PrzeSP-2009-02.pdf

(4390 KB) Pobierz
250773747 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
LATAĆ
str. 22
MOŻLIWOŚCI WSPÓŁCZESNYCH ŚMIGŁOWCÓW WIELOZADANIOWYCH str. 10
ROZWÓJ SYSTEMU OBRONY POWIETRZNEJ BIAŁORUSI str. 33
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | LUTY 2009 | NR 2 (020)
przegląd
przegląd
BEZPIECZNIE
250773747.019.png 250773747.020.png 250773747.021.png 250773747.022.png 250773747.001.png
TRENDY
Na świecie stale zwiększa się
liczba bezzałogowych statków
powietrznych (BSP). Znajdują się
one w wyposażeniu wielu państw.
str. | 4
Szkolenie operatorów
bezzałogowych
statków powietrznych
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW INNE ARMIE
Uszkodzenia silników turbinowych
wywołane zderzeniami
z ptakami
str. |41
str. | 15
Śmigłowce wielozadaniowe
koncernu Agusta Westland
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Latać bezpiecznie
str. | 22
Możliwości przetwarzania odbieranych informacji
przez ludzki umysł są niestety ograniczone. Pilot
(załoga) statku powietrznego często reaguje
w sposób uproszczony, myśli „na skróty”.
INNE ARMIE
str. | 33
str. | 33
Systemy obrony powietrznej
odgrywają coraz większą rolę
w strategii obronności państw
zarówno w czasie pokoju,
kryzysu, jak i wojny.
Systemy obrony powietrznej
odgrywają coraz większą rolę
w strategii obronności państw
zarówno w czasie pokoju,
kryzysu, jak i wojny.
Rozwój systemu
obrony powietrznej Białorusi
Rozwój systemu
obrony powietrznej Białorusi
str. | 4
str. | 22
250773747.002.png 250773747.003.png 250773747.004.png 250773747.005.png 250773747.006.png 250773747.007.png 250773747.008.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Szkolenie operatorów bezzałogowych statków powietrznych,
płk dypl. nawig. Józef Brzezina ...........................................................4
LUTY 2009 | NR 2 (020)
¢ sztuka operacyjna i taktyka
Możliwości współczesnych śmigłowców wielozadaniowych,
ppłk dr Tadeusz Zieliński ..................................................................10
Szanowni
Czytelnicy!
Numer rozpoczy-
na artykuł doty-
czący szkolenia
operatorów bez-
załogowych stat-
ków powietrznych (BSP). Użycie BSP do
prowadzenia działań staje się obecnie
powszechne i niemal codzienne, ważny
więc staję się wysoki poziom wyszkole-
nia personelu obsługującego ten
sprzęt. Nowi użytkownicy muszą
bowiem m.in. zorganizować system
szkolenia operatorów tych statków.
Doświadczenie sił zbrojnych innych
państw jest wykorzystywane podczas
tworzenia nowych ośrodków szkolenia
operatorów BSP.
Godny polecenia jest także artykuł
dotyczący możliwości współczesnych
śmigłowców wielozadaniowych.
Globalna wojna z terroryzmem, wzrost
znaczenia operacji wojskowych prze-
ciwko piratom i nielegalnym połowom
ryb, walka z przemytem – to czynniki
wymuszające zastosowanie śmigłowca
w wymiarze uniwersalnym (wielozada-
niowym), z różnorodnymi systemami
uzbrojenia, rozpoznania i obserwacji
oraz możliwością przewożenia żołnierzy
desantu na pokładzie. Śmigłowiec wie-
lozadaniowy powinien być wyposażony
w różnorodne uzbrojenie, a także w sen-
sory umożliwiające wykonanie zadań
ogniowych, rozpoznania i obserwacji
niezależnie od warunków atmosferycz-
nych i pory doby.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam do
zapoznania się również z innymi intere-
sującymi artykułami.
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
¢ sztuka operacyjna i taktyka
Uszkodzenia silników turbinowych wywołane zderzeniami
z ptakami, prof. zw. dr hab. inż. Stefan Szczeciński,
dr inż. Włodzimierz Balicki, mgr inż. Paweł Głowacki ....................15
Latać bezpiecznie,
mjr w st. spocz. dr inż. Kazimierz Janusiak .....................................22
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
Europejska baza danych służb informacji lotniczej – EAD,
mjr rez. Mirosław Dejek ....................................................................30
¢ inne arMie
Rozwój systemu obrony powietrznej Białorusi,
mjr Mariusz Zbytniewski ............................................................... 33
Śmigłowce wielozadaniowe koncernu Agusta Westland,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .............................................41
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41,
CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Krzysztof Wilewski
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.redakcjawojskowa.pl
2009/2
przegląd sił powietrznych
250773747.009.png
TRENDY Wykorzystać doświadczenia
Na świecie stale zwiększa się liczba bezzałogowych statków powietrznych
(BSP) 1 . Znajdują się one w wyposażeniu wielu państw.
Szkolenie operatorów
bezzałogowych statków powietrznych
International 2 wska-
zują, że obecnie na
świecie produkcją bez-
załogowych statków powietrznych
zajmuje się 276 producentów
z 57 państw. Wiele tych państw do-
piero poszukuje własnych sposo-
bów efektywnego wykorzystania
możliwości BSP. Problemem jest
zorganizowanie systemu szkolenia
operatorów tego nowoczesnego
sprzętu. Im bezzałogowa platforma
powietrzna ma większe rozmiary
i masę oraz im wyżej wykonuje lo-
ty, tym trudniej wyszkolić personel
obsługujący tego typu sprzęt.
Wyzwania i bariery
Nowi użytkownicy BSP muszą
m.in. zorganizować system szko-
lenia operatorów tych statków
(fot. 1). Z problemami wynikają-
cymi z dotychczas nieuregulowa-
nych przepisów wykonywania lo-
tów w kontrolowanej przestrzeni
powietrznej 3 borykają się przede
wszystkim państwa użytkujące
duże BSP, zaliczane do kategorii
LE (Long Endurance – duża dłu-
gotrwałość lotu).
Wpływa to na swobodę użytko-
wania BSP oraz zmusza do poszu-
kiwania rozwiązań wspólnie z or-
ganami zarządzającymi cywilną
przestrzenią powietrzną. Proble-
mem jest również wyszkolenie
personelu mającego wykonywać
zadania właściwe dla nowych spe-
cjalności, takich jak operator sen-
sorów i operator uzbrojenia. Do-
tychczas operatorów tych specjal-
ności szkolono oddzielnie. Dopie-
ro od listopada 2001 roku, kiedy
Amerykanie po raz pierwszy wy-
strzelili z pokładu Predatora ra-
kiety Hellfire, bezzałogowce są
uwzględniane jako elementy sys-
temu służącego do wykonywania
precyzyjnych ataków na wybrane
cele. Podczas działań w Afganista-
nie liczba ataków wykonywanych
z pokładu Predatorów stale się
płk dypl. nawig.
Józef Brzezina
Ministerstwo Obrony narodowej
Fot. 1. Pilot operator Predatora podczas szkolenia na lotnisku
1 W literaturze anglojęzycznej przyjęte są ter-
miny UAV (Unmanned Aerial Vehicle) i UAS
(Unmanned Aerial System), natomiast w lite-
raturze rodzimej – bezzałogowy statek po-
wietrzny (BSP).
2 2008/2009 UAS Yearbook .
3 T. van den Brook: More Predator sought but
service short on crew . „USA Today”.
Źródło: „National Defence Magazine” http://www.nationaldefensemagazine.
org/issues/2004/May/Air_Force_Refinnes.htm/.
przegląd sił powietrznych
2009/2
D ane organizacji UAS
250773747.010.png
 
Mapa
Obraz
z rejonu misji
z rejonu misji
EO/IR
SAR
Obraz
panoramiczny
panoramiczny
Zarządzanie
systemem
Sterowanie
sensorami
Joystick,
sterowanie
silnikiem, klapy,
lotki, silnik do
lądowania, nożne
sterowanie BSP
silnikiem, klapy,
Miejsce pracy
operatora pilota
Miejsce pracy
operatora
Rejestracja,
warunki pogodowe,
łączność
Rys. 1. Ground Control Stations – miejsce pracy dla dwóch operatorów
BSP Predator
zwiększa – w 2007 roku wykona-
no 112 tego typu ataków na cele
stacjonarne i cele będące w ruchu
(rys. 1) 4 . Obecnie wiele państw
mogących zakupić BSP nie jest
jeszcze przygotowanych do samo-
dzielnego wyszkolenia odpowied-
niej liczby operatorów tego coraz
bardziej wszechstronnego i nowo-
czesnego sprzętu 5 .
W szkoleniu personelu obsłu-
gującego BSP od lat przodują Sta-
ny Zjednoczone i Izrael. Do-
świadczenie sił zbrojnych tych
państw jest wykorzystywane pod-
czas tworzenia nowych ośrodków
szkolenia operatorów BSP 6 .
Zakres zadań wykonanych
przez bezzałogowe platformy po-
wietrzne Predator i Global Hawk
jest systematycznie poszerzany.
Amerykańskie siły powietrzne
(USAF) opracowują oddzielne
plany szkolenia dla operatorów
różnych specjalności. Obecnie
szkoleni są nie tylko operatorzy
piloci, odpowiedzialni za wyko-
nywanie startów i lądowań oraz lo-
ty bezzałogowców, ale także inni
specjaliści, m.in. operatorzy urzą-
dzeń rozpoznawczych i operato-
rzy systemów uzbrojenia BSP.
Poszukiwanie
nowych rozwiązań
Amerykańskie siły powietrzne,
dążąc do skrócenia procesu szko-
lenia operatorów pokładowych ra-
kiet przeciwpancernych Hellfire,
które są w wyposażeniu bojowych
BSP (BBSP), szkoliły dotychczas
wyłącznie byłych pilotów załogo-
wych samolotów myśliwsko-bom-
bowych. Opierano się na ich do-
świadczeniu oraz umiejętnościach
praktycznego wykorzystania
uzbrojonych załogowych statków
powietrznych 7 .
Na operatorów pilotów rozpo-
znawczego BSP RQ-4 Global
4 D. Hambling: Downsizing .
„Defence Technology” 2008
nr 10. http://www.aviationwe-
ek.com/dti/.
5 B. Opall: Going to UAV scho-
ol . „Defense News” z 29 paź-
dziernika 2007 r., s. 17.
6 Air Force refines training
programs for UAV operators .
„National Defense Magazine”
z maja 2004 r. http://www.
nationaldefensemagazine.
org/issues/2004/May/Air_
Force_Refinnes.htm/.
7 A. Chuter: 1 of two Reaper
UAVs crushes in Afghanistan .
„Defense News” z 21 kwietnia
2008 r.
U
2009/2
przegląd sił powietrznych 5
EO/IR
SAR
Zarządzanie
systemem
Sterowanie
sensorami
Miejsce pracy
Miejsce pracy
Rejestracja,
250773747.011.png 250773747.012.png 250773747.013.png 250773747.014.png 250773747.015.png 250773747.016.png 250773747.017.png 250773747.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin