TEMAT: DZIEŃ PRZYJAŹNICele:- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara sięwspółdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świeciedorosłych; (Obszar 1 pkt.2 nowa podstawa programowa) - integracja dzieci z grup: II i VI (młodsze i starsze) - tworzenie więzi przyjacielskiej z kolegami- rozwój inteligencji wielorakich za szczególnym uwzględnieniem inteligencji muzycznej (wyzwalanie twórczej ekspresji ruchowo - muzycznej) - śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; (Obszar 8 pkt.1 nowa podstawa programowa)- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy- kształtowanie umiejętności współpracy w zespolePrzebieg zajęcia:1. Zaproszenie do Sali przybyłych gości - dzieci z grupy VI przy wejściu otrzymują naklejki serduszka i przyklejają je sobie na sercu (dzieci z grupy II wcześniej otrzymały naklejki)2. Zaproszenie wszystkich dzieci do KRAINY PRZYJAŹNI: mają tam wstęp tylko ci, którzy posiadają czerwone serduszko. Dzieci przechodzą przez drzwi - domek - z naklejonym na wejściu sercem.3. Utworzenie przez dzieci łańcucha przyjaźni i symboliczne przekazanie z rąk do rąk serduszka - symbolu przyjaźni, miłości i dobroci.4. Przedszkolaki stają w kole i witają się ze sobą:N: witamy się słowamiD: dzień dobryN: witamy się gestamiD: machajmyN: witamy się mimiką twarzyD: uśmiechy.5. Wypowiedzi dzieci na temat przyjaźni. - Co to znaczy słowo "przyjaźń"?- Jak poznać prawdziwego przyjaciela?- Jakie jest znaczenie przyjaźni w życiu człowieka?6. Zabawa z kostką.Dzieci pokazują taką minę jaka wypadnie na kostce, jeśli ścianka kostki jest pusta - dzieci pokazują różne dowolne miny. 9. Dzieci siadają na dywanie w parach, twarzami do siebie (1 osoba z grupy II i 1 osoba z grupy VI, nauczycielki grup też tworzą parę) - zabawa rytmiczna na rozgrzanie się - uczestnicy rytmicznie powtarzają słowa i gesty:Ta ram tam tam (3 x rękoma w uda)O gili gili gili (łaskotanie partnera po obu stronach)O jej! O jej! O jej! (3 x klaśnięcie nad głową)Zabawę powtarzamy kilka razy.
8. Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej i muzyki:- "Muzyczna chusta" - wszyscy trzymają chustę prawymi rękami, maszerują po kole w rytm muzyki. Na zmianę muzyki dzieci z grupy VI trzymają chustę w górze a dzieci z grupy II tańczą pod chustą. Potem następuje zmiana grup. Zabawa powtarza się kilka razy.- "Bilard" - wszyscy wachlują chustą na której jest piłka, tak aby wpadła do otworu na środku chusty.- "Kolorowe przedmioty" - na chuście leży kolorowa piłka (na zmianę czerwona, zielona, niebieska, żółta). Zadaniem uczestników jest umieszczenie jej na tym samym kolorze na chuście- "Muzyczna chusta" - wszyscy wachlują chustą, gdy muzyka zwalnia dzieci z grupy II wchodzą pod chustę tańczą coraz wolniej, kładą się na podłodze a dzieci z grupy VI przykrywają je chustą. Budzimy dzieci gdy muzyka cichnie. Następnie następuje zamiana ról.5. Zabawa rytmiczna: wszystkie dzieci wypowiadają słowa: "hu, hu, ha, hu, hu, ha, nasza zima nie jest zła" cicho, głośno albo umiarkowanie - w zależności od położenia ręki nauczycielki (u góry, na dole, przed sobą)10. Relaksacja z recytacją wiersza Z. Makowskiej "Świeci gwiazdka"- Dzieci siadają na dywanie parami i masują plecy kolegi, na zmianę:świeci gwiazdka do boków - rozcieranie palcami pleców od środka promieniściegwiazdek sto-stukanie opuszkami palców po całych plecachskaczą dzieci-dłonie złożone w łódeczki oklepują całe plecyhop, hop,hoptu choinka-palcami rysują choinkę od góry do dołua tu uśmiechnięta minka-zataczanie całą dłonią półkola od jednego boku do drugiego bokuw białym śniegu-dłonie złożone w piąstki zataczają duże koła na plecachsuną sanki, a w tych sankach-energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry na dółdwa bałwanki-wszystkie palce złączone w "dzióbek" wystukują koła11. ZAKOŃCZENIE - wspólnie wręczenie upominków: dzieci - dzieciom (własnoręcznie wykonanych dla przyjaciela z innej grupy podczas zajęć indywidualnych we wcześniejszych dniach). Podziękowanie za wspólną zabawę.
flek