Jęz. rosyjski - klucz rozsz.pdf

(368 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
BADANIE DIAGNOSTYCZNE
W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
JĘZYK ROSYJSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ ODPOWIEDZI I PUNKTOWANIA ZADAŃ
LISTOPAD 2012
921087776.171.png 921087776.182.png 921087776.193.png 921087776.204.png 921087776.001.png 921087776.012.png 921087776.023.png 921087776.034.png 921087776.045.png 921087776.056.png 921087776.067.png 921087776.078.png 921087776.088.png 921087776.099.png 921087776.110.png 921087776.120.png 921087776.131.png 921087776.134.png 921087776.135.png 921087776.136.png 921087776.137.png 921087776.138.png 921087776.139.png 921087776.140.png 921087776.141.png 921087776.142.png 921087776.143.png 921087776.144.png 921087776.145.png 921087776.146.png 921087776.147.png 921087776.148.png 921087776.149.png 921087776.150.png 921087776.151.png 921087776.152.png 921087776.153.png 921087776.154.png 921087776.155.png 921087776.156.png 921087776.157.png 921087776.158.png 921087776.159.png 921087776.160.png 921087776.161.png 921087776.162.png 921087776.163.png 921087776.164.png 921087776.165.png 921087776.166.png 921087776.167.png 921087776.168.png 921087776.169.png 921087776.170.png 921087776.172.png 921087776.173.png 921087776.174.png 921087776.175.png 921087776.176.png 921087776.177.png 921087776.178.png 921087776.179.png 921087776.180.png 921087776.181.png 921087776.183.png 921087776.184.png 921087776.185.png 921087776.186.png 921087776.187.png 921087776.188.png 921087776.189.png 921087776.190.png 921087776.191.png 921087776.192.png 921087776.194.png 921087776.195.png 921087776.196.png 921087776.197.png 921087776.198.png 921087776.199.png 921087776.200.png 921087776.201.png 921087776.202.png 921087776.203.png 921087776.205.png 921087776.206.png 921087776.207.png 921087776.208.png 921087776.209.png 921087776.210.png 921087776.211.png 921087776.212.png 921087776.213.png 921087776.214.png 921087776.002.png 921087776.003.png 921087776.004.png 921087776.005.png 921087776.006.png 921087776.007.png 921087776.008.png 921087776.009.png 921087776.010.png 921087776.011.png 921087776.013.png 921087776.014.png 921087776.015.png 921087776.016.png 921087776.017.png 921087776.018.png 921087776.019.png 921087776.020.png 921087776.021.png 921087776.022.png 921087776.024.png 921087776.025.png 921087776.026.png 921087776.027.png 921087776.028.png 921087776.029.png 921087776.030.png 921087776.031.png 921087776.032.png 921087776.033.png 921087776.035.png 921087776.036.png 921087776.037.png 921087776.038.png 921087776.039.png 921087776.040.png 921087776.041.png 921087776.042.png 921087776.043.png 921087776.044.png 921087776.046.png 921087776.047.png 921087776.048.png 921087776.049.png 921087776.050.png
Rozumienie ze słuchu
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
1.1.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
B
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie
proste, krótkie
wypowiedzi ustne
artykułowane
wyraźnie,
w standardowej
odmianie języka […].
1.2.
C
1.3.
2.5) Uczeń określa kontekst wypowiedzi.
B
1.4.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
C
1.5.
A
1.6.
2.4) Uczeń określa intencje nadawcy/autora tekstu.
A
2.1.
E
2.2.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
B
2.3.
C
2.4.
A
Rozumienie tekstów pisanych
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
3.1.
D
3.2) Uczeń określa główną myśl poszczególnych
części tekstu.
3.2.
C
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie […]
proste wypowiedzi
pisemne […].
3.3.
A
4.1.
C
3.6) Uczeń rozpoznaje związki pomiędzy
poszczególnymi częściami tekstu.
4.2.
A
4.3.
B
4.4.
E
5.1.
C
3.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
5.2.
D
5.3.
A
Strona 2 z 8
921087776.051.png 921087776.052.png 921087776.053.png 921087776.054.png 921087776.055.png 921087776.057.png 921087776.058.png 921087776.059.png 921087776.060.png 921087776.061.png 921087776.062.png 921087776.063.png 921087776.064.png 921087776.065.png 921087776.066.png 921087776.068.png 921087776.069.png 921087776.070.png 921087776.071.png 921087776.072.png 921087776.073.png 921087776.074.png 921087776.075.png 921087776.076.png 921087776.077.png 921087776.079.png 921087776.080.png 921087776.081.png
 
Znajomość środków językowych
Niepoprawne
odpowiedzi
(przykłady)
(0 pkt)
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Wymagania
szczegółowe
Zadanie
купит
(błąd leksykalny)
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
6.1.
стоят
ево
(błąd ortograficzny)
6.2.
его
I. Znajomość
środków
językowych.
Uczeń posługuje się
podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych) […].
чистоту
(błąd gramatyczny)
6.3.
чистоте
теплей
(błąd gramatyczny)
6.4.
тёплой/теплой
купте
(błąd gramatyczny)
6.5.
купите
на себя
(błąd gramatyczny)
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
7.1.
друг на друга
пятницом
(błąd gramatyczny)
7.2.
пятницам
Сколько лет/сколько
лет
Сколка лет
(błąd ortograficzny)
7.3.
заболел ангиной/болеет
ангиной
заболел на ангину
(błąd gramatyczny)
7.4.
по хлеб
(błąd gramatyczny)
7.5.
за хлебом
Wypowiedź pisemna
Zadanie 8. (0–10)
W Twojej szkole organizowany jest dzień sportu. Napisz e-mail do kolegi/koleżanki ze szkoły
rosyjskiej w Warszawie, w którym:
zaprosisz go/ją, podając termin imprezy
opiszesz, co jest w programie
wyjaśnisz, jak najlepiej dojechać do Twojej szkoły.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych.
Treść
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu elementów z polecenia uczeń się
odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie, ile z tych elementów rozwinął w zadowalającym
stopniu. Za wypowiedź przyznaje się od 0 do 4 punktów, zgodnie z poniższą tabelą.
Do ilu elementów
uczeń się odniósł?
Ile elementów rozwinął?
3 2 1 0
3 4 p. 3 p. 2 p. 1 p.
2 2 p. 1 p. 1 p.
1 1 p. 0 p.
0 0 p.
Dla przykładu, za wypowiedź ucznia, który odniósł się do 2 elementów i oba rozwinął,
przyznaje się 2 punkty.
Strona 3 z 8
921087776.082.png 921087776.083.png 921087776.084.png 921087776.085.png 921087776.086.png 921087776.087.png 921087776.089.png 921087776.090.png 921087776.091.png 921087776.092.png 921087776.093.png 921087776.094.png 921087776.095.png 921087776.096.png 921087776.097.png 921087776.098.png 921087776.100.png 921087776.101.png 921087776.102.png 921087776.103.png 921087776.104.png 921087776.105.png 921087776.106.png 921087776.107.png 921087776.108.png 921087776.109.png 921087776.111.png 921087776.112.png 921087776.113.png 921087776.114.png 921087776.115.png
 
Spójność i logika wypowiedzi
W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu tekst funkcjonuje jako całość
dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz między
zdaniami/akapitami tekstu. W ocenie logiki wypowiedzi bierze się pod uwagę, czy i w jakim
stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie zbiorem przypadkowo zebranych
myśli).
wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna i logiczna zarówno
na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu
2 p.
wypowiedź zawiera usterki w spójności/logice na poziomie poszczególnych zdań
oraz/lub całego tekstu
1 p.
wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna/nielogiczna; zbudowana jest z trudnych
do powiązania w całość fragmentów
0 p.
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie struktur
leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
2 p. zadowalający zakres środków językowych; oprócz środków językowych o wysokim
stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań
1 p. ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są głównie środki
językowe o wysokim stopniu pospolitości
0 p. bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu
uniemożliwiający realizację polecenia
Pod pojęciem „precyzyjne sformułowania” rozumiemy wyrażanie myśli z wykorzystaniem
słownictwa swoistego dla tematu i unikanie słów oraz struktur o wysokim stopniu pospolitości, takich
jak он милый, она интересная . W precyzji wyrażania myśli mieści się również charakterystyczny dla
danego języka sposób wyrażania znaczeń, np. Я приглашаю тебя. zamiast Я хочу, чтобы
ты приехал .
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne,
leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi.
brak błędów lub nieliczne błędy niezakłócające komunikacji / sporadycznie zakłócające
komunikację
2 p.
liczne błędy niezakłócające komunikacji lub czasami zakłócające komunikację
1 p.
bardzo liczne błędy w znacznym stopniu zakłócające komunikację
0 p.
Uszczegółowienie kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść
1. W ocenie treści kierujemy się:
a. nadrzędnymi ustaleniami dotyczącymi sposobu oceniania wypowiedzi podanymi
w punktach 2–8 poniżej oraz przyjętymi dla konkretnego zadania
Strona 4 z 8
921087776.116.png 921087776.117.png 921087776.118.png 921087776.119.png 921087776.121.png 921087776.122.png 921087776.123.png 921087776.124.png 921087776.125.png 921087776.126.png 921087776.127.png 921087776.128.png 921087776.129.png 921087776.130.png 921087776.132.png 921087776.133.png
 
b. w przypadku wątpliwości, rozważeniem następujących kwestii:
w jakim stopniu jako czytelnik czuję się poinformowany w zakresie kluczowego
elementu podpunktu z polecenia?
w jaki sposób uczeń realizuje dany podpunkt?, np. za pomocą ilu zdań i jakich?,
za pomocą ilu czasowników / określników?, jak złożona jest wypowiedź?, jak wiele
szczegółów przekazuje?, itp.
2. Jako podpunkt nieujęty należy uznać wypowiedź ucznia, która (a) nie realizuje tego
podpunktu lub (b) realizuje go w sposób całkowicie niekomunikatywny.
Przykład w języku rosyjskim:
opiszesz, co jest w programie – Будет замечательно.
3. Jako podpunkt, do którego uczeń odniósł się w pracy (= podpunkt wspomniany ), należy
przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia, która w minimalnym stopniu odnosi się
do jednego z trzech podpunktów treści polecenia.
Poprzez „minimalny stopień” rozumiemy jedno odniesienie się do elementu z polecenia, np. Będziemy grać
w koszykówkę.
Przykład w języku rosyjskim:
opiszesz, co jest w programie – Мы будем играть в баскетбол.
4. Jako podpunkt rozwinięty w pracy należy przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia,
która odnosi się do jednego z trzech podpunktów treści polecenia w sposób bardziej
szczegółowy.
Poprzez „bardziej szczegółowy sposób” rozumiemy wypowiedź zawierającą (a) dwa odniesienia się
do danego podpunktu, np. Będziemy grać w koszykówkę i pływać. lub (b) jedno rozbudowane odniesienie się
do danego podpunktu z polecenia, jeden aspekt opisany bardziej szczegółowo, np. Nasza szkolna drużyna
koszykówki zagra z drużyną nauczycieli.
Przykład w języku rosyjskim:
opiszesz, co jest w programie – Мы будем играть в баскетбол и плавать.
5. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń synonimicznych (np.
Będziemy grać w piłkę nożną i futbol. ) lub przy pomocy dwóch równorzędnych wyrażeń
odnoszących się do jednego aspektu (np. Dojedziesz do mojej szkoły autobusami 32 i 12. )
traktujemy jako podpunkt wspomniany.
Przykład w języku rosyjskim:
wyjaśnisz, jak najlepiej dojechać do Twojej szkoły – Ты можешь доехать до моей школы
на автобусе номер 5 или автобусом номер 9.
6. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń odnoszących
się do różnych aspektów (np. Przyjdź na dzień sportu w piątek o godzinie 10 rano. )
traktujemy jako podpunkt rozwinięty.
Przykład w języku rosyjskim:
zaprosisz go/ją, podając termin imprezy – День спорта будет в пятницу утром. Можешь прийти?
7. Realizację poszczególnych podpunktów z polecenia należy oceniać w całej wypowiedzi;
odniesienia do tego samego podpunktu z polecenia mogą wystąpić w różnych częściach
pracy.
Strona 5 z 8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin