TERESA ROSSA
PEDAGOG SZKOLNY ds. TERAPII PEDAGOGICZNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA w WIELENIU
TERAPII PEDAGOGICZNEJ
na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
(Opracowane na podstawie opinii i orzeczeń PP-P)
PIŁA 28.02.2004 r.
I ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Podstawę prawną udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2001 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Dokument ten nakłada na szkoły obowiązek organizowania, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (placówce), a także wyznacza jej ramowy zakres działań w tej dziedzinie.
W myśl rozporządzenia za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły odpowiada dyrektor.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie:
· zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (terapia pedagogiczna indywidualna)
· zajęcia logopedyczne
· zajęcia socjoterapeutyczne
Podmiotem działań jest dziecko, w szczególności uczeń z trudnościami w nauce, a także uczeń zdolny.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na terenie szkoły jest wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego i efektywności uczenia się przez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń rozwoju psychomotorycznego oraz zaburzeń zachowania (nadpobudliwość psychoruchowa).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole Podstawowej w Wieleniu udzielana jest uczniom z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, lateralizacja, koordynacja wzrokowo-ruchowa), z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zachowania i koncentracji uwagi w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapii pedagogicznej indywidualnej (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne),
rewalidacji oraz terapii logopedycznej.
Na zajęcia specjalistyczne (terapia pedagogiczna i logopedyczna, rewalidacja) uczniowie są kwalifikowani na podstawie opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele nauczania zintegrowanego dla uczniów z klas I-III oraz poloniści i matematycy dla uczniów z klas IV-VI.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są przez pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.
W pracy zawarto autorskie opracowanie procedury postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w nauce czytania, pisania oraz w uczeniu się matematyki.
Ponadto przedstawiono własne arkusze do monitorowania umiejętności uczniów w procesie terapii pedagogicznej indywidualnej (badania wstępne i kontrolne).
W dalszej części przedstawiono narzędzia do diagnozy umiejętności uczniów w zakresie:
· poziomu analizy i syntezy słuchowej wyrazów I. Styczek i B. Kaji,
· poziomu analizy i syntezy wzrokowej oraz sprawności manualnej - zestaw figur geometrycznych H. Spionek,
· tempa, percepcji i poprawności pisania – test E. Grzegorzewskiej (Hanisz J. i inni: Ocena opisowa i sprawdzian osiągnięć ucznia. Warszawa WSiP, 2001r.)
Opracowanie zostało przygotowane z myślą o nauczycielach i pedagogach szkolnych prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi przejawiającymi trudności w nauce. Jest ono efektem własnego rozwiązania postępowania terapeutycznego z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, poszukiwania metod do pracy z dzieckiem na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, sposobów monitorowania umiejętności ucznia oraz dokumentowania pracy pedagoga szkolnego ds. terapii pedagogicznej.
mgr Teresa Rossa
pedagog ds. terapii pedagogicznej
Szkoła Podstawowa
Wieleń ul. Szkolna 4
I PISANIA ORAZ W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI
L. p.
Zakres działania
Narzędzia pomiaru diagnostycznego
1.
Poznanie sytuacji edukacyjnej, wychowawczej i rodzinnej dziecka.
wywiad: wychowawca, nauczyciele, rodzice, pedagog
2.
Analiza wyników badań pedagogicznych, psychologicznych, logopedycznych oraz zaleceń do pracy z dzieckiem.
orzeczenia, opinie, informacje o wynikach badań
3.
Sporządzenie diagnozy wstępnej w oparciu o wyniki badań psychologiczno-pedagogiczne:
· mocne i słabe strony
· umiejętności ucznia (oczekiwania) na zakończenie terapii
· ustalenie sfer wymagających korekcji i kompensacji.
karta informacyjna o uczniu (diagnoza wstępna)
4.
Opracowanie indywidualnego programu terapii na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
program terapii
5.
Praca z dzieckiem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
współpraca z uczącymi nauczycielami, rodzicami, pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną
6.
Monitorowanie postępów dziecka w zakresie:
· percepcji wzrokowej (analiza i synteza)
· koordynacja wzrokowo-ruchowa
· spostrzeganie
· orientacja przestrzenna i w schemacie własnego ciała
· percepcja słuchowa (analiza i synteza słuchowa wyrazów)
(diagnoza wstępna, kontrola po I semestrze i na koniec roku szkolnego)
· test figur geometrycznych H. Spionek
· porównywanie obrazków (podobieństwa i różnice)
· uzupełnianie braków w rysunkach
· test I. Styczek
· test B. Kaja
· znajomość liter
· czytanie
· tempo, technika, poprawność głośnego czytania
· czytanie ze zrozumieniem
· test J. Konopnickiego
· testy do poszczególnych grup wiekowych
· napięcie mięśniowe
· tempo, precyzja i poprawność
· przepisywanie
· pisanie z pamięci
· pisanie ze słuchu
· poprawna wymowa
· poprawne budowanie zdań.
· prace dzieci (karty pracy, rysunki)
· test M. Grzegorzewskiej
· testy do przepisywania
· dyktanda
· testy do pisania ze słuchu
· historyjki obrazkowe
7.
Analiza umiejętności uczniów – opis umiejętności na koniec roku szkolnego.
karta obserwacji postępów ucznia(raz w miesiącu)
8.
Wnioski do dalszej pracy z dzieckiem.
karta obserwacji – umiejętności ucznia
Druk wewnątrzszkolny do wykorzystania w pracy pedagoga prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
i nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
PODSTAWA: informacja o wynikach badań psychologiczno-pedagogicznych, opinia, orzeczenie
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
NAZWISKO I IMIĘ UCZNIA: ...................................................................... KLASA .................
...
jolamm12