Zagadnienie 7
Jak przebiega rozwój człowieka w procesie ontogenetycznym? (Grupy)
I. Nabywanie kultury poprzez:
a) Wychowanie – działanie zamierzone;
b) Socjalizacja – istota biologiczna à istota ludzka, przejawiająca zachowania społeczne determinowane kulturą społeczną
II. ENKULTURACJA – „wrastanie” danej kultury (aspekt społeczny) w osobowość jednostki;
III. Środowiska nabywania kultury:
1. Rodzina:
v „Odźwierny” do kultury i życia społecznego;
v Przyzwolenie społeczne na działania wychowawcze;
v Monopolistyczny sposób kształtowania dziecka (do 7/10 roku życia);
v Uniwersalna struktura społeczna;
v Typy rodzin:
ü Monogamiczna/poligamiczna
ü Matriarchalna/patriarchalna
ü Matrylinearna/Patrylinearna
ü Rozszerzona/Nuklearna
ü Tradycyjna/Nowoczesna
v Funkcje rodziny
ü Prokreacyjna
ü Opiekuńcza
ü Ekonomiczna
ü Rekreacyjna
ü Emocjonalna
ü Wychowawcza
2. Grupy rówieśnicze:
v Odtworzenie formy grup pierwotnych (proste w budowie, mało zinstytucjonalizowane, spontanicznie funkcjonujące i powstające)
v Funkcje:
ü Zaspokajanie pragnienia nowych doświadczeń
ü Uczą ról społecznych
ü Uczą demokracji
3. Otoczenie sąsiedzkie:
v Silne oddziaływanie konformizujące;
v Silna kontrola społeczna i duża rola opinii publicznej;
v Sprężenie relacji podmiot – przedmiot oddziaływania – bycie jednocześnie ocenianym i oceniającym;
v Społeczny pożytek zbiorowości (egzekwowanie wzorów) i dyskomfort jednostki;
4. Typowe instytucje wychowawcze:
v Szkoły, internaty, więzienia, zakłady poprawcze, kluby itp;
v Produkt nowoczesności;
v Wychowanie i kształcenie;
v Korygowanie niedomagań wychowawczych innych środowisk socjalnych;
v Relatywne odosobnienie od innych grup i środowisk;
5. Sama kultura:
v Czynnik tzw. pośredniego oddziaływania;
v Literatura, przysłowia, sztuki plastyczne, filmy, piosenki, religia itd.;
v Kultura masowa – „wychowanek sam się wychowuje”;
monnisiaa13