PrzeSP-2008-04.pdf

(3646 KB) Pobierz
86073929 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
SYSTEMY
STR. 4
PRECYZYJNEGO ZRZUTU
SYSTEM KONTROLI PRZESTRZENI POWIETRZNEJ W ŚWIETLE
DOKUMENTÓW str. 19 | BEZZAŁOGOWY EURO HAWK str. 39
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | KWIECIEŃ 2008 | NR 4 (010)
przegląd
przegląd
86073929.009.png 86073929.010.png 86073929.011.png 86073929.012.png
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
TRENDY
Prawne aspekty
poszukiwania
i ratownictwa
lotniczego
str. | 4
str. | 30
Zmiany taktyki i zasad
prowadzenia działań
zbrojnych spowodowały
wzrost zapotrzebowania
na systemy precyzyjnego
zrzutu ładunków i ludzi
(Precision Airdrop Sys-
tems – PADS).
Bezzałogowe
pionowzloty
TRENDY
SYSTEMY
PRECYZYJNEGO
ZRZUTU
str. | 13
FORUM SIŁ POWIETRZNYCH
PSYCHOLOGIA I PEDAGOGIKA
str. | 44
str. | 37
Siły powietrzne USA wskazują na konieczność
wzmocnienia systemu obrony infrastruktury
satelitarnej przed zakłóceniami oraz atakami
kinetycznymi.
Zadowolenie
podofi cerów ze służby
Wzmocnienie systemu obrony
amerykańskich satelitów
86073929.001.png 86073929.002.png 86073929.003.png 86073929.004.png 86073929.005.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Systemy precyzyjnego zrzutu,
mjr dypl. mgr inż. Robert Łukawski ....................................................4
KWIECIEŃ 2008 | NR 4 (010)
Bezzałogowe pionowzloty,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .............................................13
Szanowni
Czytelnicy!
W poprzednim
numerze „PSP”
mjr Tomasz
Kołodziejczyk
informował na Forum Sił Powietrznych
o zakupie przez Wielką Brytanię syste-
mów precyzyjnego zrzutu ładunków.
W tym numerze mjr Robert Łukawski pre-
zentuje większość tych systemów oraz
rozszerza tę problematykę o precyzyj-
ny zrzut żołnierzy. Autor ma nadzieję, że
systemy oraz indywidualne zestawy
nawigacyjne dla skoczków znajdą
zastosowanie nie tylko w wojsku, ale
również podczas niesienia pomocy
humanitarnej. Ppłk w st. spocz. Jerzy
Garstka prezentuje bezzałogowe statki
powietrzne (BSP) pionowego startu i
lądowania. Charakteryzuje niektóre
bojowe pionowzloty takie jak: Snark,
UCAR i DP-4X oraz całą rodzinę rozpo-
znawczych BSP. Mjr Robert Kucharski
przedstawia system kontroli przestrzeni
powietrznej, który musi zostać stworzony
dla jej sprawnego funkcjonowania i kon-
trolowania w czasie kryzysu i wojny.
Prezentuje także opracowany w Szefostwie
Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP
projekt polskiego narodowego planu kon-
troli przestrzeni powietrznej na czas wojny,
stanu wojennego lub stanu wyjątkowego.
Życzę przyjemnej lektury i zapraszam
do dzielenia się swoimi uwagami oraz
przemyśleniami na łamach naszego
czasopisma.
¢ SZKOLenIe I beZpIecZeńStwO LOtów
System kontroli przestrzeni powietrznej w świetle dokumentów,
mjr dypl. nawig. Robert Kucharski ..................................................19
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
Prawne aspekty poszukiwania i ratownictwa lotniczego,
Adam Konarzewski ...........................................................................30
¢ FOrUM SIŁ pOwIetrZnycH
Wzmocnienie systemu obrony amerykańskich satelitów,
mjr mgr Jacek Klatka ..................................................................... 37
¢ Inne arMIe
Bezzałogowy Euro Hawk, płk dypl. nawig. inż. Józef Brzezina,
kmdr por. dypl. pil. inż. Zenon Chojnacki ........................................39
¢ pSycHOLOgIa I pedagOgIKa
Zadowolenie podoficerów ze służby,
mł. chor. sztab. mgr Wojciech Jaszczak ..........................................44
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685;
faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: ppłk rez. nawig.
dr Roman Szustek tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mariusz Adamski –
– Skrzydlata Polska
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek
redaktor prowadzący
2008/04
przegląd sił powietrznych
86073929.006.png 86073929.007.png
TRENDY dokładność
Zmiany taktyki i zasad prowadzenia działań zbrojnych
spowodowały wzrost zapotrzebowania na systemy
precyzyjnego zrzutu ładunków i ludzi (Precision
Airdrop Systems – PADS).
mjr dypl. mgr inż.
RobeRt K. ŁuKAWsKi
Dowództwo Komponentu
sił Powietrznych NAto
Systemy
precyzyjnego zrzutu
two uderzeniowe broni
precyzyjnego rażenia
(Precision Guided Mu-
nition), typu JDAM 1 czy JSOW 2 ,
umożliwia przeprowadzanie ude-
rzeń z większą dokładnością i sku-
tecznością. Ponadto pozwala na
wykonywanie zadań ze znacznej
odległości od obiektu ataku, a tym
samym na uniknięcie ognia osło-
ny przeciwlotniczej.
Prace koncepcyjne nad syste-
mami precyzyjnego dostarczania
ładunków metodą desantowania
rozpoczęto już na początku lat 50.
ubiegłego stulecia. W 1968 r.
Grupa Testów Systemu w Locie
opracowała regulamin prób w lo-
cie i przeprowadziła pierwsze
próby zrzutu ładunków. W na-
stępnych latach kontynuowano
badania nad taktyką wykorzysta-
nia systemów zrzutu ładunków
w powietrzu, procedurami pla-
nowania i przygotowania zrzu-
tów. W 1981 r. powołano Grupę
Techniczną Testów w Locie (Fli-
ght Test Techniques Group).
Prace nad rozwojem i imple-
mentacją koncepcji wojskowego
wykorzystania systemów precy-
zyjnego zrzutu ładunków i ludzi
przyspieszono m.in. w wyniku
decyzji kierownictwa NATO
o powołaniu w sierpniu 2004 r.
grupy roboczej ds. badania moż-
liwości systemów precyzyjnego
zrzutu ładunków (Joint Precision
Airdrop Capability Working
Group – JPACWG).
Grupa robocza JPACWG
Grupa ta prowadzi badania nad
rozwojem technologii, sprzętu
i materiałów wykorzystywanych
przy konstruowaniu systemów pre-
cyzyjnego zrzutu ładunków oraz
przygotowuje procedury wykorzy-
stania tych systemów w działa-
niach wojskowych.
Do głównych zadań JPACWG
należą:
• ocena możliwości istniejących
systemów precyzyjnego zrzutu ła-
dunków (PADS);
• opracowanie i realizacja pla-
nu rozwoju i testów PADS;
• ocena bieżących potrzeb państw
członkowskich NATO, dotyczą-
cych wykorzystania PADS, oraz
opracowanie koncepcji użycia
PADS w działaniach sojuszu pół-
nocnoatlantyckiego;
Wykorzystywanie
systemów
precyzyjnego
naprowadzania
(pocisków i bomb)
nie jest domeną
tylko lotnictwa
uderzeniowego.
1 JDAM (Joint Direct Attack
Munition) – m.in. bomby
GBU-29, 30, BLU-109.
2 JSOW (Joint Standoff
Weapon) – m.in. pociski
AGM-48, AGM-154/BLU-111,
BLU-108.
przegląd sił powietrznych
2008/04
S tosowanie przez lotnic-
86073929.008.png
• ocena potrzeb dotyczących
opracowania i wdrożenia właści-
wych porozumień standaryzacyj-
nych (STANAG) w zakresie tak-
tyki i procedur wykorzystania
PADS;
• przedstawianie nowych roz-
wiązań technicznych, przeznaczo-
nych do wykorzystania w koncep-
cji PADS;
• ścisła współpraca z innymi
grupami i panelami roboczymi
NATO.
W założeniach JPACWG okre-
ślono, że systemy precyzyjnego
zrzutu ładunków mają zapewnić
wojskom sojuszu skryte dostarcze-
nie sprzętu i ludzi (np. w działa-
niach grup specjalnych czy NRF 3 )
oraz zaopatrzenia i broni w każ-
dych warunkach atmosferycznych
w dzień i w nocy zarówno z ma-
łych, jak i dużych wysokości.
Fazy procesu zrzutu
W procesie wykorzystania sys-
temów precyzyjnego zrzutu ła-
dunków wyróżniono dwie fazy:
• od momentu startu statku po-
wietrznego do momentu uwol-
nienia ładunku z pokładu samo-
lotu;
• od momentu uwolnienia ła-
dunku do momentu przyziemie-
nia (trajektoria lotu ładunku).
W pierwszej fazie są zbierane
i analizowane dane niezbędne
do właściwego zaplanowania
misji. Zasadniczym elementem
tego etapu są obliczenia nawi-
gatorskie. Dzięki nowoczesnym
systemom planowania kompu-
terowego można precyzyjnie
określić punkt zrzutu ładunku 4
oraz dokładnie wyprowadzić
statek powietrzny w określony
punkt.
Przebieg drugiej fazy głów-
nie zależy od dokładności ob-
liczonych i wprowadzonych do
systemu kierowania danych oraz
od faktycznych warunków atmos-
ferycznych. Istnieje możliwość
wprowadzania poprawek poda-
wanych z pokładu statku po-
wietrznego lub z punktu kierowa-
nia usytuowanego na ziemi.
budowa systemów
Systemy PADS są zbudowane
z następujących części składo-
wych:
• podsystemu planowania misji;
• podsystemu spadochrono-
wego;
• podsystemu łączności i kiero-
wania.
Podsystem planowania misji
(Mission Planning System) dzięki
wprowadzeniu odpowiedniego
zestawu danych umożliwia wyko-
nanie obliczeń niezbędnych do
określenia pozycji statku powietrz-
nego w momencie rozpoczęcia
zrzutu ładunku (od momentu
uwolnienia zabezpieczeń ładunku
i rozpoczęcia jego wysuwania
z pokładu, tzw. czas wyjścia ładun-
ku – exit time ), momentu otwar-
cia spadochronu nośnego oraz
trajektorii lotu do momentu
przyziemienia w ściśle określo-
nym punkcie. Podsystem ten po-
zwala także na przeprowadzenie
symulacji modelu planowanej
misji.
Dostępne na rynku systemy pla-
nowania misji zrzutu ładunków
przypominają zestawy kompute-
rowe (zazwyczaj przenośne) z od-
powiednim oprogramowaniem.
W zależności od zaawansowania
technicznego takiego zestawu do
jego programu komputerowego
wprowadza się różne dane, np.:
masę ładunku, współrzędne pun-
ku przyziemienia oraz informacje
o wiatrach.
3 NRF (NATO Reaction Forces)
– Siły Odpowiedzi NATO (SON).
4 W przypadku zrzutów ładun-
ków z różnych wysokości oraz
wykonywanych różnymi meto-
dami określa się, stosując
specyficzne formuły oblicze-
niowe, inne punkty zrzutu
ładunku. Dla zrzutów z małych
i średnich wysokości wylicza
się CARP (Computed Air
Release Point), a dla zrzutów
z dużych wysokości – HARP
(High Altitude Release Point).
Jeszcze inne punkty oblicza
się dla zrzutów z wykorzysta-
niem systemu LAPES (Low
Altitude Parachute Extraction
System).
U
2008/04
przegląd sił powietrznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin