Rodzaje instytucji działających na rzecz wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie to:
ü Lokalne systemy Opieki nad Dzieckiem i Rodziną – pomoc jest przyznawana z powodu ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, potrzeby ochrony macierzyństwa, wielodzietności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, bezradności w rodzinach niepełnych, przemocy w rodzinie, alkoholizmu, narkomanii, opuszczenia zakładu karnego i różnych zdarzeń losowych. Za cele pracy z rodziną wymienia się tu: pomoc w rozwiązywaniu problemów, konfliktów i kryzysów w rodzinie, wspieranie integracji rodziny i związków uczuciowych między jej członkami, neutralizowania patogennego oddziaływania rodziny na dzieci, odbudowanie funkcji opiekuńczych i wychowawczych wobec dzieci, pomoc integracji rodziny z otoczeniem, zapewnienie opieki dzieciom poza domem poprzez utworzenie świetlicy socjoterapeutycznej.
ü Ośrodek pomocy społecznej:
Rodziny zastępcze - Rodzina zastępcza to forma opieki nad dzieckiem, które tymczasowo lub trwale pozbawione jest opieki rodziców własnych. Opieka w ramach rodziny zastępczej to dobrowolny akt opiekuńczy wobec dziecka, usankcjonowany postanowieniem sądowym. Do rodziny zastępczej trafić mogą dzieci, których rodzicom została ograniczona lub zawieszona władza rodzicielska. W wielu przypadkach trafiają również dzieci, których rodzice zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej. Rodzaje rodzin zastępczych:
Rodziny zastępcze spokrewnione z dzieckiem - opiekę przejmują członkowie rodziny dziecka;
Rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem - opiekę sprawują osoby prawnie obce dla dziecka;
Zawodowe niespokrewnione z dzieckiem rodziny zastępcze:
· wielodzietne - w takiej rodzinie umieszcza się w tym samym czasie nie mniej niż troje i nie więcej niż sześcioro dzieci. W przypadku konieczności umieszczania w rodzinie licznego rodzeństwa liczba dzieci w wielodzietnej rodzinie zastępczej może się zwiększyć,
· specjalistyczne - w takiej rodzinie umieszcza się dzieci niedostosowane społecznie albo dzieci z różnymi dysfunkcjami, problemami zdrowotnymi, wymagające szczególnej opieki i pielęgnacji. W rodzinie tej może wychowywać się w tym samym czasie nie więcej niż troje dzieci.
· o charakterze pogotowia rodzinnego - w takiej rodzinie umieszcza się nie więcej niż troje dzieci na pobyt okresowy do czasu unormowania sytuacji życiowej dziecka, nie dłużej niż na 12 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka może być przedłużony, jednak nie więcej niż o kolejne 3 miesiące.
· Zawodowa niespokrewniona z dzieckiem wielodzietna lub specjalistyczna rodzina zastępcza otrzymuje wynagrodzenie w wysokości od 95% do 160% podstawy. Zawodowa niespokrewniona z dzieckiem rodzina zastępcza o charakterze pogotowia rodzinnego w okresie pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka otrzymuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 95 % podstawy. Z dniem przyjęcia pierwszego dziecka otrzymuje ona miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 160 % podstawy. Każda rodzina zastępcza otrzymuje miesięcznie kwotę na częściowe pokrycie kosztów utrzymania każdego dziecka. Ponadto udzielana jest pomoc w formie poradnictwa rodzinnego, terapii rodzinnej i pracy socjalnej. OPS rozpatrując oferty kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Bierze pod uwagę:
· predyspozycje psychofizyczne kandydatów w zależności od typu rodziny zastępczej, (w przypadku dzieci niedostosowanych społecznie mile widziane kwalifikacje - resocjalizacji, pedagogiki)
· umiejętności niezbędne w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach, (rehabilitanci, pielęgniarki, lekarze, terapeuci)
· doświadczenie w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach,
· informacje pozwalające na ocenę funkcjonowania kandydatów w środowisku lokalnym,
· warunki mieszkaniowe kandydatów pozwalające na przyjęcie dziecka o szczególnych potrzebach.
Pełnienie roli rodziny zastępczej może być powierzone małżonkom lub osobie, która nie jest w związku małżeńskim jeśli:
· dają rękojmię należytego wykonywania zadań rodziny zastępczej,
· mają stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
· korzystają z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
· nie są lub nie były pozbawione władzy rodzicielskiej, nie są ograniczone we władzy rodzicielskiej ani też władza rodzicielska nie została im zawieszona,
· wywiązują się z obowiązku łożenia na utrzymanie osoby najbliższej,
· nie są chore na chorobę uniemożliwiającą właściwą opiekę nad dzieckiem, co zostało stwierdzone zaświadczeniem lekarskim,
· mają odpowiednie warunki mieszkaniowe oraz stałe źródło utrzymania,
· uzyskały pozytywną opinię ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Usamodzielnieni wychowankowie rodzin zastępczych oraz placówek opiekuńczo – wychowawczych - Osoba usamodzielniana zostaje objęta wsparciem mającym na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem przez pracę socjalną. Otrzymuje także pomoc:
· pieniężną na usamodzielnienie,
· pieniężną na kontynuowanie nauki,
· w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym,
· w uzyskaniu zatrudnienia,
· na zagospodarowanie - w formie rzeczowej.
Zasady przyznawania świadczeń:Warunkiem przyznania pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki i na usamodzielnienie jest:
· wskazanie przez osobę usamodzielnianą danych osoby, która podejmuje się pełnienia funkcji opiekuna usamodzielnienia oraz pisemnej zgody tej osoby,
· złożenie indywidualnego programu usamodzielnienia,
· złożenie wniosku o pomoc.
ü Placówki opiekuńczo - wychowawcze:
1. całodobowe placówki opiekuńczo - wychowawcze typu socjalizacyjnego,
2. całodobowe placówki opiekuńczo - wychowawcze typu interwencyjnego,
3. całodobowe placówki opiekuńczo - wychowawcze typu rodzinnego,
4. placówki opiekuńczo - wychowawcze wielofunkcyjne,
5. placówki opiekuńczo - wychowawcze wsparcia dziennego.
Całodobowe placówki opiekuńczo - wychowawcze Zapewniają dzieciom, które zostały w nich umieszczone następujące formy pomocy:
· wyżywienie,
· dostęp do opieki zdrowotnej,
· dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych,
· dostęp do nauki i pomoc w nauce,
· wyposażenie w odzież i obuwie, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego, leki, podręczniki i przybory szkolne,
· uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych
· kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5. roku życia.
Placówki opiekuńczo-wychowawcze przygotowują wychowanków do samodzielnego życia. Placówki mogą się specjalizować w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach. W placówkach mogą przebywać dzieci niepełnosprawne, jeśli nie ma uzasadnionych przeciwwskazań. W placówce nie powinno jednocześnie przebywać więcej niż 30 dzieci, a w przypadku placówek rodzinnych nie może w nich przebywać więcej niż 8 dzieci.
Placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego i jej formy pomocy Zgodnie z art. 71 ustawy o pomocy społecznej w celu wsparcia funkcji opiekuńczych rodziny dziecko może zostać objęte opieką i wychowaniem w placówkach opiekuńczo - wychowawczych wsparcia dziennego:
· opiekuńczej,
· specjalistycznej
Placówki wsparcia dziennego są elementem wspierania rodzin funkcjonujących w środowisku zamieszkania.Placówki tego rodzaju odgrywają rolę profilaktyczną (poprzez stwarzanie możliwości interesującego spędzania czasu wolnego, rozwijanie zainteresowań i pomoc w nauce) oraz rolę terapeutyczną, zapewniając pomoc pedagoga, psychologa, realizując programy korekcyjne. Podstawowym zadaniem placówek wsparcia dziennego jest ochrona rodziny przed rozbiciem i zapobieganie umieszczeniom dzieci w całodobowych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Placówka wsparcia dziennego prowadzi następujące formy pracy:
· pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych
· zajęcia socjoterapeutyczne
· zajęcia korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne
· indywidualne programy korekcyjne
· pomoc w nauce
· pomoc socjalną, dożywianie
· organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych
· stałą pracę z rodziną dziecka
· stałą współpracę z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą i sądem.
Rodzinne domy dziecka - Placówka rodzinna zapewnia dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki rodziców:
· całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego,
· opiekę do czasu powrotu dziecka do rodziny, umieszczenia go w rodzinie adopcyjnej lub jego usamodzielnienia
· tworzy jedną, wielodzietną rodzinę dla dzieci, które nie mogą być umieszczone w rodzinie zastępczej lub przysposabiającej,
· wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające i stopniowo usamodzielniające się,
· umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu,
· zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych, zaspokaja dzieciom niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe, w tym emocjonalne, społeczne, religijne, a także zapewnia korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych,
· ustala zasady kontaktów dziecka z rodzicami w porozumieniu z sadem i centrum pomocy oraz ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym.
ü Poradnia psychologiczno – pedagogiczna zajmuje się: wspomaganiem wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, podnoszeniem efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, terapią zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, pomocą w nabywaniu i rozwijaniu przez dzieci i młodzież umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów, wspomaganiem wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, profilaktyką uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielaniem pomocy dzieci i młodzieży z grup ryzyka, opiniowaniem i orzecznictwem. Z pomocy mogą korzystać rodzice, a także dzieci, młodzież i nauczyciele.
gandzia29