Prawne instrumenty ochrony.doc

(39 KB) Pobierz
PRAWNE INSTRUMENTY OCHRONY

Prawne instrumenty ochrony
powierzchni ziemi

 

1.       Mimo, że definicja powierzchni ziemi w prawie ochrony środowiska wymienia jako jej element także wodę organizmy żywe i kopaliny to ich ochrona następuje głównie na podstawie przepisów odrębnych (prawo geologiczne i górnicze, prawo wodne, ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych)

 

Powszechna ochrona powierzchni ziemi

 

1.       Ochrona powierzchni ziemi jest jakościowa + ochrona przed ruchami masowymi i ich skutkami

2.       Sposoby osiągania jak najlepszej jakości powierzchni ziemi:

1)       Racjonalne gospodarowanie

2)       Zachowanie wartości przyrodniczych

3)       Zachowanie możliwości produkcyjnego wykorzystania

4)       Ograniczanie zmian ukształtowania

5)       Utrzymanie jakości gleby i ziemi powyżej lub co najmniej na poziomie wymaganych standardów (ew. ich osiągnięcie)

6)       Zachowanie wartości kulturowych, z uwzględnieniem archeologicznych dóbr kultury

3.       Starosta prowadzi obserwacje zagrożonych ruchami masowymi terenów i prowadzi ich rejestr

4.       Gleba i ziemia używane do prac ziemnych musza spełniać standardy (wyznacza je)

-         Oceny jakości i obserwacji zmian dokonuje się w ramach monitoringu środowiska

-         Okresowych badań dokonuje starosta

5.       Instrumenty ochrony powierzchni ziemi:

1)       System zagospodarowania przestrzennego

2)       Decyzje w procesie budowlanym zobowiązujące inwestora do oszczędnego korzystania z terenu

 

Prawna ochrona gruntów rolnych i leśnych

 

1.       Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 1995r.

2.       Ochrona polega zwłaszcza na:

1)       Ochronie ilościowej (ograniczaniu zmian przeznaczenia)

2)       Poprawianiu wartości użytkowej i zapobieganiu obniżaniu produktywności

3)       Zapobieganiu procesom degradacji i dewastacji gruntów rolnych

4)       Rekultywacja

5)       Zachowanie torfowisk i oczek wodnych jako naturalnych zbiorników wodnych

6)       Ograniczaniu zmian naturalnego ukształtowania powierzchni ziemi

3.       Ochrona ilościowa:

-         Na cele nierolnicze przeznaczać przede wszystkim nieużytki potem grunty o najniższej klasie

-         Ograniczanie ujemnych oddziaływań na grunty budowy, rozbudowy, modernizacji obiektów związanych z działalnością przemysłową

-         Procedura odrolnienia:

Decyzja administracyjna:

Zasadniczo – marszałek województwa po opinii izby rolniczej

MŚ – grunty leśne będące własnością SP

MRiRW – gdy zwarty obszar gruntów klas I-III przekracza 0,5 ha

 

Miejscowy plan zagosp. przestrz.:

Wniosek

TYLKO WÓJT

(nie inwestor)





 

 

Wraz z wnioskiem także ekonomiczne uzasadnienie (suma należności i opłat rocznych oraz straty środowiska)

 

 

 

·         Nie wymagają tej procedury m.in.:

1)       lokalizacja drogi publicznej

2)       okresowe wyłączenie gruntów z produkcji związane z podjęciem natychmiastowych działań interwencyjnych dla zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych lub wypadków losowych

1

by Jakub Kowalski 2007


-         Zmiana przeznaczenia gruntu nie oznacza jeszcze dopuszczalności wyłączenia go z produkcji rolnej (leśnej)

·         Decyzja wyłączeniowa – potrzebna dla:

1)       Użytków rolnych z gleb wyższych klas

-         Decyzje wydaje – starosta

-         Można nałożyć obowiązek zdjęcia i przeniesienia we wskazane miejsce próchniczej warstwy gleby

2)       Przeznaczonych na cele nierolnicze (nieleśne) gruntów leśnych

-         Decyzje wydaje dyrektor regionalny Lasów Państwowych/ dyrektor PN

4.       Jakościowa ochrona gruntów rolnych:

-         Na właścicielu gruntów będących użytkami rolnymi spoczywa obowiązek przeciwdziałania:

1)       Degradacji gleb (w tym erozji)

2)       Ruchom masowym

-         Starosta lub dyrektor regionalny Lasów Państwowych może nakazać, zalesienie, zadrzewienie czy zakrzewienie gruntów lub założenie trwałych użytków zielonych

·         Na koszt Funduszu Ochrony gruntów Rolnych

·         Jeżeli spowoduje to zmniejszenie produkcji rolnej to właściciel ma prawo do 10letniego odszkodowania z funduszu

5.       Plan gospodarowania na zdegradowanych gruntach rolnych – dla gruntów na „obszarach ograniczonego użytkowania” wokół zakładów przemysłowych i innych zdegradowanych działalnością zakładów

-         Na kosz zakładów

-         W planach m.in. dozwolone kierunki produkcji i zalecenia

·         Sankcja za niezastosowanie się do planu – nakaz zniszczenia upraw, przemieszczenia zwierząt lub ich uboju (bez odszkodowania)

·         Gdy zastosowanie się powoduje obniżenie poziomu produkcji przez 3 lata o co najmniej 1/3 – roszczenie właściciela do zakładu o wykup całości lub części gruntu.

-         Opiniowane na koszt zakładu przez placówki naukowe

-         Rada gminy uchwala taki plan

6.       Rekultywacja – przywrócenie wartości użytkowych gruntom zdegradowanym

-         Obowiązki spoczywają na tym kto do degradacji doprowadził

-         Gdy nieustalony sprawcarekultywuje starosta korzystając ze środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych (budżetu państwa gdy grunty leśne)

-         Rekultywację należy prowadzić przez cały czas działalności przemysłowej i po jej zakończeniu przez 5 lat

7.       Sposób i zakres rekultywacji określa starosta w decyzji rekultywacyjnej:

-         Określa ona:

1)       Stopień ograniczenia lub utraty wartości użytkowej gruntów

2)       Zobowiązany do rekultywacji

3)       Kierunek i termin rekultywacji

4)       Uznanie rekultywacji za zakończoną

8.       Przepisy dotyczące rekultywacji gruntów rolnych i leśnych należy stosować odpowiednio do rekultywacji innych terenów, jeśli obowiązek takowej wynika z odrębnych przepisów (np. teren pogórniczy, składowisko odpadów)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin