ZABAWY LOGOPEDYCZNE.doc

(77 KB) Pobierz
ZABAWY LOGOPEDYCZNE

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

 

Rozwój mowy podlega ogólnym prawidłowościom rozwoju i zależny jest zarówno od podłoża organicznego jak i własnej aktywności dziecka, wpływu środowiska społecznego oraz zamierzonego oddziaływania wychowawczego. Podstawowym środowiskiem kształtowania mowy dziecka jest rodzina. Rozwój tej funkcji przebiega tu samorzutnie w związku z różnymi sytuacjami dnia powszedniego. Czynniki uczuciowe oraz atrakcyjne zdarzenia wzbogacają i dynamizują mowę. Rola rodziny w rozwoju mowy dziecka jest wyjątkowa i niezastąpiona. Ale rolę tę nie każda rodzina dobrze pełni. Bardzo często rodzice, sami przyczyniają się do powstawania zaburzeń mowy przez zbytni liberalizm, a nawet naśladowanie dziecięcej wymowy, lub przez nadmierny rygoryzm, przecenianie możliwości dziecka, ustawiczne wytykanie i poprawianie błędów, które w tym czasie mieszczą się w granicach normy rozwojowej. Przedszkole, nie stwarza co prawda, tak dogodnych warunków dla rozwoju mowy, jak prawidłowo funkcjonująca rodzina, ale posiada inne, ważne atuty. Tymi atutami są: świadomy program działania, stwarzanie zamierzonych sytuacji do słuchania prawidłowej i bogatej mowy, do zadawania pytań, udzielania odpowiedzi jak również korygowania błędów i wad. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności języka, warg, gardła, podniebienia, krtani i płuc. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części wchodzących w skład narządu mowy potrzebny jest pewien okres czasu i aktywne ćwiczenia. To właśnie może zapewnić przedszkole.

Zajęcia w przedszkolu dotyczące „technicznej” strony mowy pozwalają się ugrupować w cztery rodzaje działań :

- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,

- ćwiczenia oddechowe,

- ćwiczenia słuchu fonematycznego.

Za punkt wyjścia przyjęłam Program wychowania przedszkolnego. H. Czerniawskiej wybierając odpowiednie treści dla dzieci 3 – letnich.

Ćwiczenia artykulacyjne, które mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia, obejmują: wymawianie samogłosek, łatwych  spółgłosek i ich połączeń zgłoskowych, regulowanie siły głosu –mówienie głośne i mówienie szeptem. 

Ćwiczenia oddechowe obejmują dmuchanie lekkich przedmiotów (piór, skrawków papieru) a ich celem jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, zapobieganie mówieniu na wdechu .

Ćwiczenia słuchu fonematycznego dla dzieci 3-letnich polegają na nasłuchiwaniu, wyróżnianiu i porównywaniu różnych głosów otaczającego środowiska, np. głosów ptaków i zwierząt, dźwięków wydawanych przez przejeżdżające pojazdy, prowadzą do analizy dźwiękowej wyrazu.

Mając na uwadze powyższe zagadnienia oraz fakt, że istnieją różnice indywidualne w poziomie sprawności językowej dzieci w tym samym wieku, opracowałam cykl zabaw logopedycznych dla dzieci 3-letnich. Program ten, składa się z  pięciu zajęć, odbywających się raz w tygodniu.

Cele ogólne: -usprawnianie narządów mowy,

-ćwiczenie słuchu fonematycznego,

-aktywizowanie mowy.

 

Cele operacyjne: dziecko :

-poprawnie wykonuje wdech i wydech,

-rozpoznaje, nazywa i naśladuje usłyszane dźwięki,

-prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe,

-podejmuje próby poprawnej wypowiedzi wskazanych głosek i

              zgłosek,

- wypowiada się na podstawie ilustracji,

-poprawnie wykonuje „gimnastykę buzi i języka”,

-porusza się rytmicznie, zgodnie z muzyką.

 

Metoda: czynna, słowna.

Forma:  praca z całą grupą, indywidualna działalność dzieci.

 


I – WIOSNA

 

Lp.

Tematyka - cel

Przebieg zajęcia

1.

Zabawa integrująca grupę.

Dzieci stoją w kole. Przywitanie z dziećmi zainicjowane śpiewem nauczycielki, na melodię Panie Janie.

- Hej, dzieciaki witam Was,

znów się pobawimy,

to już czas. ( dzieci powtarzają za nauczycielką).

 

 

2.

Wiosenny wietrzyk

- rozwijanie pojemności płuc przez umiejętność głębokiego i równomiernego wdechu i wydechu.

Dzieci trzymają w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdychają powietrze nosem i równomiernie wypuszczają ustami. Dmuchanie w trawkę podczas wypuszczania powietrza ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).

3.

Posłuchamy czy wiosna do nas przyszła.

- ćwiczenie mięsni narządów mowy przez powtarzanie zgłosek i głosek,

- rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów.

Dzieci leżą na brzuchu, przykładając jedno ucho do podłoża (nasłuchują odgłosów wiosny).

- wykorzystanie nagrań z taśmy magnetofonowej (odgłosy ptaków, owadów),

- rozpoznawanie odgłosów, nazywanie np: pszczoła – bzzzz. Dziecko przykłada drugie ucho nasłuchując. Rozpoznaje, nazywa i naśladuje usłyszane odgłosy:

- bocian – kle,kle,

- żaba – kum, kum, rech, rech,

- świerszcz – cyk, cyk,

- komar – zzzz, itp.

4.

Na wiejskim podwórku – zabawa muzyczno – ruchowa.

- rozwijanie poczucia rytmu i prawidłowej reakcji na sygnały słowne i dźwiękowe.

Dzieci oznaczone emblematami zwierząt (owca, krowa, kaczka, pies, kot), poruszają się w rytmie muzyki. Muzyka cichnie – dzieci zatrzymują się. Nauczycielka mówi nazwę wybranego zwierzęcia a dzieci posiadające taki emblemat naśladują sposób jego poruszania się i dźwięk jaki wydają. Zabawę powtarza się kilka razy tak, aby każde dziecko miało możliwość powtórzenia poszczególnych dźwięków.

5.

Miś Uszatek w sklepie z zabawkami.

- Ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach mru, kic, wrr, fik, mik.

Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz s. 97

II – WIOSENNE ZABAWY

 

Lp.

Tematyka - cel

Przebieg zajęcia

1.

Kot jest, kota nie ma – zabawa orientacyjno - porządkowa

Dzieci – myszki poruszają się po sali. Na dźwięk głosu kota (z taśmy magnetofonowej) zatrzymują się i chowają przed kotem (kulą się, chowają głowę). Powtórzenie zabawy dwa, trzy razy.

2.

Co widzę na obrazku?

- aktywizowanie dzieci do wypowiedzi.

Analiza treści obrazka przedstawiającego dwa koty (duży i mały), bawiące się kłębkami włóczki.

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat kotów: wygląd, sposób poruszania się, odżywianie się, tryb życia.

3.

Kotki i mleko

- Ćwiczenie mięśni języka i warg.

Spacer dzieci między rozłożonymi na sali tarczami (miseczki z mlekiem) po jednej na dwoje dzieci, przy dowolnej muzyce. Na zawołanie: kici, kici – dzieci przyklękają przy miseczkach, pochylają głowy i naśladują picie mleka głośno mlaskając. Na uderzenie w bębenek siadają na piętach, podnoszą głowy i oblizują usta.

4.

Co kotek miał?

- Ćwiczenie narządów mowy na zgłosce miau.

Nauczycielka recytuje wiersz M. Kownackiej pt. Co kotek miał?, dzieci włączają się odpowiadając miau!

Mały Jasio kotka spotkał, ukłonił się kapeluszem – porozmawiać z kotkiem muszę:

- miał kotek siostrę? – miau!

- miał kot pazurki ostre? – miau!

- miał kotek mamę i tatę? – miau!

- miał kot na grzbiecie łatę? – miau!

I tak sobie przed kominkiem rozmawiali przez godzinkę.

5.

Kotki się bawią

- ćwiczenia oddechowe, pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej.

Dzieci otrzymują małe kłębki włóczki. Po głębokim wdechu nosem, wydmuchują powietrze ustami wprawiając w ruch kłębki włóczki.

 

 

III – WIOSENNE PODRÓŻE

 

Lp.

Tematyka - cel

Przebieg zajęcia

1.

W rzędzie – zabawa orientacyjno- porządkowa.

Dzieci – pojazdy na sygnał nauczycielki, wyjeżdżają na trasę, parkują w rzędzie. Zabawa powtarza się trzy razy ze zmianą kierunków.

2.

Co wydaje taki odgłos? – ćwiczenia słuchowe.

- rozróżnianie odgłosów pojazdów, prawidłowe ich nazywanie.

Podróżujemy – krótkie opowiadanie nauczycielki, poparte ilustracjami. Rozdanie dzieciom w trzech grupach znaczków rozpoznawczych (samochody, samoloty, okręty).

Włączenie dzieciom magnetofonu z nagraniem dźwięków tych pojazdów – rozpoznanie i nazywanie pojazdów.

3.

Odgłosy pojazdów – zabawa ortofoniczna.

- ćwiczenie narządów mowy przez powtarzanie zgłosek.

Naśladowanie za nauczycielką odgłosów pojazdów

- pociąg – puf, puf, puf

- samochód – wrr, wrr, wrr

- samolot – szz, szz, szz.

4.

Pojazdy- zabawa ruchowa

Na umówiony sygnał ruszają pociągi, samoloty, samochody, podczas odpoczynku i przerwy dmuchanie na zawieszone na szyi sylwety pojazdów.

5.

Akumulator – zabawa uspakajająca.

- ćwiczenia pogłębiające oddychanie wg Dennisona.

Siad skrzyżny – wydech przy pochyleniu się do przodu i wdech przy powrocie do wyprostu. Przy wdechu dzieci wykonują ruch tułowia przypominający poruszanie się węża.

 

 

 

 

IV – WIOSENNE ODGŁOSY

 

Lp.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin