Prawne instrumenty ochrony powierzchni ziemi
1. Mimo, że definicja powierzchni ziemi w prawie ochrony środowiska wymienia jako jej element także wodę organizmy żywe i kopaliny to ich ochrona następuje głównie na podstawie przepisów odrębnych (prawo geologiczne i górnicze, prawo wodne, ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych)
1. Ochrona powierzchni ziemi jest jakościowa + ochrona przed ruchami masowymi i ich skutkami
2. Sposoby osiągania jak najlepszej jakości powierzchni ziemi:
1) Racjonalne gospodarowanie
2) Zachowanie wartości przyrodniczych
3) Zachowanie możliwości produkcyjnego wykorzystania
4) Ograniczanie zmian ukształtowania
5) Utrzymanie jakości gleby i ziemi powyżej lub co najmniej na poziomie wymaganych standardów (ew. ich osiągnięcie)
6) Zachowanie wartości kulturowych, z uwzględnieniem archeologicznych dóbr kultury
3. Starosta prowadzi obserwacje zagrożonych ruchami masowymi terenów i prowadzi ich rejestr
4. Gleba i ziemia używane do prac ziemnych musza spełniać standardy (wyznacza je MŚ)
- Oceny jakości i obserwacji zmian dokonuje się w ramach monitoringu środowiska
- Okresowych badań dokonuje starosta
5. Instrumenty ochrony powierzchni ziemi:
1) System zagospodarowania przestrzennego
2) Decyzje w procesie budowlanym zobowiązujące inwestora do oszczędnego korzystania z terenu
1. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 1995r.
2. Ochrona polega zwłaszcza na:
1) Ochronie ilościowej (ograniczaniu zmian przeznaczenia)
2) Poprawianiu wartości użytkowej i zapobieganiu obniżaniu produktywności
3) Zapobieganiu procesom degradacji i dewastacji gruntów rolnych
4) Rekultywacja
5) Zachowanie torfowisk i oczek wodnych jako naturalnych zbiorników wodnych
6) Ograniczaniu zmian naturalnego ukształtowania powierzchni ziemi
3. Ochrona ilościowa:
- Na cele nierolnicze przeznaczać przede wszystkim nieużytki potem grunty o najniższej klasie
- Ograniczanie ujemnych oddziaływań na grunty budowy, rozbudowy, modernizacji obiektów związanych z działalnością przemysłową
- Procedura odrolnienia:
Decyzja administracyjna:
Zasadniczo – marszałek województwa po opinii izby rolniczej
MŚ – grunty leśne będące własnością SP
MRiRW – gdy zwarty obszar gruntów klas I-III przekracza 0,5 ha
Miejscowy plan zagosp. przestrz.:
Wniosek
TYLKO WÓJT
(nie inwestor)
Wraz z wnioskiem także ekonomiczne uzasadnienie (suma należności i opłat rocznych oraz straty środowiska)
· Nie wymagają tej procedury m.in.:
1) lokalizacja drogi publicznej
2) okresowe wyłączenie gruntów z produkcji związane z podjęciem natychmiastowych działań interwencyjnych dla zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych lub wypadków losowych
1
by Jakub Kowalski 2007
- Zmiana przeznaczenia gruntu nie oznacza jeszcze dopuszczalności wyłączenia go z produkcji rolnej (leśnej)
· Decyzja wyłączeniowa – potrzebna dla:
1) Użytków rolnych z gleb wyższych klas
- Decyzje wydaje – starosta
- Można nałożyć obowiązek zdjęcia i przeniesienia we wskazane miejsce próchniczej warstwy gleby
2) Przeznaczonych na cele nierolnicze (nieleśne) gruntów leśnych
- Decyzje wydaje dyrektor regionalny Lasów Państwowych/ dyrektor PN
4. Jakościowa ochrona gruntów rolnych:
- Na właścicielu gruntów będących użytkami rolnymi spoczywa obowiązek przeciwdziałania:
1) Degradacji gleb (w tym erozji)
2) Ruchom masowym
- Starosta lub dyrektor regionalny Lasów Państwowych może nakazać, zalesienie, zadrzewienie czy zakrzewienie gruntów lub założenie trwałych użytków zielonych
· Na koszt Funduszu Ochrony gruntów Rolnych
· Jeżeli spowoduje to zmniejszenie produkcji rolnej to właściciel ma prawo do 10letniego odszkodowania z funduszu
5. Plan gospodarowania na zdegradowanych gruntach rolnych – dla gruntów na „obszarach ograniczonego użytkowania” wokół zakładów przemysłowych i innych zdegradowanych działalnością zakładów
- Na kosz zakładów
- W planach m.in. dozwolone kierunki produkcji i zalecenia
· Sankcja za niezastosowanie się do planu – nakaz zniszczenia upraw, przemieszczenia zwierząt lub ich uboju (bez odszkodowania)
· Gdy zastosowanie się powoduje obniżenie poziomu produkcji przez 3 lata o co najmniej 1/3 – roszczenie właściciela do zakładu o wykup całości lub części gruntu.
- Opiniowane na koszt zakładu przez placówki naukowe
- Rada gminy uchwala taki plan
6. Rekultywacja – przywrócenie wartości użytkowych gruntom zdegradowanym
- Obowiązki spoczywają na tym kto do degradacji doprowadził
- Gdy nieustalony sprawca – rekultywuje starosta korzystając ze środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych (budżetu państwa gdy grunty leśne)
- Rekultywację należy prowadzić przez cały czas działalności przemysłowej i po jej zakończeniu przez 5 lat
7. Sposób i zakres rekultywacji określa starosta w decyzji rekultywacyjnej:
- Określa ona:
1) Stopień ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów
2) Zobowiązany do rekultywacji
3) Kierunek i termin rekultywacji
4) Uznanie rekultywacji za zakończoną
8. Przepisy dotyczące rekultywacji gruntów rolnych i leśnych należy stosować odpowiednio do rekultywacji innych terenów, jeśli obowiązek takowej wynika z odrębnych przepisów (np. teren pogórniczy, składowisko odpadów)
chomikplayboy