PrzeSP-2008-04.pdf
(
3646 KB
)
Pobierz
86073929 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
SYSTEMY
STR. 4
PRECYZYJNEGO ZRZUTU
SYSTEM KONTROLI PRZESTRZENI POWIETRZNEJ W ŚWIETLE
DOKUMENTÓW
str. 19
|
BEZZAŁOGOWY EURO HAWK
str. 39
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK
|
KWIECIEŃ 2008
|
NR 4 (010)
przegląd
przegląd
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
TRENDY
Prawne aspekty
poszukiwania
i ratownictwa
lotniczego
str.
|
4
str.
|
30
Zmiany taktyki i zasad
prowadzenia działań
zbrojnych spowodowały
wzrost zapotrzebowania
na systemy precyzyjnego
zrzutu ładunków i ludzi
(Precision Airdrop Sys-
tems – PADS).
Bezzałogowe
pionowzloty
TRENDY
SYSTEMY
PRECYZYJNEGO
ZRZUTU
str.
|
13
FORUM SIŁ POWIETRZNYCH
PSYCHOLOGIA I PEDAGOGIKA
str.
|
44
str.
|
37
Siły powietrzne USA wskazują na konieczność
wzmocnienia systemu obrony infrastruktury
satelitarnej przed zakłóceniami oraz atakami
kinetycznymi.
Zadowolenie
podofi cerów ze służby
Wzmocnienie systemu obrony
amerykańskich satelitów
¢
trendy
przegląd
sił powietrznych
Systemy precyzyjnego zrzutu,
mjr dypl. mgr inż. Robert Łukawski
....................................................4
KWIECIEŃ 2008
|
NR 4 (010)
Bezzałogowe pionowzloty,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka
.............................................13
Szanowni
Czytelnicy!
W poprzednim
numerze „PSP”
mjr Tomasz
Kołodziejczyk
informował na Forum Sił Powietrznych
o zakupie przez Wielką Brytanię syste-
mów precyzyjnego zrzutu ładunków.
W tym numerze mjr Robert Łukawski pre-
zentuje większość tych systemów oraz
rozszerza tę problematykę o precyzyj-
ny zrzut żołnierzy. Autor ma nadzieję, że
systemy oraz indywidualne zestawy
nawigacyjne dla skoczków znajdą
zastosowanie nie tylko w wojsku, ale
również podczas niesienia pomocy
humanitarnej. Ppłk w st. spocz. Jerzy
Garstka prezentuje bezzałogowe statki
powietrzne (BSP) pionowego startu i
lądowania. Charakteryzuje niektóre
bojowe pionowzloty takie jak: Snark,
UCAR i DP-4X oraz całą rodzinę rozpo-
znawczych BSP. Mjr Robert Kucharski
przedstawia system kontroli przestrzeni
powietrznej, który musi zostać stworzony
dla jej sprawnego funkcjonowania i kon-
trolowania w czasie kryzysu i wojny.
Prezentuje także opracowany w Szefostwie
Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP
projekt polskiego narodowego planu kon-
troli przestrzeni powietrznej na czas wojny,
stanu wojennego lub stanu wyjątkowego.
Życzę przyjemnej lektury i zapraszam
do dzielenia się swoimi uwagami oraz
przemyśleniami na łamach naszego
czasopisma.
¢
SZKOLenIe I beZpIecZeńStwO LOtów
System kontroli przestrzeni powietrznej w świetle dokumentów,
mjr dypl. nawig. Robert Kucharski
..................................................19
AKTUALNOŚCI
...............................................................................
26
Prawne aspekty poszukiwania i ratownictwa lotniczego,
Adam Konarzewski
...........................................................................30
¢
FOrUM SIŁ pOwIetrZnycH
Wzmocnienie systemu obrony amerykańskich satelitów,
mjr mgr Jacek Klatka .....................................................................
37
¢
Inne arMIe
Bezzałogowy Euro Hawk,
płk dypl. nawig. inż. Józef Brzezina,
kmdr por. dypl. pil. inż. Zenon Chojnacki
........................................39
¢
pSycHOLOgIa I pedagOgIKa
Zadowolenie podoficerów ze służby,
mł. chor. sztab. mgr Wojciech Jaszczak
..........................................44
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685;
faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: ppłk rez. nawig.
dr Roman Szustek tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mariusz Adamski –
– Skrzydlata Polska
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek
redaktor prowadzący
2008/04
przegląd
sił powietrznych
TRENDY
dokładność
Zmiany taktyki i zasad prowadzenia działań zbrojnych
spowodowały wzrost zapotrzebowania na systemy
precyzyjnego zrzutu ładunków i ludzi (Precision
Airdrop Systems – PADS).
mjr
dypl. mgr inż.
RobeRt K. ŁuKAWsKi
Dowództwo Komponentu
sił Powietrznych NAto
Systemy
precyzyjnego zrzutu
two uderzeniowe broni
precyzyjnego rażenia
(Precision Guided Mu-
nition), typu JDAM
1
czy JSOW
2
,
umożliwia przeprowadzanie ude-
rzeń z większą dokładnością i sku-
tecznością. Ponadto pozwala na
wykonywanie zadań ze znacznej
odległości od obiektu ataku, a tym
samym na uniknięcie ognia osło-
ny przeciwlotniczej.
Prace koncepcyjne nad syste-
mami precyzyjnego dostarczania
ładunków metodą desantowania
rozpoczęto już na początku lat 50.
ubiegłego stulecia. W 1968 r.
Grupa Testów Systemu w Locie
opracowała regulamin prób w lo-
cie i przeprowadziła pierwsze
próby zrzutu ładunków. W na-
stępnych latach kontynuowano
badania nad taktyką wykorzysta-
nia systemów zrzutu ładunków
w powietrzu, procedurami pla-
nowania i przygotowania zrzu-
tów. W 1981 r. powołano Grupę
Techniczną Testów w Locie (Fli-
ght Test Techniques Group).
Prace nad rozwojem i imple-
mentacją koncepcji wojskowego
wykorzystania systemów precy-
zyjnego zrzutu ładunków i ludzi
przyspieszono m.in. w wyniku
decyzji kierownictwa NATO
o powołaniu w sierpniu 2004 r.
grupy roboczej ds. badania moż-
liwości systemów precyzyjnego
zrzutu ładunków (Joint Precision
Airdrop Capability Working
Group – JPACWG).
Grupa robocza JPACWG
Grupa ta prowadzi badania nad
rozwojem technologii, sprzętu
i materiałów wykorzystywanych
przy konstruowaniu systemów pre-
cyzyjnego zrzutu ładunków oraz
przygotowuje procedury wykorzy-
stania tych systemów w działa-
niach wojskowych.
Do głównych zadań JPACWG
należą:
• ocena możliwości istniejących
systemów precyzyjnego zrzutu ła-
dunków (PADS);
• opracowanie i realizacja pla-
nu rozwoju i testów PADS;
• ocena bieżących potrzeb państw
członkowskich NATO, dotyczą-
cych wykorzystania PADS, oraz
opracowanie koncepcji użycia
PADS w działaniach sojuszu pół-
nocnoatlantyckiego;
Wykorzystywanie
systemów
precyzyjnego
naprowadzania
(pocisków i bomb)
nie jest domeną
tylko lotnictwa
uderzeniowego.
1
JDAM (Joint Direct Attack
Munition) – m.in. bomby
GBU-29, 30, BLU-109.
2
JSOW (Joint Standoff
Weapon) – m.in. pociski
AGM-48, AGM-154/BLU-111,
BLU-108.
przegląd
sił powietrznych
2008/04
S
tosowanie przez lotnic-
• ocena potrzeb dotyczących
opracowania i wdrożenia właści-
wych porozumień standaryzacyj-
nych (STANAG) w zakresie tak-
tyki i procedur wykorzystania
PADS;
• przedstawianie nowych roz-
wiązań technicznych, przeznaczo-
nych do wykorzystania w koncep-
cji PADS;
• ścisła współpraca z innymi
grupami i panelami roboczymi
NATO.
W założeniach JPACWG okre-
ślono, że systemy precyzyjnego
zrzutu ładunków mają zapewnić
wojskom sojuszu skryte dostarcze-
nie sprzętu i ludzi (np. w działa-
niach grup specjalnych czy NRF
3
)
oraz zaopatrzenia i broni w każ-
dych warunkach atmosferycznych
w dzień i w nocy zarówno z ma-
łych, jak i dużych wysokości.
Fazy procesu zrzutu
W procesie wykorzystania sys-
temów precyzyjnego zrzutu ła-
dunków wyróżniono dwie fazy:
• od momentu startu statku po-
wietrznego do momentu uwol-
nienia ładunku z pokładu samo-
lotu;
• od momentu uwolnienia ła-
dunku do momentu przyziemie-
nia (trajektoria lotu ładunku).
W pierwszej fazie są zbierane
i analizowane dane niezbędne
do właściwego zaplanowania
misji. Zasadniczym elementem
tego etapu są obliczenia nawi-
gatorskie. Dzięki nowoczesnym
systemom planowania kompu-
terowego można precyzyjnie
określić punkt zrzutu ładunku
4
oraz dokładnie wyprowadzić
statek powietrzny w określony
punkt.
Przebieg drugiej fazy głów-
nie zależy od dokładności ob-
liczonych i wprowadzonych do
systemu kierowania danych oraz
od faktycznych warunków atmos-
ferycznych. Istnieje możliwość
wprowadzania poprawek poda-
wanych z pokładu statku po-
wietrznego lub z punktu kierowa-
nia usytuowanego na ziemi.
budowa systemów
Systemy PADS są zbudowane
z następujących części składo-
wych:
• podsystemu planowania misji;
• podsystemu spadochrono-
wego;
• podsystemu łączności i kiero-
wania.
Podsystem planowania misji
(Mission Planning System) dzięki
wprowadzeniu odpowiedniego
zestawu danych umożliwia wyko-
nanie obliczeń niezbędnych do
określenia pozycji statku powietrz-
nego w momencie rozpoczęcia
zrzutu ładunku (od momentu
uwolnienia zabezpieczeń ładunku
i rozpoczęcia jego wysuwania
z pokładu, tzw. czas wyjścia ładun-
ku –
exit time
), momentu otwar-
cia spadochronu nośnego oraz
trajektorii lotu do momentu
przyziemienia w ściśle określo-
nym punkcie. Podsystem ten po-
zwala także na przeprowadzenie
symulacji modelu planowanej
misji.
Dostępne na rynku systemy pla-
nowania misji zrzutu ładunków
przypominają zestawy kompute-
rowe (zazwyczaj przenośne) z od-
powiednim oprogramowaniem.
W zależności od zaawansowania
technicznego takiego zestawu do
jego programu komputerowego
wprowadza się różne dane, np.:
masę ładunku, współrzędne pun-
ku przyziemienia oraz informacje
o wiatrach.
3
NRF (NATO Reaction Forces)
– Siły Odpowiedzi NATO (SON).
4
W przypadku zrzutów ładun-
ków z różnych wysokości oraz
wykonywanych różnymi meto-
dami określa się, stosując
specyficzne formuły oblicze-
niowe, inne punkty zrzutu
ładunku. Dla zrzutów z małych
i średnich wysokości wylicza
się CARP (Computed Air
Release Point), a dla zrzutów
z dużych wysokości – HARP
(High Altitude Release Point).
Jeszcze inne punkty oblicza
się dla zrzutów z wykorzysta-
niem systemu LAPES (Low
Altitude Parachute Extraction
System).
U
2008/04
przegląd
sił powietrznych
Plik z chomika:
skorpionxx
Inne pliki z tego folderu:
Przegląd sił powietrznych kwartalnik - czerwiec-2012.pdf
(5101 KB)
Przegląd sił powietrznych nr 03-2012.pdf
(5459 KB)
Przegląd sił powietrznych nr 02-2012.pdf
(7488 KB)
Przegląd sił powietrznych nr 01-2012.pdf
(6878 KB)
Przegląd sił powietrznych nr 12-2011.pdf
(5746 KB)
Inne foldery tego chomika:
Przegląd Konstrukcji Lotniczych
Przegląd Logistyczny
TBiU nowe
Typy Broni i Uzbrojenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin