Matura z biologii - listopad 2009 - Arkusz I.pdf
(
1031 KB
)
Pobierz
LBD10-MP-ark-ZP-1_Nred4
Miejsce
na naklejk´
z kodem
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
BIOLOGIA
POZIOM PODSTAWOWY
LISTOPAD
ROK 2009
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Sprawdê, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron (zada-
nia 1–30). Ewentualny brak zg∏oÊ przewodniczàcemu zespo-
∏u nadzorujàcego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
ka˝dym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. U˝ywaj d∏ugopisu/pióra tylko z czarnym tu-
szem/atramentem.
4. Nie u˝ywaj korektora, a b∏´dne zapisy wyraênie przekreÊl.
5. Pami´taj, ˝e zapisy w brudnopisie nie podlegajà ocenie.
6. Podczas egzaminu mo˝esz korzystaç z linijki.
˚yczymy powodzenia!
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie
50 punktów
.
Wpisuje zdajàcy przed rozpocz´ciem pracy
PESEL ZDAJÑCEGO
KOD
ZDAJÑCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadaƒ
przez dyrektorów szkó∏ bioràcych udzia∏ w programie Próbna Matura z OPERONEM.
Biologia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 1.
(1 pkt)
P∏aszczyzna przeprowadzona przez cia∏o cz∏owieka dzieli je na dwie po∏owy: prawà i lewà, wyznacza-
jàc dwubocznà symetri´ cia∏a. Dotyczy ona przede wszystkim budowy zewn´trznej i niektórych orga-
nów wewn´trznych, na przyk∏ad p∏uc, nerek, narzàdów p∏ciowych. Jednak wi´kszoÊç organów le˝àcych
w jamach cia∏a po obu stronach p∏aszczyzny symetrii wykazuje asymetri´.
Wymieƒ trzy przyk∏ady narzàdów rozmieszczonych asymetrycznie wewnàtrz cia∏a.
1. ............................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................
3. ............................................................................................................................................
Zadanie 2.
(2 pkt)
WyjaÊnij, jakà rol´ w funkcjonowaniu skóry odgrywajà procesy rogowacenia i keratynizacji.
rogowacenie:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
keratynizacja:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(1 pkt)
Skóra stanowi barier´ ochronnà przed czynnikami mechanicznymi, chemicznymi i biologicznymi.
Wymieƒ trzy elementy budowy skóry lub przyk∏ady substancji przez nià wytwarzanych, dzi´ki
którym mo˝e ona pe∏niç t´ funkcj´.
1. ............................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................
3. ............................................................................................................................................
Zadanie 4.
(2 pkt)
Po∏àczenia mi´dzy koÊçmi szkieletu majà ró˝ny stopieƒ ruchomoÊci.
OkreÊl typy opisanych po∏àczeƒ pod wzgl´dem stopnia ruchomoÊci.
Po∏àczenia mi´dzy koÊçmi mózgoczaszki sà nieruchome, a ich kraw´dzie dok∏adnie do siebie dopaso-
wane.
................................................................................................................................................
¸àczàce si´ ze sobà koÊci w kr´gos∏upie mogà w ograniczony sposób zmieniaç po∏o˝enie wzgl´dem
siebie.
................................................................................................................................................
2
Biologia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadnie 5.
(2 pkt)
Z podanych chorób wybierz i podkreÊl choroby bakteryjne cz∏owieka, których profilaktyka po-
lega na wywo∏ywaniu odpornoÊci czynnej swoistej.
A. WZW typu A
B. AIDS
C. zatrucie jadem kie∏basianym
D. t´˝ec
E. gruêlica
Zadanie 6.
(1 pkt)
Schemat przedstawia zmiany wzajemnego po∏o˝enia miofilamentów cienkich i grubych.
ROZKURCZ
prà˝ek jasny
prà˝ek ciemny
SKURCZ
filamenty
grube
filamenty
cienkie
Na podstawie schematu wyjaÊnij w jednym zdaniu mechanizm skurczu mi´Ênia szkieletowego na
poziomie sarkomeru.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
Nerwy majàce po∏àczenia z w∏óknami mi´Êniowymi odpowiadajà za stymulacj´ syntezy bia∏ka w tych
mi´Êniach. W wypadku uszkodzenia okreÊlonych w∏ókien nerwowych, które ∏àczà si´ z mi´Êniami,
nie dochodzi do ich pobudzania. Powoduje to stopniowe zmiany troficzne w mi´Êniu, prowadzàc
w koƒcu do jego zaniku.
Oceƒ s∏usznoÊç twierdzenia: „Rehabilitacja ruchowa chroni przed zanikiem mi´Êni”. Uzasadnij
swoje stanowisko jednym argumentem.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
3
Biologia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 8.
(2 pkt)
W czasie swobodnego wdechu do dróg oddechowych dostaje si´ ok. 500 ml powietrza stanowiàcego
obj´toÊç oddechowà. Z tej obj´toÊci do p´cherzyków dostaje si´ ok. 350 ml, a pozosta∏e 150 ml wy-
pe∏nia przestrzeƒ martwà, w której nie ma warunków anatomicznych do wymiany gazów.
Wymieƒ cztery narzàdy b´dàce odcinkami uk∏adu oddechowego, stanowiàce przestrzeƒ martwà.
1. ............................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................
3. ............................................................................................................................................
4. ............................................................................................................................................
Zadanie 9.
(1 pkt)
Na podstawie danych zawartych w tabeli wyjaÊnij, na czym polega zale˝noÊç mi´dzy ró˝nicà ci-
Ênieƒ parcjalnych tlenu i dwutlenku w´gla (tlenku w´gla IV) a dyfuzjà gazów oddechowych w kie-
runkach: z p´cherzyków p∏ucnych i do nich.
P
O
2
P
CO
2
kPa
mm Hg
kPa
mm Hg
Powietrze atmosferyczne
21,3
160
0,04
0,3
Powietrze p´cherzykowe
13,3
100
5,3
40
Krew w naczyniach w∏osowatych p´che-
rzyków p∏ucnych
13,3
100
5,3
40
Krew t´tnicza
12,7
95
5,3
40
Krew ˝ylna
5,3
40
6,1
45
Tkanki
4,7
35
6,1
45
èród∏o: W. Z. Traczyk,
Fizjologia cz∏owieka w zarysie
, Warszawa 2006, s. 317
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 10.
(2 pkt)
Na cykl pracy serca sk∏adajà si´ trzy fazy: skurcz przedsionków, skurcz komór, rozkurcz serca.
Dopasuj wymienione cechy do dwóch faz: skurczu przedsionków i skurczu komór.
A. przedsionki ulegajà zwiotczeniu
B. krew wype∏nia ca∏kowicie komory
C. komory sà rozkurczone
D. zamkni´cie zastawek przedsionkowo-komorowych
E. zamkni´te zastawki pó∏ksi´˝ycowate
F. wzrost ciÊnienia w komorach
skurcz przedsionków: .............................................................................................................
skurcz komór: .........................................................................................................................
4
Biologia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Zadanie 11.
(1 pkt)
Serce jest zaopatrzone we w∏asny system naczyƒ zwany wieƒcowym.
Opisz rol´, jakà w funkcjonowaniu serca odgrywa uk∏ad wieƒcowy.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 12.
(2 pkt)
W tabeli zestawiono wartoÊci ciÊnienia, t´tna i liczby oddechów na minut´.
Wiek
Liczba oddechów
na minut´
T´tno
(uderzenie/minuta)
CiÊnienie skurczowe
(mm Hg)
noworodek
40
140–160
60
3–6 miesi´cy
30–40
120–140
80
1 rok
20–30
110–130
90–100
5 lat
20
100–110
100
8 lat
12–20
90–100
105
Narysuj wykres s∏upkowy potwierdzajàcy twierdzenie: „WartoÊç ciÊnienia zmienia si´ wraz z wie-
kiem”.
Zadanie 13.
(2 pkt)
Organizm, aby zapobiec dostawaniu si´ do niego cia∏ obcych, stworzy∏ dwa systemy obrony immuno-
logicznej: nieswoisty (wrodzony) i swoisty.
Podaj po dwa przyk∏ady do ka˝dego z wymienionych mechanizmów odpornoÊci nieswoistej.
wydzieliny: .............................................................................................................................
odruchy obronne: ....................................................................................................................
5
Plik z chomika:
shinestar_
Inne pliki z tego folderu:
Matura z biologii - styczeń 2003 - Arkusz I - odp.pdf
(146 KB)
Matura z biologii - listopad 2009 - Arkusz I.pdf
(1031 KB)
Matura z biologii - listopad 2008 - Arkusz I.pdf
(542 KB)
Matura z biologii - grudzień 2004 (II) - Arkusz I - odp.pdf
(133 KB)
Matura z biologii - listopad 2009 - Arkusz I - odp.pdf
(183 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rozszerzenie
Układy człowieka - audiobook
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin