................24
4.4
Preferencje muzyczne a rodzaj pracy wykonywanej przez osoby badane ...............53
5
Bibliografia ..................................................................................................................64
Aneks ...........................................................................................................................66
2
1 Wstęp
Temat niniejszej pracy bierze swe bezpośrednie źródło z moich wieloletnich
zainteresowań muzyką współczesną, jej gatunkami i prądami. Przez niektórych –
zarówno melomanów, artystów, jak i teoretyków – muzyka współczesna uważana jest
za „ciężką”, trudną dziedzinę sztuki muzycznej. Zastanawiając się nad tym, czy istnieje
grupa ludzi, którzy jednak wbrew obiegowym opiniom chętnie słuchają muzyki
współczesnej, postanowiłem zbadać ten problem, a przy okazji poznać preferencje
dotyczące muzyki we wszelkich jej gatunkach. W badaniach skupiłem się na grupie
nauczycieli z mojego rodzinnego miasta, Jeleniej Góry. Celem niniejszej pracy jest
zatem zbadanie preferencji muzycznych nauczycieli przedmiotów muzycznych
zarówno szkół ogólnokształcących, jak i muzycznych w Jeleniej Górze.
Podejmując badania dotyczące preferencji muzycznych, należałoby zastanowić się nad,
w miarę dokładną, definicją terminu p r e f e r e n c j e. Słownik poprawnej polszczyzny
podaje krótkie wyjaśnienie tego słowa, mianowicie, preferować oznacza: akceptować,
dawać pierwszeństwo (Doroszewski, Kurkowska 1976). U Władysława Kopalińskiego
preferencje oznaczają pierwszeństwo (udzielone komuś, czemuś), uprzywilejowanie,
przekładanie czegoś nad coś (Kopaliński 1989). Podobne znaczenie ma słowo gust,
które w Słowniku poprawnej polszczyzny ma następujące znaczenie: poczucie piękna,
harmonii, smaku, upodobanie, pociąg do czegoś (Doroszewski, Kurkowska 1976). Na
potrzeby mojej pracy postanawiam jakoby znaleźć paralelę wszystkich definicji i
stworzyć jedną najbardziej odpowiadającą intencjom i tematowi mojej pracy. A zatem
moja definicja preferencji muzycznych, uwzględniająca ducha wyżej przytoczonych
definicji, brzmi:
Preferencje muzyczne objawiają się przedkładaniem jednego rodzaju muzyki
ponad inne rodzaje, co wynika z osobistych upodobań jednostki.
3
Pomimo sporej dozy ciekawości i zainteresowania, jakie budzi we mnie zagadnienie
preferencji, dość trudno w polskiej literaturze naukowej znaleźć rzetelne opracowania
tego tematu z punktu widzenia psychologii czy socjologii. Rozważań nad tym tematem
podejmowali się m.in. Anna Nogaj (2005), Ewa Klimas-Kuchtowa (2000, 2004),
Jolanta Krzyżewska (2003), Halina Laskowska (1999), Barbara Mierzwa (1978) i
Kinga Lewandowska (1978), jednak za każdym razem zagadnienie uwarunkowania
preferencji traktowane było nieco marginalnie. Dostrzegam w tym miejscu sporą lukę
informacyjną, tak naprawdę nie spotkałem żadnej książki traktującej ten przedmiot
badań jako priorytetowy i wyczerpany od A do Z. Mimo to spośród zebranej literatury
starałem się uchwycić sedno zjawiska preferencji i przybliżyć je w kolejnych
rozdziałach mojej pracy, która składa się z pięciu części.
W części pierwszej pracy, będącej wstępem, pragnę zawrzeć genezę i problematykę
pracy. Część druga – będąca jednocześnie drugim rozdziałem pracy, nosi tytuł Wokół
zagadnienia preferencji , opisuje psychospołeczne uwarunkowanie preferencji, oraz
przedstawia – opublikowane przez TNS OBOP 1 – preferencje Polaków dotyczące
muzyki. Rozdział trzeci, Metodologiczne podstawy pracy , zawiera cele i hipotezy
pracy, opis metod badawczych, charakterystykę badanej grupy, opis terenu badań oraz
charakter ich przebiegu. W czwartym rozdziale pracy zawarłem analizę wyników badań
dotyczących związków preferencji z płcią i wiekiem osób badanych, ich stażem pracy
oraz rodzajem wykształcenia muzycznego. W piątym rozdziale, który jest rozdziałem
ostatnim, wysuwam wnioski dotyczące przeprowadzonych badań ankietowych.
Praca moja adresowana jest do nauczycieli przedmiotów muzycznych szkół
ogólnokształcących i muzycznych w Jeleniej Górze, a także innych osób
zainteresowanych, podobnie jak ja, tym tematem. Mam nadzieję, że wnioski wysunięte
na podstawie przedstawionych hipotez przybliżą czytelnikowi obraz preferencji
nauczycieli jeleniogórskich szkół wobec muzyki.
Pragnę złożyć wyrazy wdzięczności Nauczycielom, którzy zgodzili się wziąć udział w
badaniach i poświęcić swój cenny czas na wypełnienie ankiety.
1 TNS OBOP jest jedną z wiodących firm badawczych działających na rynku polskim. TNS OBOP został
założony w 1958 roku. W 1998 r. OBOP został włączony w struktury międzynarodowej grupy Taylor Nelson
Sofres. TNS OBOP realizuje badania ilościowe i jakościowe. Od 1997 r. prowadzi ogólnopolski
elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej (tzw. telemetria).
4
2 Wokół zagadnienia preferencji
2.1 Psychospołeczne uwarunkowania preferencji
Człowiek jest z natury istotą wolną. Jako jedyny gatunek istot żywych może
dokonywać wyborów zgodnie ze swoją wolną wolą, zarówno w kwestiach
podstawowych życiowych czynności, takich jak dobór pożywienia i innych środków
niezbędnych do przetrwania, jak i struktur znacznie wyższych w ogólnoludzkiej
hierarchii, do których należy m.in. sztuka. Już od pierwszych chwil życia człowiek
przejawia skłonność do przedkładania pewnych wartości nad inne – ma swoje ulubione
przedmioty, osoby, z którymi najchętniej przebywa, zabawki, które lubi tulić. Ma też
swoje ulubione dźwięki, względem których żywi szczególne zainteresowania. Takie
zainteresowanie przejawia się zdolnością do zdolnością do dostrzegania różnic w takich
właściwościach melodii, jak tonacja i rytm, a także do rozumienia relacji następstw
między różnymi dźwiękami „odróżniania” muzycznych fragmentów dźwiękowych od
siebie lub od fragmentów dźwiękowych niemuzycznych. Dzięki wynikającej z tych
zdolności, świadomości muzycznej preferencje muzyczne u niemowląt i małych dzieci
mogą się rozwijać (Nogaj, 2005).
Badania i obserwacje niemowląt pokazują ponadto, iż preferencje muzyczne niemowląt
zdecydowanie mocniej koncentrują się wokół muzyki instrumentalnej, co przejawia się
okazywaniem przez dzieci zadowolenia podczas słuchania nagrań z tego rodzaju
muzyką, słuchanie zaś nagrań z samymi układami rytmicznymi wywołuje u dzieci
oznaki niezadowolenia (Nogaj, 2005). Tak wczesne przejawy preferencji względem
pewnych wartości świadczą niewątpliwie o naturalnym charakterze omawianego w tej
pracy zjawiska.
W dalszych etapach rozwoju psychicznego człowieka, wraz z dojrzewaniem poczucia
jego odrębności, pojawia się potrzeba znalezienia i określenia własnych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin