Instrukcja uzytkowania w locie BOCIAN.pdf

(3606 KB) Pobierz
Microsoft Word - BOCIAN.doc
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA W LOCIE
Szybowca SZD-9bis 1E
„BOCIAN“
Wyłącznie do celów szkoleniowych
 
SPIS TREŚCI:
1. OPIS SZYBOWCA ........................................................................................3
1.1. OPIS OGÓLNY...........................................................................................3
1.2. GŁÓWNE DANE TECHNICZNE .............................................................4
1.3. INSTALACJA PRZYRZĄDÓW POKŁADOWYCH ...............................4
1.4. INSTALACJA OŚWIETLENIOWA ..........................................................4
1.5. INSTALACJA TLENOWA ........................................................................5
2. WARUNKI UŻYTKOWANIA ......................................................................5
3. OSIĄGI ...........................................................................................................7
4. UŻYTKOWANIE SZYBOWCA ...................................................................7
4.1. PRZEGLĄDY EKSPLOATACYJNE ........................................................7
4.2. MONTAŻ I DEMONTAŻ..........................................................................8
4.3. OBSŁUGA STARTOWA .........................................................................14
4.4. TRANSPORT KOŁOWY NA WOZIE TRANSPORTOWYM ..............16
4.5. PILOT I PASAŻER W KABINIE ............................................................16
4.6. LOT PIERWSZY SAMODZIELNY I ZAPOZNAWCZY ......................17
4.7. PILOTAŻ...................................................................................................18
4.8. WSKAZÓWKI DLA KALKULACJI PRZELOTOWEJ .........................20
5. SYTUACJE NIEBEZPIECZNE I AWARYJNE .........................................21
5.1. LOT Z NIESPRAWNYMI PRZYRZĄDAMI .............................................21
5.2. LOT Z NIESPRAWNYMI STERAMI ........................................................21
5.3. ZRZUT LIMUZYNY I SKOK ZE SPADOCHRONEM .........................22
5.4. LĄDOWANIE W WYSOKIEJ ROŚLINOŚCI ........................................24
6. RYSUNKI I WYKRESY..............................................................................25
ZAŁĄCZNIK Nr 1 ..............................................................................................33
ZAŁĄCZNIK Nr 2 ..............................................................................................39
2
1. OPIS SZYBOWCA
1.1. OPIS OGÓLNY
( Fig.1 )
Szybowiec dwumiejscowy SZD –9-bis 1E „BOCIAN” jest wersją
rozwojową szybowca SZD-9-bis 1D „BOCIAN”.
Szybowiec SZD-9-bis 1E „BOCIAN” jest dwumiejscowym średniopłatem
o dwudzielnym skrzydle trapezowym, że strzałą „w przód”. Kadłub drewniany
konstrukcji półskorupowej kryty sklejką na powierzchniach rozwijalnych, oraz
laminatem szklano-poliestrowym na nierozwijalnych fragmentach powierzchni.
Koło podwozia amortyzowane, wyposażone w hamulec usytuowane przed
środkiem ciężkości szybowca. Limuzyna składa się z dwóch części ruchomych.
Z przedniej otwieranej na bok w stronę prawą, oraz tylnej odsuwanej w
prowadnicach w tył. Oszklenie limuzyny ze szkła organicznego kształtowane
metodą podciśnieniową.
Kabina I-sza, wygodne nieregulowane siedzenie pilota, wyposażone w
pasy brzuszne i plecowe. Położenie pedałów pilota można regulować na ziemi.
Tablica przyrządów pokładowych jest amortyzowana, wyposażona w komplet
standardowy przyrządów pokładowych. Górna część tablicy jest płaska przez co
może być wykorzystana w locie przez pilota jako stolik na mapy.
Kabina II-ga, przeznaczona dla instruktora-pasażera, jest również bardzo
wygodna. Posiada po obu stronach obszerne wnęki przechodzące w bagażniki
boczne, utworzone przez kesonową przednią część skrzydeł. Siodełko
nieregulowane wyposażone jest w pasy brzuszne i plecowe. Pedały steru
kierunku nie posiadają regulacji, posiadają natomiast możliwość wyłączenia z
systemu sterowniczego przez podniesienie ich „do góry”.
Dogodny układ miejsc pilota (I-sza kabina) i instruktora (pasażera) (II-ga
kabina), zapewnia możliwość łatwej obserwacji przyrządów pokładowych z obu
kabin. Obydwie kabiny wyposażone są w sterownice ręczne (drążki sterowe),
umożliwione więc jest sterowanie szybowca albo z I-szej, albo z II-giej kabiny.
Szybowiec może być wyposażony w instalację elektryczną oświetleniową,
pozwalającą na wykonywanie lotów nocnych. Standardowy komplet
przyrządów pokładowych umożliwia wykonywanie lotów chmurowych.
Wyposażenie dodatkowe tlenowe i radio umożliwia wykonywanie również
lotów wysokościowych.
3
208618569.001.png
1.2. GŁÓWNE DANE TECHNICZNE
Rozpiętość...................................................................................................17,80 m
Długość.........................................................................................................8,21 m
Wysokość......................................................................................................1,70 m
Wznios skrzydeł................................................................................................... 4
°
Powierzchnia nośna ......................................................................................20,0 m
Cięciwa przykadłubowa..............................................................................1,664 m
Średnia cięciwa aerodynamiczna (SCA) ......................................................1,23 m
Cięciwa końcowa ..........................................................................................0,51 m
Profil skrzydła.......................................................NACA 43018 i NACA 43012A
1.3. INSTALACJA PRZYRZĄDÓW POKŁADOWYCH
( Fig.2 )
Korpus tablicy przyrządów pokładowych zawieszony jest w kadłubie na
czterech amortyzatorach gumowych. Tablica zawiera wszystkie przyrządy
pokładowe. Poza tablicą, znajdują się następujące części instalacji:
- naczynie wyrównawcze wariometrów,
- nadajnik ciśnienia całkowitego, umieszczony w dziobie kadłuba,
- nadajnik ciśnienia statycznego (2 szt.), umieszczone symetrycznie na
bocznych ścianach przedniej części kadłuba,
- odwadniacze ciśnienia całkowitego i statycznego.
Rodzaje przyrządów, ich rozmieszczenie, oraz schemat połączeń, uwidocznione
są na rysunku.
1.4. INSTALACJA O Ś WIETLENIOWA
( Fig. 5 )
(Wyposażenie dodatkowe)
Możliwe jest zamontowanie na szybowcu świateł pozycyjnych
umieszczonych na końcach skrzydeł (lewe – czerwone, prawe – zielone), oraz
na stateczniku kierunku (białe). Poza tym:
- akumulatora pokładowego 6V / 7Ah, w pojemniku umocowanym w
tylnej części bagażnika,
- wyłącznika świateł, wraz z bezpiecznikiem (zabud. na burcie z prawej str.
w I-szej kabinie szybowca).
Schemat instalacji uwidoczniony jest na rysunku.
4
 
1.5. INSTALACJA TLENOWA
(Wyposażenie dodatkowe)
Jako wyposażenie dodatkowe, przewidziany jest montaż instalacji
tlenowej.
W zależności od rodzaju urządzenia – montaż i użytkowanie zawarte są w
instrukcji dodatkowej, danego typu urządzenia.
UWAGA do 1.4. i 1.5.
Montaż instalacji powinien być przeprowadzony zgodnie z odpowiednim
załącznikiem do „Instrukcji Obsługi Technicznej”.
2. WARUNKI UŻYTKOWANIA
1) Maksymalny dopuszczalny ciężar szybowca pustego z wyposażeniem
niezbędnym do lotu .................................................................................345 kg
2) Dopuszczalny ciężar ładunku (pilot + pasażer ze spadochronami +
wyposażenie dodatk. + bagaż)
- najmniejszy...........................................................................................62 kg
- największy ..........................................................................................186 kg
3) Maksymalny dopuszczalny ciężar w locie ..............................................540 kg
4) Odległość środka ciężkości szybowca pustego (z wyposażeniem niezbędnym
do lotu) od krawędzi natarcia skrzydła, mierzona na szybowcu ustawionym
tak, że tylny znak niwelacyjny kadłuba znajduje się wyżej niż poprzedni o
400
50 mm .................................................................................61,5
±
2,5 cm
5) Dopuszczalny zakres położenia środka ciężkości w locie:
- względem średniej cięciwy aerodynam. ..................... 21,7 do 38,8 % SCA
- względem krawędzi natarcia ..............................................20,0 do 39,5 cm
6) Współczynniki obciążenia dopuszczalnego ..................................... +6,0 / -3,0
7) Współczynniki obciążenia niszczącego ....................................... +10,5 / -5,25
8) Częstość drgań własnych skrzydła ............................................. ok. 177 / min.
5
±
208618569.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin