Lotnicze Silniki Tłokowe
Projekt silnika ZI czterosuwowego.
Łukasz Krawczyk
III LiK Silniki
nr. indeksu 113442
1. Założenia projektu:
Do projektu wybrałem czterosuwowy silnik z zapłonem iskrowym produkcji Hondy o oznaczeniu F20Z1. Jest to silnik czterocylindrowy, rzędowy o czterech zaworach na cylinder. Blok i głowica silnika wykonane są ze stopów lekkich.
Dane techniczne:
· moc maksymalna: Ne=96 kW / 5400 rpm
· moment obrotowy: M=178 Nm / 4800 rpm
· pojemność skokowa: Vsc= 1997 cm3
· średnica cylindra: D=85 mm
· skok tłoka: S=88 mm
· stopień sprężania: ε=9,5
· układ rozrządu: SOHC
· długość korbowodu: l=144 mm
· zalecane paliwo: benzyna bezołowiowa RON 95
2. Dane przyjęte do projektu:
· wartość opałowa paliwa: Wu=43 MJ/kg
· nadmiar powietrza: λ=1,0
· współczynnik napełnienia: ηn=0,9
· ciśnienie przy końcu suwu dolotu: pd=p1=96 kPA
· wykładnik politropy sprężania: ms=1,36
· wykładnik politropy rozprężania: mr=1,27
· średni wykładnik adiabaty w czasie spalania: kśr=1,25
· współczynnik przejęcia ciepła w czasie spalania: ζ=0,95
· średnia różnica ciśnień dolotu i wylotu: Δp=25 kPa
· wartość współczynnika Ψ: Ψ=0,9
· wartość współczynnika wypełnienia wykresu: ϕ=0,97
· temperatura otoczenia: Ta=298 K
· ciśnienie otoczenia: pa=105 Pa
· teoretyczna ilość paliwa potrzebna do spalenia 1 kg paliwa: Mt=14 kg
3. Przebieg ciśnienia w cylindrze roboczym:
a. Obliczenia:
· Objętość właściwa powietrza:
νa=ν0=RTapa=287*298 K100000 Pa=0,855m3kg
· Objętość skokowa dla spalenia 1 kg paliwa:
Vs=λMtνaηn=1,0*14*0,855 m3kg0,9=13,3 m3
· Objętość komory sprężania:
Vc=V2=V4=λMtνaε-1ηn=1,0*14*0,855 m3kg9,5-1*0,9=1,57 m3
· Ciśnienie w końcu suwu sprężania:
p2=p1εms=96 kPa*9,51,36=2051 kPa
· Najwyższe teoretyczne ciśnienie spalania przy V=const:
p4=p2+ζWuVckśr-1=2051 kPa+0,95*43*106 Jkg1,57 m31,25-1=8576 kPa
· Najwyższe rzeczywiste ciśnienie spalania:
pmax=Ψp4=0,9*8576 kPa=7718 kPa
· Objętość skokowa dla której występuje pmax:
V|pmax=V4p4pmax1mr=1,57 m3*8576 kPa7718 kPa11,27=1,70 m3
· Ciśnienie w końcu suwu rozprężania:
p5=p41εmr=8576 kPa*19,51,27=492 kPa
· Średnie ciśnienie indykowane:
pi=φε-1p4-εp5mr-1-p2-εp1ms-1-∆p=
=0,979,5-18576 kPa-9,5*492 kPa1,27-1-2051 kPa-9,5*96 kPa1,36-1-25 kPa=1265 kPa
· Wartość ciśnienia traconego na tarcie:
Cśr=16 ms
pt=98*0,3+0,1Cśr=98*0,3+0,1*16ms=186,4 kPa
· Średnie ciśnienie efektywne:
pe=pi-pt=1265 kPa-186,4 kPa=1078,6 kPa
· Sprawność mechaniczna:
ηm=pepi=1078,6 kPa1265 kPa=0,853
· Sprawność ogólna:
ηo=peVsWu=1078,6*103 Pa*13,3 m343*106 Jkg=0,334
· Jednostkowe zużycie paliwa:
ge=1ηoWu=10,334*43 MJkg=69,7 gMJ=69,7 μgJ
w odniesieniu do 1 kWh:
ge=69,7 gMJ*3,6 MJkWh=250,9 gkWh
· Jednostkowe zużycie ciepła:
we=1ηo=1...
scrapek.crw