Wyświetlacz w OpluCzęsto powraca kontrowersyjna sprawa wyświetlacza w Oplu. I nie chodzi tu tylko o to jakie radia współpracują ale też o to jak podłączyć radio fabryczne do takiego wyświetlacza gdy ktoś wyciął kostkę ISO. Dlatego postanowiłem tą sprawę zbadać dokładniej i wyniki zamieścić na stronie. Wiadomo już jest, że transmisja danych odbywa się po zmodyfikowanej magistrali I2C. Modyfikacja polega na dodaniu sygnału zezwolenia MRQ. Do podłączenia z wyświetlaczem potrzeba więc 3 przewodów danych, masa i zasilanie już są tam a potrzeba tylko jeszcze przewodu informującego wyświetlacz, że radio jest włączone (zmiana wyświetlania z daty na radio). Dokonuje się tego podając sygnał sterowania anteną automatyczną i podłączenie to je s t fabrycznie wykonane. Zatem do dzieła. Na początek przedstawię to co wiem a potem dalszy tryb postępowania.
Sprawa pierwsza. Złącze w radiuStarsze radio (ewentualnie starsze złącze w samochodzie)
Złącze A- zasilanie
Złącze C- wyświetlacz i inne
1. SVC
niebiesko-czerwony
1. SDA
brązowy z czarnym p.
2. masa SCV
brązowo-fioletowy
2. SCL
brązowy z czerwonym p.
3. -
-
3. GND
brązowy cienki
4. +12V ACC
czarny
4. MRQ
brązowy z szarym p.
5. ster. A.A.
czerwono-biały
5. -
6. podświetlenie
szaro-zielony
6.
brązowy z fioletowym p.
7. +12V PERM
czerwony
7. -
8. masa
brązowy
8. -
9. -
10. -
Kolory przewodów z oryginalnych kabli w Oplu. Dla najważniejszego złącza dla nas, czyli C sam spisałem z oryginalnej kostki, którą widziałem na giełdzie i sprawdziłem dla drugiej, którą kupiłem dla pewności. Ważna sprawa, która wyjaśni się dalej. Opis kolorów w wersji podstawowej ale to nie ma znaczenia w tym przypadku. Złącze B - głośniki nas nie interesuje w tym przypadku dlatego opis jego pomijam aby nie zaciemniać opisu. Nowsze radio lub nowszy samochód (z dużą dziurą na radio)
Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)
styk
sygnał
kolor przewodu
5
SCL
żółty z białym paskiem
8
MRQ
fioletowy
11
SDA
zielony z białym paskiem
Reszta jest już klasycznie (szczegóły w opisach złącz ISO, złącze Opel CAR2003 a sprawdzone też dla CDR2005). Kolorki na podstawie materiałów przysłanych (zdjęcie, opis).Złącze w Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R
1
żółty
2
biały
3
4
nie podłączone
obudowa
masa
ekran przewodu
Podaję kolory dlatego, że to złącze (żeńskie, widok od strony łączenia) wisi na dość cienkim przewodzie ekranowanym, który lubi się urywać (a radia te też już do najmłodszych nie należą). Aby wyświetlacz działał poprawnie należy pamiętać także o przewodzie sterującym data/radio. Sprawa druga. Złącze w wyświetlaczuWyświetlacz standardowy Astra I, Corsa IWidok złącza w wyświetlaczu od strony przyłączania
Styk
Sygnał
Kolor przewodu
+12V z akumulatora
NTC
niebieski
masa zasilania
niebieski z białym paskiem
+12V po stacyjce
6
oświetlenie
szary z zielonym paskiem
7
?
szary z czarnym paskiem
+12V po włączeniu radia
czerwony z szarym paskiem
9
brązowy z czerwonym paskiem
10
brązowy z szarym paskiem
brązowy z czarnym paskiem
12
niebieski z czerwonym paskiem
Opis (kolorki) na podstawie kostki w oryginalnym wyświetlaczu przerysowany dzięki uprzejmości osoby sprzedającej części na giełdzie w Elizówce. Podłączenia bez opisu tyczą się czujnika temperatury (a może też i gołoledzi) i nas nie dotyczą. Jakby ktoś chciał sobie uruchomić termometr w wyświetlaczu to między przewód niebieski a niebieski z białym paskiem należy podłączyć termistor NTC o rezystancji w pobliżu 0 stopni około 15 kiloomów. Wyświetlacz w Omega lub Vectra
1,5,8
+12V
Opis dostałem. Dotyczy tylko wyświetlacza bez komputera (ten z komputerem ma inaczej podłączane zasilanie i chyba większą 28 stykową kostkę). Numeracja zgodna z fabryczną. W wyświetlaczu jest żółte złącze a opis (numeracja) znajduje się na czarnej obudowie. Przełączanie radio/data odbywa się stykiem 8 w wyświetlaczu. Sprawdziłem na wyświetlaczu punktowym (dot-matrix) z Omegi i ładnie smigało. Dla zainteresowanych styk 3 i 4 to styki do termometru (po dołączeniu termistora NTC, który w okolicach 0 stopni ma 15kOm mamy termometr). Wyświetlacz w Astra II, Corsa II, Zafira, Agila(złącze podobne do tego z Astry I zapinane na zatrzask z boku,nie sprawdzałem numeracji ale ponoć liczy się od dołu nie od góry !!!)
1,2,3
4,5,6
7,8,9
Sprawa trzecia. Jak połączyćTo najlepiej wyjaśni rysunek (dla wyświetlacza w Astra I i złącza starszego radia):Ogólnie:Co trzeba podłączyć:
radio
wyświetlacz
co to jest
szyna zegara
szyna danych
zezwolenie
sterowanie anteną autom.
sterowanie załączaniem
przełącza data/radio
Sprawa czwarta. Co z tego wynikaŁączymy, sprawdzamy i powinno działać. Jeżeli nie podłączymy czujnika temperatury to na części wyświetlacza go obsługującej będziemy mieli wskazanie --.-°C ale to nie ma wpływu na resztę wskazań (takie wskazanie można spotkać w niektórych "lekko uszkodzonych" i naprawionych Oplach :). Spotkałem się z kilkoma rodzajami wyświetlacza (w nawiasie model i numer katalogowy Opel):
· Astra I, Corsa I, Tigra I: czas, data/radio, termometr, organizacja 8 znaków (5WK7 418 90 434 642)
· Astra I, Corsa I: czas, data/radio, organizacja 8 znaków (5WK7 427 90 565 934)
· Astra I: czas, radio, termometr, komputer, organizacja 8 znaków (VDO 90 434 425)
· Astra(edycja polska z Żerania, model podstawowy) tylko czas bez obsługi radia
· Vectra i Omega przed 1996: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8 znaków
· Vectra i Omega przed 1996: czas, data/radio, komputer, temperatura, organizacja 8 znaków (5WK7 441 90 379 234)
· Vectra i Omega po 1996: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8/10 znaków (5WK7 452 90 494 190)
· Vectra i Omega po 1996: czas, data/radio, temperatura, komputer, organizacja 8/10 znaków (5WK7 463 90 565 934)
· Vectra i Omega: czas, data/radio, temperatura, komputer i telefon (z lewej pracuje jako radio, z prawej jako telefon)
· Astra II, Corsa II, Agila: czas, data/radio, temperatura, organizacja 8/10(8+2) znaków (na zdjęciu pracuje w organizacji 8 znaków) (5WK7 00007 00 91 33 265)
· Astra II z komputerem (na zdjęciu pracuje w organizacji 10 znaków - litera U i synchronizacja zegara - napis RDS przy wskazaniu czasu)
· Astra II, Corsa, z fabrycznym radiem z telefonem komórkowym, jak poprzedni ale dodatkowo wskaźnik poziomu sygnału dla telefonu (na zdjęciu pracuje w organizacji 10 znaków)
· monitor LCD do nawigacji: dosłownie wszystko (Astra II Coupe)
· Vectra nowa, wyświetlacz razem z obsługą z klimatyzacji ale są też prostsze modele
Sprawa piąta. Mity na temat wyświetlaczaMagiczne żółte podświetlenie wyświetlacza wpływa na powstawanie mitów na temat jego wykorzystania. Wyjaśnijmy sobie raz na zawsze to nie jest wyświetlacz tylko do RDS ale do całego radia, kasety, odtwarzacza CD i zmieniacza CD. Nie można więc podłączyć do niego dowolnego radia z RDS i wyświetlać komunikatów RDS. A współpracują z nim jak na razie: oryginalne radia Opla (przeznaczone do sterowania wyświetlaczem), Grundig SCD3390 (już się powoli wykańczają istniejące egzemplarze, ale jest nowy model SCD3590) i radia Kenwooda (wybrane modele, model KRC-877R testowałem i chodzi bardzo ładnie) czasem z dodatkowym interface (patrz niżej lub też i OEM), ostanio Sony wypuściło interfejs do podłączenia radia Sony z wyświetlaczem i pilotem Opla. Nie współpracuje nic poza tym wbrew temu co twierdzą "sprzedawcy" giełdowi. Sprawa szósta. A to się narobiło z nowymi złączamiNowe modele, nowe radia i nowe złącza. Pierwsza rzecz rzucająca się w oczy to nowy wymiar odbiorników Opla. Ciekawiej jest gdy radia nie ma, bo zobaczymy nowe złącze w kieszeni (ISO-C3 zamiast ISO-C10). I jak to połączyć? Okazuje się, że prosto. Trzeba tylko zobaczyć na górę tej strony i wszystko będzie jasne. Nazwy sygnałów się zgadzają i działa (sam sprawdziłem z radiem CAR2003 i zwykłym wyświetlaczem z Astry I). Bez problemu powinno śmigać posiadane przez nas radio do starszego Opla (ulubione Delco CDR500 :-) ) z nowymi modelami, kwestia tylko prostej przelotki. Tylko jest jedno małe ale. Niektóre nowe Ople sprzedane bez radia mają zablokowaną funkcję pracy wyświetlacza z radiem. Aby ją uaktywnić trzeba pojechać do serwisu Opla, tam to zrobią, niestety odpłatnie. Samemu to trudno przeskoczyć, wymaga sporego doświadczenia i szczęścia aby nie uwalić wyświetlacza, a jak samochód jest na gwarancji to można tylko sobie narobić problemu. Sprawa siódma. Co to za organizacjaDotychczas sprawa była jasna kiedy mieliśmy do czynienia ze starszymi Oplami i poprzednimi radiami. Podłączało się (w zasadzie wrzucało w fabryczną kieszeń) radio i już grało i wyświetlało. A co będzie z nowym modelem włożonym do starszego Opla? Po wpisaniu kodu nastanie ciemność na wyświetlaczu (lub zostanie SAFE a radio zacznie poprawnie działać). Wynika to z innej organizacji wyświetlania. Dawniej było 8 znaków i kilka symboli. Teraz jest 10 znaków i inne symbole oraz dodatkowo sygnał synchronizacji zegara z RDS. W DIGIT10 mamy małe literki w RDS. Niby to drobiazg ale ładnie wygląda. Nowe wyświetlacze bez problemu akceptują stare przesyłanie a także nowe. Ale odwrotnie już trzeba radio przestawić na specyficzny typ wskazań. Jak, o tym w ustawieniach (kombinacja 4 i 6 lub 3 i 5 przy włączaniu radia). Czym się różni DIGIT10 od 8+2? Tego do końca nie wiem. Ale pewnie wyjdzie to na nowych wyświetlaczach. Sprawa ósma. Jakie radio, jaki wyświetlaczPomyślałem trzeba pójść za ciosem i przygotować zestawienie jakie radio działa w jakiej organizacji. To zestawienie przyda się jeszcze do innego celu. Ciągle będzie uzupełniane (sam nie miałem pojęcia ile jest modeli pod wyświetlacz). Myślałem o umieszczeniu tutaj odnośników do zdjęć tych modeli ale nie wiem czy to najlepszy pomysł.
model radia
organiz.
uwagi
SC201C Philips
SC202C Blaupunkt
SC303C Grundig
SC804C Philips bez CDC
za to dolby C
SC804C Philips z CDC
8/10
bez dolby C, działa z DC012 i DC022
CD30...
peiper333