chemia 2.pdf
(
598 KB
)
Pobierz
2Chemia_zadania_odpowiedzi_XI
Informacja do zadaŃ 1,2
Rozwiązując te zadania skorzystaj z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków.
Zadanie 1
Jak można otrzymać wodorotlenek glinu, skoro tlenek nie reaguje z wodą? Zapisz równanie reakcji.
Zadanie 2
Napisz reakcję otrzymywania kwasu metakrzemowego (H
2
SiO
3
), wiedząc, że tlenek krzemu (IV)
nie reaguje z wodą.
Zadanie 3
Mając do dyspozycji roztwór chloru w chloroformie, wodne roztwory: KBr i KI, zaplanuj
doświadczenie, w którym wykażesz, że chlor jest aktywniejszy od bromu i jodu. Przedstaw schemat
doświadczenia i przewidywane obserwacje.
Informacja do zadania 4 i 5
Sód i potas są przechowywane w pojemnikach z naftą. Po wyjęciu z nafty metale osuszono,
przekrojono, a następnie wrzucono do dwóch naczyń z wodą z dodatkiem fenoloftaleiny.
Zauważono, że:
a) świeżo przekrojone próbki metali ( sodu, potasu) tracą połysk pokrywając się warstwą związków;
b) po powierzchni wody poruszają się srebrzyste kuleczki, których wielkość szybko maleje. Roztwór
w obu naczyniach zabarwia się na malinowo, wydziela się bezbarwny gaz, z potasem dochodzi do
samozapłonu;
c) towarzyszący reakcji potasu z wodą płomień ma barwę różowofioletową, a w przypadku reakcji z
sodem - żółtą. Takie zabarwienie płomienia wynika z obecności atomów i jonów tych metali, które
są „ porywane” przez wydzielający się wodór.
(Chemia ogólna nieorganiczna 1. Bożena Kałuża, Feliksa Kamińska Wyd. Zofii Dobkowskiej „Żak”,
Warszawa 2003)
Zadanie 4
Na podstawie informacji odpowiedz:
a)
Jaką barwę ma sód i potas?
b)
Dlaczego sód i potas po przekrojeniu tracą tak szybko połysk? Nazwij reakcje, w wyniku
których metale te matowieją, i napisz ich równania.
c)
Dlaczego roztwór w każdym z naczyń zmienił zabarwienie na malinowe? Napisz równania
reakcji sodu i potasu z wodą.
d)
Porównaj aktywność sodu i potasu.
Zadanie 5
Zdarza się czasami, że w trakcie gotowania ziemniaków kipiąca woda wyleje się na palnik gazowy.
Wówczas płomień krótkotrwale przyjmuje intensywnie żółtą barwę. Wyjaśnij co jest przyczyną
tego zjawiska.
Zadanie 6
Podczas reakcji sodu z wodą otrzymano 0,56dm
3
wodoru. Oblicz:
a) ile gramów sodu wzięło udział w reakcji?
b) ile moli wodorotlenku sodu powstało w tej reakcji?
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zadanie 7
Fluor jest bardzo aktywnym niemetalem i dlatego reaguje z wodą energicznie, w wyniku czego
powstaje fluorowodór i tlen
,
zgodnie z równaniem: 2F
2
+ 2H
2
O ¾® 4HF + O
2
Oblicz, ile dm
3
fluoru musi przereagować z wodą, aby otrzymać 18,06
×
10
23
cząsteczek tlenu.
Zadanie 8
Jednym z minerałów w jakich występuje fluor jest apatyt fluorowy 3Ca
3
(PO
4
)
2
× CaF
2
. Związek ten
w małych ilościach występuje w kościach i zębach. Oblicz zawartość procentową fluorytu (CaF
2
)
w tym minerale.
Zadanie 9
Na podstawie analizy wiązań chemicznych w NH
3
i PH
3
oceń, który z tych związków jest lepiej
rozpuszczalny w wodzie?
Zadanie 10
Próbkę metalu, dwuwartościowego w związkach, o masie 4,8g wrzucono do probówki z wodą, a
następnie całość doprowadzono do wrzenia. Objętość wydzielonego wodoru wynosiła 4,48 dm
3
.
Ustal, który z metali wykorzystano w reakcji: a) Ba b) Sr c) Mg d) Cu?
Zadanie 11
Uzupełnij luki w równaniach reakcji:
a) Ba + … ……
¾®
Ba(OH)
2
+ H
2
b) KH + H
2
O
¾®
……… + H
2
c) ………. + H
2
O
¾®
H
3
O
+
+ Cl¯
d) ………. + ………..
¾®
2HBr
… ……..
f) .. …… + …. ……..
¾®
2Al
2
O
3
g) ...NaI + ........... ¾® I
2
+ ............
h) .......... + H
2
SO
4
¾®
¾®
MgSO
4
+ ....
Zadanie 12
Wskaż podkreślając, który atom lub jon ma większy promień:
a) Cl¯ czy Br¯ b) Al czy P c) Na
+
czy Mg
2+
d) S
2
¯ czy Cl¯
Zadanie 13
Uszereguj pierwiastki według wzrastającej reaktywności:
a) Rb, Na, K, Al., Mg; b) O, F, I, Br, N
Zadanie 14
Do naczynia z chlorem wprowadzono sód i obserwowano zachodzące zmiany.
a)
Przedstaw, jakie zmiany zaobserwowano.
b)
Określ rodzaj wiązania występującego w produkcie reakcji i wyjaśnij, jak się tworzy.
c)
Zapisz równanie reakcji. Podaj nazwę tej reakcji.
Zadanie 15
Dany jest zbiór wodorków: NH
3
, H
2
S, NaH, HCl. Uszereguj związki według rosnącej kwasowości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
e) ...Mg + O
2
Zadanie 16
Woda chemicznie czysta ma odczyn obojętny. Podaj i uzasadnij, jak zmienia się jej pH po dodaniu:
a) HBr b) NH
3
c) CaO d) NaH e) SiO
2
f) Al
2
O
3
Zadanie 17
Wyjaśnij, dlaczego:
a)
woda w stanie stałym tworzy struktury przestrzenne typu płatki śniegu,
b)
etanol rozpuszcza się wodzie w nieograniczonych ilościach?
Zadanie 18
Określ, czy stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe:
a)
Cząsteczki CO
2
są niepolarne, bo występują w nich wiązania kowalencyjne niespolaryzowane.
b)
NH
3
ma budowę płaską, bo w cząsteczce występują trzy wiązania kowalencyjne.
c)
Jod i stały tlenek węgla(IV) łatwo ulegają sublimacji, bo w kryształach, które tworzą, pomiędzy
cząsteczkami występują słabe oddziaływania van der Waalsa.
d)
Kwasowość SiO
2
jest mniejsza od kwasowości CO
2
.
e)
Sód i wodór wykazują podobne właściwości chemiczne, ponieważ zawierają jednakową liczbę
elektronów walencyjnych.
f)
HF tworzy silniejsze wiązania wodorowe niż HCl.
g)
Wiązanie kowalencyjne w H
2
S jest silniej spolaryzowane niż w HBr.
Odpowiedzi do zadań
:
1) np. AlCl
3
+ 3NaOH
¾®
Al(OH)
3
↓ + 3NaCl
H
2
SiO
3
↓ + 2NaCl
3)Obserwacje: probówce z KBr warstwa chloroformu zabarwiła się na kolor pomarańczowo
czerwony, a w probówce z KI na fioletowe.
4) a- srebrzystoszarą, b- są bardzo reaktywne na powietrzu ulegają utlenieniu, 4K +O
2
¾®
¾®
2K
2
O
2KOH + H
2
5) Obecność w roztworze jonów sodu (z soli kuchennej)
6) a) 1,15g Na b) 0,05 mola NaOH
7) 134,4 dm
3
F
2
8)7,34%
9) Lepiej rozpuszczalny jest amoniak, bo tworzy wiązania kowalencyjne spolaryzowane
i cząsteczki mają budowę polarną.
10) Mg
11) a- 2H
2
O; b - KOH; c-HCl; d-H
2
, Br
2
; e- 2MgO; f- 4Al, 3O
2
; g- np.Br
2
, 2NaBr; h-Mg, H
2
12) a- Br¯ ; b- Al; c- Na
+
; d) S
2
¯
13) a-Al., Mg, Na, K, Rb; b- I, Br; N; O, F
14) a)obserwujemy zanik żółtozielonej barwy gazu, substancja stała traci połysk, zmienia barwę ze
srebrzystej na białą; b) jonowe, poprzez utworzenie jonów Na
+
i Cl¯ na skutek przeniesienia
elektronu z atomu sodu do atomu chloru; c) synteza, 2Na + Cl
2
→ 2 NaCl
15) NaH, NH
3
, H
2
S, HCl
16) nie zmienia się po dodaniu e) i f)– związki nie reagują z wodą; wzrośnie po dodaniu c) b) d), bo
w wyniku reakcji z wodą powstają jony OH¯ ; zmniejszy się po dodaniu a), bo utworzą się jony
wodorowe
17) a i b – na skutek utworzenia wiązań wodorowych między cząsteczkami
18) prawdziwe – c, d, f; fałszywe – a, b, e, g
¾®
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2) np. Na
2
SiO
3
+ 2HCl
c- na skutek obecności jonów OH¯ , 2K +2H
2
O
Plik z chomika:
dida1979
Inne pliki z tego folderu:
Kurs MEDICUS chemia.pdf
(24787 KB)
Informator_chemii_chemia_3276652.pdf
(851 KB)
kalendarz2010_chemia.pdf
(441 KB)
matura-2012-arkusze-i-rozwiazania-z-chemii-poziom,1797148.htm
(137 KB)
WZORY STOSOWANE W CHEMII.docx
(18 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Matura Biologia
■ Matura Biologia(1)
Biologia
Biologia - Anatomia
Biologia Lewiński i Hoser
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin