raport_medialny_-_polska_pilka_grudzien_2011.pdf

(1389 KB) Pobierz
Raport medialny
POLSKA PIýKA
grudzieı 2011
915984987.016.png
POLSKA PIýKA
grudzieı 2011
Spis treĻci
Spis treĻci ...................................................................................................................................................2
Wstħp.........................................................................................................................................................3
Komentarz ..................................................................................................................................................4
Dane historyczne .........................................................................................................................................6
MedialnoĻę w regionach..............................................................................................................................11
Rozdziaþ I Î Dane miesiħczne ............................................................................................................... 12
Prasa + internet ........................................................................................................................................12
Rozdziaþ II Î Ekstraklasa ...................................................................................................................... 16
Prasa........................................................................................................................................................16
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................19
Internet ....................................................................................................................................................20
Rozdziaþ III Î I liga............................................................................................................................... 21
Prasa........................................................................................................................................................21
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................24
Internet ....................................................................................................................................................25
Rozdziaþ IV Î Gwiazdy i bramkarze...................................................................................................... 26
Prasa........................................................................................................................................................26
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................28
Internet ....................................................................................................................................................30
Rozdziaþ V Î Podsumowanie................................................................................................................. 32
Prasa + internet ........................................................................................................................................32
Strona 2
media intelligence
915984987.017.png 915984987.018.png 915984987.019.png
POLSKA PIýKA
grudzieı 2011
Wstħp
Na podstawie materiaþw medialnych zebranych w grudniu 2011 roku, opracowano raport podsumowujĢcy i systematyzujĢcy
pozyskane informacje. Analizie poddano kluby piþkarskie wystħpujĢce w Ekstraklasie oraz I lidze. Ponadto w raporcie
przedstawiono dane na temat jednego czoþowego zawodnika z kaŇdej z druŇyn Ekstraklasy (Piþkarze wybierani przez rzecznikw
prasowych kaŇdego z zespoþw). Zestawienia pokazujĢ rwnieŇ medialne zainteresowanie polskimi bramkarzami, wystħpujĢcymi
w zachodnioeuropejskich druŇynach. Analizie poddano dziesiħciu goalkeeperw: Artura Boruca, ýukasza Fabiaıskiego, Tomasza
Kuszczaka, Wojciecha Szczħsnego, Przemysþawa Tytonia, Grzegorza Sandomierskiego, ýukasza Zaþuskħ, Marcina Cabaja,
Wojciecha Kowalewskiego i Pawþa Kieszka.
Artykuþy poddane analizie pochodzĢ z monitoringu 1100 tytuþw prasy oglnopolskiej, regionalnej, branŇowej i specjalistycznej
oraz z 20 wybranych portali internetowych: www.sport.onet.pl, www.sport.wp.pl, www.sport.interia.pl, www.sportfan.pl,
www.se.com.pl, www.efakt.pl, www.dziennik.pl, www.rp.pl, www.sport.pl, www.sports.pl, www.sport.tvp.pl,
www.ekstraklasa.net, www.tvn24.pl, www.eurosport.pl, www.90minut.pl, www.pilkanozna.pl, www.sportowefakty.pl,
www.futbol.pl, www.tylkopilka.pl oraz www.sport24.pl.
Raport skþada siħ z nastħpujĢcych czħĻci:
Dane historyczne: podsumowanie trzech najbardziej medialnych klubw piþkarskich
z Ekstraklasy, I ligi oraz gwiazd Ekstraklasy oraz polskich bramkarzy wystħpujĢcych w ligach
zagranicznych.
MedialnoĻę w regionach: Mapa przedstawiajĢca sumħ informacji prasowych na temat
wszystkich klubw Ekstraklasy oraz I ligi w podziale na zasiħg tytuþw regionalnych.
Rozdziaþ I Î Dane miesiħczne: podsumowanie polskich klubw Ekstraklasy i I ligi oraz
zestawienia prezentujĢce polskie gwiazdy i bramkarzy z lig europejskich. Publikacje zawarte w tym
rozdziale pochodzĢ z analizy prasy i internetu. PrzedstawiajĢ statystyki z analizowanego miesiĢca.
Rozdziaþ II Î Ekstraklasa: rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji na temat
zespoþw wystħpujĢcych w Ekstraklasie. Analizie poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane
portale internetowe. Wykresy prezentujĢ najbardziej medialne kluby piþkarskie, najaktywniejsze
wojewdztwa oraz najczħĻciej piszĢce o poszczeglnych zespoþach gazety i portale. W rozdziale
tym moŇna znaleŅę rwnieŇ wycenħ publikacji prasowych dla poszczeglnych zespoþw
Ekstraklasy.
Rozdziaþ III Î I liga: rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji na temat zespoþw
wystħpujĢcych w I lidze. Analizie poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane portale
internetowe. Wykresy prezentujĢ najbardziej medialne kluby piþkarskie i najaktywniejsze
wojewdztwa. W rozdziale tym moŇna znaleŅę rwnieŇ wycenħ publikacji prasowych dla
poszczeglnych zespoþw I ligi.
Rozdziaþ IV Î Bramkarze : rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji, w ktrych
wystħpujĢ nazwiska polskich bramkarzy grajĢcych w zachodnioeuropejskich klubach. Analizie
poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane portale internetowe. Wykresy prezentujĢ iloĻci
publikacji na temat zawodnikw oraz wycenħ materiaþw prasowych.
Rozdziaþ V Î Podsumowanie: graficzne zestawienie wybranych informacji prasowych
i internetowych. Prezentacja bieŇĢcych wynikw i danych z poprzednich miesiħcy. KaŇdy kolejny
raport bħdzie uzupeþniany o aktualne wiadomoĻci.
Strona 3
media intelligence
915984987.001.png 915984987.002.png 915984987.003.png 915984987.004.png 915984987.005.png 915984987.006.png 915984987.007.png 915984987.008.png 915984987.009.png
POLSKA PIýKA
grudzieı 2011
Komentarz
Druga poþowa 2011 dla Wisþy
JuŇ szsty miesiĢc z rzħdu Wisþa Krakw plasuje siħ na czele rankingu najbardziej
medialnych klubw piþkarskich w Polsce. W caþym drugim pþroczu 2011 krakowianie nie
mieli pod tym wzglħdem sobie rwnych i utrzymywali zdecydowanĢ przewagħ nad resztĢ
rywali. Pierwsza poþowa roku naleŇaþa do Lecha Poznaı, ktry status najbardziej
medialnego klubu utrzymywaþ do maja. W czerwcu na czoþo wysunħþa siħ Polonia
Warszawa. O áCzarnych KoszulachÑ gþoĻno byþo w przerwie letniej ze wzglħdu na
aktywnoĻę transferowĢ i osobħ kontrowersyjnego wþaĻciciela.
Co ciekawe, wspomniany Lech utraciþ wiosnĢ pierwsze miejsce po jedenastu miesiĢcach
nieustannego prowadzenia. Od tamtego czasu tylko dwukrotnie znalazþ siħ w pierwszej
trjce. Mniejsze zainteresowanie klubem spowodowane jest w duŇej mierze
niezakwalifikowaniem siħ do rozgrywek na szczeblu europejskim, co zawsze znaczĢco
wpþywa na skupianie uwagi wokþ klubu. Potwierdzeniem tego sĢ wyniki medialne Wisþy
i Legii, ktre reprezentujĢ Polskħ w Lidze Europy. Wisþa jest najczħĻciej wzmiankowanym
klubem w polskich mediach, pomimo Ňe w tabeli T-Mobile Ekstraklasy zajmuje dopiero
szste miejsce. Natomiast lider Î ĺlĢsk Wrocþaw Î w grudniowym rankingu áPolskiej
PiþkiÑ znalazþ siħ na czwartej pozycji. Wzglħdem listopadowego zestawienia awansowaþ
on o jednĢ pozycjħ, po raz pierwszy wyprzedzajĢc Lecha Poznaı.
W caþym roku Lech o wþos przed WisþĢ
Przewaga wypracowana do maja pozwoliþa poznaniakom na utrzymanie pierwszej pozycji
w skali caþego roku 2011. ýĢcznie przez dwanaĻcie miesiħcy na temat Lecha Poznaı
ukazaþo siħ 29,9 tys. publikacji, czyli Ļrednio 2,5 tys. miesiħcznie. O drugiej WiĻle Krakw
byþo ich 29,5 tys., a o trzeciej Legii Warszawa Î 27,6 tys. TuŇ za podium uplasowaþa siħ
Cracovia, ktra miaþa w sumie znacznie wiħcej publikacji od piĢtego ĺlĢska.
Wrocþawianie skupiali na sobie zdecydowanie wiħksze zainteresowanie w drugiej poþowie
roku. Odwrotna tendencja dotyczyþa Polonii Warszawa i Ruchu Chorzw, o ktrych media
mniej pisaþy w pierwszej poþowie bieŇĢcego sezonu.
Najmniej medialnym klubem najwyŇszej klasy rozgrywkowej w samym grudniu byþo
Podbeskidzie Bielsko-Biaþa, natomiast w skali roku ýKS ýdŅ. WiĢŇe siħ to oczywiĻcie
z faktem, Ňe w poprzednim sezonie klub ten wystħpowaþ w I lidze.
Strona 4
media intelligence
915984987.010.png 915984987.011.png 915984987.012.png
POLSKA PIýKA
grudzieı 2011
Pogoı wraca na szczyt
Na zapleczu Ekstraklasy najwiħcej w ostatnim miesiĢcu ubiegþego roku pisaþo siħ na
temat prowadzĢcej w tabeli Pogoni Szczecin, ktra powrciþa na szczyt klasyfikacji po raz
pierwszy od maja. Szczecinianie wyprzedzili Poloniħ Bytom i Arkħ Gdynia. W rankingu
rocznym wþaĻnie te dwa zespoþy znalazþy siħ na czele, jednak naleŇy wziĢę pod uwagħ,
Ňe jeszcze wiosnĢ wystħpowaþy one na najwyŇszym szczeblu, a wwczas o druŇynach
pojawia siħ zdecydowanie wiħcej publikacji. Prcz nich najlepsze w I lidze okazaþy siħ
Pogoı Szczecin i Warta Poznaı.
WiħkszoĻę publikacji prasowych na temat piþki noŇnej pojawia siħ w pismach o zasiħgu
regionalnym lub lokalnym. 35 proc. z nich przeczytaę moŇna w prasie oglnopolskiej.
Najwiħcej na temat krajowych rozgrywek pisze siħ w Maþopolsce, w wojewdztwie
þdzkim oraz na ĺlĢsku. Wynika to z wiħkszej liczby klubw, ktre reprezentujĢ te
regiony w Ektraklasie. Maþopolska prowadziþa w kaŇdym z miesiħcy 2011 roku ze
wzglħdu na obecnoĻę dwch bardzo medialnych zespoþw Î Wisþy Krakw i Cracovii.
BiaþĢ plamĢ na piþkarskiej mapie Polski w grudniu byþo tradycyjnie wojewdztwo
lubuskie, a takŇe opolskie i warmiısko-mazurskie. Niewiele o piþce pisze siħ rwnieŇ na
poþudniowym wschodzie kraju Î w podkarpackim, lubelskim i Ļwiħtokrzyskim.
Strona 5
media intelligence
915984987.013.png 915984987.014.png 915984987.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin