7.Jak przebiega rozwój człowieka w procesie ontogenetycznym.docx

(17 KB) Pobierz

 

Zagadnienie 7

Jak przebiega rozwój człowieka w procesie ontogenetycznym? (Grupy)

I.        Nabywanie kultury poprzez:

a)      Wychowanie – działanie zamierzone;

b)      Socjalizacja – istota biologiczna à istota ludzka, przejawiająca zachowania społeczne determinowane kulturą społeczną

II.      ENKULTURACJA – „wrastanie” danej kultury (aspekt społeczny) w osobowość jednostki;

III.    Środowiska nabywania kultury:

 

1.       Rodzina:

 

v      „Odźwierny” do kultury i życia społecznego;

v      Przyzwolenie społeczne na działania wychowawcze;

v      Monopolistyczny sposób kształtowania dziecka (do 7/10 roku życia);

v      Uniwersalna struktura społeczna;

v      Typy rodzin:

ü       Monogamiczna/poligamiczna

ü       Matriarchalna/patriarchalna

ü       Matrylinearna/Patrylinearna

ü       Rozszerzona/Nuklearna

ü       Tradycyjna/Nowoczesna

v      Funkcje rodziny

ü       Prokreacyjna

ü       Opiekuńcza

ü       Ekonomiczna

ü       Rekreacyjna

ü       Emocjonalna

ü       Wychowawcza

 

2.       Grupy rówieśnicze:

 

v      Odtworzenie formy grup pierwotnych (proste w budowie, mało zinstytucjonalizowane, spontanicznie funkcjonujące i powstające)

v      Funkcje:

ü       Zaspokajanie pragnienia nowych doświadczeń

ü       Uczą ról społecznych

ü       Uczą demokracji

 

3.       Otoczenie sąsiedzkie:

 

v      Silne oddziaływanie konformizujące;

v      Silna kontrola społeczna i duża rola opinii publicznej;

v      Sprężenie relacji podmiot – przedmiot oddziaływania – bycie jednocześnie ocenianym i oceniającym;

v      Społeczny pożytek zbiorowości (egzekwowanie wzorów) i dyskomfort jednostki;

 

4.       Typowe instytucje wychowawcze:

 

v      Szkoły, internaty, więzienia, zakłady poprawcze, kluby itp;

v      Produkt nowoczesności;

v      Wychowanie i kształcenie;

v      Korygowanie niedomagań wychowawczych innych środowisk socjalnych;

v      Relatywne odosobnienie od innych grup i środowisk;

 

5.       Sama kultura:

 

v      Czynnik tzw. pośredniego oddziaływania;

v      Literatura, przysłowia, sztuki plastyczne, filmy, piosenki, religia itd.;

v      Kultura masowa – „wychowanek sam się wychowuje”;

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin