I miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.
Autor scenariusza: Anna Wize
Szkoła Podstawowa nr 28 w Warszawie
Temat scenariusza: I Zabawa w detektywów
II Świat owadów
III W krainie serów
IV Tajemniczy szyfr
Programy wykorzystane podczas zajęć: „Królik Bystrzak dla Drugoklasisty”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLAS II Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU KOMPUTEROWEGO „KRÓLIK BYSTRZAK DLA DRUGOKLASISTY”
Scenariusze opracowała
ANNA WIZE
III Temat dnia: W krainie serów
Cele operacyjne:
- uczeń:
- czyta wiersz z odpowiednią intonacją, respektując znaki przystankowe,
- odpowiada na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
- wydobywa z tekstu informacje – przesłanie,
- opowiada na podstawie historyjki obrazkowej,
- ogrywa scenki pantomimicznie, współpracuje z grupą,
- rozwiązuje zagadki matematyczne z hasłem,
- dodaje i odejmuje w zakresie stu,
- wyjaśnia pisownię wyrazów z ó, rz wymiennym,
- tworzy melodię do rymowanki,
- rozpoznaje antonimy,
- układa i zapisuje zdania,
- wymienia kilka nazw serów,
- czyta ze zrozumieniem instrukcję i potrafi wykonać maskę zwierzęcia, tnie, klei, modeluje karton,
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
- potrafi współpracować w grupie.
Metody nauczania: eksponujące, praktycznego działania, podające.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, w grupach, w parach.
Środki dydaktyczne: zagadki, wiersze, krzyżówki matematyczne, napisy, komputer, papier, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie do tematu zajęć (zajęcia w sali lekcyjnej).
1. Uczniowie odgadują zagadkę:
„Choć dziurek w nich sporo, łatać ich nie trzeba.
Zjem go z apetytem, razem z kromką chleba”. (ser)
II. Rozwinięcie tematu.
1. Nauczyciel czyta wiersz L.J. Kerna „Kruk i lis”.
2. Analiza treści wiersza:
- Jakie postaci występują w wierszu?
- Co się wydarzyło?
- Co spowodowało konflikt między lisem i krukiem?
- Wyjaśnienie morału wiersza.
- Głośne czytanie wiersza przez uczniów.
3. Uporządkowanie historyjki obrazkowej:
- Nadanie tytułów obrazkom
- Indywidualne opowiadanie treści historyjki.
4. Zabawa ruchowa” „Rób tak – nie rób tal” – naśladowanie ruchów pokazywanych przez prowadzącego, zachowanie czujności przy ruchach mylących innych uczestników gry.
5. Prezentacja przez uczniów wiadomości przygotowanych w domu na temat gatunków serów.
6. Zapisanie na tablicy tych nazw.
7. Praca w grupach – uczniowie dostają koperty z działaniami do rozwiązania, hasło – to nazwa sera.
- Uczeń rozwiązuje jedno działanie, wspólnie układają wyniki od najmniejszego do największego, odczytują hasło.
Grupa I
25 – 20 = 5 G
100 – 90 = 10 O
50 – 30 = 20 U
12 + 10 = 22 D
15 + 15 = 30 A
5
10
20
22
30
G
O
U
D
A
Grupa II
20 – 8 = 12 Z
50 – 25 = 25 A
12 + 18 = 30 M
50 – 8 = 42 O
60 – 2 = 58 J
30 + 33 = 63 S
40 + 40 = 80 K
60 + 40 = 100 I
12
25
42
50
63
80
100
Z
M
J
S
K
I
Grupa III
20 – 5 = 15 E
30 – 6 = 24 D
18 + 18 = 36 A
25 + 15 = 40 M
60 – 9 = 51 S
100 – 25 = 75 K
100 – 2 = 98
15
24
36
40
51
75
98
E
Grupa IV
40 – 30 = 10 S
11 + 11 = 22 A
40 – 5 = 35 L
22 + 22 = 44 A
70 – 4 = 66 M
90 – 7 = 83 I
flek