ZABAWY I GRY PINGPONGOWE.doc

(328 KB) Pobierz
ZABAWY I GRY PINGPONGOWE

 

 

 

ZABAWY I GRY PINGPONGOWE

PRZYDATNE NA LEKCJI

WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W POCHMURNE DNI

 

 

 

 

 

w opracowaniu Marka Chrabąszcza

 

dyplomowanego nauczyciela wychowania fizycznego

trenera I klasy tenisa stołowego

 

 

 

 

Zespół Szkół Zawodowych

Brzeg Dolny 2002

 

 

Wstęp

 

Obracając się w środowisku nauczycielskim, rozmawiałem z wieloma nauczycielami wychowania fizycznego na temat możliwości urozmaicenia i uatrakcyjnienia lekcji podczas brzydkiej pogody. Większość przedstawiała mi ciekawe pomysły na deszczowe dni. Jednak niewielu z nich potrafiłoby zainteresować dzieci, wykorzystując stół do tenisa stołowego i rakietki Większość tłumaczyła się niewiedzą, brakiem fachowej literatury, odpowiedniego sprzętu oraz brakiem czasu do przeprowadzenia tego typu zajęć.

W tym artykule chciałbym zaprezentować gry i zabawy pingpongowe dla dzieci z klas początkowych szkoły podstawowej. W swoich zabawach wykorzystuję przede wszystkim stół, piłeczki oraz rakietki do tenisa stołowego. Staram się także korzystać z wszelkich przyborów, dostępnych na sali gimnastycznej.

Przedstawione przeze mnie zabawy mają charakter zarówno ogólnorozwojowy jak i specjalistyczny – wykorzystywany w nauczaniu tenisa stołowego. Wpływają one na harmonijny rozwój całego organizmu i przyczyniają się do podnoszenia ogólnej wydolności organizmu, oraz sprawności fizycznej. Dzięki swej różnorodności angażują na zmianę wszystkie partie mięśniowe, wpływając na nie udoskonalająco. Ponadto zabawy i gry pingpongowe mają pozytywny wpływ na kształtowanie cech charakteru dziecka. Wyrabiają one takie cechy jak: odporność psychiczną, dokładność, sumienność, zdyscyplinowanie, obowiązkowość, opanowanie, inicjatywę, działanie w zespole i wiele innych.

Mam nadzieję, że przedstawione gry i zabawy ułatwią wielu nauczycielom uatrakcyjnienie lekcji wychowania fizycznego podczas jesiennych i zimowych dni.

 

 

Podział zabaw i gier ruchowych przydatnych w nauczaniu tenisa stołowego:

1.    Gry i zabawy bieżne kształtujące prawidłową pracę nóg w technice gry w tenisa stołowego

2.    Gry i zabawy oswajające z piłeczką

3.    Gry i zabawy oswajające z prawidłowym chwytem rakietki

4.    Gry i zabawy z piłeczką i rakietką

a)              Trzymanie piłeczki na rakietce

b)             Podbijanie piłeczki

c)              Odbijanie piłeczki o ścianę (połówkę stołu)

d)             Odbijanie piłeczki w parach

5.    Gry i zabawy kształtujące czas reakcji

6.    Gry i zabawy z trenażerem ( z trenerem)

7.    Gry w grupie przy stole

8.    Gry na wesoło

 

 

 

1. Gry i zabawy bieżne kształtujące prawidłową pracę nóg w technice gry w tenisa stołowego

 

Prawidłowe poruszanie się przy stole gwarantuje przyjęcie optymalnej pozycji do wykonania przez zawodnika skutecznego zagrania. Podstawowym krokiem, jakim tenisista stołowy powinien się przemieszczać przy stole jest krok dostawny, wykonywany w różnych jego odmianach (w przód, w tył, w bok). Trener podczas procesu treningowego powinien już od samego początku szkolenia zwracać baczną uwagę na sposób przemieszczania się zawodnika, tak, aby od samego początku odbywało się ono na nogach ugiętych w stawach skokowym i kolanowym oraz przy pochylonym w przód tułowiu.

 

Przykładowe zabawy

-          Slalomowy bieg krokiem dostawnym między stołami -  twarzą w kierunku stołu

 

 

 

-         

-          Bieg krokiem dostawnym po linii łamanej

 

 

 

 

 

-          Bieg krokiem dostawnym po kolejnych linii boiska.

Opis: Zabawę należy wykonywać według poniższego schematu. Od I lini należy dobiec krokiem dostawnym do II lini, następnie cofnąć się do I lini. Potem dobiec do III lini i cofnąć się do II, itd. Po każdorazowym dobiegnięciu do linii należy dotknąć ją ręką

 

 

 

 

 

 

 

-          Poruszanie się krokiem dostawnym między słupkami siatki.

Opis: Zabawę zaczyna się przy słupku siatki. Należy każdorazowo, poruszając się krokiem dostawnym, dotknąć ręką grającą słupka siatki a następnie róg stołu według przedstawionej poniżej kolejności. Zabawę można wykonywać pojedyńczo na czas lub w parze z przeciwnikiem, który stoi po drugiej stronie siatki i wykonuje te same czynności na przeciwnej połówce.

 

 

 

 

 

 

 

 

-          Podania piłki w parach

Opis: dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie, podając piłkę oburącz sprzed klatki piersiowej, przemieszczają się wzdłuż sali krokiem dostawnym. Dla utrudnienia można także wprowadzać dodatkowe elementy ruchowe, np. obrót dookoła własnej osi po rzuceniu piłki partnerowi.

 

krok dostawny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          Berek dostawny

Opis: Dzieci poruszają się po sali krokiem dostawnym; Jeden z zawodników stara się dotknąć inne dzieci. Zawodnicy mogą obronić się przed berkiem poprzez np. przyjęcie prawidłowej pozycji do odbioru serwisu lub innej pozycji przydatnej w tenisie stołowym;

 

-          Berek dostawny dookoła stołu

Opis: Dzieci poruszają się dookoła stołu tylko krokiem dostawnym. Jedno z dzieci stara się dogonić drugie. Na gwizdek trenera następuje zmiana goniącego. Wygrywa dziecko, któremu uda się więcej razy dogonić rywala.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowe gry:

 

-          Dostawny wyścig w rzędach

Opis: Grupa podzielona jest na dwie drużyny. Drużyny poruszają się krokiem dostawnym slalomem między tyczkami. Wygrywa drużyna, która wykona szybciej i poprawnie to ćwiczenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          Koszykówka – piłka koszykowa jest grą, gdzie dzieci bardzo często w sposób naturalny poruszają się krokiem dostawnym po całym boisku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Gry i zabawy oswajające z piłeczką

Gry i zabawy oswajające z piłeczką mają za zadanie wykształcenie u dziecka jak najlepszej koordynacji nerwowo – mięśniowej jakże ważnej w nowoczesnym tenisie stołowym. Zabawy te kształtują u dziecka przede wszystkim umiejętność przewidywania, wyczucia odległości i kierunku, dozowania odpowiedniej siły oraz celności oka i ręki.

 

Przykładowe zabawy

 

-          Podrzut i chwyt

Opis: Zawodnik podrzuca piłeczkę do góry i stara się chwycić ją w dwie ręce. Dla utrudnienia może łapać jednorącz.

 

-          Podrzut i klaskanie

Opis: Zawodnik podrzuca piłeczkę do góry, klaszcze w dłonie a następnie stara się chwycić piłeczkę. Można dodatkowo wprowadzić element współzawodnictwa – które dziecko zaklaszcze najwięcej razy podczas podrzutu.

 

-          Podrzut i obrót

Opis: Zawodnik podrzuca piłeczkę do góry, obraca się wokół własnej osi i stara się chwycić piłeczkę ponownie. Zamiast obrotu można wprowadzić inne trudniejsze elementy ruchowe.

-          Rzut o ścianę i chwyt

Opis: Rzut piłeczką o ścianę i próba chwytu. Dla utrudnienia można, po każdym udanym chwycie, zwiększyć odległość od ściany

 

-          Rzut piłeczką do celu

Opis: Dziecko ustawia się w odległości ok. 2-4 m od wiadra. Do dyspozycji ma 5 piłeczek i stara się trafić do środka wiadra. Wygrywa dziecko, które trafi największą liczbę razy do wiadra.

 

 

 

 

 

 

-          Rzut piłeczką do ruchomego celu

Opis: Dzieci ustawione są w jednej linii. Trener puszcza po ziemi np. piłkę lekarską. Na sygnał dzieci starają się trafić piłeczką w ruchomy cel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          Rzuty piłeczką w parach

Opis: Dzieci stoją oddalone od siebie w odległości około 2-4 m. Rzucają do siebie piłeczką. Piłeczkę można łapać oburącz lub jednorącz prawą i lewą ręką.

 

 

 

-          Zbieranie grzybków

Opis:  Prowadzący rozrzuca karton ok. 100 piłeczek po sali. Dzieci zbierają piłeczki. Wygrywa dziecko, które zbierze jak największą liczbę piłeczek.

Przykładowa gra

 

-          Zbieranie piłeczek na czas

Opis: Grupa podzielona jest na dwie drużyny. Piłeczki są położone w 3 pojemnikach ułożonych w jednej linii. Pojemniki są oddalone od siebie w odległości ok. 1m. Zadaniem zawodnika jest, poruszając się krokiem dostawnym, zebranie wszystkich piłeczek w jak najkrótszym czasie i przeniesienie każdej piłeczki oddzielnie na linię startu. Kolejność zbierania piłeczek nie jest istotna. Następne dziecko, również poruszając się krokiem dostawnym, roznosi każdą piłeczkę oddzielnie do kolejnych pojemników. Piłeczka podczas wkładania do pojemnika nie może wypaść z pojemnika. W przeciwnym wypadku dziecko musi wrócić po piłeczkę. Wygrywa drużyna, która wykona to zadanie szybciej i dokładniej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin