scenariusze.doc

(126 KB) Pobierz
Anna Kożuchowska

Anna Kożuchowska

Zestaw konspektów do zajęć logopedycznych

 

Konspekt 1

·         ćwiczenie wyrazistości mowy,

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej,

·         utrwalanie szeregu głosek ciszących

Konspekt 2

·         ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.

Konspekt 3

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej,

·         utrwalanie szeregu głosek szumiących.

Konspekt 4

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.

Konspekt 5

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.

Konspekt 6

·         usprawnianie narządów artykulacyjnych,

·         utrwalanie głoski „cz”.

Konspekt 7

·         ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,

·         utrwalanie głoski „sz” w wyrazach i zdaniach.

 

Konspekt nr 1

Cele:

·         ćwiczenie wyrazistości mowy,

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej,

·         utrwalanie szeregu głosek ciszących

Ogniwa zajęć

Ćwiczenia

t

Wstępne

Ćwiczenia podstawowe Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona: picie wody, punkty na myślenie, ruchy naprzemienne, pozycja Dennisona. /wszystkie bądź wybrane ćwiczenia wykonywane są w czasie zajęć na życzenie dziecka/.

 

Krótka rozmowa z dzieckiem o tym, co dziś robiło w szkole.

Ok. 5 min.

Realizujące cel

Ćwiczenia usprawniające język:

·         wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie go w głąb jamy ustnej,

·         dotykanie językiem nosa, brody,

·         dotykanie językiem kolejno górnych zębów,

·         wysuwanie czubka języka w lewo, w prawo do kącików ust,

·         kląskanie językiem,

·         dotykanie czubkiem języka górnych zębów i dolnej wargi.

 

Ćwiczenia właściwego połykania (ćwiczenie powtarzamy kilka razy podczas zajęć):

·         zaprezentowanie dziecku, gdzie podczas połykanie dotyka czubek języka,

·         uczulenie kroplą zimnej wody walka dziąsłowego,

·         próba połknięcia śliny przez dziecko.

 

Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej:

Dziecko uważnie przygląda się podanym wyrazom i wskazuje litery, którymi różnią się wyrazy. Dziecko czyta je, np.

Pas-pan, krem-kret, bąk-pąk, słoń-dłoń, babka-żabka, ule-kule, oko-okno, koła-szkoła, waga-waza.

 

Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona: słoń, kapturek myśliciela.

 

Ćwiczenia rozwijające słownik:

·         - Łączymy dwa wybrane słowa. Zabawa polega na otrzymywaniu nowego słowa z połączenia dwóch innych np.

sto – noga, tuli – pan, ul – Ewa, śpi – wór, koło – wrotki, list- opad, chwali – pięta, szybko – war.

Słowa zapisane są na oddzielnych kartkach, które łączy dziecko.

·         Ćwiczenie polega na kończeniu zdań:

Jabłko, gruszka, śliwka to …
Świerk, sosna, dąb to …
Kalosze, tenisówki, klapki to …
Lalka, miś, samochód to …
Kanapka, zupa, pizza to …
Chłopiec, pani, dziecko to …
Róża, tulipan, mak to …

 

Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi:

Zadaniem dziecka jest postawienie pytania do zdania:

Np.

Zosia ma twoją książkę.

Kto ma moją książkę?

 

Wczoraj padał deszcz.

W chacie mieszkają trzy misie.

W tunelu jest ciemno.

Tak należy robić.

Mój pisak jest nowy.

To są zimowe buty.

To są kwiaty dla mamy.

Dorota mieszka w Krakowie.

Jacek dostał piłkę od cioci.

 

- Dziecko liczy wyrazy w zdaniu, wynik zapisuje, stara się tak ułożyć zdanie aby zmienić liczbę wyrazów w danym zdaniu.

 

Słodkie cukierki smakują nie tylko dzieciom.

Każdy człowiek chce mieć przyjaciela.

Las to mieszkanie wielu zwierząt.

Babcia chętnie opowiada wnukom bajki.

Lis mieszka w norze.

Ok. 30 min.

Zakończenie

Pochwalenie dziecka za pracę.

Dziecko otrzymuje do domu zestaw sylab do pracy w domu. Udzielenie instrukcji matce.

Ok. 5 min.

 

 

Ok. 40 min.

 

Konspekt nr 2

Cele:

·         ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,

·         rozwijanie słownika,

·         ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.

Ogniwa zajęć

Ćwiczenia

t

Wstępne

Ćwiczenia podstawowe Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona: picie wody, punkty na myślenie, ruchy naprzemienne, pozycja Dennisona. /wszystkie bądź wybrane ćwiczenia wykonywane są w czasie zajęć na życzenie dziecka/

Krótka rozmowa z dzieckiem, sprawdzenie kilku ćwiczeń, pochwalenie dziecka za pracę w domu.

Ok. 5 min.

Realizujące cel

Ćwiczenia usprawniające język:

·         wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie go w głąb jamy ustnej,

·         dotykanie językiem nosa, brody,

·         dotykanie językiem kolejno górnych zębów,

·         wysuwanie czubka języka w lewo, w prawo do kącików ust,

·         kląskanie językiem,

·         dotykanie czubkiem języka górnych zębów i dolnej wargi.

 

Ćwiczenia właściwego połykania (ćwiczenie powtarzamy kilka razy podczas zajęć):

·         zaprezentowanie dziecku, gdzie podczas połykanie dotyka czubek języka,

·         uczulenie kroplą zimnej wody walka dziąsłowego,

·         próba połknięcia śliny przez dziecko.

 

Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej:

Dziecko uważnie przygląda się podanym wyrazom i wskazuje litery, którymi różnią się wyrazy. Dziecko czyta je, np. Pas-pan, krem-kret, bąk-pąk, słoń-dłoń, babka-żabka, ule-kule, oko-okno, koła-szkoła, waga-waza.

 

Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona: słoń, kapturek myśliciela.

 

Ćwiczenia rozwijające słownik:

·         Łączymy dwa wybrane słowa. Zabawa polega na otrzymywaniu nowego słowa z połączenia dwóch innych np. sto – noga, tuli – pan, ul – Ewa, śpi – wór, koło – wrotki, list - opad, chwali – pięta, szybko – war

Słowa zapisane są na oddzielnych kartkach, które łączy dziecko.

·         Ćwiczenie polega na kończeniu zdań:

Jabłko, gruszka, śliwka to …

Świerk, sosna, dąb to …

Kalosze, tenisówki, klapki to …

Lalka, miś, samochód to …

Kanapka, zupa, pizza to …

Chłopiec, pani, dziecko to …

Róża, tulipan, mak to …

 

Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi:

·         Zadaniem dziecka jest postawienie pytania do zdania:

Np.

Zosia ma twoją książkę.

Kto ma moją książkę?

 

Wczoraj padał deszcz.

W chacie mieszkają trzy misie.

W tunelu jest ciemno.

Tak należy robić.

Mój pisak jest nowy.

To są zimowe buty.

To są kwiaty dla mamy.

Dorota mieszka w Krakowie.

Jacek dostał piłkę od cioci.

·         Dzie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin