Plan pracy indywidualnej z uczniem wykazującym specyficzne trudności w pisaniu i Wysłany przez Tulipan7 dnia 28.docx

(19 KB) Pobierz

Plan pracy indywidualnej z uczniem wykazującym specyficzne trudności w pisaniu i Wysłany przez Tulipan7 dnia 28-03-2006 o godz. 12:00:00
 

Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu. Plan ten  napisałam dla ucznia mojej klasy.Wykazywał on specyficzne trudniści w pisaniu i czytaniu.Moja praca z tym dzieckiem miala na celu wyrównanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.

 

 



     Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu.
     W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono:

·         aktualnie rozwój umysłowy w normie,

·         utrwalenia wymaga orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, przed) i w schemacie ciała,

·         wybiórcza znajomość liter,

·         nieprawidłowy kierunek pisania niektórych liter,

·         deficyty w zakresie percepcji słuchowej,

·         deficyty w zakresie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,

·         obniżony poziom sprawności manualnej i grafomotorycznej,

·         lateralizacja skrzyżowana,

·         niska aktywność manualna,

·         trudności w ujmowaniu związków przyczynowo-skutkowych,

·         zwolnione tempo pracy,

·         posiada przeciętny zakres wiadomości ogólnych.

Zajęcia będą się odbywały raz w tygodniu (50-60 minut)

Ogólne zalecenia pracy terapeutycznej

1.      Wyrównywanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.

2.      Doprowadzenie ucznia do poprawnego posługiwania się mową czytaną i pisaną.

3.      Kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju ucznia.

4.      Kształtowanie korzystnych postaw wychowawczych rodziców i likwidacja zasadniczych błędów wychowawczych środowiska domowego.

5.      Zapoznanie rodziców z ćwiczeniami umożliwiającymi wyrównywanie trudności szkolnych w domu.

6.      Współpraca z nauczycielami zmierzająca do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych.

Cel terapii – przykłady ćwiczeń

I. Usprawnienie motoryki. Sprawności manualnej i ogólnej koordynacji ruchów

1.      Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną:

o        zabawy rzutne i zręcznościowe np. rzucanie woreczków do celu,

o        biegi i skoki np. bieg ze skakanką,

o        zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie miejscowe np. drzewo na wietrze,

o        zabawy i ćwiczenia lokalizacji i orientacji w przestrzeni np. orientacja w schemacie ciała.

2.      Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną:

o        ćwiczenia rozmachowe np. oburęczne malowanie farbami na dużych płaszczyznach,

o        ćwiczenia ruchliwości i sprawności palców np. ugniatanie kul i małych kulek z bibułki.

3.      Ćwiczenia rozluźniające – zazwyczaj odbywają się w pozycji leżącej np. przy muzyce.

II. Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa

·         prowadzenie rozmów z dzieckiem

·         słuchanie treści bajek i wierszy

·         zachęcanie do opisów przedmiotów znajdujących się przed dzieckiem, a następnie na obrazku

·         odgadywanie, który z przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, gdzie jest dziecko, jest właśnie opisywany przez terapeutę

·         wyjaśnianie niezrozumiałych słów, zdarzeń, faktów

·         opowiadanie treści obrazków

·         układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie

·         układanie zdań z podanych wyrazów.

III. Ćwiczenia korygujące skutki skrzyżowanej lateralizacji

·         ćwiczenia w orientacji w schemacie ciała

·         układanie kompozycji z klocków wg wzorów przestrzennych

·         dobieranie obrazków, figur geometrycznych o takim samym lub różnym położeniu

·         dobieranie części obrazka do całości

·         układanie obrazków, liter i figur geometrycznych z części

·         układanie kompozycji przestrzennych z kółeczek, patyczków, obrazków przedstawiających przedmioty o różnym położeniu

·         rysowanie szlaczków, elementów literopodobnych

·         rozpoznawanie liter, wyrazów.

IV. Usprawnianie słuchu fonematycznego i percepcji słuchowej na materiale obrazkowym i słownym

·         prawidłowe, wzorowe, czyste wymawianie głosek przez nauczyciela

·         powtarzanie głosek przez dziecko

·         powtarzanie głosek o podobnym brzmieniu w zestawieniach

·         dobieranie obrazków do głosek i głosek do obrazków

·         rozpoznawanie dźwięków i szmerów np. eksponowanie głosów zwierząt, przelewanie cieczy z naczynia do naczynia

·         odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu np. przy pomocy skoków obunóż

·         odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych np. układ i liczba klocków powinna odpowiadać liczbie stuknięć

·         wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach sylab w słowach - analiza

·         wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab

·         tworzenie wyrazów z sylab – synteza

·         rozpoznawanie głosek: spółgłosek, samogłosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie na podstawie nazw obrazków lub podanych wyrazów

·         segregowanie, wyróżnianie, eliminowanie przedmiotów lub wyrazów wg podanej głoski

·         wyodrębnianie kolejnych głosek – analiza

·         łączenie głosek w słowa – synteza

V. Usprawnianie percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym i literowym

·         rozpoznawanie obrazków i ich elementów np. domino obrazkowe

·         składanie pociętych obrazków z części wg wzoru

·         dobieranie obrazków do ich konturów

·         szukanie braków na obrazku

·         wyszukiwanie różnic między obrazkami pozornie identycznymi

·         dobieranie figur geometrycznych o różnych kolorach, wielkości, kształcie, grubości

·         porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości

·         odwzorowywanie układów wzrokowo – przestrzennych np. układanie z zapałek figur wg wzoru, wykreślanie za pomocą szablonu różne figury

·         dobieranie takich samych liter

·         wyszukiwanie liter napisanych różnymi kolorami, o rożnej wielkości, grubości, ukrytych w tle

·         lepienie z plasteliny liter

·         utrwalenie kształtu i położenia liter

·         wyszukiwanie sylab w tekście, podkreślanie ich

·         wyodrębnianie kolejnych liter w wyrazie – analiza i łączenie liter w wyrazy – synteza

·         zaznaczanie mylonych liter w różnych tekstach – głośne ich nazywanie

VI. Usprawnianie techniki czytania

 

·         rozpoznawanie i nazywanie liter

·         dobieranie takich samych samogłosek

·         wyszukiwanie spółgłosek miękkich – głośne ich czytanie

·         układanie i czytanie sylab

·         wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie

·         wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście

·         układanie i czytanie wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych i wielosylabowych

·         kształcenie umiejętności czytania metodą sylabową

·         uzupełnianie liter, sylab w wyrazach

·         układanie zdań z rozsypanki wyrazowej

·         praca nad poprawnością i płynnością czytania – kształcenie umiejętności głośnego czytania ze zrozumieniem

VII. Doskonalenie techniki pisania

·         ćwiczenia motoryki dużej rąk, dłoni, palców

·         wycinanie po linii prostej liter, sylab, wyrazów z makulatury

·         kreślenie linii poziomych, pionowych, falistych, zamkniętych

·         obrysowywanie szablonów

·         rysowanie linii w polach i bez ograniczenia pola

·         łączenie kropek

·         pisanie wzorów literopodobnych, liter po śladach, palcem, kredką, ołówkiem, kredkami, pisakami, na czystych konturach, a następnie w liniach

·         samodzielne pisanie liter z zachowaniem kierunku pisania, miejsca rozpoczynania liter, łączenia poszczególnych elementów

·         pisanie sylab z zachowaniem łączenia

·         kształcenie umiejętności pisania w oparciu o metodę sylabową

·         utrwalanie liter wchodzących w skład alfabetu

·         tworzenie sylab otwartych i zamkniętych, łączenie ich w wyrazy

·         ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym np. b-d, n-u

·         ćwiczenia w pisaniu (przepisywanie, pisanie z pamięci)

·         kształtowanie świadomości ortograficznej (np. mylenie liter, opuszczanie ich, pisanie wielką literą imion)

·         podpisywanie obrazków

VIII. Usprawnianie tempa pracy

·         ćwiczenia dłoni, rąk, palców w różnych układach ze stopniowym zwiększaniem szybkości

·         ćwiczenia w zakreskowywaniu rysunków w coraz szybszym tempie

·         kreślenie znaków literopodobnych na kartkach bez liniatury w coraz szybszym tempie

·         pisanie liter początkowo bez liniatury, a następnie w liniach ruchem płynnym

·         szybkie pisanie sylab

·         kształtowanie umiejętności szybkiego pisania wyrazów

IX. Postępowanie psychoterapeutyczne

·         należy stworzyć atmosferę sprzyjającą dobremu samopoczuciu dziecka

·         nauczyciel pracując z uczniem powinien być przekonany o tym, że jest on w stanie przezwyciężyć swoje trudności

·         nauczyciel powinien różnymi metodami pochwalać aktywność dziecka,

·         należy zachęcać ucznia do samokontroli

·         nauczyciel powinien zwracać się do dziecka głosem spokojnym i opanowanym i zawsze służyć mu swoją pomocą

·         należy często podkreślać mocne strony ucznia i wskazywać sposoby radzenia sobie z trudnościami

X. Współpraca z domem rodzinnym

·         konsultacje i rozmowy z rodzicami zmierzające do zmiany niekorzystnych postaw wychowawczych i likwidacji błędów wychowawczych (perswazji, tłumaczenie, pochwala dziecka, podkreślanie jego dobrych stron)

·         pokazy ćwiczeń przeznaczonych do realizacji w domu i kontrola ich wykonania

Autor: mgr Dorota Trudzińska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin