W każdej szkole istnieje pewna grupa dzieci mających duże trudności z czytaniem, pisaniem i ortografią.txt

(123 KB) Pobierz
W ka�dej szkole istnieje pewna grupa dzieci maj�cych du�e trudno�ci z czytaniem, pisaniem i ortografi� 

 
DYSLEKSJA � PORADNIK DLA NAUCZYCIELI
 
Spis tre�ci
 


1. 
Wst�p................................................................................................................. 
2
2. Etiologia 
dysleksji................................................................................................ 
6
3. Symptomatologia 
dysleksji................................................................................... 
7
3.1 
Pisanie............................................................................................................. 
8
3.2 
Czytanie........................................................................................................... 
9
3.3 
Rysowanie...................................................................................................... 
10
3.4 Wypowiadanie 
si�........................................................................................... 
11
3.5 Trudno�ci w nauce poszczeg�lnych 
przedmiot�w............................................. 11
4. Znaczenie wczesnej 
diagnozy............................................................................. 
13
5. Formy pomocy dla dzieci z dysleksj� 
rozwojow�................................................ 15
6. Dzia�ania nauczyciela wobec ucznia ze zdiagnozowanymi specyficznymi 
trudno�ciami w nauce czytania i 
pisania............................................................................................... 
18
6.1 
Czytanie.......................................................................................................... 
20
6.2 Graficzny poziom 
pisma.................................................................................. 
20
6.3 Prace 
pisemne................................................................................................ 
21
6.4 Wypowiedzi 
ustne............................................................................................ 
21
6.5 Problemy 
emocjonalne.................................................................................... 
22
DODATKI............................................................................................................ 
24
A. Specyficzne trudno�ci w czytaniu i pisaniu w klasyfikacji ICD-10      i DSM - 
IV. 25
B. Lista wska�nik�w dojrza�o�ci szkolnej 
sze�ciolatka............................................. 28
C. Skala Ryzyka 
Dysleksji...................................................................................... 
29
TABELE 
NORM................................................................................................... 
33
D. Specjalistyczne procedury diagnozowania i opiniowania w kierunku dysleksji 
rozwojowej.   35
E. Warunki egzaminu dla uczni�w ze stwierdzonymi specyficznymi trudno�ciami w 
czytaniu i 
pisaniu.................................................................................................................. 
38
F. Jak pracowa� w domu z dzieckiem dyslektycznym ( wyb�r �wicze� 
)................. 40
G. Edukacyjne programy komputerowe rekomendowane przez Polskie Towarzystwo 
Dysleksji......................................................................................................................... 
46
H. Wykaz � z obja�nieniami � niekt�rych poj�� zwi�zanych z problemem dysleksji.. 
47
I. Dysleksja � 
bibliografia....................................................................................... 
52
 
 
 
1. Wst�p
 
   W ka�dej szkole istnieje pewna grupa dzieci maj�cych du�e trudno�ci z 
czytaniem, pisaniem i ortografi�. W wielu przypadkach przyczyn� tych trudno�ci 
mog� by� :
�        wada s�uchu
�        wada wzroku
�        �widoczne� zaburzenia neurologiczne, powoduj�ce problemy tak�e w innych 
dziedzinach �ycia
�        niepe�nosprawno�� intelektualna
�        choroby somatyczne
�        z�a sytuacja rodzinna dziecka
�        wadliwe metody nauczania
�        czynniki emocjonalne ( np. brak motywacji do nauki ) i behawioralne 
wywieraj�ce niekorzystny wp�yw na koncentracj� uwagi i spe�nianie polece� 
nauczyciela, tym samym upo�ledzaj�c zdolno�� dziecka do nauki
�r�de� niepowodze� wielu dzieci nie da si� jednak znale�� w wy�ej wymienionych 
czynnikach. Obecnie s�dzi si�, �e przynajmniej cz�� z nich cierpi na 
specyficzne  trudno�ci w uczeniu si� czytania i pisania  zwane dysleksj�[1].
Na problemy te jako pierwsi zwr�cili uwag� okuli�ci. To do nich pod koniec XIX 
wieku kierowano dzieci, kt�re nie mog�y nauczy� si� czyta�, mimo �e np. w 
matematyce odnosi�y sukcesy. Dlatego nauczyciele podejrzewali jakie� zaburzenia 
wzroku.
W 1896 roku okulista W. Pringle-Morgan opisa� w �British Medical Journal� 
przypadek 14-letniego ch�opca, kt�remu �s�owo pisane nie dociera�o do 
�wiadomo�ci, dopiero g�o�no przeczytane nabiera�o znaczenia� i nazwa� to 
�wrodzon� �lepot� s�own��. 
Termin �dysleksja�[2] wprowadzi� Anglik J. Hinshelwood, w swoich publikacjach w 
latach 1896 � 1917. Jej definicja ulega modyfikacji wraz z rozwojem wiedzy na 
temat etiologii i patomechanizmu specyficznych trudno�ci w czytaniu i pisaniu.
W 1994 roku Towarzystwo Dysleksji im. Ortona (najstarsze stowarzyszenie 
zajmuj�ce si� problematyk� dysleksji, za�o�one w 1949 roku w Stanach 
Zjednoczonych ) zaproponowa�o nast�puj�c� definicj�  zaakceptowan� przez wielu 
teoretyk�w i praktyk�w ( opublikowano j� w czasopi�mie TDO �Perspectives� ) :
�Dysleksja jest jednym z wielu r�nych rodzaj�w trudno�ci w uczeniu si�. Jest 
specyficznym zaburzeniem o pod�o�u j�zykowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. 
Charakteryzuje si� trudno�ciami w dekodowaniu pojedynczych s��w, co najcz�ciej 
odzwierciedla niewystarczaj�ce zdolno�ci przetwarzania fonoloficznego. Trudno�ci 
w  dekodowaniu pojedynczych s��w s� zwykle niewsp�mierne do wieku �ycia oraz 
innych zdolno�ci poznawczych i umiej�tno�ci szkolnych; trudno�ci nie s� 
rezultatem og�lnego op�nienia rozwojowego ani zaburze� sensorycznych. Dysleksja 
przejawia si� w postaci r�norodnych trudno�ci w odniesieniu do r�nych form 
komunikacji j�zykowej, w�r�d kt�rych opr�cz trudno�ci z czytaniem wyst�puj� te� 
problemy z pisaniem i prawid�ow� pisowni� wyraz�w�.
Definicja ta - tak jak i szereg wcze�niejszych[3] -  m�wi o specyfice trudno�ci 
w uczeniu si� podkre�laj�c i� nie wynikaj� one z deficyt�w sensorycznych (wad 
wzroku, s�uchu ), czy motorycznych ( uszkodzenia narz�du ruchu ) ani z obni�enia 
sprawno�ci intelektualnej ani te� z zaniedbania �rodowiskowego czy 
dydaktycznego.
Za dzieci dyslektyczne nie powinno si� wi�c uznawa� :
�        dzieci do 10 roku �ycia ;
do ko�ca III klasy szko�y podstawowej dzieci stopniowo opanowuj� i doskonal� 
umiej�tno�ci czytania i pisania. Nie mo�na wi�c twierdzi�, �e maj� dysleksj�. 
Niekt�re z nich mog� co najwy�ej stanowi� grup� dzieci tzw. ryzyka dysleksji. 
�        dzieci niedowidz�ce, niewidome, niedos�ysz�ce i nies�ysz�ce ;
przyczyn� trudno�ci w opanowaniu przez nie umiej�tno�ci czytania i pisania jest 
powa�ne zaburzenie funkcjonalne b�d� strukturalne analizatora wzrokowego lub 
s�uchowego. Dzieci te mog� pope�nia� b��dy �typu dyslektycznego�, ale 
patomechanizm jest tu inny, ni� w przypadku dysleksji .
�        dzieci chore neurologicznie, czyli cierpi�ce np. na epilepsj�, 
pora�enie m�zgowe itp. ;
przyczyn� trudno�ci w nauce czytania i pisania u tych dzieci jest rozlegle 
uszkodzenie OUN, a nie lokalne mikrouszkodzenie, kt�re - jak si� przypuszcza - 
ma miejsce w przypadku dysleksji. Przejawy ewentualnych zaburze� dyslektycznych 
u tych dzieci proponuje si� okre�la� mianem pseudodysleksji.
�        dzieci upo�ledzone umys�owo ;
przyczyn� trudno�ci w nauce czytania i pisania s� ich niskie globalne mo�liwo�ci 
intelektualne (natomiast dzieci dyslektyczne to osoby o du�ym potencjale 
rozwojowym i wysokiej inteligencji).
�        dzieci z zaniedbanych �rodowisk rodzinnych ;
przyczyn� trudno�ci w nauce czytania i pisania u tych dzieci jest niekiedy 
ca�kowity brak zainteresowania rodzic�w (opiekun�w) ich post�pami w nabywaniu 
tych umiej�tno�ci.
 
Do terminu �dysleksja� dodaje si� czasem okre�lenie �rozwojowa� dla zaznaczenia, 
�e trudno�ci wyst�puj� od pocz�tku nauki pisania i czytania a nie s� wynikiem 
utracenia tych ju� posiadanych umiej�tno�ci  np. na skutek uszkodzenia m�zgu     
      ( w�wczas m�wimy o aleksji i (lub) agrafii )[4].
Termin �dysleksja rozwojowa� obejmuje kilka rodzaj�w zaburze� ( specyficzne 
trudno�ci w czytaniu i pisaniu w klasyfikacji ICD-10 i DSM - IV � Dodatek A ) :
 
DYSLEKSJA - trudno�ci w czytaniu ( zaburzenia zar�wno tempa i techniki czytania 
jak i stopnia rozumienia tre�ci ).
 
DYSGRAFIA -niski poziom graficzny pisma ( brzydkie, �ko�lawe� litery, trudno�ci 
z utrzymaniem si� w liniaturze, nier�wne litery w wyrazach ).
 
DYSORTOGRAFIA - trudno�ci z opanowaniem poprawnej pisowni ( dziecko pope�nia 
b��dy � nie tylko ortograficzne - mimo dobrej znajomo�ci zasad pisowni ).
 
G��BOKA DYSLEKSJA ROZWOJOWA - Brak jest szczeg�owej charakterystyki tej postaci 
g��bokich zaburze�. Mo�na zaproponowa� tu podstawowe kryterium rozpoznania, 
takie jak: zatrzymanie si� na poziomie czytania elementarnego i nie osi�gni�cie 
poziomu czytania zaawansowanego lub op�nienie o 3-4 lata w zakresie 
umiej�tno�ci czytania. Tak powa�nym zaburzeniom czytania zwykle towarzysz� 
r�wnie powa�ne zaburzenia opanowania poprawnej pisowni. Inn� posta� tych 
zaburze� cechuje istotne op�nienie w czytaniu przy bardzo nasilonych 
trudno�ciach w pisaniu zar�wno w zakresie poprawno�ci pisowni, jak i budowania 
wypowiedzi na pi�mie, b��d�w stylistycznych i interpunkcyjnych (w klasyfikacji 
DSM-IV okre�la si� je jako zaburzenia ekspresji pisania).
Kryterium takiego podzia�u jest charakter obserwowanych zaburze� w czytaniu i 
pisaniu ( czyli rodzaj najcz�ciej spotykany...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin