Pedagogika - Logopedia - Projekt działań reedukacyjnych dla dziecka 7-letniego wykazujacego obniż.doc

(55 KB) Pobierz
Projekt działań reedukacyjnych dla dziecka siedmioletniego które wykazuje obniżony poziom rozwoju mowy

Projekt działań reedukacyjnych dla dziecka siedmioletniego, które wykazuje obniżony poziom rozwoju mowy

 

Autor

Mgr Katarzyna Kasprzyk

 

W wieku siedmiu lat dziecko winno osiągnąć dojrzałość szkolną . Jednym z ważniejszych kryteriów dojrzałości szkolnej jest uzyskany przez dziecko stopień rozwoju mowy. Od tego jak dziecko mówi , zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej , a więc to co nazywamy powodzeniem szkolnym. Dzieci w wieku siedmiu lat wykazują się pewną rozpiętością w zakresie dojrzałości mowy , analogicznie jak w zakresie rozwoju zębowego , kostnego czy motorycznego. Okres rozwoju mowy niektórych dzieci może się przeciągnąć. Jeśli dziecko zaczęło mówić dopiero w 2-3 roku życia, to nie można oczekiwać, aby w 6-7 roku życia rozwój mowy mógł być w pełni zakończony. Będzie on opóźniony w stosunku do standardów , choć zgodny z indywidualnym tempem rozwoju. Takie dziecko musi poświęcić więcej czasu i wysiłku na naukę szkolną. Musi nadrabiać zaległości w tych czynnościach które warunkują i kształtują rozwój mowy. System klasowo-lekcyjny nie sprzyja rozwojowi dziecka pod względem mowy. Mowa ustna schodzi na drugi plan wobec nauki czytania i pisania . Szkoła nie jest jednak jedyną instytucją , która wpływa na rozwój dziecka .Podstawową role w tym kierunku ma dom i środowisko rodzinne . Jeżeli rodzice są świadomi przyszłych niepowodzeń szkolnych i problemów związanych z wymową dziecka winni oni zmobilizować się do działania w celu rozpoznawania, zapobiegania, i likwidowania wszelkich zagrożeń dla mowy dziecka . Ten problem określa się jako obniżony poziom rozwoju mowy . Wynika to z obniżenia ogólnej sprawności motoryczne , przebycia różnych ciężkich chorób, niskiej kultury środowiska w którym dziecko się wychowuje oraz innych czynników środowiskowych ( nadmierny liberalizm , rygoryzm ) .

 

                                    Zajęcia reedukacyjne     

 

    Każde zajęcia , trwające ok. 30 minut winny zawierać następujące ćwiczenia :

1.      Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

2.      Ćwiczenia oddechowe

3.      Ćwiczenia rytmizujące

4.      Ćwiczenia słuchu - fonetycznego

5.      Ćwiczenia kultury żywego - słowa

 

                                    Analiza ćwiczeń .

 

Ad 1.

 

Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne działanie narządów mowy . Im sprawniejsze będą  narządy artykulacyjne , tym bardziej precyzyjna będzie nasz mowa.

Ćwiczenia te należy prowadzić przed lustrem , każdorazowo od 5 do 10 minut .

Mają one  na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia miękkiego .

 

Ad 2 .

 

Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu , rozruszanie przepony , wydłużenie  fazy oddechowej , a także zapobieganie takim niepożądanym zjawiskom , jak arytmia oddechowa , mówienie na wdechu , kolizja między rytmem oddychania a strukturą wypowiedzi .

 

Ad 3 .  

                             

Ćwiczenia rytmizujące są bardzo pomocne w pracy nad doskonaleniem i korelacją mowy , szczególnie dla tych dzieci , których rozwój psychoruchowy nie przebiega prawidłowo . Ćwiczenia te doskonaląc motorykę będą  wspierać narząd mowy w jego funkcji ruchowej .

 

Ad 4 .

 

Ćwiczenia słuchu - fonetycznego umożliwiają  zdolność słyszenia i  rozróżniania dźwięków , ich barwy , natężenia , wysokości i rytmu .

Należy bowiem w trakcie mowy rozróżniać wyrazy sylaby i głoski .

Celem tych ćwiczeń jest doskonalenie percepcji mowy własnej i cudzej.

 

Ad 5 .

 

Ćwiczenia kultury żywego - słowa składają się z trzech podstawowych elementów  :

-          poprawność gramatyczna ; regulowana świadomie stosowanymi 

w praktyce normami .

-          bogactwo w zakresie leksyki i frazeologii  oraz zróżnicowania

stylistyczne ,

-          poprawność  wymowy i wypowiadania się w ich szerokim

rozumieniu . 

 

                                    Projekty zajęć 

 

         Zajęcia I

 

1A     Ćwiczenia   języka

 

     a ) Wysuwanie języka do przodu - język wąski i szeroki a następnie

          cofanie go w głąb jamy ustnej .

     b ) Kierowanie języka w kąciki ust ( lewo , prawo )

          przy szeroko otwartych ustach .

     c ) Unoszenie języka na górną wargę

      -   język wąski i szeroki ( usta szeroko otwarte ) .

     d ) Unoszenie języka na zęby górne i cofanie go  do podniebienia

           miękkiego .

     e ) Dotykanie językiem poszczególnych zębów  ( górnych i dolnych)

     f ) Oblizywanie warg ruchem okrężnym .

   

 

1B      Ćwiczenia  warg 

 

    a ) Szerokie otwieranie i zamykanie ust .

    b ) Wysuwanie warg do przodu , rozchylanie warg  .

              Ruchy te wykonujemy  naprzemiennie .

    c)Złączyć wargi płasko . Rozciąganie warg poprzez cofnięcie

kącików ust ( jak przy wymowie samogłoski  i  ).

    d )Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie .

    e ) Nagryzanie górnymi zębami dolnej wargi dolnymi górnej

(masaż warg zębami ) .

    f ) Wymawianie samogłoski  i , u  a  następnie   a , e , u , i , o , y

              ( głośno i  dobitnie )

 

2.     Ćwiczenia oddechowe

 

    a ) Chłodzenie gorącej zupy na talerzu

          ( dmuchanie ciągłym strumieniem ) .

    b ) Chuchanie na ręce bo zmarzły  ( długo ) .

    c ) Naśladowanie lokomotywy  , która oddaje parę  .

    d ) Ćwiczenia ruchowe dwufazowe - wdech i wydech  .

    f ) Długie wybrzmiewanie  samogłosek i spółgłosek

 

3.     Ćwiczenia  rytmizujące 

   

         Śpiew piosenki  '' Jedzie pociąg  z daleka  ''

-          naśladowanie odgłosów pociągu ( ruch z piosenką ).

 

4.     Ćwiczenia słuchu - fonetycznego

 

    a ) Ćwiczenia M.  Weryho  : '' Co słyszę  ? ''

     -  wsłuchiwanie się w dźwięki dochodzące z zewnątrz

       ( zamknięte oczy )

    b ) Rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo

          ( uderzanie pałeczką w szkło , kamień , drewno  itp. 

    c ) Tworzenie  różnych dźwięków

     -    odbijanie piłeczki gumowej , klaskanie ,

     -    darcie papieru , lanie wody .

    d )  Szukanie ukrytego zegarka , dzwonka , pozytywki  .

    e ) Rozróżnianie i  naśladowanie głosów : kota ,kury ,gęsi .

 

5 .   Ćwiczenia kultury żywego - słowa

 

    a ) Dzielenie wyrazu na głoski  i sylaby .

    b ) Wydzielanie wyrazów ze zdania , liczenie wyrazów .

    c ) Układanie zdań z podanymi wyrazami

          -   próby rozbudowy zdania .

    d ) Podanie odpowiedzi na kilka pytań do przedstawionego

obrazka .

    e ) Samodzielne omówienie obrazka za pomocą kilku zdań .

 

        Zajęcia II  

 

1 .    Ćwiczenia języka

       

    a ) Wysuwanie języka do przodu i do tyłu .

    b ) Unoszenie języka w górę i w dół .

    c ) Oblizywanie językiem zębów : prawo - lewo .

    d ) Zabawa w liczenie zębów językiem .

    e ) Mlaskanie czubkiem języka .

     -   zabawa w kotka , który pije mleko

 

1B.    Ćwiczenia warg 

       

    a ) Szerokie zamykanie i zamykanie ust przy wymowie

             głosek : a , e , o , u

   b ) Wysuwanie warg do przodu jak przy gwizdaniu .

           - ruchy okrężne warg

    c ) Masaż warg zębami .

          - nagryzanie dolnej i górnej wargi          

    d ) Zabawa - kotek wypił mleko i oblizuje wargi 

    e ) Wymawianie głosek z podkreśleniem ruchu warg .

            - i , u , a ,  a  następnie  a , e ,u , i , o , y 

                                                    

 

2.      Ćwiczenia oddechowe

 

    a ) Zdmuchiwanie piórka z kartki

     ( z różnym natężeniem )

    b ) Śpiewanie samogłosek na jednym wdechu i wydechu.

    c ) Wybrzmiewanie głosek na jednym wydechu - sylab .

   za ,zo ,ze , zu , zy  

    d ) Naśladowanie śmiechu :

           -  chłopca ( piskliwy , hałaśliwy - ha ,ha ,ha )

           -  dziewczynki ( piskliwy , chichotliwy - hi , hi  , hi )

     e ) Powtarzanie wymawianego zdania wolno , szybko , bardzo

           szybko .

 

3.               Ćwiczenia rytmizujące

 

Marsz w rytm wystukiwany ( zmiana rytmu - wolny , szybki i

odwrotnie )

 

4 .    Ćwiczenia słuchu - fonetycznego 

 

    a ) Zabawa w " Co słyszę " - wyszukiwanie wszelkich dźwięków

             i naśladowanie ich .

    b ) Rozpoznawanie dźwięków rzeczy zamkniętych w pudełku

                  ( potrząsanie pudełkiem z grochem i z cukrem )

     c ) Rozróżnianie i naśladowanie głosu zwierząt : psa ,krowy       

    d ) Naśladowanie dźwięków wybranych przez :

           - duże dzwony : bim - bom - bum

           - dzwonek szkolny :dzyń , dzyń , dzyń

           - gra trąbki

  

3 .    Ćwiczenia rytmizujące

 

              Zabawa rytmiczna  ( nauka piosenki )

         Dziecko powtarza piosenkę śpiewaną przez nauczyciela :

              Np. " Muzykanci "

 

                                

 

5.     Ćwiczenia kultury żywego - słowa

    a ) Szukanie wyrazów rozpoczynających się na daną głoskę

    b ) Układanie zdań z rozsypanych wyrazów

    c ) Układanie pytań do obrazka

    d ) Zabawa w szukanie wyrazów o znaczeniu przeciwnym

   e ) Szukanie wyrazów na daną głoskę

 

Zajęcia III 

   

1 .    Ćwiczenia języka

 

    a ) Wysuwanie języka : góra - dół , lewo - prawo

    b ) Próba dotknięcia językiem nosa i brody

    c ) Liczenie zębów językiem .      

    d ) Mlaskanie czubkiem języka .

    e ) Ssanie cukierka  , przyssanie języka do podniebienia .

 

1B .   Ćwiczenie warg

 

    a ) szerokie otwieranie ust jak przy wymowie głosek :

              a , e , o , u

    b ) Złączenie warg płasko . Rozciąganie warg przez cofnięcie                     

         kącików  ust ( jak przy samogłosce  " i " ) .

    c ) Masaż warg  ( przygryzanie góra - dół )

              - naciąganie warg palcami w różnych kierunkach .

    d ) Naśladowanie  : cmokania , parskania , dmuchania .

    e ) Głośne wymawianie samogłosek (  i , u , a , e ,u ,i , o , y )

             

2.               Ćwiczenia oddechowe

 

    a ) Nadmuchiwanie gumowych zabawek ( balon ) .

    b ) Śpiew na wydechu samogłosek ( ao , eo , aoe ) .

    c ) Naśladowanie dźwięków syreny ( eu , eu , eu ).

    d ) Wybrzmiewanie spółgłosek na wydechu np.  :

        ( f , s , z , n , ż ) również w połączeniu z samogłoskami .

    e ) Naśladowanie śmiechu :

                kobiety - jasny ha , ha ,ha ....

                mężczyzny - tubalny , rubaszny :ho , ho , ho .....

                           

3 .    Przerwa rytmizująca

 

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin