zarządzanie projektami informatycznymi. eseje helion.pdf

(6438 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Zarz¹dzanie projektami
SPIS TREŒCI
informatycznymi. Eseje
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Joe Marasco
T³umaczenie: Agata Kliber, Pawe³ Kliber
ISBN: 83-246-0273-9
Format: B5, stron: 352
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Zarz¹dzanie projektami informatycznymi ró¿ni siê od zarz¹dzania projektami
innych typów. Jest to zwi¹zane przede wszystkim ze specyfik¹ bran¿y i produktu.
Projekty IT oddawane nieterminowo, nie spe³niaj¹ce za³o¿eñ funkcjonalnych
i wielokrotnie przekraczaj¹ce za³o¿one bud¿ety przesz³y ju¿ do legendy.
Co jest przyczyn¹ takich sytuacji? I co trzeba zrobiæ, by ich unikn¹æ?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w ksi¹¿ce „Zarz¹dzanie projektami
informatycznymi. Eseje”. Jej autor, Joe Marasco, legendarny mened¿er z firmy Rational
Software, przedstawia swój punkt widzenia na temat kierowania projektami IT.
Czytaj¹c jego przemyœlenia, dowiesz siê, czy mo¿liwe jest stworzenie realnego
harmonogramu, rozwi¹zanie typowych problemów w niekonwencjonalny sposób
i zbudowanie zgranego zespo³u programistów. W ka¿dym eseju znajdziesz ciekawe
spostrze¿enia i sporo humoru.
Problemy, przed jakimi staje ka¿dy kierownik projektu
Metodologie wytwarzania oprogramowania
Modelowanie w UML i jego znaczenie w projekcie
Tworzenie harmonogramów
Budowanie zespo³u i zarz¹dzanie nim
Sposoby rozwi¹zywania sytuacji kryzysowych
Wypuszczanie produktu na rynek
Jeœli chcesz tworzyæ wartoœciowe produkty, dostarczaæ je klientowi na czas i nie
przekraczaæ zaplanowanego bud¿etu, ta ksi¹¿ka jest przeznaczona w³aœnie dla Ciebie.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
811629138.018.png 811629138.019.png 811629138.020.png 811629138.021.png 811629138.001.png 811629138.002.png 811629138.003.png 811629138.004.png 811629138.005.png 811629138.006.png 811629138.007.png 811629138.008.png 811629138.009.png 811629138.010.png 811629138.011.png 811629138.012.png 811629138.013.png 811629138.014.png 811629138.015.png 811629138.016.png
 
O autorze
11
Wstęp
13
Przedmowa
15
CZĘŚĆ I OGÓLNIE O ZARZĄDZANIU
19
Rozdział 1. Zacznijmy od początku
21
Dlaczego potrzebne jest dobre oprogramowanie?
22
Punkty stałe
23
Odbiorcy
24
Przyrostowe rozwiązywanie problemów na zegarze
25
Podsumowanie
28
Rozdział 2. Moja droga do informatyki
29
Wyzwanie
29
Odpowiedź
30
Jak to działało?
31
Dlaczego to pokolenie inżynierów było wyjątkowe?
33
Obliczenia
34
Szacowanie rzędu wyniku
35
Co zatem z komputerami?
37
Nasza spuścizna
38
Podsumowanie
39
Rozdział 3. Wspinaczka
41
Wspinaczka na wysoką górę
42
Najczęstsze przyczyny porażki
48
Składniki sukcesu
49
Czynnik ludzki
51
Podsumowanie
51
811629138.017.png
 
6
SPIS TREŚCI
Rozdział 4. Zarządzanie
53
Kierowanie zespołem
54
Podsumowanie
60
CZĘŚĆ II RÓŻNICE W OPROGRAMOWANIU
63
Rozdział 5. Rzeczy najważniejsze
65
Programowanie przyrostowe
65
Roscoe Leroy
66
Rezygnujemy z modelu kaskadowego
67
Inna skrajność
69
Pierwszy rysunek Roscoe
69
Drugi rysunek Roscoe
70
Chwileczkę!
71
Skracanie wektorów
72
Zastosowanie do produkcji oprogramowania
72
Nauka stosowana i kierunek krótkich wektorów
73
Namierzanie ryzyka
74
Czy słyszałeś to już wcześniej?
75
Więcej o nauce praktycznej
76
Zastosowanie biznesowe
77
Efekt zatrudnienia
78
Na chłopski rozum
80
Podsumowanie
81
Rozdział 6. Modelowanie
83
Jak wyjaśnić, co to jest UML?
84
Co to jest UML i dlaczego jest ważny?
85
Drugi przykład, mniej trywialny
85
Trzeci przykład
87
A teraz jak to się ma do programowania…
89
Podnosimy poziom abstrakcji
90
Podsumowanie
90
Rozdział 7. Kodowanie
93
Jak menedżerowie mogą uczyć się nowych języków programowania?
94
Lepiej zdefiniowany problem
95
Co powinien zawierać „standardowy problem”?
95
„Zgadnij, jakie to zwierzę”
97
Czy „Zgadnij, jakie to zwierzę” spełnia właściwe kryteria?
98
A czy przechodzi przez test „No i co?”?
99
To jest Twoja gra
100
Podsumowanie
100
Rozdział 8. Wychodzimy z tym na świat
103
Zbuduj je, a oni przybędą
104
Na początku była skrzynia z piaskiem
105
A właściwie dlaczego tworzenie produktu ma być trudne?
106
A co z podejściem przyrostowym?
111
Podsumowanie
111
7
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ III Z PUNKTU WIDZENIA MENEDŻERA PROJEKTÓW
113
Rozdział 9. Coś za coś
115
Piramida projektu
116
Pięć, a nie cztery
118
Wchodzimy do piramidy
119
Nowa zmienna — wysokość
120
Objętość piramidy jest stała
120
Dygresja statystyczna
121
Dobry pomysł, zły rozkład
124
Znaczenie dla rzeczywistych projektów
126
Jak to się ma do rzutu monetą?
126
Więcej ufności
127
Ważne ograniczenia
128
A wszystko to przez ryzyko
133
Podsumowanie
134
Rozdział 10. Estymacja
137
A jeśli kierujemy się zdrowym rozsądkiem?
138
Czekolada a wanilia
138
Roscoe wyjaśnia
139
Roscoe kontynuuje
139
Kalendarz Roscoe
140
Obliczenia Roscoe
141
Roscoe zabiera się za oprogramowanie
141
Roscoe składa relację
141
No proszę, jednak zrobiliśmy coś dobrze
142
Roscoe podsumowuje
143
Roscoe podnosi rękawicę
143
No proszę, jednak zrobiliśmy coś dobrze — część druga
144
Roscoe przyjęty do bractwa kierowników projektów informatycznych
145
Podsumowanie
146
Rozdział 11. Harmonogramy
147
Roscoe porusza problem: jak bardzo się spóźnimy?
148
Joe ma okazję się odgryźć
149
Roscoe powraca
150
Kronika przestępców wg Roscoe
151
Wykres Roscoe
151
Ostatnie zastrzeżenie
152
Niemiła uwaga końcowa
153
Podsumowanie
154
Rozdział 12. Rytm
155
Postępy prac projektowych widziane okiem fizyka
156
Wtrąca się rzeczywistość
165
A co z podejściem przyrostowym?
166
Ostatni wykres
171
Podsumowanie
173
8
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ IV CZYNNIK LUDZKI
175
Rozdział 13. Polityka
177
Kontekst
178
Definicja
179
Trzy możliwości
179
Polityka jest nieunikniona, ale…
181
Gdy w grę wchodzi polityka
182
Postrzeganie polityki przez inżynierów
185
Środowisko wysokiego zaufania
186
Inne rodzaje złej polityki
187
Podsumowanie
188
Rozdział 14. Negocjacje
191
Komunikacja jest wszystkim
191
Roscoe wykłada swoją teorię
192
Czy to już wszystko?
198
Podsumowanie
199
Rozdział 15. Werbowanie
201
Roscoe się sparzył…
202
…i natychmiast przechodzi do sedna sprawy
202
Wezuwiusz wybucha
202
Jak to się robi w Teksasie?
203
Znaczenie dla programowania
204
Pies zjadł moją pracę domową
204
Wojna o specyfikację?
205
Trzy najczęstsze wymówki
207
Jeszcze jedna sprawa
208
Pchnięcie, parada i riposta
209
Gra w kurczaka przy dużym projekcie
210
Koniec znanego nam sposobu tworzenia oprogramowania?
210
Rozwinięcie kontra konstrukcja
211
Trudna przyjaźń
212
Podsumowanie
212
Rozdział 16. Wynagrodzenia
215
Ruszyć z przepływem
216
Przepływ a produktywność programistów
217
Zastosowanie modelu przepływu do kwestii wynagrodzeń
219
Pieniądze to nie wszystko
228
Podsumowanie
229
CZĘŚĆ V MYŚLENIE NIEKONWENCJONALNE
233
Rozdział 17. Lekcja historii
235
Nie pozwólmy, aby król był architektem
236
Rzeczy nie zawsze są takie, jakimi się wydają
236
Zgłoś jeśli naruszono regulamin