Opis techniczny przepust.docx

(17 KB) Pobierz

Opis techniczny:

             

1. Cel projektu:

Celem projektu jest umożliwienie odwodnienia zlewni i drogi klasy Z przebiegającej przez tę zlewnię.

 

2. Charakterystyka drogi:

 

-klasa drogi:                                                                       Z             

-szerokość pasa jezdni                                          3,5 [m]

-szerokość pobocza                                                    1[m]

-nawierzchnia                                                                      asfalt

 

3. Charakterystyka zlewni:

 

-średnia roczna wysokość opadu:                            do 1000[mm]

-powierzchnia całkowita zlewni:                            15[ha]

-zabudowa i pokrycie terenu:                                          parki i ogrody 55%

                                                                                    grunty rolne 45%

-spadek terenu:                                                        0,7%;

-długość rowów:                                                        L2-1=210[m]

                                                                                  L3-1=180[m]

4. Rowy:

 

– Wzdłuż drogi zaprojektowano rów naturalny, czysty, prosty z łożyskiem o swobodnym przepływie. Geometria rowu:

Rów trójkątny

h=0,35 m

n1=3

n2=3

Q=0,37 m3/s

 

– Rów doprowadzający wodę do przepustu, zaprojektowano, jako rów trapezowy z łożyskiem o swobodnym przepływie. Umocniony darnią w płotkach wiklinowych.

Geometria rowu:

Rów trapezowy

h=1,10 m

n1=1,5

n2=1,5

Q=3,87m3/s

 

5. Opis konstrukcji obiektu:

 

Przepust zaprojektowano z prefabrykowanych żelbetowych elementów o wymiarach w świetle 1200/1200mm. Na górnej powierzchni elementów przepustu wykonano płytę

żelbetową grubości 15cm. Na tej płycie wykonano izolację z 3 warstw tkaniny technicznej sklejonej asfaltem PS-105/15 i 1 warstwy papy izolacyjnej. Na izolacji wylano warstwę betonu

ochronnego grubości 6 cm (B-20). Przepust ułożono na 25cm warstwie tłucznia w formie mieszanki bazaltowo-granitowej. Złącza prefabrykowanych elementów należy zabezpieczyć paskami papy zgrzewalnej.

 

              Na wlocie i wylocie zaprojektowano murek wlotowy i wylotowy oraz ścianki oporowe podtrzymujące skarpy nasypu drogowego w obrębie koryta potoku. Murki żelbetowe zaprojektowano z betonu klasy B30, zbrojone stalą 18G2 o średnicach 14 i 10 mm. Wysokość ściany H=2100mm, długość L=2000mm, grubość S=400mm. Ścianki oporowe znajdują się pod kątem 35º w stosunku do osi podłużnej przepustu.  Część przelotową przepustu z elementów żelbetowych zaprojektowano ze spadkiem podłużnym 1%.

              Żelbetowe monolityczne fundamenty posadowione przy wlocie i wylocie przepustu na głębokości 3,75m (poniżej głębokości przemarzania) z betonu B20.

 

6.   Nawierzchnie:

 

Konstrukcję nawierzchni przyjęto na podstawie katalogu typowych konstrukcji podatnych nawierzchni. Zaprojektowano nawierzchnię dwóch typów, nawierzchnia na jezdni i pasach awaryjnych oraz na poboczach.

Typ I – konstrukcja nawierzchni jezdni oraz pasów awaryjnych:

5cm - warstwa ścieralna – beton asfaltowy

6cm - warstwa wiążąca – beton asfaltowy

7cm podkład betonowy

20cm - podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mech.

30cm - podłoże z kruszywa naturalnego stabilizowanego mech.

 

Typ II – konstrukcja nawierzchni na poboczach:

50cm - podłoże z kruszywa naturalnego stabilizowanego mech.

 

7.  Odcinkowe umocnienie koryta potoku:

 

W celu poprawienia przepływu wód w obrębie obiektu zaprojektowano odcinkowe umocnienie koryta potoku na jego wlocie i na jego wylocie. Spadek dna cieku na

wlocie wynosi 1,0 % natomiast na odcinku umocnienia wylotu wynosi 0,1 %. Umocnienie dna potoku stanowi narzut z kamienia łamanego gr. 30 cm.


8. Uwagi wykonawcze:

 

Obiekt należy wykonać od wylotu przepustu. Należy wykonać fundament pierwszego elementu części przelotowej i założyć pierwszy element prefabrykowaną, który od razu posłuży jako deskowanie otworu wylotowego. Fundament części przelotowej z tłucznia należy wykonywać bezpośrednio przed montażem elementów prefabrykowanych. Dolną część murka czołowego wlotowego należy wykonać przed założeniem ostatniego elementu. Murek wlotowy ze ściankami oporowymi należy wykonać po założeniu ostatniego elementu.

 

9. Literatura:

poz.[1]„Odwodnienie dróg” K. Edel

poz.[2]„Podstawy projektowania budowli mostowych” A. Madaj, W. Wołowicki

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin