PrzeSP-2009-08.pdf

(3860 KB) Pobierz
250777892 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
str. 30
SZKOLENIE
NA F-16
ZAŁOŻENIA WYKORZYSTANIA LOTNICTWA TRANSPORTOWEGO str. 5 |
DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA W OBSŁUDZE STATKÓW POWIETRZNYCH str. 24
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | SIERPIEŃ 2009 | NR 8 (026)
przegląd
przegląd
PODSTAWOWE
250777892.010.png 250777892.011.png 250777892.012.png 250777892.013.png 250777892.001.png 250777892.002.png
TRENDY
str. | 5
Założenia
wykorzystania
lotnictwa
transportowego
Transport powietrzny (AT) ma na celu szybkie
dostarczanie ludzi, sprzętu i zaopatrzenia lub
ewakuację z rejonu działań bojowych. Dostępność
transportu powietrznego oraz jego możliwości
będą wpływać na plany prowadzonych operacji.
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA str. |16
Walka elektroniczna sił powietrznych
w operacji „Allied Force” (cz. II)
DOŚWIADCZENIA
INNE ARMIE
str. |46
Małe, zwrotne i kąśliwe
str. | 36
1 Skrzydło Lotnictwa
Taktycznego
Amerykańskie śmigłowce Little Bird są
wykorzystywane przede wszystkim przez
grupy specjalne. Ze względu na konstrukcję
i wyposażenie używa się ich podczas działań
prowadzonych w terenie zurbanizowanym.
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
250777892.003.png 250777892.004.png
¢ TRENDY
Założenia wykorzystania lotnictwa transportowego,
mjr pil. Robert Kasprzycki ............................................................................5
Profesjonalizacja Sił Zbrojnych,
płk Piotr Pabisiak-Karwowski ...................................................................10
¢ SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
Walka elektroniczna sił powietrznych w operacji „Allied Force” (cz. II),
ppłk Karol Dymanowski ..........................................................................16
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Dokumentacja interaktywna w obsłudze statków powietrznych,
płk Adam Bagiński, ppłk Krzysztof Szczepaniak ...................................24
AKTUALNOŚCI .........................................................................................26
przegląd
sił powietrznych
SIERPIEŃ 2009 | NR 8 (026)
Szanowni Czytelnicy!
Pierwszy artykuł po
życzeniach z okazji
Dnia Lotnictwa przed-
stawia założenia ope-
racyjnego wykorzy-
stania lotnictwa
transportowego Sił
Powietrznych. W ramach taktycznego trans-
portu powietrznego realizowane są następu-
jące zadania: lotnicze wsparcie logistyczne,
lotnicze wsparcie przerzutu sił powietrzno-
desantowych, lotnicza ewakuacja medycz-
na, działania powietrznomanewrowe czy
działania niekonwencjonalne. Dowódca
komponentu lądowego odpowiada za ewa-
kuację rannych i porażonych z walczących
jednostek do lądowisk (lotnisk), bez względu
na podporządkowanie statków powietrz-
nych. Zadania lotnictwa transportowego
mogą być wykonywane następującymi meto-
dami: zrzut na spadochronach, lądująca,
spadochronowo-lądująca oraz zrzut ładun-
ku bez spadochronów.
Autor następnego artykułu podejmuje pro-
blematykę profesjonalizacji Sił Zbrojnych.
Rada Ministrów na posiedzeniu 5 sierpnia
2008 roku przyjęła program profesjonalizacji
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na
lata 2008–2010. Przyczynami wprowadze-
nia profesjonalizacji są zmiany w środowisku
bezpieczeństwa, w tym wzrost tzw. zagrożeń
asymetrycznych, do których można zaliczyć
przede wszystkim międzynarodowy terro-
ryzm, konflikty regionalne na tle etnicznym
i religijnym, migrację ludności i niekontrolo-
waną proliferację broni masowego rażenia,
co niewątpliwie wymaga nowych zdolności
operacyjnych wojsk. Wymaganiom współ-
czesnego systemu bezpieczeństwa może
sprostać jedynie w pełni profesjonalna armia.
Życzę przyjemnej lektury!
Szkolenie podstawowe na F-16,
mjr dypl. pil. Ireneusz Nowak ..................................................................30
¢ DOŚWIADCZENIA
1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego,
ppłk nawig. Robert Karasiewicz .............................................................36
Liceum wojskowe: prawny czy urzędniczy galimatias?,
kmdr ppor. Rafał Depczyński ..................................................................43
¢ INNE ARMIE
Małe, zwrotne i kąśliwe,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .....................................................46
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek,
Teresa Wieszczeczyńska
Skład i łamanie: Daniela Bartkiewicz
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mirosław Wójtowicz
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2009/08
przegląd sił powietrznych
250777892.005.png 250777892.006.png
OD DOWÓDCY Święto Lotnictwa
Lotnicy!
T egoroczne Święto Wojska Pol-
gen. broni pil.
ANDRZEJ BłAsik
Dowódca sił
Powietrznych
skiego i Święto Lotnictwa
przypada w szczególnym okre-
sie. Obchodzimy bowiem
dwudziestą rocznicę zmian ustrojowo-
-społecznych, które dokonały się w na-
szej Ojczyźnie w wyniku obrad polskie-
go okrągłego stołu, a przede wszystkim
czerwcowych wyborów do Sejmu i Se-
natu w 1989 roku. W tym roku święto-
waliśmy ponadto już dziesięciolecie na-
szej obecności w NATO i pięciolecie
członkowstwa w Unii Europejskiej. Już
tylko te trzy daty dobitnie wskazują, jak
dużo dokonało się w naszej historii na
przestrzeni dwóch ostatnich dekad. Siły
Powietrzne są najlepszym przykładem tej
swoistej „rewolucji”. Zasadnicze zmiany
organizacyjne struktur Sił Powietrznych,
a nade wszystko olbrzymi skok techno-
logiczny – posiadanie i eksploatacja sa-
molotów wielozadaniowych F-16
Jastrząb, samolotów transportowych
CASA-295M czy samolotu C-130 Her-
kules – są tego najlepszym przykładem.
Historia polskich skrzydeł, pisana
przez dziesięciolecia, napawa dumą i sa-
tysfakcją. Był to okres wielkich wyzwań
i pionierskich dokonań niezliczonego
grona entuzjastów polskiego lotnictwa,
m.in. Franciszka Żwirki i Stanisława
Wigury, Jerzego Bajana i Franciszka
Hynka, Bolesław Orlińskiego i Stanisła-
wa Skarżyńskiego.
Wielkim sprawdzianem dla lotników
spod biało-czerwonej szachownicy sta-
ła się II wojna światowa, w której cza-
sie polscy piloci, wierni odwiecznemu
mottu „o wolność Waszą i Naszą”, dali
piękne świadectwo męstwa, odwagi i pa-
triotyzmu.
Na karty historii polskiego i świato-
wego lotnictwa przeszły postacie wielu
naszych lotniczych asów, m.in. Witolda
Urbanowicza i Stanisława Skalskiego.
To o ich heroizmie i poświęceniu bry-
tyjski premier powiedział, że jeszcze
nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak
wiele tak nielicznym.
Tegoroczne jubileusze to nie tylko
okazja do ożywienia pamięci o lotni-
czych pokoleniach. To nade wszystko
doskonała sposobność do zaprezentowa-
nia naszego lotnictwa, jego dorobku, ale
przede wszystkim ludzi, bo to oni są naj-
ważniejsi – pilotów i nawigatorów, ra-
diotechników i przeciwlotników, a tak-
że lotniczych wychowawców. W każdej
dziedzinie naszego codziennego życia
tkwi licząca się cząstka lotniczego po-
święcenia i zaangażowania. Efektem te-
go jest spokojne od ponad sześćdziesię-
ciu lat polskie niebo.
Z okazji Święta Wojska Polskiego
i Święta Lotnictwa składam najlepsze ży-
czenia wszystkim lotnikom. Tym pełnią-
cym dzisiaj służbę czynną, jak i pozosta-
jącym w rezerwie, służącym w lotnictwie
wojskowym i cywilnym, pracującym
w instytucjach i ośrodkach naukowo-ba-
dawczych, w szkolnictwie i przemyśle
lotniczym. Szczególne pozdrowienia kie-
ruję do weteranów polskiego lotnictwa.
Życzę wszystkim zdrowia oraz satysfak-
cji i pomyślności na niwie zawodowej
i w życiu osobistym. ¢
przegląd sił powietrznych
2009/08
250777892.007.png
Koncepcja użycia TRENDY
mjr pil. ROBERT
kAsPRZycki
Dowództwo sił
Powietrznych
Absolwent WOSL,
AON i szkoły NATO
w O’gau m.in.:
Air Logistics Taceval
Course, Operational
Logistic Planning
Course. Uczestnik
wielu
międzynarodowych
ćwiczeń w Hiszpanii,
Norwegii, USA
i w Kanadzie. Latał
w 32 plrt, ponadto
w lotnictwie
transportowym.
Był członkiem PKW
ONZ w Libanie, Syrii
oraz w Bośni
i Hercegowinie.
Trzy lata przebywał
w Kwaterze Głównej
Sił Powietrznych
NATO w Ramstein
oraz ISAF w Kabulu.
Od 2006
w Dowództwie Sił
Powietrznych –
Szefostwie Wojsk
Lotniczych. Obecnie
jest specjalistą
Oddziału
Użytkowania i Prób
w Locie SP.
Założenia
wykorzystania
lotnictwa
transportowego
Transport powietrzny (AT) ma na celu szybkie dostarczanie ludzi,
sprzętu i zaopatrzenia lub ewakuację z rejonu działań bojowych.
Dostępność transportu powietrznego oraz jego możliwości będą
wpływać na plany prowadzonych operacji.
T ransport powietrzny ze wzglę-
du na typy samolotów i po-
ziom ich wykorzystania dzie-
li się na:
• strategiczny transport powietrzny –
służy przemieszczeniu pasażerów i ła-
dunków między teatrami działań wojen-
nych za pomocą samolotów dalekiego
zasięgu;
• taktyczny transport powietrzny –
przewóz pasażerów i ładunków na ob-
szarze teatru działań. Celem taktyczne-
2009/08
przegląd sił powietrznych
250777892.008.png 250777892.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin