Ośrodek tematyczny: Zima w pełni.Temat dnia: W krainie lodu.(2 dni)
Rozmowa o bohaterach lektury pt. „Zaczarowana zagroda”.Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie. Porządkowanie kolejności wydarzeń. Pojęcie czworokąta. Rozmowy pingwinów.Układanie opisu pingwina. Budowa ptaków- pingwina. Charakterystyka Antarktydy.Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowejz przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1.Rozwiązywanie zadań z treścią.Improwizacje ruchowe. Wykonanie makiety Stacji Polarnej im. Antoniego Dobrowolskiego.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
· Układa dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.
· Analizuje treść książki. Potrafi wskazać bohatera lektury oraz określić miejsce wydarzeń.
· Umie czytać cicho ze zrozumieniem.
· Rozpoznaje na rysunkach i w otoczeniu poznane figury.
· Odejmuje liczbę jednocyfrową od dwucyfrowej z przekroczeniem dziesiątkowego metodą odliczania po 1.
· Rozwiązuje zadania tekstowe.
· Potrafi dokonać opisu wyglądu zewnętrznego.
· Zna charakterystyczne cechy ptaków.
· Potrafi pracować w grupie.
· Poznaje cechy materiałów potrzebnych do wykonania makiety.
· Kształci umiejętność modelowania, lepienia z masy solnej i plasteliny,cięcia i klejenia elementów papierowych, łączenia ich w całość.
· Dba o estetykę wykonania pracy.
· Bezpiecznie posługuje się przyborami.
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody pracy:
- pogadanka, pokaz, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, metodypodające i aktywizujące.
Środki dydaktyczne:
- globus, mapa, ilustracje, zdjęcia, książka „Zaczarowana zagroda”, papierowy model pingwina, rozsypanka wyrazowa i sylabowa, plan wydarzeń, krzyżówka, plan rysunku z kodem, masa solna, plastelina, karton, tektura, pudełka, patyczki, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć
1. Swobodne wypowiedzi na temat lektury „Zaczarowana zagroda”2. Rozszyfrowanie plątaninki sylabowej i zapisanie jej rozwiązania.Alina i Czesław Centkiewiczowie to autorzy książki pt. „Zaczarowana zagroda”.3. Ustalenie miejsca wydarzeń. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.Akcja toczy się na stacji naukowej imienia profesora Dobrowolskiego na Antarktydzie.4. Rozmowa o bohaterach lektury. Zajęcia naukowców - polarników.profesor, pingwinek Elegancik,Andrzej, Janek, Władek5. Porządkowanie kolejności wydarzeń zgodnie z przebiegiem akcji.Przepisanie do zeszytu:
1. Budowanie zagrody.
2. Zapędzenie pingwinów do zagrody.
3. Ucieczka pingwinów.
4. Zdziwienie polarników.
5. Elegancik z małym pingwinkiem w zagrodzie.
6. Ponowne zapędzenie pingwinków do zagrody.
7. Wyjaśnienie zagadki.
6. Dłuższe kilkuzdaniowe wypowiedzi n/t najzabawniejszego wydarzenia w „Zaczarowanej zagrodzie”. Głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu.7. Wyszukanie i głośne odczytanie zdań zawierających informacje o pingwinach.8. Układanie opisu pingwina.Pingwin jest bardzo miłym i pięknym ptakiem.Mały łepek, grzbiet i skrzydła pokrywają czarne pióra.Tułów wsparty jest na małych, różowych błoniastych łapkach i kusym, czarnym ogonku. Jego brzuszek jest śnieżnobiały.Krótkie, czarne skrzydełka osadzone na bokach wyglądają jak wiosełka. Czarno-białe upierzenie dodaje pingwinowi elegancji.Wygląda jak człowiek we fraku.9. Pojęcie czworokąta. Rozpoznawanie czworokąta spośród innych figur.Rozpoznawanie kształtu zagrody.10. Ruchy lokomocyjne: chód krokiem kołyszącym, skradanie się w różnych kierunkach.11. Antarktyda- lodowa pustynia . Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie.Lądolód polarny jest niezamieszkały przez ludzi. Istnieje tylko stacja badawcza wybudowana do celów naukowych. Nie ma żadnej roślinności. Najdłuższa noc trwa dwa miesiące. W wodach otaczających Antarktydę żyje dużo ryb, które są pokarmem dla ptaków.12. Cechy pingwina jako ptaka.Budowa pingwina- skrzydła, pierze.Pingwiny są jajorodne.Wędrówki pingwinów - Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Ocean Atlantycki.Pingwiny są ptakami, ale nie umieją fruwać. Doskonale pływają.Żyją na Antarktydzie. Uciekają przed srogą zimą w cieplejsze strony.Zawsze wracają do swoich gniazd. Są bardzo mądre.13. Praca w grupach- pokolorowanie rysunku zgodnie z podanym kodem.14. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1, np. 32-3=32-1-1-1=Wykonanie obliczeń w zeszycie.
35-6= 24-5=72-4= 33-7=43-5= 62-4=54-8= 75-9=
15. Rozwiązanie zadania tekstowego.W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 8 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7.Ile pingwinów zostało w zagrodzie?16. Podział uczniów na grupy i przydział zadań.17. Rozdanie materiałów i narzędzi.
Pierwsza grupa otrzymuje czystą planszę i masę solną ( ich zadaniemjest modelowanie, kształtowanie krajobrazu Antarktydy- skałylodowe, góry śniegowe, itp.).Druga grupa otrzymuje elementy budynków stacji badawczej.Zadaniem uczniów jest połączenie tych elementów przy pomocyklejenia i zamieszczenie na gotowym budynku nazwy:STACJA IM. PROF. DOBROWOLSKIEGO.Elementy wykonane są z kartonu i tektury. Można je okleićkolorowym papierem.Trzecia grupa otrzymuje pudełka od zapałek i gotowe paski białego papieru. Zadaniem dzieci jest oklejenie pudełek papierem, a następniezbudowanie z nich „ zaczarowanej zagrody” dla pingwinów. Łączenie elementów poprzez wsuwanie i klejenie.Czwarta grupa otrzymuje plastelinę i ma za zadanie ulepić kilkanaściepingwinów, pingwinów w tym 1 pingwinka – Elegancika.
18. Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.19. Przerwa śródlekcyjna przy piosence „ Tak się zachmurzyło’.20. Wykonanie makiety; łączenie elementów – prac dzieci z poszczególnych grup ( skały i góry lodowe, budynek stacji, zagroda,pingwiny). Nauczyciel dokłada wykonaną przez siebie postać profesora i biało – czerwoną chorągiewkę.21. Umiejscowienie makiety na wystawce do lektury „ Zaczarowana zagroda”.22. Podsumowanie tematu - W krainie lodu.Samodzielne rozwiązanie krzyżówki i odczytanie rozwiązania - POLARNIK.23. Praca domowa - staranne przepisanie do zeszytu opisu pingwina - Elegancika.Opracowała:mgr Danuta Kaźmierczak
gosia176i